AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Ser på navnetoppen, nesten samtlige jentenavn på topplista for 2019 er korte, romantiske, ultrafeminine jentenavn med a-ending; Emma, Nora, Sara, Ella, Ada, Sofia, Maja, Olivia. Interessant å tenke litt rundt det. Hva tror dere denne navnetrenden skyldes? Er vi blitt mer opptatt av at småjenter skal være feminine og myke? Da jeg var ungdom på 90-tallet het alle jentene Hanne, Katrine, Marte, Ingvild og Tonje, og litt androgyne eller tøffe damer som Mia Hundvin, Cecilie Leganger og Alanis Morrisette var blant idolene. For så vidt greit for meg som venter ei jente, jeg er mer glad i litt "kraftfulle" navn som Miriam, Anbjørg, Idun, Tirill, Lovise. Gjerne norrøne navn. Ingen av disse er i nærheten av topplista, heldigvis Anonymkode: 5d87d...e06 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 Hvordan er Mia mindre feminint enn Maja. Anonymkode: b1d57...c49 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 De er korte og myke, men jeg vil ikke beskrive de som mer romantiske og feminine likevel? Navn følger trender. Dette begynte nok allerede på slutten av åttitallet og har stadig blitt mer populært. Både jeg og søsteren min har korte navn med a-ending, og vi er født i 92 og 93. Vi må vel snart ha nådd toppen 😊 Anonymkode: 49c70...087 1
tangent Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 Jeg ser ikke at det er så mye mer feminint enn Kathrine eller Hanne. Du har en teori som du liker! Fint for deg! Et av de største idolene nå for tiden er billie eilish og hun er mye større enn alanis morisette var, så man velger jo å se det man vil se! 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Tja, det kan vel tenkes at det har noe med kvinnekampen å gjøre. Jeg kan se for meg at mødre på 70- og 80-tallet var mer opptatt av å gi barna sine mer kraftfulle og mindre sukkersøte navn enn dagens mødre er. Men det trenger heller ikke å ha noen sammenheng med samfunnet forøvrig. Navn går veldig i bølger og det kan være tilfeldig at trenden nå er korte, feminine navn med a-ending (det er Mia også, forresten...) Anonymkode: 46653...c4d 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 Det må være vanskelig å komme seg opp og frem i verden når man heter Olivia. Folk glemmer at ungene skal bli voksne. Anonymkode: c8102...a26
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 Just now, AnonymBruker said: Det må være vanskelig å komme seg opp og frem i verden når man heter Olivia. Folk glemmer at ungene skal bli voksne. Anonymkode: c8102...a26 Som Olivia Newton John f.eks? Anonymkode: 38051...1a4 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 11 minutter siden, tangent skrev: Jeg ser ikke at det er så mye mer feminint enn Kathrine eller Hanne. Du har en teori som du liker! Fint for deg! Et av de største idolene nå for tiden er billie eilish og hun er mye større enn alanis morisette var, så man velger jo å se det man vil se! Altså, hæ? "Fint for meg"? Jeg spør noen åpne spørsmål på et navneforum fordi jeg synes det er gøy med navn, ikke fordi jeg har bestemt meg for svaret på forhånd. Skal man ikke kunne diskutere og tenke høyt rundt navnetrender her? Anonymkode: 5d87d...e06 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er Mia mindre feminint enn Maja. Anonymkode: b1d57...c49 Sant nok, men nå var det ikke navnet til Mia Hundvin jeg snakket om (Mia var ikke på navnetoppen på 90-tallet, er jeg ganske sikker på), men typen dame som var i vinden. Sporty og friskus. I hvert fall sånn som jeg husker det på min skole. Jeg ser også på bilder at små jenter og gutter kledde seg ganske likt på 90-tallet, jeans og snekkerbukser og collegegensere. Min teori var derfor at ideen om småjenter som "små prinsesser" har gått i svingninger i løpet av årene, og at navnetrendene har gjenspeilet det. Nå lever vi i en influenser-tidsalder hvor det romantiske og klassisk feminine gjerne dyrkes mer enn det gjorde for noen år siden. Ser plutselig mange dukkeaktige småjenter i søte kjoler på diverse instagramkontoer, og disse har ofte navn i kategorien "Ella". Kan være bare min oppfatning Anonymkode: 5d87d...e06
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 Jeg syns personlig at jentenavn som Josefine, Isabella, Pernille osv er mer fjollete. Korte navn liker jeg definitivt best! Samme med gutter: jeg liker bedre Olav, Per, Einar osv. Enn Jonathan, Emilian, Kristoffer osv Anonymkode: ac235...0fe 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 45 minutter siden, AnonymBruker said: Ser på navnetoppen, nesten samtlige jentenavn på topplista for 2019 er korte, romantiske, ultrafeminine jentenavn med a-ending; Emma, Nora, Sara, Ella, Ada, Sofia, Maja, Olivia. Interessant å tenke litt rundt det. Hva tror dere denne navnetrenden skyldes? Er vi blitt mer opptatt av at småjenter skal være feminine og myke? Da jeg var ungdom på 90-tallet het alle jentene Hanne, Katrine, Marte, Ingvild og Tonje, og litt androgyne eller tøffe damer som Mia Hundvin, Cecilie Leganger og Alanis Morrisette var blant idolene. For så vidt greit for meg som venter ei jente, jeg er mer glad i litt "kraftfulle" navn som Miriam, Anbjørg, Idun, Tirill, Lovise. Gjerne norrøne navn. Ingen av disse er i nærheten av topplista, heldigvis Anonymkode: 5d87d...e06 Du må heller spørre deg hvorfor du ser på noen navn som mer feminine enn andre? Det blir vel like mye synsing som det ellers blir når folk velger navn, noe høres pent ut for noens ører og fryktelig for andre. Personlig synes jeg både Miriiam og Lovise er veldig feminine navn. Anonymkode: 545a7...aac 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 Tiril er btw veeeldig populært nå så tror ikke det er langt unna navnetoppen. Synes ikke de navnene du nevner er romantiske og feminine? Det må være din mening og ikke en allmenn mening tror jeg. Anonymkode: bd2bb...c1a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Både gutter og jenter har jo fått veldig myke og feminine navn de siste 20 årene. Men jeg tror slike navn er over toppen nå, hører om stadig flere unger som får norrøne navn som Ingeborg, Astrid, Sigurd osv. Anonymkode: 48f08...f04 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Både gutter og jenter har jo fått veldig myke og feminine navn de siste 20 årene. Men jeg tror slike navn er over toppen nå, hører om stadig flere unger som får norrøne navn som Ingeborg, Astrid, Sigurd osv. Anonymkode: 48f08...f04 Tror det kommer an på hvor du bor og hvem du omgåes og hva slags press det er på å være original. Her jeg bor på bygda oppkaller man mye, så det er ikke mange kreative navn i omløp. Det er de samme navnene som går opp igjen. Det er veldig mange små, mellomstore og veldig voksne Ingeborg, Astrid, Synnøve, Bjørn, Kristian, Kristine, Solfrid og Ingrid'er. Anonymkode: b1d57...c49
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 Jeg tenker heller ikke at de første navnene du nevner nødvendigvis er mer feminine enn de siste. Jeg tror assosiasjonene er nokså individuelle, men de er påvirket av om navnene klinger "mykt" og av assosiasjoner. Personlig tenker jeg på mange av de korte jentenavnene som ender med A som mer "tøffe" og mange av de lange som mer romantiske. Hvilke vokaler de inneholder påvirker nok også. At folk liker mykere navn nå, tror jeg handler litt om trend og litt dette med at navnene går i sykluser. Vi har to jenter som har navn av den mer "kraftfulle" typen, den ene heter Idunn, som du nevner. Jeg har inntrykk av at flere foretrekker slike navn også for tida. For meg er assosiasjonen til våre barns navn litt tøffe, feminine jenter (men jeg har hørt både at det er gamle damer og ikke feminint nok). Anonymkode: f3272...64d
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 På 7.5.2020 den 10.58, AnonymBruker skrev: Altså, hæ? "Fint for meg"? Jeg spør noen åpne spørsmål på et navneforum fordi jeg synes det er gøy med navn, ikke fordi jeg har bestemt meg for svaret på forhånd. Skal man ikke kunne diskutere og tenke høyt rundt navnetrender her? Anonymkode: 5d87d...e06 Du spør ikke, du konstanterer at disse navnene er «romantiske og ultrafeminine». Folk er ikke enig. Anonymkode: 471a9...ba5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå