AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #1 Skrevet 7. mai 2020 Vi har hatt forkjølelse(ikke korona, da vi voksne er testet for det). Barna har kun vært med oss og har derfor ingen andre muligheter. Nå har jeg holdt de hjemme siden oppstart av skolen og bhg. De e IKKE syke. De er i toppform. Men de hoster litt innimellom. Typ kanskje 20 ganger per dag. Jeg selv kan hoste i ukesvis etter en forkjølelse. Er det virkelig meningen at vi skal holde de hjemme frem til all hoste opphører? Jeg er apsolut for tiltakene, men føler ting har tatt litt av nå som man må gå med pin om at man "snufser på grunn av allergi". Samtidig har jeg sett eldre som ikke tar hensyn overhodet, de vi skal beskytte. Om alle skal holde seg hjemme til siste host er over kneler jo dette landet. Anonymkode: 6cd78...ed8 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2020 #2 Skrevet 7. mai 2020 I dette tilfellet er det jo greit å få testet ungene. Det er helt vanlig å hoste i noen uker etter forkjølelse, men dere vet jo ikke helt sikkert at det ikke er corona, og enda viktigere: andre vet ikke. Ta test så har dere sikret dere og kan sende ungene ut. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Hoste sprer partikler fra luftveiene raskt og langt. Siden man kan bære koronavirus uten symptomer, er der vanskelig å vite om man har det i kroppen. Testet du deg på onsdag, kan du plukke det opp på torsdag. Så selv om hosten forårsakes av noe annet, kan man "hoste ut" koronavirus. Dette er en av grunnene til at man skal være litt forsiktig - så vidt jeg forstår. Virker logisk, men jeg er ikke lege. Gå til fhi.no. Anonymkode: cdd36...5b7 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: I dette tilfellet er det jo greit å få testet ungene. Det er helt vanlig å hoste i noen uker etter forkjølelse, men dere vet jo ikke helt sikkert at det ikke er corona, og enda viktigere: andre vet ikke. Ta test så har dere sikret dere og kan sende ungene ut. Det er ingen andre enn min mann som kan ha smittet dem. Og meg. Vi er kun her, han er på jobb. Og når vi voksne ikke har det er det lite trolig at ungene har det. Korona kan ikke oppstå av seg selv inne i en husstand. Derfor ble vi voksne testet, ikke ungene. Det er jo en ubehagelig test.. Som jeg har forstått det er selv veldig milde symptomer på luftveisinfeksjon nok til at de kan be oss holde hjemme. På TROSS AV negativ test. Anonymkode: 6cd78...ed8
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen andre enn min mann som kan ha smittet dem. Og meg. Vi er kun her, han er på jobb. Og når vi voksne ikke har det er det lite trolig at ungene har det. Korona kan ikke oppstå av seg selv inne i en husstand. Derfor ble vi voksne testet, ikke ungene. Det er jo en ubehagelig test.. Som jeg har forstått det er selv veldig milde symptomer på luftveisinfeksjon nok til at de kan be oss holde hjemme. På TROSS AV negativ test. Anonymkode: 6cd78...ed8 Ja, men det er liksom valget dere har: ha dem hjemme eller ta test 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hoste sprer partikler fra luftveiene raskt og langt. Siden man kan bære koronavirus uten symptomer, er der vanskelig å vite om man har det i kroppen. Testet du deg på onsdag, kan du plukke det opp på torsdag. Så selv om hosten forårsakes av noe annet, kan man "hoste ut" koronavirus. Dette er en av grunnene til at man skal være litt forsiktig - så vidt jeg forstår. Virker logisk, men jeg er ikke lege. Gå til fhi.no. Anonymkode: cdd36...5b7 Med den logikken må man også i karantene etter en tur ut ved allergi og liknende. Om man skal ta høyde for at man kan snappe opp viruset anyday og spre det videre dersom man nyser/hoster. Ved klare symptomer og positiv test er det en selvfølge å være hjemme, men når vi har NEGATIV test og god form på alle virker det jo litt overkill. Jeg testet meg mandag, og har ikke vært ute av huset siden. Samme med barna. Vi har ikke korona. 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Ja, men det er liksom valget dere har: ha dem hjemme eller ta test Poenget er jo at vi får ikke levere dersom de hoster selv om testen er negativ. Anonymkode: 6cd78...ed8
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er jo at vi får ikke levere dersom de hoster selv om testen er negativ Er du sikker på det? Det høres isåfall litt voldsomt ut 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Er du sikker på det? Det høres isåfall litt voldsomt ut Ja, helt sikker. Jeg pratet med skolen og sa at vi voksne er testet og ikke har det og at derfor lege mener de ikke har det. Svaret var da at "dere må holde hjemme til de er helt friske uten symptomer". For de som ikke har flere syktbarndager er jo dette krise. Da hadde jeg til nå stått uten inntekt i snart 2 uker. Anonymkode: 6cd78...ed8
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, helt sikker. Jeg pratet med skolen og sa at vi voksne er testet og ikke har det og at derfor lege mener de ikke har det. Svaret var da at "dere må holde hjemme til de er helt friske uten symptomer". For de som ikke har flere syktbarndager er jo dette krise. Da hadde jeg til nå stått uten inntekt i snart 2 uker. Anonymkode: 6cd78...ed8 Men det er jo slik at det er helt vanlig å ha småhoste i opptil tre uker etter infeksjon. Nå er allergisesongen i full gang i tillegg. Dere kan vel få et skriv om dette fra legen? Det blir fort problemer om man må være hjemme i uker og måneder uten ordentlig grunn. Og fullstendig irrasjonelt. Endret 7. mai 2020 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Men det er jo slik at det er helt vanlig å ha småhoste i opptil tre uker etter infeksjon. Nå er allergisesongen i full gang i tillegg. Dere kan vel få et skriv om dette fra legen? Det blir fort problemer om man må være hjemme i uker og måneder uten ordentlig grunn. Og fullstendig irrasjonelt. Det er jo det jeg mener. Det er jo helt hinsides at man skal måtte holde barna hjemme i 2-3 uker på grunn av en svak forkjølelse som kun har gitt hoste.. Anonymkode: 6cd78...ed8 1
solmåneogstjerner Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det jeg mener. Det er jo helt hinsides at man skal måtte holde barna hjemme i 2-3 uker på grunn av en svak forkjølelse som kun har gitt hoste.. Anonymkode: 6cd78...ed8 Snakk med legen og få en attest derfra.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Om alle skal holde seg hjemme til siste host er over kneler jo dette landet. Anonymkode: 6cd78...ed8 Dette hører jeg dessverre hele tiden, og det er jo egentlig helt omvendt. Dersom folk faktisk holdt seg hjemme med luftveisinfeksjoner så ville de ikke smitte andre slik at flere ble syke. Jo flere syke, jo mer fravær, og i forlengse av det lavere arbeidsevne og produksjon. Hold dere hjemme. Anonymkode: a60be...40c 7
Luckiness Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Du holder de hjemme så lenge de har hoste. Med mindre de testes og det er negativt svar. Evt snakker med fastlegen for å rådføre deg og evt få godkjent at hosten er i forbindelse med vanlig forkjølelse. Jeg vet ikke når dere ble testet selv. Men man bør ha symptomer 2-3 dager før test. Testes man før det er det ikke alltid testen viser riktig. I tillegg kan både du og din mann være «usynlige» smittet. Dette kan dere ha blitt etter testen. Feks at din mann har blitt smittet på arbeid, du på butikken e.l. Potensielt kan da barna også være smittet.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 Noe av grunnen til at de ikke skal sendes med hoste er at de kan smitte andre med samme luftveisinfeksjon (selv om det ikke er covid 19). Når lærer/barn så blir forkjølet må hele gruppen/kohorten være hjemme til det er tatt ny test fordi en ikke kan være sikker før den smittede er testet. Tror dette også er en viktig grunn til at de som er syke anbefales å holde seg hjemme. Anonymkode: f0900...f2f 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 Jeg synes dette høres litt voldsomt ut. Jeg jobber på skole. Der tror jeg barna hadde fått kommet ettersom dere voksne er testet og legen sier det ikke er nødvendig å teste barna. Særlig dersom legen skrev en attest. Anonymkode: 5ad16...051 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes dette høres litt voldsomt ut. Jeg jobber på skole. Der tror jeg barna hadde fått kommet ettersom dere voksne er testet og legen sier det ikke er nødvendig å teste barna. Særlig dersom legen skrev en attest. Anonymkode: 5ad16...051 Og nettopp slike holdninger som dette vil føre til at vi får en ny oppblomstring av smitte Anonymkode: 50af2...53f 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt forkjølelse(ikke korona, da vi voksne er testet for det). Barna har kun vært med oss og har derfor ingen andre muligheter. Nå har jeg holdt de hjemme siden oppstart av skolen og bhg. De e IKKE syke. De er i toppform. Men de hoster litt innimellom. Typ kanskje 20 ganger per dag. Jeg selv kan hoste i ukesvis etter en forkjølelse. Er det virkelig meningen at vi skal holde de hjemme frem til all hoste opphører? Jeg er apsolut for tiltakene, men føler ting har tatt litt av nå som man må gå med pin om at man "snufser på grunn av allergi". Samtidig har jeg sett eldre som ikke tar hensyn overhodet, de vi skal beskytte. Om alle skal holde seg hjemme til siste host er over kneler jo dette landet. Anonymkode: 6cd78...ed8 For noe tull, min har hostet og hatt litt snørr men selvsagt gått i bhg likevel. Ingen har reagert. Er jo helt vanlig for barn. Anonymkode: 2273e...f7c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 Hvordan klarer noen å bli forkjølt i disse dager? Forkjølselse oppstår ikke av seg selv, det kommer fra noen. Så noen har åpenbart brutt anbefalingene for smittevern, og jeg tenker ikke nødvendigvis på TS. Anonymkode: 9ef4c...db8 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan klarer noen å bli forkjølt i disse dager? Forkjølselse oppstår ikke av seg selv, det kommer fra noen. Så noen har åpenbart brutt anbefalingene for smittevern, og jeg tenker ikke nødvendigvis på TS. Anonymkode: 9ef4c...db8 Det lurer jeg også på! Med så mye fokus på smittevern og avstand så er det virkelig en bragd å få til å bli smittet av noe som helst. Anonymkode: cce4b...bae 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #20 Skrevet 7. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull, min har hostet og hatt litt snørr men selvsagt gått i bhg likevel. Ingen har reagert. Er jo helt vanlig for barn. Anonymkode: 2273e...f7c Det høres meget spesielt ut. I vår bhg er det nulltoleranse for barn med luftveissymptomer. Anonymkode: cce4b...bae 4
Anbefalte innlegg