AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 I flere år har vi hørt fastboende på Mallorca og andre populære sydendestinasjoner for solhungrige nord-europeere jamre seg over at turistene ødelegger tilværelsen deres. Nå som de endelig «får vilja si» tenker jeg pipa får en annen låt, og at de fleste skulle ønske at alt var som før? Karma? Anonymkode: f569f...e3f 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 Tror nok de vil savne oss med tiden, og at de fleste av oss ikke var så ille allikevel. Anonymkode: 724e9...0a2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 At du kaller de Sydeninnfødte 🤦♀️ Anonymkode: d7f4e...d8e 32
Påkrevd Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 (endret) Turismen i seg selv har vel aldri vært problemet, men på steder som f.eks Ibiza, der 90% av folkemengden er utlendinger i konstant russemodus, forstår jeg dem helt og holdent. Enkelte områder er også «invadert» av utlendinger som kjøper opp rubbel og bit av eiendommer til egen forlystelse eller videre utleie, slik at lokalbefolkningen ikke har nubbtjangs på eiendomsmarkedet. Tror ikke folk hadde vært overlykkelige i, la oss si Tønsberg heller, om brorparten av all eiendom ble tatt over av spanjoler som kom for å slikke sol...eh, regn:) Det finnes en god og ganske så romslig mellomting som de fleste fastboende i «syden» har det utmerket med. Endret 7. mai 2020 av Påkrevd 20
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 9 timer siden, Påkrevd skrev: Turismen i seg selv har vel aldri vært problemet, men på steder som f.eks Ibiza, der 90% av folkemengden er utlendinger i konstant russemodus, forstår jeg dem helt og holdent. Enkelte områder er også «invadert» av utlendinger som kjøper opp rubbel og bit av eiendommer til egen forlystelse eller videre utleie, slik at lokalbefolkningen ikke har nubbtjangs på eiendomsmarkedet. Tror ikke folk hadde vært overlykkelige i, la oss si Tønsberg heller, om brorparten av all eiendom ble tatt over av spanjoler som kom for å slikke sol...eh, regn:) Det finnes en god og ganske så romslig mellomting som de fleste fastboende i «syden» har det utmerket med. Vel, nå har vel Spania lagt opp til dette helt selv uten å tenke på konsekvensene...
Påkrevd Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, edwardnigma skrev: Vel, nå har vel Spania lagt opp til dette helt selv uten å tenke på konsekvensene... Men det kan neppe den lokale fiskeren eller elektrikeren klandres for. Det er disse som lider og klager, med god grunn. Ikke hotelleiere eller eiendomsmeglere. 10
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 Tenker lokalbefolkningen synes det er deilig å få hvilt ørene sine. Anonymkode: 2b78e...9f9 1
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 8 timer siden, Påkrevd skrev: Men det kan neppe den lokale fiskeren eller elektrikeren klandres for. Det er disse som lider og klager, med god grunn. Ikke hotelleiere eller eiendomsmeglere. De klagde neppe da velstanden vokste. Mye vil ha mer. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 Her i Norge er vi heldige. Vi har et velferdsystem som redder oss. Men det har desverre ikke alle andre land. Så når folk sier at vi skal redde Norge, kjøp norsk, reis i norge mm, så tar vi livsgrunnalget fra veldig mange mennesker som ikke har det systemet vi har. Her slipper man å dø av sult. Så er faktisk vitkig å åpne grenser for turister. For veldig mange land, man ser bare hva vi nå kan gjøre med de som bor ved vår side. Raserer hele samfunn i nabolandet. Her får hoteller en erstattning, det gjør de nok ikke i Spania. Anonymkode: 12216...362 2
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i Norge er vi heldige. Vi har et velferdsystem som redder oss. Men det har desverre ikke alle andre land. Så når folk sier at vi skal redde Norge, kjøp norsk, reis i norge mm, så tar vi livsgrunnalget fra veldig mange mennesker som ikke har det systemet vi har. Her slipper man å dø av sult. Så er faktisk vitkig å åpne grenser for turister. For veldig mange land, man ser bare hva vi nå kan gjøre med de som bor ved vår side. Raserer hele samfunn i nabolandet. Her får hoteller en erstattning, det gjør de nok ikke i Spania. Anonymkode: 12216...362 Vi kan ikke ta hensyn til at andre land velger å ikke ha en velferdsstat bare fordi vi prioriterer dette. Dog håper jeg folk tenker seg om en ekstra gang ved neste stortingsvalg, når man ser hvordan viktige etater som helsevesen, kriminalomsorg, politi, skole etc. har blitt kuttet ned de siste 7 årene og gjort at man har måttet låse ned samfunnet fordi et par tusen blir akutt syke. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Feil. De elsker nok at du og dine ikke drar og forsøpler strendene deres med fylla di. Anonymkode: 84277...60a 2
Påkrevd Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 36 minutter siden, edwardnigma skrev: De klagde neppe da velstanden vokste. Mye vil ha mer. Ingen klager over at egen business går godt, men når møkkfulle tenåringer slåss i gatene, spyr ned gater, roper og rølper natta lang, tror jeg selv du hadde nådd et metningspunkt, hadde det skjedd i ditt nabolag. Om ugandere, usbekere eller hva det måtte være kommer i butikken din og handler, er det flott, men idet de kjøper opp «hele» ditt hjemsted, der du ønsker å leve ditt liv, men nå ikke har råd til å bo, tipper jeg du også hadde blitt bittelitt gretten. Som nevnt tidligere, lokalbefolkning og turister lever lykkelig side om side de aller fleste steder, men i enkelte tilfeller ødelegger turistene hverdagsfreden og levekårene for veldig mange. Da må det være lov å si hva man mener. Og derfor klager fiskeren og elektrikeren. Det er ikke bare svart og hvitt. Minst fifty shades of grey imellom, visstnok 5
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 6 minutter siden, Påkrevd skrev: Og derfor klager fiskeren og elektrikeren. Det er ikke bare svart og hvitt. Rom ble ikke bygget på en dag, og det ble ikke disse turistenklavene heller. Man har hatt all verdens mulighet til å stemme på politikere som ikke ønsket dette og gjøre noe med saken på et tidligere tidspunkt. Men nei da, man skulle bare tjene så mye penger som mulig uten noen ulemper. Når man da er så sneversynt, så er man langt over kneika og farer nedover bakken uten bremser før man vet ordet av det. Av denne grunn er jeg i mot at vi skal promotere Norge som turistattraksjon. Naturen vår er vidunderlig fordi den får være i fred. Nordmenn selv er dårlige til å ta vare på den, men utlendinger er enda verre. Hva er poenget med rå natur når du går i timesvis i kø slik som i Vatikanet? Hva er poenget med vakre fjorder når de er fylt opp med giftig smog fra cruiseskip? Har man penger som eneste verdi her i livet så går det fort galt. Utrolig at mennesker ikke har lært dette på så mange år.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 Jeg kjenner flere "innfødte" både i Barcelona og Venezia. Og de er alle overlykklige over situasjonen, og ser dette som en unik mulighet til starte på nytt og i en helt annen retning. Tipper det er det samme med Mallorca. Anonymkode: 92c1e...23e 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner flere "innfødte" både i Barcelona og Venezia. Og de er alle overlykklige over situasjonen, og ser dette som en unik mulighet til starte på nytt og i en helt annen retning. Tipper det er det samme med Mallorca. Anonymkode: 92c1e...23e Ikke sant? Ja, de må gjerne bygge opp økonomien sin på andre måter hvor turismen ikke lenger blir en så viktig inntektskilde, men vi i Norge deregulerer nå oljebransjen og må også tenke på andre muligheter for vekst. Anonymkode: 84277...60a 1
Påkrevd Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 2 timer siden, edwardnigma skrev: Rom ble ikke bygget på en dag, og det ble ikke disse turistenklavene heller. Man har hatt all verdens mulighet til å stemme på politikere som ikke ønsket dette og gjøre noe med saken på et tidligere tidspunkt. Men nei da, man skulle bare tjene så mye penger som mulig uten noen ulemper. Når man da er så sneversynt, så er man langt over kneika og farer nedover bakken uten bremser før man vet ordet av det. Av denne grunn er jeg i mot at vi skal promotere Norge som turistattraksjon. Naturen vår er vidunderlig fordi den får være i fred. Nordmenn selv er dårlige til å ta vare på den, men utlendinger er enda verre. Hva er poenget med rå natur når du går i timesvis i kø slik som i Vatikanet? Hva er poenget med vakre fjorder når de er fylt opp med giftig smog fra cruiseskip? Har man penger som eneste verdi her i livet så går det fort galt. Utrolig at mennesker ikke har lært dette på så mange år. Det tenkte sikkert fiskeren på Ibiza også. Her er det flott å bo. Fint om noen handler fisk, jeg er jo avhengig av kunder, som alle andre, men litt drøyt hvis de kjøper bygningen jeg bor i, tripler husleia og samtidig bygger yacht-brygge der fiskebåten ligger fortøyd. Med fare for å gjenta meg selv, han har god grunn til å bli irritert. Når det gjelder politiske stemmer, så har f. eks Madrid ørlite grann mer å si enn en liten landsby på en øy. Lokalvalg, vet ikke, men det er en ikke helt ukjent ting at politikere lover én ting og leverer noe annet. Dessuten er det ikke helt utenkelig at pengesterke mennesker som bygger all inclusive hoteller, party resorter osv har litt innflytelse i politikken også. Skape arbeidsplasser f. eks. Det har jo lenge vært sårt tiltrengt i den spanske økonomien. Men grensen nås til slutt. Noe den har gjort enkelte plasser. Jeg forstår det sånn at du klager på fjorder fulle av cruiseskip? Vel, du har helt rett. Man ser snart ikke fjorden for bare skrog, og populære naturperler må «pusses opp» pga slitasje. Men i og med at nordmenn i lang tid har hatt muligheten til å bruke demokratiet og stemmeretten til å stoppe dette, hvordan kan du da påberope deg retten til å klage, slik fiskeren på Ibiza gjør i sitt tilfelle? Synes forøvrig du har usedvanlig sterke meninger om temaet, sånn sett ut fra det første innlegget ditt i denne tråden😁 Endret 7. mai 2020 av Påkrevd 3
edwardnigma Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, Påkrevd skrev: Synes forøvrig du har usedvanlig sterke meninger om temaet, sånn sett ut fra det første innlegget ditt i denne tråden😁 Jeg er lei av mennesker som klager over negative bivirkninger av ting de selv har satt i stand. Ingenting i denne verdenen er utelukkende positivt. Det er da enkelt å forstå at noen turister er bra, men at det finnes et bristepunkt. Og dette bristepunktet gikk man mot for lenge siden.
Påkrevd Skrevet 7. mai 2020 #20 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, edwardnigma skrev: Jeg er lei av mennesker som klager over negative bivirkninger av ting de selv har satt i stand. Ingenting i denne verdenen er utelukkende positivt. Det er da enkelt å forstå at noen turister er bra, men at det finnes et bristepunkt. Og dette bristepunktet gikk man mot for lenge siden. Ja, noe som altså ikke var i fiskerens (som her representerer de som klager), makt å kontrollere. Men uansett, få det innlegget slettet, for fuuck, you care😁 Påkrevd out👋
Anbefalte innlegg