AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Hei, jeg jobber for en av de store gigantiske selskapene type Accenture / Evry /Aker solutions. Jeg vil ikke si for sikkerhetskylt. Jeg jobber med økonomi og jeg er i mamaperm. I dag jeg fikk telefonkal fra sjefen min og fikk muntlig tilbud å akseptere sluttpakke - å bli betalt 6 månedslønn. Når jeg spørte hvis de gir meg advarsel at jeg blir sagt opp han sa nei men det er organisasjonsendringer og det kan sje da jeg er tilbakke på jobb. Sjefen min sa at hvis jeg ikke ta sluttpaken nå, kanskje det vikl ikke vare noe sluttpakke senere. Jeg føler hele pratten er litt på grensen, det er ikke noe skriftlig og alt sjer muntlig. Også jeg ser det som trakasering fordig det er helt klar at hvis jeg ikke tar sluttpaken mest sansynlig di vil si meg opp rett etter at jeg er tilbakke fra mamaperm. Også jeg kjønner at etter løven til og med at jeg er under mamaperm jeg kan fortsat blir sagt opp hvis det er saklig grunn. Men dette er et selskap med tusen ansatt og jeg har en sån type utdaning som man kan bruke i mange ulike stillinger. Må de før de sier meg opp på en måte bevise at jeg kan ikke ta noe annen stilling fordi hvis for eksepel i min avdelig de sier meg opp men samtidi ansetter i en annen avdelig en økonom. Dette er selskap med tusen og mer folk inni. Hva er minne rettigheter ? Hva kan jeg gjøre, jeg vil ikke slutte med dem. Også jeg har bare 2 års og 2 måneder erfaring hvis vi tar ut permisjonen jeg har litt over 1 år reel erfaring. Det som er veldig viktig for meg er å ha erfaring, jeg vurderer å nekte sluttpaken bare fordig da kan jeg få mer reel erfaring istedenfor å bli hjem etter mange måneder mamaperm. Anonymkode: 826e8...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Hvis oppsigelsen er begrunnet med forhold ved virksomhetene, så må de finne deg jobb på en annen avdeling elns hvis det er mulig. De vet at det de holder på med er shady siden de gav deg tilbudet muntlig. Spør gjerne om du kan få tilbudet skriftlig så kan du bestemme deg etter litt betenkningstid for hva du vil gjøre Anonymkode: 0370c...2e4 9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis oppsigelsen er begrunnet med forhold ved virksomhetene, så må de finne deg jobb på en annen avdeling elns hvis det er mulig. De vet at det de holder på med er shady siden de gav deg tilbudet muntlig. Spør gjerne om du kan få tilbudet skriftlig så kan du bestemme deg etter litt betenkningstid for hva du vil gjøre Anonymkode: 0370c...2e4 Hva betyr "forhold ved virksomhetene" . Kan du gi eksempel ? Anonymkode: 826e8...bd7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Hvorfor samme innlegg 2 steder på forumet?🤷♂️ Anonymkode: c033f...808 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor samme innlegg 2 steder på forumet?🤷♂️ Anonymkode: c033f...808 Jeg først så "Jus" og etterpå så på "arbeidsliv". Generelt spørsmålet faller under bådet kategorier. Også jeg anta at de ulike forumer det er forskjellige folk som besøker dem. Det er litt Jus spørsmål ikke sant ? Og samtidig det er veldig mye om arbeidslivet. Anonymkode: 826e8...bd7
Mannjessheim1984 Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Ikke godta noe som helst i Corona - tider. Du har uansett lønn i mammapermisjon, og jeg vet ikke hvor lenge du har igjen. Du kan heller ta stilling til det senere. Står du helt uten arbeid vil du få arbeidsledighetstrygd. Jeg hadde ikke takket ja til denne pakken. Det er en dårlig pakke. 8
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 5 timer siden, Mannjessheim1984 skrev: Ikke godta noe som helst i Corona - tider. Du har uansett lønn i mammapermisjon, og jeg vet ikke hvor lenge du har igjen. Du kan heller ta stilling til det senere. Står du helt uten arbeid vil du få arbeidsledighetstrygd. Jeg hadde ikke takket ja til denne pakken. Det er en dårlig pakke. Selv i disse coronatider så mister man jobben. Jeg synes at du gir dårlig råd til TS å be henne takke nei til sluttpakke. I disse dager når så mange er enten permitterte eller arbeidsledige, kan det ta veldig lang tid før ts eventuelt får seg ny jobb. Man får ikke full lønn når man går på arbeidsledighetstrygd. Anonymkode: ef9e2...6dc 14
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv i disse coronatider så mister man jobben. Jeg synes at du gir dårlig råd til TS å be henne takke nei til sluttpakke. I disse dager når så mange er enten permitterte eller arbeidsledige, kan det ta veldig lang tid før ts eventuelt får seg ny jobb. Man får ikke full lønn når man går på arbeidsledighetstrygd. Anonymkode: ef9e2...6dc Enig! Det er ingen garanti for å få jobben tilbake etter endt mammapermisjon om bedriften nedbemanner. Og da er det oppsigelse og 3 (?) månedslønner som gjelder. Sluttpakken er jo på 6, så det vil gi mer. Hvis du takker nei til sluttpakken kan det jo være du får beholde jobben, men jeg vil tro sjansen er liten. Der jeg har jobbet tidligere har de ringt rundt til de de ønsker å få ut. Samt at du har vel også kort ansiennitet. Dette med å tilby sluttpakker ifm nedbemanning er jo vanlig praksis, så forstår ikke helt hva du reagerer på. Men jeg er ingen ekspert på lovverket altså. Anonymkode: b9eef...35e 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 Hvis det er snakk om nedbemanning på jobb vil jeg tro fagforeningen er sterkt engasjert i saken. Derfor bør du ta kontakt med fagforeningen og fortelle hva du har opplevd. De vil nok kunne guide deg videre. Og hvis du ikke allerede er fagorganisert bør du absolutt gjøre det nå. Anonymkode: 8c5f2...c54 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #10 Skrevet 7. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr "forhold ved virksomhetene" . Kan du gi eksempel ? Anonymkode: 826e8...bd7 Det er juridisk språk. Du må bare ikke skrive under. INGEN UNDERSKRIFT! Anonymkode: 337b1...c7c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 Det vi i såfall vet er at den økonomiske byrden mange selskap nå påføres, vil gjøre at mange mister jobben sin. Ikke fordi bedriften går konkurs, men fordi de tjener mye mindre og vil da ikke ha så mye folk i jobb (selskap vil så klart tjene mest) Så jeg hadde nok tatt i mot en sluttpakke nå. Vi vet jo at dette ikke er over innen kort tid. Det skal bli mye verre for mange bedrifter før det bedres. Så da er faktisk en sluttpakke mye bedre enn kun sparken om få mnd. Anonymkode: ae7cd...035 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 Det er ikke noe særlig å arbeide for noen som egentlig vil ha deg bort. Hvor lang tid har du igjen på permisjon din? Jeg hadde bedt om et skriftlig tilbud på sluttpakke og startdato må være etter endt permisjon. Har du en allsidig økonomi utdannelse vil jeg tru du får deg annen jobb uansett, selv etter Corona tiden. Anonymkode: 7b0d9...bcb 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Jeg hadde sett på hvor mye permisjon jeg har igjen og hva er oppsigelsestid. Det er 6 mnd på sluttpakke. Har du mer enn 6 mnd igjen samlet med permisjon og oppsigelsestid, så sier du nei takk, men nei for sluttpakken og begynner aktivt med jobbsøk. Det er alltid en mulighet at du er heldig og ikke mister jobben eller blir flyttet til en annen stilling. Og be om få alt skriftlig. Anonymkode: 37da3...075
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde sett på hvor mye permisjon jeg har igjen og hva er oppsigelsestid. Det er 6 mnd på sluttpakke. Har du mer enn 6 mnd igjen samlet med permisjon og oppsigelsestid, så sier du nei takk, men nei for sluttpakken og begynner aktivt med jobbsøk. Det er alltid en mulighet at du er heldig og ikke mister jobben eller blir flyttet til en annen stilling. Og be om få alt skriftlig. Anonymkode: 37da3...075 Dersom du er syk og gravis, så dra ti legen og få sykeavdeling Etter at du har fått barn, sjekker du ut om oppsigelsen er gyldig Hvis den ikke er der, ta ihvertfall med deg 4 års lønninger, så holder du kjeft Anonymkode: 337b1...c7c
_popcorn_ Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 Ryddet for brukerangrep og brukerdebatt, og svar til dette. _popcorn_, mod 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 Jeg ville godtatt sluttpakken, så fremt den har startdato etter du er ferdig med permisjonen din, dvs. at du mottar lønn uten arbeidsplikt i 6 måneder etter permisjonsslutt (uavhengig av om du skaffer deg annet arbeid i perioden) Ellers risikerer du bare at de sier deg opp pga. nedbemanning pga. redusert aktivitet eller lignende, og at du da kun får lønn i oppsigelsen (og mulig også med arbeidsplikt) På 6 måneder har du tid til å se deg om etter annet arbeid, og dersom det tar litt tid før du får napp så vil ingen reagere på hullet i CV’en din siden veldig mange ønsker litt mer tid hjemme med et så lite barn. Anonymkode: fc1a8...dbd 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 Er det lovlig nedbemanning? Anonymkode: 337b1...c7c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå