AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #21 Del Skrevet 6. mai 2020 Anonymkode: 0efdf...ea8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 6. mai 2020 #22 Del Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 0efdf...ea8 Ja, FOR MANGE, ikke alle. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #23 Del Skrevet 6. mai 2020 Akkurat nå, abc123detvardet skrev: Ja, FOR MANGE, ikke alle. Det er først de siste årene at folk som ikke har tradisjon for å ha bunad i familien, har begynt å "shoppe" bunader rundt omkring i Norge. Anonymkode: 0efdf...ea8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vintage Skrevet 6. mai 2020 #24 Del Skrevet 6. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer det? Han sa han valgte hardangerbunad fordi broren hans var Lothepus og Vendela syntes den var fin Ts Anonymkode: 0efdf...ea8 I så fall; heia Petter! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abc123detvardet Skrevet 6. mai 2020 #25 Del Skrevet 6. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er først de siste årene at folk som ikke har tradisjon for å ha bunad i familien, har begynt å "shoppe" bunader rundt omkring i Norge. Anonymkode: 0efdf...ea8 Lurer på hvorfor? Kanskje det har noe med internett, teknologi og tilgjengelighet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 6. mai 2020 #26 Del Skrevet 6. mai 2020 Hvis det ikke hadde vært tradisjon for bunad i min familie, så hadde jeg ikke kjøpt meg en bunad som jeg likte utseendet på. Det hadde vært feil for meg, da hadde jeg bare brukt kjole... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #27 Del Skrevet 6. mai 2020 Fra en sunnmøring til en romsdaling: Hva med de med utenlandsk opprinnelse? Har de lov å ha bunad ? Feks en Romsdalsbunad el Bolsøydrakt som det kanskje heter. Er det lov ? 😃😃 Anonymkode: 6390e...042 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #28 Del Skrevet 6. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er først de siste årene at folk som ikke har tradisjon for å ha bunad i familien, har begynt å "shoppe" bunader rundt omkring i Norge. Anonymkode: 0efdf...ea8 Ja der ser du, verden går fremover, en gang i tiden var ostehøvelen helt ny og "De siste års" oppfinnelse også. Så bra at vi utvikler oss i posetiv retning. Anonymkode: d1f5b...7aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 6. mai 2020 #29 Del Skrevet 6. mai 2020 Jeg syns det er unaturlig å kjøpe en bunad fra et helt annet sted enn der du kommer fra eller har tilknytninger til. For meg ligger det mye identitet i bunaden min, og jeg kunne aldri tenkt meg en bunad uten tilknytning. Da blir det bare som et hvilket som helst (dyrt) plagg. Jeg forstår derimot de som misliker bunaden for sitt hjemsted og dermed vil ha en annen, men da har man ofte tilknytning til andre steder, enten der man bor eller kanskje tipptipptipp...foreldre kommer fra. Men så er jeg heldig som hadde to valg av bunad som hører til hjemstedet mitt (og i tillegg kunne valgt bunad fra der mitt etternavn kommer fra). 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. mai 2020 #30 Del Skrevet 6. mai 2020 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke27 Skrevet 6. mai 2020 #31 Del Skrevet 6. mai 2020 Den første bunad i Norge var Hardangerbunad, sommerdrakt vel å merke. Det medfører at alle i Norge har lov til å bære den, uansett hvor man er fra. Den er nydelig da, kanskje den fineste jeg vet av alle bunader. Synes kanskje man bør ha en tilhørighet til bunaden sin, men altså, Hardangerbunad er nasjonaldrakt.:-) 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 6. mai 2020 #32 Del Skrevet 6. mai 2020 Hvor mange der ute fra Gol ønsker seg denne tro?? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #33 Del Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fra en sunnmøring til en romsdaling: Hva med de med utenlandsk opprinnelse? Har de lov å ha bunad ? Feks en Romsdalsbunad el Bolsøydrakt som det kanskje heter. Er det lov ? 😃😃 Anonymkode: 6390e...042 Lov og lov fru Blom, det er jo ingen som nekter de, men jeg synes at innvandrere/utlendinger kan bruke sin festdrakt på samme måte som vi bruker vår bunad. De aller fleste land/kultur har jo sine særegne folkedrakter/nasjonalplagg, og jeg synes det er flott om de bruker det på våre festdager. Naboen min er 2 generasjons innvandrer fra Pakistan, og hun pynter seg i pakistansk festdrakt på 17 mai. Hun sier at det er fjernt for henne å ta på seg en bunad, selv om hun føler seg både norsk og pakistansk. Ts Anonymkode: 0efdf...ea8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #34 Del Skrevet 6. mai 2020 Man har lov til å kjøpe hvilken som helst bunad man ønsker. Er visst ikke så uvanlig å gjøre det nå for tiden. Selv om bunadspolitiet vil bli sure. Hvis jeg skulle hatt bunad, hadde det føltes naturlig å ha den fra kommunen jeg er født og oppvokst i (ikke den jeg bor i). Men jeg vil ikke ha noen selv om jeg synes bunaden er pen, for jeg har ikke råd til å betale 30 000 for noe jeg bare ville brukt på 17. mai. Vil ikke ha kystsamekofte heller, for den hadde også bare blitt brukt på 17. mai. Anonymkode: e3de0...e2e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #35 Del Skrevet 6. mai 2020 4 minutter siden, Apocalypte skrev: Hvor mange der ute fra Gol ønsker seg denne tro?? Den er flott, men ligner også på russisk folkedrakter. Våre "bunader" er beslektet. Anonymkode: 0efdf...ea8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irut Skrevet 6. mai 2020 #36 Del Skrevet 6. mai 2020 Jeg vet jeg heller bensin/koffein på bunadmafian nå, men de må forstå: Hardangerdrakt er nasjonaldrakten vår. Resten er bunad og ikke glem (trommevirvel) festdrakter. Hardangerdrakten er altså den eneste ekte. ❤️🙏 Å forresten, slapp av. Alle må ikke ha likt. Noen kan ha det de vil, noen kan ha der de kommer fra og noen liker bedre en kjole eller dress. Norge er et fritt land 🇳🇴🥳 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #37 Del Skrevet 6. mai 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo akkurat det som er greia med bunad, at bunaden representerer hvor i landet du kommer fra. Anonymkode: 0efdf...ea8 Det mener du. Så fint. Men de som vil pynte seg med Hardangerbunad har lov til det. Du får også lov til å kle deg i hva du vil. Ingen andre skal bestemme over deg. Anonymkode: e2dec...9b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 6. mai 2020 #38 Del Skrevet 6. mai 2020 Tja han er jo en klovn så passer nok fint i klovnedrakt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #39 Del Skrevet 6. mai 2020 Skjønner folk vil kle seg i noe fint, men for meg ville det føltes rart å gå rundt i trønderbunad når jeg ikke er litt trønder engang. Anonymkode: 86591...1a7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #40 Del Skrevet 7. mai 2020 Kjenner jeg må flire litt av bunadspolitiet (å da mener jeg også alle de som går rundt å surver på 17. Mai fordi noen feks bruker feil sjal til sin). Så utrolig besatte av et plagg, hvor de fleste draktene er fra 1940 årene og fremover. En ting er de urgamle fra 1800-tallet, men de er det relativt få av. Bunadene er mikset sammen av mønster og stoffer man har funnet ulike steder. Det er faktisk INGEN som har noe med hvorfor folk velger sin bunad fra et spesifikt sted. Ikke rart folk begynner å lyve om at de har gammel slekt fra «der» når man ser hvordan folk oppfører seg i møte med noen som har «feil» bunad. Anonymkode: 3a726...379 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå