AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Snart ferdig med master i jus med gode karakterer (sterk B), men har helst angst når jeg tenker på at jeg skal ut i arbeidslivet. Jeg føler ikke at jeg duker til noe som helst og er så redd for å gjøre en dårlig jobb. Er det noen andre som hadde samme følelse som nyutdannet? Er det vanlig å få god opplæring når man starter på jobb som nyutdannet eller forventes det at du "kan alt". Har så mye angst at jeg har avlyst flere intervju fordi jeg klarer ikke å sove når jeg tenker på at jeg må "prestere". Jeg søkte på mange traineposisjoner, men det er vist uvanlig å ansette 5.året jusstudenter som trainee da de er "klare" til å jobbe. Anonymkode: efdfc...019
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Dette er veldig vanlig å føle på! Sitter med samme følelse selv. Skikkelig ekkelt! Men man vil alltid få opplæring når man er helt fersk. 😊 Anonymkode: 4be36...ec5 1
Kala Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Ikke noe godt svar, men kjenner på det samme selv. Har ett år igjen på bachelor i øk/ad, med A i snitt. Koser meg med fagene innenfor retningen jeg har valgt, men får angst mtp å komme ut i jobb og praktisere dette.
Foxen Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Jeg er også jurist. Hadde ikke samme følelse. Fikk god opplæring da jeg begynte. Ingen forventer at man kan alt. Det er nå den egentlige læringen starter. Grunnmuren man bygger på har man fra universitetet. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 7 minutter siden, Foxen said: Jeg er også jurist. Hadde ikke samme følelse. Fikk god opplæring da jeg begynte. Ingen forventer at man kan alt. Det er nå den egentlige læringen starter. Grunnmuren man bygger på har man fra universitetet. Dette var kjekt å høre. Hva jobber du med (bare hvis du vil dele)? Jeg ser på stilling som innkøpsrådgiver og tror det hadde vært en overkommelig førstejobb. Er det noen som har erfaring som innkjøper for kommune? Anonymkode: efdfc...019
Megplussto Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Har en bachelor i juss og har jobbet innenfor finans hele arbeidslivet hittil. Hadde den følelsen selv de første årene - gikk nesten å ventet på at de skulle avsløre meg fordi jeg ikke kan noe. Følte jeg hadde sneket meg inn på skipet deres og bare ventet på at de skulle oppdage blindpassasjeren😂 Følelsen for meg bunnet nok veldig ut i at jeg «bare» hadde bachelor når alle andre som satt å gjorde samme jobben som meg var jurister. Tenkte lenge på at jeg var redd de hadde trodd jeg også var jurist når de ansatte meg😂😅 Etter noen år i bedriften så fortalte jeg dette til lederen min under en medarbeidersamtale. (Vi hadde veldig god tone). Vi lo masse av det, og hun sa jeg var den hun hadde ansatt som hun hadde hatt minst tvil om at var rett for jobben - jurist eller ei😊 Tror det er veldig normalt, spesielt som nyutdannet. Prøv å tenke på at alle har vært der du er nå. Du vil få opplæring, og ingen forventer at du skal kunne alt med en gang. Er også stor forskjell på hvordan man jobber med jussen i arbeidslivet i forhold til på studiet, og det vet alle😊 Dette kommer til å gå bra!❤️😊 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 10 minutter siden, Foxen said: Jeg er også jurist. Hadde ikke samme følelse. Fikk god opplæring da jeg begynte. Ingen forventer at man kan alt. Det er nå den egentlige læringen starter. Grunnmuren man bygger på har man fra universitetet. 12 minutter siden, Kala said: Ikke noe godt svar, men kjenner på det samme selv. Har ett år igjen på bachelor i øk/ad, med A i snitt. Koser meg med fagene innenfor retningen jeg har valgt, men får angst mtp å komme ut i jobb og praktisere dette. 13 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er veldig vanlig å føle på! Sitter med samme følelse selv. Skikkelig ekkelt! Men man vil alltid få opplæring når man er helt fersk. 😊 Anonymkode: 4be36...ec5 Takk for oppmuntring. "Kjekt" å vite at det er andre i samme båt som meg. Føler mange jusstudenter spiller så tøffe så det er ingen å snakke med om disse følelsene Anonymkode: efdfc...019 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, Megplussto said: Har en bachelor i juss og har jobbet innenfor finans hele arbeidslivet hittil. Hadde den følelsen selv de første årene - gikk nesten å ventet på at de skulle avsløre meg fordi jeg ikke kan noe. Følte jeg hadde sneket meg inn på skipet deres og bare ventet på at de skulle oppdage blindpassasjeren😂 Følelsen for meg bunnet nok veldig ut i at jeg «bare» hadde bachelor når alle andre som satt å gjorde samme jobben som meg var jurister. Tenkte lenge på at jeg var redd de hadde trodd jeg også var jurist når de ansatte meg😂😅 Etter noen år i bedriften så fortalte jeg dette til lederen min under en medarbeidersamtale. (Vi hadde veldig god tone). Vi lo masse av det, og hun sa jeg var den hun hadde ansatt som hun hadde hatt minst tvil om at var rett for jobben - jurist eller ei😊 Tror det er veldig normalt, spesielt som nyutdannet. Prøv å tenke på at alle har vært der du er nå. Du vil få opplæring, og ingen forventer at du skal kunne alt med en gang. Er også stor forskjell på hvordan man jobber med jussen i arbeidslivet i forhold til på studiet, og det vet alle😊 Dette kommer til å gå bra!❤️😊 Nå ble jeg varm i hjertet. Tusentakk for at du ville dele 🥰 Anonymkode: efdfc...019 1
Gjest AHorseWithNoName Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Snart ferdig med master i jus med gode karakterer (sterk B), men har helst angst når jeg tenker på at jeg skal ut i arbeidslivet. Jeg føler ikke at jeg duker til noe som helst og er så redd for å gjøre en dårlig jobb. Er det noen andre som hadde samme følelse som nyutdannet? Er det vanlig å få god opplæring når man starter på jobb som nyutdannet eller forventes det at du "kan alt". Har så mye angst at jeg har avlyst flere intervju fordi jeg klarer ikke å sove når jeg tenker på at jeg må "prestere". Jeg søkte på mange traineposisjoner, men det er vist uvanlig å ansette 5.året jusstudenter som trainee da de er "klare" til å jobbe. Anonymkode: efdfc...019 Forstår godt kva du meiner. Eg kjente sjølv på desse kjenslene. Eg har jo sjølvsagt ikkje erfaring frå alle arbeidsplassar i heile landet, men eg føler meg ganske sikker på at dei aller, aller fleste vil ha god forståing for at nytilsette er litt grønne og kan vera litt nervøse. Berre tenk over det, det gjev ikkje meining i det heile tatt at ein skal ha runda universet allereie før ein har byrja å jobba! Dei erfarne på jobben, fryktinngytande som dei kan vera, har også vore i den same situasjonen ein eller annan gong - og eg føler meg relativt sikker på at dei fleste vaksne, oppegåande folk vil forstå at ein nyutdanna jurist framleis har mykje å læra.. Det å måtta "prestera" er kanskje eit litt anna aspekt igjen. Ein vil jo håpa og forventa at den nytilsette skal prestera til ein viss grad. Samstundes er ikkje det synonymt med å vera ein omnipotent superjurist rett etter at utdanninga er ferdig. Det eg fann ut då eg byrja å jobba etter 5 år siving-grad var at arbeidsgjevaren veit at nyutdanna ikkje veit alt. Etter kvart som dette gjekk opp for meg klarte eg å senka skuldrene og fokusera på jobben i staden for å vera engsteleg for alle kollegaane som syntest eg var ein ubrukeleg tosk - det syntest dei nemleg ikkje.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 7 minutter siden, AHorseWithNoName said: Det å måtta "prestera" er kanskje eit litt anna aspekt igjen. Ein vil jo håpa og forventa at den nytilsette skal prestera til ein viss grad. Samstundes er ikkje det synonymt med å vera ein omnipotent superjurist rett etter at utdanninga er ferdig. Tusentakk for at du ville dele. Alt dette hjelper meg p bearbeide angsten. Jeg har hatt mange ufaglærte jobber og har aldri fått noe negativt, faktisk pleier jeg å høre masse positivt om meg som person. Jeg er bare så nervøs for det faglige, men som du og alle over sier så skal det også nok gå bra 🥰 Anonymkode: efdfc...019
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Tenker i alle fall det er noe ubegrunnet når du har sterk B. Da har du tross alt bedre faglige kvalifikasjoner enn de fleste andre. Anonymkode: d7ac2...4e9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker i alle fall det er noe ubegrunnet når du har sterk B. Da har du tross alt bedre faglige kvalifikasjoner enn de fleste andre. Anonymkode: d7ac2...4e9 Noe av grunnen e faktisk at jeg har greie karakterer. Tenk hvis jeg blir ansatt fordi de tror at jeg er faglig god, men så driter jeg meg ut? 😭 Anonymkode: efdfc...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå