Gå til innhold

Var du en bedreviter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer med å være så bedreviter før man selv har fått barn? Ser så mange her inne, på nett og i livet generelt som er så bastante på at "barn er sånn. De gjør sånn og sånn, gjerne på pur. Hadde jeg selv hatt barn så skulle jeg...." 

Jeg kjenner en som venter første barnet nå som skaffet seg hvit spisesofa i stoff inne på kjøkkenet sitt, og som ikke skjønner at den kommer til å bli ødelagt rimelig kjapt. Det tar én tomatflekk, så er sofaen død. Men hun mener det bare handler om å oppdra riktig. Lykke til, sier jeg bare. Jeg gir sofaen ett år før den må byttes ut. 

Hvilke ting har du personlig lært som forelder, som du ble overrasket over? Har du tenkt noen gang at barn feks ikke blir bråkete om du bare gjør alt riktig og er disiplinert nok, men så viser det seg at du tok feil og fikk en bråkete unge likevel? Hva tenkte du før du ble mor/far Vs hva du vet nå? 

Anonymkode: b44fe...95b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Visste ikke at bleieslutt skulle bli vanskelig og en lang prosess. Trodde alle barn sluttet med bleie i god tid før de ble 4 år så lenge vi foreldre jobbet mye med det. 

Anonymkode: 79a53...413

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjenkjennelig! Var selv ufordragelig bedreviter før og så ned på foreldre med hylende barn i butikken. Har lært at selv om foreldrene er gode rollemodeller som setter grenser, kan det skjære seg skikkelig i situasjoner med trøtte og sultne barn i kassakøen. (Handler ikke med barna etter henting i barnehagen med mindre det er helt nødvendig)

Anonymkode: 0f827...58a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde også at det kom til å bli lett å få et barn som spiser all slags mat...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kanskje vært litt bedreviter, men aldri sagt høyt hva jeg tenker. Jeg vokste opp med 6 søsken og hadde et ganske realistisk syn på hvordan det er å ha små barn. 

Vi har mest brukte/billige møbler, har ikke lagt nytt gulv eller dyr tapet. Fordi jeg vet at små barn herper ting, ikke med vilje men fordi dem er barn. Jeg vet om de som er noen skikkelige kjeftsmeller for at ungene ikke skal lage hakk i dyr parket og møbler. 

Jeg lærer selvfølgelig barna mine å være forsiktig med ting, å at dem ikke kan gå amok. Men jeg blir ikke et surt hysterisk kjerringmonster om det kommer et hakk i bordet, eller flekk på sofaen.

Anonymkode: 43999...bff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt bedreviter da jeg kun hadde ett barn. (Men heldigvis kun inni eget hode, og i samtaler med min da like bedreviter av en mann)

-Det er jo bare å legge barnet, så sovner det av seg selv

-det er jo bare å si nei, så blir det ikke mas på butikken 

-barn må jo bare smake alt, så blir det ikke kresent

Osv osv. 

Jeg fikk nr 2, som ikke sov, og som ikke tok et nei for et nei, og som har et temperament uten like. Og nr 1 vokste opp, og ble mer kresent 😂

vi fikk nr 3, som var like enkel som nr 1. Og vi snakker ofte nå om hvor ufordragelige vi hadde blitt som foreldre om vi kun hadde hatt nr 1 og nr 3. Da hadde vi vært selvgode da 😂🙈

Anonymkode: ccc12...a43

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte at så lenge barn føler seg elsket kunne man snakke seg frem til god oppførsel med dem. At det ikke ville bli så mye hyl og skrik fordi ungen vil ha sjokolade til frokost og tegnefilm (f.eks). Og jeg visste ikke hvor krevende det er å sette grenser og å være konsekvent (ihvertfall til grensene sitter). 

Anonymkode: 593cb...cac

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde også at det kom til å bli lett å få et barn som spiser all slags mat...

Haha, ja. Jeg var så bastant på hva man måtte gjøre for å unngå kresent barn. Barnet mitt beviste at det ikke var så lett..

Anonymkode: 48ede...d31

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir fortsatt varm i kinnene når jeg tenker tilbake på samtale med en slektning som hadde en 2,5 åring som fortsatt likte å ligge i samme seng som foreldre. 

Det var jo altfor gammel, og hun burde være konsekvent slik at barnet slutta med det.

Jau jau, mange år og to barn senere tenker jeg...at jeg var en idiot 😖

Anonymkode: c0660...4c3

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Tja. Jeg må si at jeg ikke ble noe særlig overrasket. Meningene jeg hadde om barneoppdragelse har ikke endret seg noe særlig siden jeg var ganske ung. 

Kanskje fordi jeg visste hva jeg trengte og ønsket i min barndom. Jeg hadde ikke noe av det så jeg ble det sønnen min trengte.

Jeg hadde innstillingen at ingen barn er like, men de trenger alle foreldre som er streng, konsekvent, gir dem forutsigbarhet, struktur og fokuserer på positiv forsterking. 

De trenger også noen som ser på dem som små mennesker som er noe mer umoden og som trenger veiledning. De trenger å bli møtt med respekt, kjærlighet, forståelse, kompromisser og noen som kan se verden gjennom deres øyne. 

At unger hyler på butikken og trasser kan skje med den beste forelderen og den mest veloppdragne unge. 

Men man kan også se hva feil som blir gjort av en del forelder der en har mulighet til å observere dem litt. Som på en lekeplass. Hva foreldre er tilstedeværende, hvilken unge suller rundt og lager bråk uten at foreldrene kommer og bryter inn etc

Og jeg kan heve stemmen til ungen min på gaten. Og mannen min 😅 Men jeg kjefter ikke og jeg er konsekvent.

Så om ungen skulle hyle på butikken så plukker jeg han opp og avleder han. Jeg vet at han smeller for to grunner. Han er trøtt eller sulten. Og sånn sett vet jeg da at det var min feil å ta han med på butikken akkurat da, men av og til må man jo bare det.

Pleier derfor å sørge for at han får i seg noe snacks eller mat før vi går på butikken eller at jeg har en liste klar og er effektiv om jeg vet han er litt sliten og utålmodig. Mye handler om å være i forkant og forebygging.

Barn er sjelden vanskelig for å være vanskelig. Det er alltid en årsak. Med mindre en som forelder alltid er ettergivende og ikke setter klare grenser og gir konsekvenser. Da går man inn i en ond sirkel som er vanskelig å bryte som igjen ender med flere konflikter og vanskelige situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Massevis av bedrevitende mødre som tror de vet alt om barn, bare fordi de er blitt mødre "hvis du hadde hatt barn hadde du vært enig". 

Anonymkode: 4e022...454

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Massevis av bedrevitende mødre som tror de vet alt om barn, bare fordi de er blitt mødre "hvis du hadde hatt barn hadde du vært enig". 

Anonymkode: 4e022...454

Men de vet jo bedre.....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...