AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #21 Skrevet 7. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du høyt blodtrykk? Jeg kjenner en som hadde mye slik migrene, og ble nesten helt bra ved å en bestemt blodtrykksmedisin som har kjent effekt på noen migrene pasienter. Anonymkode: 52eac...e0a Nei. Jeg har "legemålt" høyt blodtrykk som egentlig er i lavere del av normalområdet. Har hatt fire 24-timers blodtrykksmålinger fordi "hjemmetrykket" alle gangene ble målt til å være i grenseland for lavt. Da jeg ble medisinert for "legetrykk" gikk det helt galt. Anonymkode: 525d4...34a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #22 Skrevet 7. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg har "legemålt" høyt blodtrykk som egentlig er i lavere del av normalområdet. Har hatt fire 24-timers blodtrykksmålinger fordi "hjemmetrykket" alle gangene ble målt til å være i grenseland for lavt. Da jeg ble medisinert for "legetrykk" gikk det helt galt. Anonymkode: 525d4...34a Skjønner! Hva var det som gikk galt? Er skeptisk til å prøve blodtrykksmedisin mot min migrene.. har normalt blodtrykk. Men legen har nevnt at det er en mulighet. Ts Anonymkode: 52eac...e0a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #23 Skrevet 7. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner! Hva var det som gikk galt? Er skeptisk til å prøve blodtrykksmedisin mot min migrene.. har normalt blodtrykk. Men legen har nevnt at det er en mulighet. Ts Anonymkode: 52eac...e0a Nei, altså, blodtrykket mitt ble medisinert ned så lavt at jeg var svimmel hele tiden, besvimte og anfallene økte i hyppighet. (Jeg skjønner legen også, BT var høyt de minuttene jeg var der inne - andre folk har tannlegeskrekk, jeg har ekstrem legeskrekk....) Vet at flere har brukt blodtrykksmedisin forebyggende mot migrene, er man desperat nok, prøver man jo alt. Anonymkode: 525d4...34a
Sammie Skrevet 7. mai 2020 #24 Skrevet 7. mai 2020 Jeg har hatt migrene siden slutten av tenårene. Det begynte med litt anfall nå og da, men økt for hvert år til kronisk migrene for 6 år siden. Har på det verste hatt 26 kraftige anfall i mnd.. Har migrene uten aura og anfallene begynner med prikking og svake smerter i nakken, tinningen og bihulen på den siden anfallet er. De aller fleste anfallene er på høyre side mens av og til kan jeg får på venstre. De varer alt fra 6 timer til status migrene som må stoppes på legevakt eller sykehus. Tar triptaner (pille eller sprøyte) sammen med 600mg ibux. Tar også somac etter at jeg fikk magesår av mye smertestillende. Har prøvde mye forebyggende. Blodtrykksmedisin, betablokker, epilepsimedisin, antidepressiva, akupunktur, botox og cgrp-hemmer. Nå bruker jeg Aimovig sammen med botox. Triggere er stress, sollys, flikkende lys, varme, lite søvn, væromslag, trening/høy puls. Har blitt utredet av 4 nevrologer og 5 fastleger. Tatt flere MR og CT. Blodprøver an mass og diverse nevrologiske undersøkelser. Har lavt blodtrykk, men ikke så lavt at det må medisineres. Går til en nevrolog nå som er helt fantastisk. De forebyggende jeg bruker nå har fått anfallene mine ned i 16-20 dager i mnd., men ikke alle er så kraftige at jeg blir sengeleggende (noen er milde nok til at jeg klarer å jobbe under anfall) og jeg har ikke vært innlagt siden jeg begynte med Aimovig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #25 Skrevet 7. mai 2020 57 minutter siden, Sammie skrev: Jeg har hatt migrene siden slutten av tenårene. Det begynte med litt anfall nå og da, men økt for hvert år til kronisk migrene for 6 år siden. Har på det verste hatt 26 kraftige anfall i mnd.. Har migrene uten aura og anfallene begynner med prikking og svake smerter i nakken, tinningen og bihulen på den siden anfallet er. De aller fleste anfallene er på høyre side mens av og til kan jeg får på venstre. De varer alt fra 6 timer til status migrene som må stoppes på legevakt eller sykehus. Tar triptaner (pille eller sprøyte) sammen med 600mg ibux. Tar også somac etter at jeg fikk magesår av mye smertestillende. Har prøvde mye forebyggende. Blodtrykksmedisin, betablokker, epilepsimedisin, antidepressiva, akupunktur, botox og cgrp-hemmer. Nå bruker jeg Aimovig sammen med botox. Triggere er stress, sollys, flikkende lys, varme, lite søvn, væromslag, trening/høy puls. Har blitt utredet av 4 nevrologer og 5 fastleger. Tatt flere MR og CT. Blodprøver an mass og diverse nevrologiske undersøkelser. Har lavt blodtrykk, men ikke så lavt at det må medisineres. Går til en nevrolog nå som er helt fantastisk. De forebyggende jeg bruker nå har fått anfallene mine ned i 16-20 dager i mnd., men ikke alle er så kraftige at jeg blir sengeleggende (noen er milde nok til at jeg klarer å jobbe under anfall) og jeg har ikke vært innlagt siden jeg begynte med Aimovig. Ønsker deg virkelig bedre dager fremover og håper du får de tallene enda mer ned❤️ Husker du hva slags antidepressiva du prøvde? Ts Anonymkode: 52eac...e0a
Sammie Skrevet 7. mai 2020 #26 Skrevet 7. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker deg virkelig bedre dager fremover og håper du får de tallene enda mer ned❤️ Husker du hva slags antidepressiva du prøvde? Ts Anonymkode: 52eac...e0a Tusen takk❤️ Det håper jeg også☺️ Jeg brukte Sarotex, men ble så vanvittig rusa at jeg måtte slutte. Klarte ikke står på beina rett og slett. Håper du finner noe som kan hjelpe deg❤️ Kan anbefale å bli medlem av noen migrenegrupper på facebook. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #27 Skrevet 7. mai 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ønsker deg virkelig bedre dager fremover og håper du får de tallene enda mer ned❤️ Husker du hva slags antidepressiva du prøvde? Ts Anonymkode: 52eac...e0a Ikke meg du siterer, men jeg har svart tidligere i tråden. Jeg har prøvd Sarotex i hvert fall, av antidepressiva som forebyggende. Har også prøvd Aimovig, Ajovy, Selo-zok, Topimax, Cataflam, Nozinan og en haug med andre ting. Minst tre blodtrykksmedisiner, tror jeg har prøvd blodfortynnende og. Av behandlinger: naprapat, massør, fire forskjellige fysioterapeuter (alle sier forskjellig), opphold på sykehus, opphold på behandlingsinstitusjon, friskvernklinikken, tre forskjellige kiropraktorer, fire fastleger, to nevrologer og en psykomotorisk fysioterapeut. Fortsatt prøver folk å fortelle meg at jeg må spise regelmessig og drikke mer vann(!!!) akkurat som det ikke er prøvd med den smørbrødlista der av ting som er prøvd. Det er en fu**ings nevrologisk sykdom! Anonymkode: 50b07...a10 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #28 Skrevet 7. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterer, men jeg har svart tidligere i tråden. Jeg har prøvd Sarotex i hvert fall, av antidepressiva som forebyggende. Har også prøvd Aimovig, Ajovy, Selo-zok, Topimax, Cataflam, Nozinan og en haug med andre ting. Minst tre blodtrykksmedisiner, tror jeg har prøvd blodfortynnende og. Av behandlinger: naprapat, massør, fire forskjellige fysioterapeuter (alle sier forskjellig), opphold på sykehus, opphold på behandlingsinstitusjon, friskvernklinikken, tre forskjellige kiropraktorer, fire fastleger, to nevrologer og en psykomotorisk fysioterapeut. Fortsatt prøver folk å fortelle meg at jeg må spise regelmessig og drikke mer vann(!!!) akkurat som det ikke er prøvd med den smørbrødlista der av ting som er prøvd. Det er en fu**ings nevrologisk sykdom! Anonymkode: 50b07...a10 Enig. Folk som ikke har opplevd migrene forstår ikke hvordan det er.. man blir zombie. Fastlegen min sier jeg må trene, men jeg måtte jo slutte å trene fordi jeg er så syk.. Ts Anonymkode: 52eac...e0a 1
Sammie Skrevet 7. mai 2020 #29 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du siterer, men jeg har svart tidligere i tråden. Jeg har prøvd Sarotex i hvert fall, av antidepressiva som forebyggende. Har også prøvd Aimovig, Ajovy, Selo-zok, Topimax, Cataflam, Nozinan og en haug med andre ting. Minst tre blodtrykksmedisiner, tror jeg har prøvd blodfortynnende og. Av behandlinger: naprapat, massør, fire forskjellige fysioterapeuter (alle sier forskjellig), opphold på sykehus, opphold på behandlingsinstitusjon, friskvernklinikken, tre forskjellige kiropraktorer, fire fastleger, to nevrologer og en psykomotorisk fysioterapeut. Fortsatt prøver folk å fortelle meg at jeg må spise regelmessig og drikke mer vann(!!!) akkurat som det ikke er prøvd med den smørbrødlista der av ting som er prøvd. Det er en fu**ings nevrologisk sykdom! Anonymkode: 50b07...a10 Kjenner meg så igjen i dette og blir så forbanna! Ble fortalt en gang at å drinka vann med sitron og salt i ville gjøre at den forsvant. Hva sier man til sånt liksom?? Blir forbanna når folk sier de har migrene når de bare har hueverk for det gjør at folk ikke skjønner hvor ille dette er. «Tar en paracet og går på jobb når jeg har migrene så skjønner ikke hvorfor du må være så mye hjemme» 🤬 3
Kalevala Skrevet 8. mai 2020 #30 Skrevet 8. mai 2020 Jeg har hatt migrene siden jeg var 14. Den kom i puberteten, og har vært mye utløst av hormonsvingninger. Andre triggere er skarpt/blinkende/flimrende lys, som f.eks. solen som glitrer i vannet. Mitt aller første horroranfall som endre med oppkast og sengeliggende i 2 dager, kom etter en flott dag på sjøen. Under graviditetene var jeg helt hodepinefri! Det var nydelig. Frem mot og gjennom overgangsalderen ble jeg mye verre. Begge deler er visst veldig vanlig. Graviditet gir jevnt hormonnivå, overgangsalderen gir det motsatte av jevnt nivå. Har prøvd mye medisiner: Forebyggende: Selo-Zok, Atacand, Topimax, Botox, Aimovig. Av disse fungerte Selo-Zok veldig bra i mange år. Aimovig går jeg på nå, og det har gitt meg et helt nytt liv. Anfallsmedisin: Imigran, Maxalt, Naramig, Migard, Relpax. Relpax er super, Den svikter aldri. Naramig bruker jeg i forbindelse med menstruasjon. Starter et par dager før ventet blødning, og tar hver 12. time i 5 dager. Da holder hodepinen seg faktisk helt unna. Vi har heldigvis et forbund som jobber for oss, Hodepine Norge. De har mye god info, og en chat der leger svarer gratis om hodepine. De deler mye interessant på Facebook og Instagram. Jeg følger også snapkontoen Hodepinedagbok. Den drives av 12 personer med hodepinesykdommer. Fint fellesskap og mye å lære.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #31 Skrevet 9. mai 2020 På 6.5.2020 den 22.11, AnonymBruker skrev: Ble inspirert av en annen tråd og ville ikke begynne å spørre mange spørsmål off-topic der, så laget en ny. Hvordan utarter dine anfall seg? Hvor ofte, hva trigger dem, forvarsle, er det forskjeller på anfallene, hvor lenge varer de, hva slags medisiner bruker du for å dempe, bruker du forebyggende medisiner?? Har du vært utredet? Skriv i vei Jeg sliter med migrene og har for tiden ganske ofte anfall, dvs nesten ukentlig. Trigges av hormonelle svigninger og stress, eller alkohol. Som regel har jeg vondt i tre dager, hvor en hel dag går med i senga når det står på for fullt. Bruker triptaner og paracet, noen ganger virker det litt, andre ganger ikke i det hele tatt. Begynner å bli litt lei av å ha det slik.. har tatt MR av hodet, men ikke vært utredet noe mer. Har hatt det siden tenårene, og nå er jeg snart førti. Noen som har blitt bedre fra migreneplagene? Anonymkode: 52eac...e0a Jeg har hatt anfall siden jeg var omtrent 11-12 år. Hyppigheten har variert veldig og er veldig hormonelt betinget (tror jeg). I perioder har jeg flere anfall i uken før det kan gå år før jeg får en ny periode. Vanligvis har jeg minst 1 - 2 anfall pr. år nå. Jeg slet mye mer med anfall som overvektig faktisk, kanskje pga overvekt påvirker hormoner? De verste perioden jeg har hatt har vært da jeg har vært gravid. Da med mange anfall pr. uke og en av grunnen til at jeg ikke skal ha flere enn mine 2 barn. Store mengder stress og lite søvn er andre triggere for meg. Altså hvis jeg pusher kroppen alt for langt noe jeg dessverre er dårlig til å ta hensyn til. Anfallene utarter seg slik og har gjort det i alle år: Det starter med synsforstyrrelser som gradvis blir verre og innen en halv time har jeg mistet alt av sidesyn. Jeg blir kvalm, uggen og får lyst til å gråte fordi jeg vet hva som kommer. Jeg tar anfallsmedisiner som fungerer OK. De tar brodden av smerten, men det er fortsatt for jævlig vondt og jeg blir voldsomt kvalm. Jeg legger meg med en gang på en kaldt og mørkt rom. Med medisin hjelper det som regel å sove minimum 2-4 timer, men uten medisiner kan anfallene vare flere timer enn det. Jeg er veldig dårlig døgnet etter et anfall og dagen etterpå føles det ut som jeg er fyllesyk. Jeg blir forferdelig sliten og vil bare sove dagen etterpå. Det tar tre dager før jeg har kommet meg. Anonymkode: 77bd5...d85
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #32 Skrevet 9. mai 2020 Jeg starter med at jeg får hodepine på venstre side av hodet før det forflytter seg til høyre side bak øyet. Blir kvalm og svimmel, alt jeg vil er å sove. Det er ikke alltid noe som trigger det, men vår og sommer er verst på grunn av sollys. Blir også verre av varme og sterke lukter. Det lengste i utredningen jeg har kommet er å bli sendt til fysioterapeut og manuellterapeut. Fikk medisiner som jeg tar når jeg merker migrenen (så fremst jeg har tilgang til dem). Bruker Maxalt som medisin og fungerer vanligvis innenfor en time. Anonymkode: e99c8...c4f
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #33 Skrevet 9. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg starter med at jeg får hodepine på venstre side av hodet før det forflytter seg til høyre side bak øyet. Blir kvalm og svimmel, alt jeg vil er å sove. Det er ikke alltid noe som trigger det, men vår og sommer er verst på grunn av sollys. Blir også verre av varme og sterke lukter. Det lengste i utredningen jeg har kommet er å bli sendt til fysioterapeut og manuellterapeut. Fikk medisiner som jeg tar når jeg merker migrenen (så fremst jeg har tilgang til dem). Bruker Maxalt som medisin og fungerer vanligvis innenfor en time. Anonymkode: e99c8...c4f Hvordan kan fysioterapi hjelpe en med migrene? Anonymkode: a2e14...5df 1
Kalevala Skrevet 10. mai 2020 #34 Skrevet 10. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan fysioterapi hjelpe en med migrene? Det er et veldig godt spørsmål. Fysioterapi kan være nyttig i en tverrfaglig behandling av kronisk, migrene - men ikke som behandling alene. Alt for mange blir sendt til fysioterapi fordi de har skulder/nakkesmerter, og legen tror at det er derfor de får hodepine. Men nakkesmerter er et vanlig tidlig symptom på migrene. Jeg har kastet bort utrolig mye penger på fysioterapeuter, kirporaktorer og naprapater gjennom årene. Fordi hodepinen ofte startet med nakkesmerter, og da migrenen ble verre med årene, ble nakkesmertene nesten kroniske. Da jeg fikk riktig forebyggende behandling for migrenen, ble nakkesmertene borte. Nå kommer de bare i forbindelse med migreneanfall og når jeg tar anfallsmedisin forsvinner nakkesmertene sammen med de andre symptomene. 1
Newbeginnings Skrevet 11. mai 2020 #35 Skrevet 11. mai 2020 Jeg har hatt migrene i mange år men er ikke like plaget som mange her, heldigvis!! Får migrene kanskje 1-4 ggr i måneden, men bruker Imigran, og så lenge jeg tar det når hodepinen starter så avverger jeg alltid store anfall. Den virker ila en time, så etter jeg begynte på den er jeg aldri satt ut av spill så lenge mer.. Har ikke aura, får kun intenst vondt på en siden av pannen/bak øye. Kvalme, smerter, må legge meg i et mørkt rom. Triggere er for lite mat, for lite søvn, alkohol, lukter, og sterk sol. Også ekstra utsatt når mensen kommer. leste en bok om migrene en gang og der sto det at man gjerne begynner å gjespe mye når et anfall kommer, og har lagt merke til at det stemmer.. ellers merker jeg ingen forvarsel bortsett fra at hodepinen kommer snikende..
Kalevala Skrevet 14. mai 2020 #36 Skrevet 14. mai 2020 På 11.5.2020 den 13.44, Newbeginnings skrev: este en bok om migrene en gang og der sto det at man gjerne begynner å gjespe mye når et anfall kommer, og har lagt merke til at det stemmer. Det gjør jeg også! Gjesper mye før hodepinen kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå