Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som har utenlandsk kjæreste, og som bor i hvert sitt land. De har vært sammen lenge men plages med at den ene parten ikke kommer seg inn i norge med mindre de gifter seg(evt. at den utenlandske parten får arbeidstillatelse noe som har vist seg vanskelig), noe ingen av dem har lyst til. Men jeg kom til å tenke på at det er jo noe som hete registrert partnerskap? Er det et alternativ?

Anonymkode: ef553...fa2

AnonymBruker
Skrevet

Er de homofile? 

Anonymkode: 3c766...513

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er de homofile? 

Nei.

De vil bare ha et liv sammen, fortrinnsvis i Norge, men den utenlandske parten vil ha store problemer med å komme seg inn i Norge uten at de to gifter seg og begge er sterkt i mot å gifte seg.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei.

De vil bare ha et liv sammen, fortrinnsvis i Norge, men den utenlandske parten vil ha store problemer med å komme seg inn i Norge uten at de to gifter seg og begge er sterkt i mot å gifte seg.

Partnerskap er ikke aktuelt, da det ikke finnes lengre, og kun var en lov for homofile par. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er de sterkt imot å gifte seg? Man må jo ikke ha et bryllup. Man kan jo kun møte opp for å signere papirene av praktiske årsaker, slik som denne?

Anonymkode: 21ae9...d27

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Partnerskap er ikke aktuelt, da det ikke finnes lengre, og kun var en lov for homofile par. 

Så det finnes ikke noe alternativ til å gifte seg? Kan ikke si jeg heller tenker så veldig høy om akkurat det.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er de sterkt imot å gifte seg? Man må jo ikke ha et bryllup. Man kan jo kun møte opp for å signere papirene av praktiske årsaker, slik som denne?

Anonymkode: 21ae9...d27

Slik jeg har forstått er oppmerksomheten rundt det en ting og som de ikke vil ha, men de ser på det å være gift som noe unaturlig, som sosial kontroll. De ser ikke hvordan det å skrive under på et ark med blekk skal gjøre noe fra eller til, i tillegg til en del andre ting jeg ikke orker å utbrodere.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det finnes ikke noe alternativ til å gifte seg? Kan ikke si jeg heller tenker så veldig høy om akkurat det.

Jo, det heter samboerskap. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik jeg har forstått er oppmerksomheten rundt det en ting og som de ikke vil ha, men de ser på det å være gift som noe unaturlig, som sosial kontroll. De ser ikke hvordan det å skrive under på et ark med blekk skal gjøre noe fra eller til, i tillegg til en del andre ting jeg ikke orker å utbrodere.

Hvis det å skrive under på et ark med blekk ikke skal gjøre noe fra eller til, så bør det vel være grei skuring å se at her oppnår man faktisk noe. Selv om det ikke "har noe å si" for dem personlig om de er gift eller ei, så har det tydeligvis noe å si for regler i samfunnet. Da må man se hva man vinner mest på. De kan vel skille seg etterhvert om så. 

Hvorfor flytter ikke den som bor i Norge til landet den andre bor i istedet?

Anonymkode: 01ae4...f2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte skulle et registrert partnerskap vært annerledes?

Anonymkode: c59e9...4c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et registrert partnerskap er jo akkurat det samme med tanke på "sosial kontroll", og å skrive under på et ark med blekk. Man trenger heller ikke ha noe oppmerksomhet rundt en vielse, og heller kun gjøre det på rådhuset med to vitner, for eksempel. 

Anonymkode: 2db73...bfb

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man skal flytte til et annet land og få oppholdstillatelse så må man jo ha en grunn til det. Man kan få arbeidstillatelse fordi man vil arbeide der. Man kan søke om opphold som flyktning. Man kan få familiegjenforening dersom man har familie der. Eller man kan gifte seg med noen som bor der dersom det er bestemt at man vil tilbringe livet sammen og flytte til deres hjemland.

Man kan ikke flytte etter en kjæreste og så få opphold. Hvordan tror du verden hadde sett ut da?

Hvis de ikke er seriøse nok til å gifte seg får de fortsette dette "avstandsforholdet".

Anonymkode: 5bd3a...197

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det å skrive under på et ark med blekk ikke skal gjøre noe fra eller til, så bør det vel være grei skuring å se at her oppnår man faktisk noe. Selv om det ikke "har noe å si" for dem personlig om de er gift eller ei, så har det tydeligvis noe å si for regler i samfunnet. Da må man se hva man vinner mest på. De kan vel skille seg etterhvert om så. 

Hvorfor flytter ikke den som bor i Norge til landet den andre bor i istedet?

Anonymkode: 01ae4...f2e

Den utenlandske parten bor i et land hvor den andre ikke vil kunne bo med frihet for å si det helt kort. Det er ikke et alternativ rett og slett. Og den utenlandske parten vil heller ikke bo der av lignende grunner.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte skulle et registrert partnerskap vært annerledes?

Anonymkode: c59e9...4c4

Det var en tanke jeg hadde i forbifarten på vei til butikken bare, ikke akkurat noe gjennomtenk, men jeg måtte undersøke. Det var mest at det var et annet navn som fikk meg til å tenke på det kunne vært et alternativ, slik at det kanskje ikke vekket så mange negative følelser hos dem. Vet den kvinnelige parten her har lyst til å spy av noen av tradisjonene rundt det med å gifte seg(selv om de ikke har et bryllup i seg selv). Hvit, yndig, jomfruelig brud som føres opp til alteret og gis bort av pappa, sånn, nå er du noen andre sin byrde:P Det er satt på spissen, hun er klar over det, men jeg ser at det virkelig plager dem begge to. Og jeg skjønner hvor hun kommer fra mtp. hvordan hun er vokst opp. Men de er gode venner av meg og jeg ønsker å søtte og hjelpe dem uavhengig av hva jeg eller andre synes om saken.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Et registrert partnerskap er jo akkurat det samme med tanke på "sosial kontroll", og å skrive under på et ark med blekk. Man trenger heller ikke ha noe oppmerksomhet rundt en vielse, og heller kun gjøre det på rådhuset med to vitner, for eksempel. 

Anonymkode: 2db73...bfb

Ja, er vel kanskje det, det var bare en tanke jeg hadde i forbifarten. For det er alltid dette med å være gift som liksom er så... vel, giftig:P Om det hadde et annet navn som ikke vekket så mange negative følelser hos dem kanskje. Å gifte seg kirkelig og å gifte seg på papiret er vel to forskjellige ting, men har samme navnet.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man skal flytte til et annet land og få oppholdstillatelse så må man jo ha en grunn til det. Man kan få arbeidstillatelse fordi man vil arbeide der. Man kan søke om opphold som flyktning. Man kan få familiegjenforening dersom man har familie der. Eller man kan gifte seg med noen som bor der dersom det er bestemt at man vil tilbringe livet sammen og flytte til deres hjemland.

Man kan ikke flytte etter en kjæreste og så få opphold. Hvordan tror du verden hadde sett ut da?

Hvis de ikke er seriøse nok til å gifte seg får de fortsette dette "avstandsforholdet".

Der er jeg faktisk uenig med deg. Man er ikke useriøs selv om man ikke er gift. Jeg skjønner hva du mener med det overstående altså, men gift er ikke lik seriøs.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig ville jeg  bodd sammen med noen, før jeg giftet meg. Et avstandsforhold som vil prøve samboerforhold er mye bedre enn å gifte seg uten å ha bodd sammen.. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg faktisk uenig med deg. Man er ikke useriøs selv om man ikke er gift. Jeg skjønner hva du mener med det overstående altså, men gift er ikke lik seriøs.

Ekteskap er langt mer seriøst enn samboerskap. Slik er det bare. Samboere har ikke samme rettigheter som gifte, selv den dag i dag. Derfor er det en markant skillelinje mellom ekteskap og samboerskap i loven.

Selv om gifte skiller seg, er det en langt høyere terskel for ekteskap enn det er for samboerskap. Man er i hvert fall nærmere det å tilbringe livet sammen, iom. at man rent praktisk har gjort den lovnaden. Ønsker man ikke det, uavhengig av hvilke personlige årsaker man måtte oppgi, så sier man fra seg alle rettighetene som kommer med ekteskapet. Inkludert oppholdstillatelse.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sokkar skrev:

Personlig ville jeg  bodd sammen med noen, før jeg giftet meg. Et avstandsforhold som vil prøve samboerforhold er mye bedre enn å gifte seg uten å ha bodd sammen.. 

Det er jeg enig i. Mennesker som lever i et avstandsforhold (avhengig av hvor lenge de har hatt det slik) har jo generelt veldig dårlige forutsetninger for å vite om de er et kompatibelt par. Det får man først ved å kunne date på en normal måte, i samme by, og treffe hverandre jevnlig. Man blir ikke kjent over Skype og telefon. 

Men det er jo et valg når man har tatt når man finner seg i et helt annet sted i verden, fra et samfunn man selv nekter å bo i. Det er ingen naturlig datingprogresjon, og ingen naturlig progresjon i forholdet. Mest sannsynlig kollapser hele "forholdet". Men det er kanskje like greit.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den ene parten, som er utenlandsk, vil søke oppholdstillatelse som familieforenning, så ja, de må være gift. Men det finnes også noe brude-visum, den er på 6 mnd. For å komme og ha bryllup her. 

Men det finnes jo andre måter å komme til norge. Arbeidstillatelse ? Hvis de er unge, studietillatelse ? Aupair? Er de jeg kan om. :) 

Anonymkode: 277cb...c7c

Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke at en uformell vielse i valgfritt antrekk på rådhuset, bare de to, skal være så voldsomt "farlig" å gjennomføre. Premien er jo at de kan søke om familiegjenforening, og den utenlandske parten kan få oppholdstillatelse her siden de er gifte. Det hadde jeg gladelig signert på et ark for, om det innebar at det var løsningen for at jeg skulle få bo og leve med min kjære.

Hvorfor i alle dager er det så vanskelig for dem? Det trenger ikke engang være religiøst å gifte seg om det er det som er "hinderet" for dem, men det kan skje helt uformelt og borgerlig.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gift. Her var det ingen bryllup eller kirkevielse. Vi gikk på vigselskyntoret med et par vitner, fikk noen spørsmål som vi svarte på, skrev under noen dokumenter og det var det. Ikke noe verre enn å skrive under på en rekke andre juridiske dokumenter. Og til syvende og sist er det det giftemål er, en juridisk kontrakt. Omstendighetene rundt den velger man selv.

Det jeg ikke skjønner er all de som skal ha all fordelene med ekteskap men ikke noe ulemper. I såfall passer samboerskap... Det er ikke noe som heter forenkla ekteskap, rett og slett. 

Anonymkode: dd150...ab9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...