Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 (endret) Det er mange eldre som er svært ensomme og som har hatt mange tapsopplevelser i livet. Mange har mistet foreldre, barn og barnebarn. Mange sliter med depresjon, angst, traumer og er suicidale. En del er også psykotiske. De tygger antidepressiva og antipsykotika, men får svært sjeldent bli innlagt i psykiatrien eller psykologhjelp etter fylte 65 år. Jeg blir så lei meg. Det er jo de eldre som har bygd opp samfunnet og født våre generasjoner. Mange har vært selvoppofrende hele livet. De har oppdratt mange barn og gitt av seg selv. De ble også født i en tid hvor dødsfall og sorg ikke skulle snakkes om. Tidligere var det heller ikke vanlig at barn ble med i begravelsen om foreldre eller søsken døde. De vokste opp med at følelser ikke skulle snakkes om. En del av de gjenlevende fra 2VK har også krigstraumer, eller har vokst opp med vold og overgrep de aldri har fått bearbeidet fordi traumekunnskapen ikke var godt nok kjent da de trengte den som mest. Hvorfor er det sånn? Hvorfor får ikke de eldre også hjelp? Det er så urettferdig. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 2
SoWhat? Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Dette var trist å lese. Ja, hvorfor er det sånn? Det er da langt fra lettere å slite psykisk som eldre, enn yngre? Og jeg har også lurt på hvorfor psykisk helsehjelp ikke er like vanlig og lett å få som fysisk. Det er jo ikke riktig! At mennesker skal gå syke rundt og ikke få hjelp. Hvorfor ligger psykisk helsehjelp så langt etter enda? Og det er fælt å tenke på de eldre som sitter der, også ofte alene med sykdom. Nei, det er virkelig ikke riktig. Det er veldig veldig feil.
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 Forfatter #3 Skrevet 6. mai 2020 (endret) SoWhat? skrev (På 6.5.2020 den 20.41): Dette var trist å lese. Ja, hvorfor er det sånn? Det er da langt fra lettere å slite psykisk som eldre, enn yngre? Og jeg har også lurt på hvorfor psykisk helsehjelp ikke er like vanlig og lett å få som fysisk. Det er jo ikke riktig! At mennesker skal gå syke rundt og ikke få hjelp. Hvorfor ligger psykisk helsehjelp så langt etter enda? Og det er fælt å tenke på de eldre som sitter der, også ofte alene med sykdom. Nei, det er virkelig ikke riktig. Det er veldig veldig feil. Det er kjempetrist. Jeg forstår ikke hvorfor ikke de eldre blir prioritert i psykisk helsevern. Psykisk helse og eldreomsorg er mine hjertesaker, og noe jeg bryr meg mye om og som jeg synes er viktig. Alle som har psykiske lidelser bør få hjelp uansett om de er 5 år eller 100 år. Ingen skal måtte lide fordi ingen hjelper dem. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Ille at det skal være sånn. Dette er en av grunnene til at det til tider er mye uro på sykehjem, omsorgsboliger og i hjemmesykepleien da det er mange eldre som sliter psykisk. Anonymkode: baea1...ed4
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 6.5.2020 den 20.50): Ille at det skal være sånn. Dette er en av grunnene til at det til tider er mye uro på sykehjem, omsorgsboliger og i hjemmesykepleien da det er mange eldre som sliter psykisk. Anonymkode: baea1...ed4 Det er kjempetragisk. Endret 9. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Får ikke eldre mennesker i Norge hjelp av psykolog???? Anonymkode: 73069...b45
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får ikke eldre mennesker i Norge hjelp av psykolog???? Anonymkode: 73069...b45 Det skal isåfall veldig mye til. I min jobb så har jeg opplevd at en person har fått hjelp av psykolog, men denne personen var farlig for seg selv, ansatte og medbeboere. Her måtte det tas grep siden det var så mange som var utsatt for denne personen. Tror ikke personen hadde fått hjelp om h*n hadde bodd hjemme. Anonymkode: baea1...ed4 1
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 Forfatter #8 Skrevet 6. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke eldre mennesker i Norge hjelp av psykolog???? Anonymkode: 73069...b45 Svært sjeldent etter fylte 65 år 😢
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, Gorilla skrev: Svært sjeldent etter fylte 65 år 😢 Eldre mennesker får kanskje mye støtte i pensjonistforeninger? Anonymkode: 73069...b45
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 Helt ærlig, du trenger ikke vite det. Men for å svare deg på spørsmålet ditt: https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/howardgleckman/2015/05/06/why-old-people-get-such-bad-medical-care/amp/ Tittelen på tråden minnet meg om denne artikkelen jeg leste for lenge siden. Anonymkode: 3b7fe...12f
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #11 Skrevet 7. mai 2020 Jobbet på legevakt før, og glemmer aldri da det kom inn en 90 år gammel pasient som hadde forsøkt å begå selvmord. Var så deprimert, men helt klar og orientert og bodde hjemme. Ble innlagt på psykiatrisk, men det var faktisk litt vanskelig å ordne innleggelse fordi vedkommende var så gammel. Syntes det var så fryktelig trist. Anonymkode: b2244...c6c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #12 Skrevet 7. mai 2020 Ingen blir jo prioritert i psykisk helsevern. Men ja de eldre produserer ikke og er bare en utgift, ergo kommer de sist i køen. Desverre er Norsk helse kun basert på økonomi. I Norge har vi med å overmedisinere eldre og utviklingshemmede, i steden for å gi penger til mer personell, slik man kan ha mer 1 til 1 tid, så skal vi spare penger og piller er billigest. Jeg jobber i sektoren. Prøver å skrike ut at vi må ha flere hender. Men nei, det skal spares mer. Er nesten så man tror de har gått sammen om å sette ned tannpussetiden fra 3 minutter til 2 for at vi skal rekke enda ett tannpuss før kvelden.( Litt tull i alvoret) Anonymkode: c5327...727 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 Blir psykologhjelp til psykiatriske pasienter prioritert etter hvor lønnsomt det er å holde dem i live? Anonymkode: 73069...b45 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #14 Skrevet 17. september 2022 Ingen bryr seg om folk over 60, hverken deres fysiske eller psykiske helse Anonymkode: 0ce66...9d9 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #15 Skrevet 17. september 2022 On 5/7/2020 at 9:10 PM, AnonymBruker said: Blir psykologhjelp til psykiatriske pasienter prioritert etter hvor lønnsomt det er å holde dem i live? Anonymkode: 73069...b45 Ja. Det kalles "kriterier for kostnadseffektivitet". Anonymkode: ebc25...e84
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #16 Skrevet 17. september 2022 Hva er verdi? Rent samfunnsøkonomisk er ikke eldre like mye verdt som yngre. Dette er jo samme grunn til at mange som er blitt uføretrygdet ikke får hjelp. De blir "gitt opp" av systemet fordi de aldri vil kunne bidra med verdi inn i samfunnet. Så mange lider ut hele sitt liv. Og dette gjelder jo også ganske unge mennesker. Heldigvis finnes det en del ressurser som brukes på at man skal ha så god livskvalitet som mulig, men behandling er det ikke. Men aktivitetstilbud o.l. Anonymkode: cb7fc...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (På 6.5.2020 den 22.51): Eldre mennesker får kanskje mye støtte i pensjonistforeninger? Anonymkode: 73069...b45 Det er sikkert mange som ikke melder seg inn i foreninger. Og mange synes det er uoverkommelig vanskelig å be om hjelp når de sliter psykisk. De bare undertrykker det og tenker at de ikke vil være til bryderi eller at deres problemer sikkert ikke er alvorlige nok. Anonymkode: ea509...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #18 Skrevet 17. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sikkert mange som ikke melder seg inn i foreninger. Og mange synes det er uoverkommelig vanskelig å be om hjelp når de sliter psykisk. De bare undertrykker det og tenker at de ikke vil være til bryderi eller at deres problemer sikkert ikke er alvorlige nok. Anonymkode: ea509...7c0 Det har også med hvordan yngre ser på de som er eldre. Anonymkode: ea509...7c0 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #19 Skrevet 17. september 2022 Ser at tråden er et par år gammel, men temaet går jo ikke ut på dato. Jeg har heldigvis opplevd det motsatte. Mitt familiemedlem som er godt over 70 har fått regelmessige samtaler i flere år nå (i tillegg til medisiner). Veldig glad for at personen følges så godt opp, både av fastlege og psyk helse i kommunen. Anonymkode: 932ec...0af 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #20 Skrevet 17. september 2022 Er ikke nærme 60 enda. Men har vær t innom psykologer, og ofte syns jeg de virker ignorante og direkte selvopptatte. Skulle ikke forundre meg om de rettog slett ville gitt eff i de eldre Anonymkode: 46ee8...6db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå