AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Du med barn, helst gutt, med adhd. Når kunne ditt barn gå alene til skolen hver dag? Her er skoleveien på ti min med én traffikert vei å krysse. Lurer litt på hva jeg burde forvente (selv om det er forskjell fra barn til barn). Anonymkode: c2ba0...de9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du med barn, helst gutt, med adhd. Når kunne ditt barn gå alene til skolen hver dag? Her er skoleveien på ti min med én traffikert vei å krysse. Lurer litt på hva jeg burde forvente (selv om det er forskjell fra barn til barn). Anonymkode: c2ba0...de9 Det er det da. Valgspråket til ADHD foreningen er vel; «kjenner du én, så kjenner du én». Det er helt umulig å si... Anonymkode: 1ffd8...b3e 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Mitt barn gikk alene fra 2. uka i 1. klasse. Men vi bor 3-400 meter fra skolen. Han må krysse en vei, men den er ikke veldig trafikkert, og det er 30 grense. Jeg fulgte med fra vinduet i starten for å se at han fulgte instruksjonene han hadde fått, men han var ganske god til akkurat det. Vi hadde øvd masse på kryssing av vei på forhånd da. Hovedproblemet var egentlig at han glemte seg bort på veien og kunne bruke lang tid. Til å begynne med sendte vi ham ut døra 10 minutter før det ringte inn (skulle tro det holdt til å gå 3-400 meter), så fikk vi telefon om at han kom for sent nesten hver dag. Da begynte vi å sende ham ut 20 minutter før det ringte inn, med litt ekstra formaninger om å gå rett til skolen, og da gikk det bra. Men hjem igjen bruker han ofte en halvtime. 😛 Anonymkode: b995c...c90
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Det burde gå heilt fint om dere øver på det mange ganger. Anonymkode: 02d7f...5db 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 Alle barn er ulike, både med og uten adhd. Kommer an på barnet i seg selv. Anonymkode: 2e42d...311
Gjest theTitanic Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Jeg ville nok ventet til minst et halvår inn i skoleåret. Kanskje til 2 kl. Om barnet var modent for oppgaven. Diagnose sier ingenting om guttens nivå. Det er barn med ADHD som trenger spes ped 100% av skoletiden og voksentilsyn all tid ellers, til de som er langt mer fremme enn sine klassekamerater.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 Vi har barn uten ADHD og hadde følgegruppe der vi foreldrene byttet på å følge fire barn ut andreklasse. Det var nødvendig her, helt uten diagnoser. Og heller ikke spesielt farlig skolevei. Anonymkode: f3025...b4c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 Nei, synes ikke det. Jeg tenker andreklasse er mer normalt. Min er 6,5 og ikke moden til å gå alene Anonymkode: 5d405...083
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 Min søster lot sønnen sin gå fra 2. Klasse, men dette synes jeg burde gjelde alle barn. Det er nok mange som ikke er moden før de er enda eldre uten å ha en diagnose. Anonymkode: 86347...900 2
Jessic_a Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Mine har gått fra andre klasse. Trodde det var vanlig? Ingen diagnose
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 Mine barn uten spesielle utfordringer fikk ikke ta bussen alene til skolen selv før utpå vårparten i 2. klasse. Har en førsteklassing nå og hun er klart for liten til å gå alene. Neste vår derimot, da kan hun nok gå og ta bussen selv. Har en sønn med ADHD født sent på året, han fikk ikke ta bussen alene før han begynte i fjerde (vi ler av det i dag, både han og jeg ) først og fremst fordi han kunne funne på å sovne, glemme sekken osv, så han måtte ta følge med noen eller hentes. Barn er veldig ulike, uansett om de har en diagnose eller ikke. Anonymkode: a312e...c8d 2
Tatja Skrevet 7. mai 2020 #13 Skrevet 7. mai 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Du med barn, helst gutt, med adhd. Når kunne ditt barn gå alene til skolen hver dag? Her er skoleveien på ti min med én traffikert vei å krysse. Lurer litt på hva jeg burde forvente (selv om det er forskjell fra barn til barn). Anonymkode: c2ba0...de9 Ville ikke gjort det med gutt på 6 år, med ADHD. Heller ikke et barn uten ADHD. Syns han er altfor liten.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #14 Skrevet 7. mai 2020 Alle med ADHD er forskjellige, men kan svare fra vårt perspektiv... Vi ventet til slutten av tredje klasse, mulig det kunne gått før, men følte oss klare først da. I tillegg til skolevei så har utfordringer her vært å få med seg det man skal ha med seg til og fra skole... Er nå i femte og jeg må fremdeles innom skolen iblant for å hente tøy, bag etc (vi øver en del på det og ting bedrer seg i perioder...) Anonymkode: ad82f...d84 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 Jenta mi begynner på skolen til høsten, hun er født sent på året, så er bare 5,5 år når hun starter. Tar 5 min å gå til skolen herfra. Hun får nok ikke gå alene med det første, ser for meg nærmere 2.klasse. Anonymkode: 6314a...e68
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå