Cathie Skrevet 24. juni 2005 #1 Skrevet 24. juni 2005 Nå skal vi selge leiligheten vår, og vi ser etter meglere. Har dere noen spesielle gode/dårlige erfaringer med noen firmaer? Trenger alle tips jeg kan få da dette er noe jeg aldri har vært med på før! Var mannen min som kjøpte den vi har nå.
lillesky Skrevet 25. juni 2005 #2 Skrevet 25. juni 2005 Vi har fryktelig dårlig erfaring med Notar. Remax har jeg hørt mye dårlig om, men ikke erfart det selv. Ville holdt meg til "de gode gamle". Kommer jo an på hvor du bor også...
Cathie Skrevet 25. juni 2005 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2005 Bor i Lørenskog.. Har hørt mye dritt om Notar jeg også! Og Remax kjennte jeg en som jobba i, og han var ikke utdanna megler en gang, så jeg vet hvordan det der funker!
lillesky Skrevet 25. juni 2005 #4 Skrevet 25. juni 2005 Det ligger en megler på Metro-senter. De virker greie? De har iallefall mange hus til salgs. Pappa bor på Lørenskog, så jeg er litt kjent der. Også ligger det en ovenfor Esso, er det dnbnor mon tro?
Gjest kenneth Skrevet 25. juni 2005 #5 Skrevet 25. juni 2005 Ring rundt og spør om pris. I mine øyne er meglere veldig homogene, det eneste som stort sett varierer er prisen.
Gjest Madeleine Skrevet 26. juni 2005 #6 Skrevet 26. juni 2005 Meglerfimaer jeg iallefall ville styrt unna er Notar,Remax og Focus Eiendom. Vil heller ikke anbelafe Eiendomsmegler 1, de var jeg sikre på skulle være bra men stemte ikke helt i vårt tilfelle... Velg en megler som er villig til å gi deg samme "lave" pris som et annet firma har gjort..det er utrolig hvor mye du kan få de til å gå med på siden det er stor konkurranse i markedet. Få iallefall med deg hva de skal ha som minstepris uansett hva leiligheten blir solgt for. Der kan det være store variasjoner og prøv å finn en engasjert megler som gidder å være med på visning(unngå visningsassistenter som ikke kan svare for seg). Aktiv eller Ring Eiendomsmegling villle jeg kanskje forhørt meg med. Det er vanskelige valg, gå etter pris og magefølelse for firmaet. Lykke til!
Tusenfryd Skrevet 27. juni 2005 #7 Skrevet 27. juni 2005 Inviter til en anbudsrunde hos fx fire meglere i lokalområdet ditt. Be dem komme, gi deg prisvurdering, gi deg tilbud på jobben og velg den du føler deg komfortabel og vel med og som du kjenner er seriøs nok til å selge netttopp din leilighet. Har du krav til at megler skal vise selv fx, velger du ikke den som uansett sender visningsassistent. De også må vise til gode salg i akkurat ditt område, samt være lommekjente med offentlig kommunikasjon, skoler, etc og gjerne kjenne akkurat ditt borettslag fx. Et firma er ikke et firma, det er så veldig personavhenig også. Pris på tjenesten er ikke alt. Noen gange rmå man betale mer for å få mer. Da vi solgte, endte vi på bakgrunn av alt dette og det forarbeidet vi gjorde, men en megler vi var svært fornøyd med, han kom fra Dnb. Men det var den megleren vi valgte, hans ambisjoner på våre vegne, den avtalen vi gjorde med han og ekstra provisjon over en viss sum og hans seriøsitet, ikke firmaet. Holder meg av prinsipp unna Notar, har hørt kun dårlige erfaringer med dem fra ulike steder i landet. Remax oppførte seg også svært masete overfor oss og ville bla ikke akseptere at vi valgte en annen melger. Men det bvar jo akkurat den megleren da, de er franchisetakere, så vi kan egentlig dømme hele merket etter vår erfaring...
Wynn Skrevet 27. juni 2005 #8 Skrevet 27. juni 2005 Vi har nettopp solgt et rekkehus og hadde flere meglere hjemme for prisantydning og for å få et inntrykk av dem. Det var veldig vanskelig å velge, siden vi ikke hadde sett noen av dem i aksjon på visning, men til slutt valgte vi den som hadde det beste totaltilbudet og som vi likte best. Det jeg kan tipse deg om, er å gå på f.eks. finn.no og sjekke annonsene til meglerne som er aktuelle. Vår megler var (viste det seg) ikke så flink med annonsene, vi korrigerte i alle fall 4 ganger før vi var fornøyde. Vi har vært på mange visninger, og det er som Tusenfryd sier veldig forskjell på meglere innen et meglerfirma. Ved en visning kom ikke melger før vi ringte etter en kollega av han, som dukket opp uten å vite noe om huset. Andre ganger har megler utvidet visningstiden for at vi skulle få sett huset. Lykke til!
nallemaja Skrevet 27. juni 2005 #9 Skrevet 27. juni 2005 husk at når du skal velge megler er det ikke bare hvilket meglerfirma som har noe å si, og heller er ikke alltid den rimeligste den beste å velge. Mest av alt har det å si hvor god selger den bestemte personen er, som skal være megleren din. Vi har brukt både en lokal megler, remax og dnbnor eiendom, og har vært storfornøyd med alle, og tjent godt på alle salg. Men VET at det er pga personene som solgte husene for oss, ikke hvilket firma de jobbet i.
Gjest Anonymous Skrevet 28. juni 2005 #10 Skrevet 28. juni 2005 Som mange her sier, ikke Notar i hvert fall.
Gjest Turi Skrevet 28. juni 2005 #11 Skrevet 28. juni 2005 Har du god tid, tar du en runde på visningene til de som er aktuelle. Da ser du hvordan de presenterer boligene sine. Du bør uansett invitere 2-3 meglere til befaring. De største meglerne i Lørenskog (om man ser bort fra borettslagsleiligheter - bor du i en slik bør du ihvertfall snakke med Garanti), er DnB Nor, Krogsveen, Notar og Aktiv Eiendomsmegling. Det kan lønne seg å snakke med to av de store og en liten lokal aktør, så ser du prisspennet. Husk også å få totalpris, ikke bare meglerprovisjon. Det kan være store forskjeller i gebyrer, forsikringspremier, annonsepakker mv. som kan snu hele prisdiskusjonen. Virkelig gode meglere selger kanskje 150-200 eiendommer i året. Hver eiendom har kanskje 2-3 visninger, alle i helger og på ettermiddager - det sier seg selv at disse meglerne ikke kan stille på alle. Har du et spesielt hus, vil h*n nok komme. Har du et vanlig hus, vil et krav om megler tilstede på visning kunne utelukke de som er virkelig gode. Ville heller spurt hvilke krav de har til visningsassistentenes kunnskap og hvordan de følger opp interessenter.
Gjest HappycatIkkeloggetpå Skrevet 28. juni 2005 #12 Skrevet 28. juni 2005 Vi har svært dårlig erfaring med DnBnor Eiendom. Mulig bare den megleren vi fikk, men tidsfrister, annonsering, oppgjør og tilgjengelighet gikk helt på tverke..
Gjest megler1 Skrevet 2. juli 2005 #13 Skrevet 2. juli 2005 Vær på vakt at når du på første møtet med megler spør (som alle gjør) - Hva får vi ??? Da svarer mange med den høye provisjonen : Må selvfølgelig se på taksten, men jeg tror det ikke skulle være problem med xxxxxx (gnallgo pris : 100-200K over alle andre), jeg solgte en rett oppi gata for 500k over takst forrige uke blalballba Du tenker da. WOW De skulle ha 25K mer, men de lovet mer, du velger dem og har slukt agnet rått. (Det trenger ikke å være noe negativt i det, noen megler kjenner flere, og kan få en bedre pris) Hvis man later som eller er interessert i å kjøpe den nye boligen igjennom dem og/eller ta opp lån, kan de være villige til å gå ned i det første tilbudet for å få deg på kroken, NBNB spill bra, en god megler bruker under 3 min på å finne ut om kundene er klar til å selge/kjøpe/låne. Det trikset meglere bruker når de selv selger sin bolig (hvor en meget god pris er feks 2mill) er å gå til en skikkelig hotshot selger og si. Selg denne. du får promiller under 2 mill, men feks 15% av beløpet over 2mill. Hvis han tar utfordringen og manipulerer den opp i 2.3mill vil du ende opp med en kjempesjekk til megleren, men en ennå fetere til deg selv! Vanlig provisjon resulterer ofte i at megler ikke gidder å strekke seg de siste hundre K. men heller vil bli ferdig med salget og komme seg over på nye jaktmarker. Å velge megler er å velge mellom pest og kolera, men ikke Notar eller Krogsveen iallefall.
Shoegal Skrevet 2. juli 2005 #14 Skrevet 2. juli 2005 selv har jeg god erfaring med aktiv eiendom, men jeg vil tro at det ikke er kjedene i seg selv, men de som jobber på de ulike kontorene, som utgjør forskjellen - kanskje med unntak av notar og remax... men du kan jo være heldig å finne noen som gjør jobben ordentlig også der.
Gjest Trulselinemor Skrevet 2. juli 2005 #15 Skrevet 2. juli 2005 Vi hadde DNB Nor, og vi var ikke 100 % fornøyd.
Cathie Skrevet 4. juli 2005 Forfatter #16 Skrevet 4. juli 2005 Nå vet ikke jeg hvor bra deal vi egentlig har fått, men det hele ble avgjort når vi var i møte med krogsveen.. Hadde egentlig bare tenkt å høre hva de kunne tilby oss (var de vi kjøte leiligheten gjennom) og han hadde en på kontoret sitt som ville kjøpe den til å leie den ut. Sånn at vi solgte den til 50.000 mer enn det naboen fikk, uten visninger eller noe form for annonsering.. Måtte betale megleren 34.000, prøvde å prute, men han sa bare "skaff kjøper selv, så fikser jeg alle papirer og alt for halve prisen, men så lenge jeg sitter på kjøperen så skal jeg ha en andel" Litt sleipt men tror det ble en nogenlunde grei deal... Hva syns dere? Kanskje greit å få med at det er en leilighet på 28 kvadrat...
Shoegal Skrevet 6. juli 2005 #17 Skrevet 6. juli 2005 nå vet jeg jo ikke hvor leiligheten deres ligger og hvilken standard den har(noe som vanligvis har betydning for prisen man oppnår), men markedet i oslo generelt regnes som ganske labert akkurat nå, slik at man ikke kan regne med at folk er villige til å gå så veldig langt over takst. 50 000 over høres derfor greit ut, synes jeg. meglerkostnader er svindyrt, så 34000 er jo uansett ikke billig, men jeg vet i alle fall ikke om noen som tar veldig mye mindre enn det i oslo....
Gjest Turi Skrevet 7. juli 2005 #18 Skrevet 7. juli 2005 Meglerprisen justeres jo etter hva du selger boligen for, så om 34 000 er dyrt uten å vite salgsprisen på boligen er litt vanskelig. Selv om megleren hadde kjøperen, burde han være vesentlig rimeligere enn andre konkurrenter, da han slipper annonsering/internett/ta masse bilder mv. - ting som normalt er med i meglerhonoraret. Uansett - 50 000 over takst/naboen på en så liten leilighet på denne tiden av året (les: sommerferie) høres ut som en god avtale. Og det er vel ikke sleipt av en megler å ta betalt for å skaffe kjøpere uansett om de sitter der når dere kommer eller ikke? Du betaler jo for at han tiltrekker seg - i dette tilfellet investorer - som er intr. i boligen din, og det er jo i bunn og grunn alltid det du betaler dem for. Ellers kunne man jo solgt selv, og betalt 10-15000 for hjelp med det juridiske.....
Cathie Skrevet 7. juli 2005 Forfatter #19 Skrevet 7. juli 2005 vi solgte for 890.000. Dette er utenfor Oslo.
Gjest Turi Skrevet 8. juli 2005 #20 Skrevet 8. juli 2005 Det syns jeg hørtes litt høyt ut. Hadde leiligheten vært solgt på åpent marked med all jobb det medfører hadde det derimot vært en veldig grei pris. Uansett er dere kommet godt ut - dere fikk 50 000 mer enn naboen, og betalte kanskje 10 000 mer enn jeg mener dere burde gjort. Det er allikevel 40 000 i pluss, og en gunstig avtale. Alternativet kunne fort vært å betalt en megler 40-45 000 for å selge til samme pris som naboen, og da ville dere sittet med 60 000 mindre på konto nå. Men dere kunne nok ha presset megleren litt, selv om jeg skjønner det er vanskelig. Tror nok dere kunne tynet ham ned 5 000 kroner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå