Klaratiara Skrevet 7. mai 2020 #41 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, Made4u skrev: Konsekvensene av Norges strategi kan ha vært verre enn konsekvensene av Sveriges strategi, fra et faglig ståsted hevder mange fagpersoner at Sverige har hatt den beste strategien og det er også deres strategi planen var å møte pandemier med her i Europa før helvetet brøt løs... At mange land avvek fra den planen skyldes massiv medieomtale og at politikere fikk panikk og gikk lenger enn hva fagmiljøet anbefalte. Ettertiden får gjøre opp status, det kan ingen nå og i serdeleshet ikke vi to her... Så være åpen for at Sverige kan ha håndtert dette bedre og riktigere enn oss. Hvis totalregnskapet på sikt viser at nordmenn ender opp med å gå mer skadet ut av dette her enn svenskene, med tanke på sykdom, annen lidelse, død, større arbeidsledighet osv. så må man ta det til etterretning. Men det tror ikke jeg. Man kan ikke alltid stole blindt på fagmiljøene. Fagmiljøene har ikke svar med to streker under for enhver situasjon. De kan ha teorier og tall som indikerer det ene foran det andre og kommer med anbefalinger. Men fagmiljøene kan også ta feil. På samme måte som politikere kan det. Ettertiden får gjøre opp status som du sier. Du tror Sverige har håndtert det bedre på lang sikt. Jeg tror ikke det. Da gjenstår det bare å se. 2
Klaratiara Skrevet 7. mai 2020 #42 Skrevet 7. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her tar du fullstendig feil - dette er en grov overforenkling, og du ser ikke det store bildet. Fattigdom og arbeidsløshet har en stor helsemessig kostnad, i form av økt forekomst av sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer, kreft +++. Les om sosioøkonomiske forskjeller i helse. Dette handler IKKE bare om helsevesenets kapasitet. Dette handler om liv nå vs liv senere. Anonymkode: 1b592...f9f Nei, det er ingen grov overforenkling. Det er overforenklet å tro at vi må gi opp tiltakene mot viruset og ofre menneskeliv nå, fordi vi antar det vil bli for mye skade på andre senere. Det må ikke være enten eller. Det kan være både og. Vi holder smitteraten nede, vi sikrer arbeidsplasser, helsevesenets kapasitet til alle disse andre du nevner og reduserer skadene alle veier så langt det lar seg gjøre. Forhåpentligvis finner man den gyldne middelvei frem til det finnes en vaksine eller viruset brenner ut. Liv nå og liv senere. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #43 Skrevet 8. mai 2020 17 timer siden, Klaratiara skrev: Nei, det er ingen grov overforenkling. Det er overforenklet å tro at vi må gi opp tiltakene mot viruset og ofre menneskeliv nå, fordi vi antar det vil bli for mye skade på andre senere. Det må ikke være enten eller. Det kan være både og. Vi holder smitteraten nede, vi sikrer arbeidsplasser, helsevesenets kapasitet til alle disse andre du nevner og reduserer skadene alle veier så langt det lar seg gjøre. Forhåpentligvis finner man den gyldne middelvei frem til det finnes en vaksine eller viruset brenner ut. Liv nå og liv senere. Nettopp. Men tror dessverre Norge ser for mye til Sverige. (Og totalt overser situasjonen og de langvarige tiltakene som blir satt inn i store deler av Europa). Anonymkode: 20f7d...5fe
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #44 Skrevet 8. mai 2020 Tenk om norske media kunne gi Tegnell litt mindre taletid. Mer interessert i eksperter fra lenger sør i Europa, jeg. De mistet meg, da de gikk ut med at tallene var på vei nedover for 5 uker siden. Nå er Sverige på god vei til å få samme tall som Italia og Spania. Er det det vi ønsker oss? Anonymkode: 20f7d...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #45 Skrevet 8. mai 2020 På 6.5.2020 den 19.56, AnonymBruker skrev: Tegnell har faktisk rett. Sverige er kanskje det eneste landet i verden som bruker vitenskapelige metoder i kampen mot korona. Det er flaut og pinlig å tenke på hvordan ettertidens dom over Norges valg kommer til å bli. Og at vi latterliggjør Sverige i tilllegg. Jeg grøsser. Anonymkode: 5a1b2...6c4 hvordan er det vitenskapelig å bygge på en ikke bevist forutsetning om at gjennomgått sykdom gir immunitet? Det er fremdeles, to måneder senere, ikke bevist at det grunnleggende premisset for Sveriges strategi faktisk er sant. Anonymkode: 73fce...52a 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #46 Skrevet 9. mai 2020 På 7.5.2020 den 16.16, Klaratiara skrev: Man må gjøre vurderinger underveis. Hva vi gjør her og nå betyr mye. Hadde Kina handlet tidligere kunne mye av spredningen vært unngått. Alle land må ikke nødvendigvis gjennom alle fasene i pandemien. Hittil gjør Sverige det dårlig. Man får ikke snakket bort de høye dødstallene. Om Norge får like høye dødstall på sikt blir kun spekulasjoner. Vi gjør det vi kan for ikke havne der. Om alle valg har vært riktige er ikke sikkert. Og de handlet helt klart for sent. Å stenge helsevesenet for alt som ikke var akutt var kanskje for voldsomt. Men sykehusene var ikke stengt. De som trengte nødhjelp fikk hjelp. Og nå åpner det opp med restriksjoner. Så langt har vi ikke mye å klage på. At alle har fått nødhjelp og at sykehusene ikke ble stengt hindrer ikke at veldig mange har fått utsatt nødvendig helsehjelp unødvendig lenge. At helsekøer har blitt lengre enn de hadde vært nødt til. Jeg er selv gift med en sykehuslege. Han gikk og tvinnet tommeltotter i ukesvis, men kunne ikke ta inn pasienter annet enn det mest prekære. Det fikk han ikke lov til. Nå blir selvsagt ventelistegarantien brutt, og da får han kritikk fra sjefen for det! Anonymkode: 1b592...f9f 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #47 Skrevet 9. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Tenk om norske media kunne gi Tegnell litt mindre taletid. Mer interessert i eksperter fra lenger sør i Europa, jeg. De mistet meg, da de gikk ut med at tallene var på vei nedover for 5 uker siden. Nå er Sverige på god vei til å få samme tall som Italia og Spania. Er det det vi ønsker oss? Anonymkode: 20f7d...5fe Helt enig i at norske medier burde fokusert mindre på Tegnell. Det er en slags pervers jakt etter klikk. Her ser vi det verste i det evige mindreverdighetskomplekset Norge har ovenfor Sverige. Anonymkode: 1b592...f9f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #48 Skrevet 9. mai 2020 På 7.5.2020 den 16.51, Klaratiara skrev: Nei, det er ingen grov overforenkling. Det er overforenklet å tro at vi må gi opp tiltakene mot viruset og ofre menneskeliv nå, fordi vi antar det vil bli for mye skade på andre senere. Det må ikke være enten eller. Det kan være både og. Vi holder smitteraten nede, vi sikrer arbeidsplasser, helsevesenets kapasitet til alle disse andre du nevner og reduserer skadene alle veier så langt det lar seg gjøre. Forhåpentligvis finner man den gyldne middelvei frem til det finnes en vaksine eller viruset brenner ut. Liv nå og liv senere. Jeg har aldri sagt at man må «gi opp alle tiltak». Og jo, innleggene dine var en grov overforenkling. Det er ingen antakelse at økonomisk krise vil føre til tap av menneskeliv senere - dette VET vi. Det kommer frem stadig mer informasjon om hvordan regjeringen har handlet fryktbasert, og politisk, og ikke i henhold til faglige råd fra FHI. Anonymkode: 1b592...f9f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #49 Skrevet 9. mai 2020 På 7.5.2020 den 16.34, Klaratiara skrev: Hvis totalregnskapet på sikt viser at nordmenn ender opp med å gå mer skadet ut av dette her enn svenskene, med tanke på sykdom, annen lidelse, død, større arbeidsledighet osv. så må man ta det til etterretning. Men det tror ikke jeg. Man kan ikke alltid stole blindt på fagmiljøene. Fagmiljøene har ikke svar med to streker under for enhver situasjon. De kan ha teorier og tall som indikerer det ene foran det andre og kommer med anbefalinger. Men fagmiljøene kan også ta feil. På samme måte som politikere kan det. Ettertiden får gjøre opp status som du sier. Du tror Sverige har håndtert det bedre på lang sikt. Jeg tror ikke det. Da gjenstår det bare å se. Fagmiljø vil svært sjelden komme med to strek under svaret, nettopp fordi situasjonen er kompleks og uoversiktlig. Like fullt er det de som har kompetansen som trengs for å gjøre den best mulige vurderingen ut fra informasjonen som foreligger på det tidpunktet. IKKE politikere uten faglig bakgrunn, som kan reagere basert på frykt for ikke å bli gjenvalgt. Det er skremmende å høre hvordan regjeringen har ignorert en rekke faglige råd. Du kan tro hva du vil, men det har ingen betydning. Anonymkode: 1b592...f9f 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #50 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fagmiljø vil svært sjelden komme med to strek under svaret, nettopp fordi situasjonen er kompleks og uoversiktlig. Like fullt er det de som har kompetansen som trengs for å gjøre den best mulige vurderingen ut fra informasjonen som foreligger på det tidpunktet. IKKE politikere uten faglig bakgrunn, som kan reagere basert på frykt for ikke å bli gjenvalgt. Det er skremmende å høre hvordan regjeringen har ignorert en rekke faglige råd. Du kan tro hva du vil, men det har ingen betydning. Anonymkode: 1b592...f9f Mener du seriøst at det hadde vært bedre om Norge hadde gjort som Sverige? De har jo fortsatt omkring hundre dødsfall om dagen. Myndighetene har all mulighet for å sette i gang strengere tiltak enn det eksperter mener sannsynligvis er nok. Særlig ikke når ekspertene har for lite informasjon å bygge rådene sine på. Det er ikke å se bort fra ekspertisen. (Faktisk er det politikernes oppgave å veie råd fra ulike eksperter mot hverandre og ta en avgjørelse på hva som er viktigst. Hva ellers er det vi velger dem for?) Anonymkode: b52bf...8fb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #51 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du seriøst at det hadde vært bedre om Norge hadde gjort som Sverige? De har jo fortsatt omkring hundre dødsfall om dagen. Myndighetene har all mulighet for å sette i gang strengere tiltak enn det eksperter mener sannsynligvis er nok. Særlig ikke når ekspertene har for lite informasjon å bygge rådene sine på. Det er ikke å se bort fra ekspertisen. (Faktisk er det politikernes oppgave å veie råd fra ulike eksperter mot hverandre og ta en avgjørelse på hva som er viktigst. Hva ellers er det vi velger dem for?) Anonymkode: b52bf...8fb Jeg vet ikke om Sveriges strategi hadde vært bedre, og det har jeg heller aldri sagt - men det er ikke sikkert at det hadde vært alternativet, heller. Det finnes mange mulige veier å gå. Det jeg sier, er at regjeringen gjentatte ganger har ignorert faglige råd. Jeg velger ikke politikere for at de skal ignorere faglige råd, bare for at de skal vise «handlekraft». Vi får håpe at når støvet legger seg, vil det opprettes en granskningskommisjon ala etter 22. juli. Ikke for å plassere feil eller felle noen, men for å lære til neste gang. For det vil bli en neste gang. Du spør vel ikke politikere om råd hvis du får kreft og en lege forteller deg hva som er anbefalt behandling for deg? Eller hvis du må bytte ut det elektriske anlegget i huset ditt og har fått anbud fra en elektriker? Jeg synes du har vel høy tiltro til politikere, og lite tiltro til fagfolk. Anonymkode: 1b592...f9f 5
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #52 Skrevet 9. mai 2020 De æ de galnaste æ he hørt, er du fra Vennesla? Anonymkode: e7ba2...2d4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #53 Skrevet 9. mai 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke om Sveriges strategi hadde vært bedre, og det har jeg heller aldri sagt - men det er ikke sikkert at det hadde vært alternativet, heller. Det finnes mange mulige veier å gå. Det jeg sier, er at regjeringen gjentatte ganger har ignorert faglige råd. Jeg velger ikke politikere for at de skal ignorere faglige råd, bare for at de skal vise «handlekraft». Vi får håpe at når støvet legger seg, vil det opprettes en granskningskommisjon ala etter 22. juli. Ikke for å plassere feil eller felle noen, men for å lære til neste gang. For det vil bli en neste gang. Du spør vel ikke politikere om råd hvis du får kreft og en lege forteller deg hva som er anbefalt behandling for deg? Eller hvis du må bytte ut det elektriske anlegget i huset ditt og har fått anbud fra en elektriker? Jeg synes du har vel høy tiltro til politikere, og lite tiltro til fagfolk. Anonymkode: 1b592...f9f Regjeringen har sett mer mot WHO enn FHI; den har ikke ignorert faglige råd. Anonymkode: 026f9...af0 2
jabx Skrevet 9. mai 2020 #54 Skrevet 9. mai 2020 På 6.5.2020 den 19.26, AnonymBruker skrev: Tegnell har ikke peiling og er en politisk tilsatt bløff mener Jan Stillstrøm ihvertfall (Intervjuet ligger på Youtube), mao. er han direkte styrt av Løfven og co.. Helsesektoren i Sverige er en katastrofe ellers etter det han forteller forøvrig. Anonymkode: 5fea6...0f3 Hvem er Jan Stillstrøm? Hvilken kompetanse har han?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #55 Skrevet 9. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Regjeringen har sett mer mot WHO enn FHI; den har ikke ignorert faglige råd. Anonymkode: 026f9...af0 Det er ikke sånn at FHI er frikoblet fra WHO. FHI følger nøye med på det som kommer fra WHO. Regjeringen burde heller lytte til råd fra FHI, som utformer råd for Norge basert på norske forhold og inngående kjennskap til situasjonen i Norge, i stedet for å lytte til generelle råd fra WHO som også går til land som Italia og Spania. Anonymkode: 1b592...f9f 5
Gjeste mann Skrevet 9. mai 2020 #56 Skrevet 9. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke sånn at FHI er frikoblet fra WHO. FHI følger nøye med på det som kommer fra WHO. Regjeringen burde heller lytte til råd fra FHI, som utformer råd for Norge basert på norske forhold og inngående kjennskap til situasjonen i Norge, i stedet for å lytte til generelle råd fra WHO som også går til land som Italia og Spania. Anonymkode: 1b592...f9f Helt enig. Regjeringen måtte lukke Norge 12.mars pga at det var et folkekrav. Det var en politisk beslutning som ikke var basert på faglige råd fra FHI. Det er nok noe med smittsom sykdom som trigger irrasjonell redsel hos mange. Mange synes jo det er skummelt, til tross for at det er mye større sjanse for å dø eller bli alvorlig syk av andre ting enn korona. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #57 Skrevet 10. mai 2020 17 timer siden, jabx skrev: Hvem er Jan Stillstrøm? Hvilken kompetanse har han? Spør heller hva slags kompetanse Tegnell har. Skremmende at en slik fåning får slik makt i nabolandet , les her hva Tegnell har sagt om korona: https://tegnellcitat.se/ Anonymkode: 2091a...f9b 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #59 Skrevet 10. mai 2020 Carl Bildt liker ikke at Tegnell uttaler seg om andre land og deres valgte strategi. Ville satt munnkurv på ham. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGRX3Q/tidligere-statsminister-sett-munnkurv-paa-anders-tegnell Anonymkode: e9d72...b62 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #60 Skrevet 10. mai 2020 Jeg er så lei av denne maniske sammenligningen med Sverige! Anonymkode: 412cb...302 1
Anbefalte innlegg