Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I går bestemte jeg meg.. Skal slutte på piller og prøve denne pearly maskinen! Håper det kommer til å gjøre humøret o.l litt mer stabilt! Bruker noen av dere her denne (eller LadyComp/Babycomp) erfaringer? Og ikke minst, noen den IKKE har fungert på?

Vil helst ikke ha noe smått helt enda :wink:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker LadyComp.

Om det er kriiiiise med smått ville jeg ikke brukt det, men for meg er det greit.

Men, jeg får nesten baaaaaare GULE dager jeg da.

For etter p-pilleslutt for snart 4 måneder sdien har jeg ikke hatt EL enda, noe som gjør at jeg har en stigning i temp som LC først tror er EL, men så holder den seg ikke, og raser litt opp og ned, og forvirrer min stakkars LC. Særlig nå som jeg er på dag 44 i en syklus uten tegn til at mensen nærmer seg i det hele tatt (men noen få dråper brunt (gammelt altså) blod har jeg hver eneste dag, hatt i to uker nå, emn ikke ekte mens)

Jeg regner med det bedrer seg når kroppen stabiliserer seg, med grei syklus og ikke minst EL.

På den annen side, uten EL kan det jo heller kke bli smått da, så det er ikke sååååå farlig med (men vi beskytter oss de gule og de røde dagene, og derfor ganske myyyyyyye for tiden)

Det er p-pilleslutt som er mitt problem altså, ikke LC. Den tror jeg fungerer helt fint.

Gjest Bruker Ladycomp
Skrevet

Jeg har brukt LC i ca. 14 mnd. Den har feilet for meg, men heldgivis sjekker jeg sekret og ble ikke gravid. Du skjønner, jeg har vanligvis ganske lange sykler (35-40 dager), og som kjent så baserer LC seg på de foregående sykler for å beregne når den fruktbare fasen begynner. Forrige syklus så hadde jeg EL fryktelig tidlig, på dag 12! Da viste LC grønt lys helt til dag 11, den begynte å lyse gult først først på dag 12, eggløsningsdagen! :-(

I Buenaventuras brosjyre står det: "Alle kvinner i fruktbar alder kan bruke Ladycomp eller Babycomp. Dette gjelder selv om du har svært uregelmessig syklus, inkludert helt unge jenter og kvinner i overgangsalderen:" Jeg stiller meg litt tvilende til dette utsagnet...

Det kan hende at LC fungerer bra hos kvinner som har regelmessige sykler, men alle kan oppleve at EL en gang eller fler kommer tidligere enn normalt, og da sitter man fint i det.

Når det er sagt, så er jo iflg undersøkelser (om enn ikke så omfattende) LC 99,3% sikker, og jeg var en av de uheldige og havnet i den lille 0,7%-gruppen. Jeg skulle likt å se en undersøkelse av hvordan LC fungerer for kvinner med uregelmessig syklus, da hadde nok Pearl Index steget betrakelig.

Jeg anbefaler deg heller å lære reglene for naturlig familieplanlegging, det er sikrere - det feilet ikke da LC feilet.

Gratulerer med beslutningen om å slutte på pillen! Jeg tror du gjør et godt valg. :)

Skrevet

Det er ikke kriiiiiise hvis jeg blir gravid, men det passer ikke så veldig bra, blir litt stressete, men hadde nok takla det på en bra måte!

Nå har jeg gått på piller siden jeg var 16 og aner ikke mye om hvordan syklus jeg har eller noen ting... Syns å huske at den var på ca 30 dager eller noe før pillebruken startet, men det kan jo sikkert ha forandret seg mye!

Hvilke andre metoder kan man bruke sammen med pearlyen da? Du skrev noe med at du sjekket sekret, hva er det :oops:

Jeg anbefaler deg heller å lære reglene for naturlig familieplanlegging, det er sikrere - det feilet ikke da LC feilet.
Kan du forklare litt mer om det? Er litt grønn på det området her skjønner du..

Vet bare at jeg ikke vil gå på piller lenger nå etter å ha brukt de i over 5 år. Og jeg er blitt veldig mentalt sliten på en måte, veldig lett irritert og mye deppa! Tror kanskje det kan ha noe med pillene å gjøre, derfor så vil jeg prøve å slutte!

Gjest allium
Skrevet

Du kan lese mer her:

http://www.fertilityuk.org/

Jeg er enig i at du gjør det minst like bra selv. Det er dessuten nesten gratis, i motsetning til alskens rådyre "comp'er".

Skrevet

Jeg vil bruke den maskinen selv om jeg kan gjøre det selv... Greit at den er dyr, men ikke på noe måte så dyr at det var noe problem å bestille den! Syns det er litt vanskelig å lese den siden du linket til siden det er mye jeg ikke forstår helt! Er egentlig ganske flink i engelsk! Men det er litt kjipt hvis man misforstår ord og gjør noe feil.. :-?

Skrevet

Jeg bruker den maskinen KOMBINERT med å gjøre det selv, det synes jeg er best...

Bruker LC til å ta tempen med, og titter på lyset, og vet om jeg kan kose med min samboer den morgenen eller ei, uten videre innpakking. Det er liksom aktuelt før jeg har stått opp og fått gjort noe annet.

I tillegg forsøker jeg å følge med på sekret og sånn (sekret er utfloden, rett og slett) men siden lite tyder på at jeg har hatt EL enda i det hele tatt etter pilleslutt, så vet jeg ikke helt hva jeg ser etter da.

Jeg synes jeg lærer veldig mye om kroppen min på denne måten, men ejg ville IKKE stolt på min egen tolking alene sånn uten å ha mye erfaring, som prevensjon. Derfor har jeg LC som prevensjon, og min egen tolkning av kroppens signaler (i tillegg til at jeg plotter temperaturen i graf og ser på den, på fertilityfriend.com som også gir meg en tolking av temperaturutviklingen kombinert med annen info keg legger inn) er mer for å lære.

Skulle jeg mot formodning oppdage el-slim (som visstnok minner om eggehvite og er et klart tegn på potensiell fruktbarhet) og likevel få grønt lys ville jeg sikkert stole mer på meg selv enn maskinen, just in case, men sånn som det fungerer for meg har den aldri gitt meg grønt lys på utrygge dager, men heller rldt og gult i evigheter, pga at jeg altså ikke hr noen tegn til EL...

Skrevet

Okey, tror det skal gå bra! Jeg gikk et par måned uten piller rett før jul, og da var jeg hos gynekolog og da hadde jeg EL første syklus etter at jeg slutta... Så tror det går fort hos meg! Håper at det funker da.. Klarte å få ut litt av de sidene, så jeg tror jeg skjønner litt!

Håper det her går bra da :wink:

Skrevet

God side om syklusen, sekret, livmortapp, temperatur etc, på norsk: http://www.pernille.info/

Vel og merke sikter det gjerne på det å klare å bli gravid, men, ja, dt er j mye det samme du bruker når du vil UNNGÅ det da :)

Skrevet

Tusen takk for hjelp.. Blir spennende å komme igang med alt det her :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...