Gå til innhold

Vi med kjærester i utlandet - innreise når?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kjæreste i Øst-Europa. Og leser mye om alle disse reiserådene og slikt som kanskje skal komme imorgen... Men hva med Norges grenser - når åpnes de for utlendinger som skal inn her på jobb eller flytte hit? Min kjæreste skal flytte hit. Noen som har tanker om hvor mye lenger vi må tvinne tommeltotter...?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det lurer jeg også på. Spørs vel kanskje hvor hardt rammet landet han bor i, er?

Vi vurderer å møtes i et annet land for å hvertfall kunne møtes iløpet av sommeren. 

Anonymkode: 288c0...105

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jo ingen før de konkret sier noe.

Om de har jobb her og kan vise bekreftelse på det, så kommer de såvidt jeg forstår inn, men må først i karantene.

Dette gjelder jo også for barn som har ene av foreldre i utlandet. Leste at det mot Sverige kan være stengt i flere mnd, men en vet jo ikke, må bare se.

Anonymkode: b1940...989

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det lurer jeg også på. Spørs vel kanskje hvor hardt rammet landet han bor i, er?

Vi vurderer å møtes i et annet land for å hvertfall kunne møtes iløpet av sommeren. 

Det skal begynne å gå fly fra hans by til Oslo nå faktisk, men de må signere papirer på at de kan risikere å ikke kunne komme inn i Norge. Så det er ikke problem for han å reise, det er jo mer det å faktisk komme inn i landet.
Vi har også kikket på feks å fly til Sverige og kjøre over til Norge, men det er vel også stengt.

AnonymBruker
Skrevet

En utlending kommer inn i Norge om han har en arbeidskontrakt eller kan vise til at han bor her med husleie kontrakt. Da med 14 dagers karantene. En kjæreste f.kes vil ikke komme inn i Norge slik det er nå, og det kan gå mange uker og måneder før grensene åpnes for det. Men din kjæreste vil det ikke åpnes fpr at kan flytte hit før grensene åpnes. Og når det skjer er det ingen pr,dags dato som vet. Når de slakker ned på grensekontroll så vil det være samarbeid mellom flere land hvor de kommer til enighet. 

Anonymkode: 8214d...090

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper inderlig på at grenser åpnes jeg da. Men er villig til å fly hvor som helst i Europa for å se han igjen. Så kjedelig siden vi hadde lagt planer for sommeren :(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen sitter på hver vår side av Europa for øyeblikket. Men det går fint. Har stor tro på at stenging av grenser må til, denne perioden. Men kjedelig at han må tilbringe alle friåeriode i Norge, nå som våren er så fin her vi bor. 

Anonymkode: e6c93...6c9

Skrevet

Fint å se at jeg ikke er alene i situasjonen. Det nærmer seg 3mnd siden sist vi så hverandre nå (vet at andre har enda lengre!), og og alle planer gikk jo i dass med korona. Jobbmuligheter og alt for kjæresten gikk jo rett vest nå. Vil bare se hen igjen.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper inderlig på at grenser åpnes jeg da. Men er villig til å fly hvor som helst i Europa for å se han igjen. Så kjedelig siden vi hadde lagt planer for sommeren :(

Nå har de fleste land akkurat like strenge karantene regler som oss i Norge, så du kommer ikke inn de fleste land om du ikke er borger. Det er jo for en grunn at det er såpass strengt

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de fleste land akkurat like strenge karantene regler som oss i Norge, så du kommer ikke inn de fleste land om du ikke er borger. Det er jo for en grunn at det er såpass strengt

Ja det er jo bare hvis vi finner et land hvor grensene er åpne.  Er fortsatt noen måneder igjen. Og mye kan jo skje. Håperjo at vi har åpnet for turisme til august.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo bare hvis vi finner et land hvor grensene er åpne.  Er fortsatt noen måneder igjen. Og mye kan jo skje. Håperjo at vi har åpnet for turisme til august.

Har vi strenge regler her hjemme med stengte grenser må du i karantene når du kommer hjem. Men tror ingen land i Europa vil åpne før Norge f.eks. Dette med å åpne vil være et samarbeid alle landene imellom . Er jo lov å håpe det blir en åpning utover sommeren. Vi har hus i Spania så vil jo gjerne dit på ferie

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme situasjon selv, og det er så håpløst å vente og vente, uten å vite noe helt sikkert. Følger med hver dag på pressekonferansene i håp om at de har noe å komme med som kan bidra til at vi får møtes igjen.

Min kjæreste var heldigvis hos meg rett før vi stengte grensene, dro hjem et par dager før, så det er "bare" 2 måneder siden vi så hverandre, men det føles jo som en evighet!

Men hva tenker dere om det de sa i dag om at ektefeller og samboere kan komme inn i Norge nå? Min kjæreste har bodd her i perioder, slik at vi er jo samboere på et vis, men han har fremdeles adresse i hjemlandet siden han har jobb der. (Jobber mye hjemmekontor hos meg). Det er jo sikkert ikke godt nok, men fikk et ørlite håp om at han kan komme inn... 

Hva slags bevis må man kunne fremvise på grensen eventuelt?  

Jeg er heldig sånn sett at min kjæreste bor i Norden, så kanskje det er mulighet for at de Nordiske grensene åpnes om ikke så lenge..

Det er en liten trøst i å lese at vi er flere i samme situasjon, og unner alle å få møte sin kjære igjen snart! ❤️ 

Anonymkode: a7bfb...b41

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo reise til Sverige. Du må bare i karantene når du kommer hjem igjen.

Anonymkode: e2d55...53a

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dere kan jo reise til Sverige. Du må bare i karantene når du kommer hjem igjen.

Men kommer han seg inn i Sverige? Og jeg må vel ha en "gyldig" grunn for å reise over grensa?

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kommer han seg inn i Sverige? Og jeg må vel ha en "gyldig" grunn for å reise over grensa?

Ja fast jobb. Eller egne barn. Så nei dere kan ikke møtes.

Anonymkode: 0de78...581

AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg ikke, jeg vet ikke engang hvilket land han kommer fra, men du kommer i hvert fall til Sverige. Sverige har ikke innreiseforbud for land i EU/EØS. Norge nekter deg ikke å reise, men de pålegger karantene når du kommer hjem.

AnonymBruker
Skrevet

Sverige har hatt masse "luksusturister" mens andre land i Europa har hatt "lockdown".

https://www.tv2.no/a/11385274/

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderte også å møtes i et annet land, men er nok best at enten han kommer hit eller jeg drar til USA. Staten han bor i har hatt nedgang i nye smittetilfeller i flere uker nå, men per dags dato så kommer jeg fremdeles ikke inn til USA. Håper på at han kommer inn her i det minste. Vi skulle egentlig møtes nå i mai, og jeg hater å ikke vite :( 

Anonymkode: ae94a...f2e

AnonymBruker
Skrevet

Vi vurderte også å møtes i et annet land, men er nok best at enten han kommer hit eller jeg drar til USA. Staten han bor i har hatt nedgang i nye smittetilfeller i flere uker nå, men per dags dato så kommer jeg fremdeles ikke inn til USA. Håper på at han kommer inn her i det minste. Vi skulle egentlig møtes nå i mai, og jeg hater å ikke vite :(

Anonymkode: ae94a...f2e

Dersom han ikke har registrert adresse her, vil han bes reise tilbake når han lander. De har heimevernet og militæret satt inn på Gardermoen for dette.

Anonymkode: db822...473

• Opprett ny...