Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Religion is an insult to human dignity. With or without 
it you would have good people doing good things and
evil people doing evil things. But for good people
to do evil things, that takes religion."  
– Steven Weinberg

Jeg er ganske enig meg Weinberg. Gode mennesker er gode mennesker, og vi kan oppfordre til veldedighet uten at det må være noe religiøst agenda bak det. Det er fint å gjøre gode gjerninger og hjelpe sine medmennesker. Vi trenger ikke religioner til å fortelle oss det. Blant religiøse er det gode og onde mennesker, akkurat som det er gode og onde mennesker blant sekulære mennesker. Forskjellen er at blant religiøse, så finnes det også mennesker som normalt er gode, som gjør onde ting for religionen sin.  

Anonymkode: 65199...70e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt at religion er djevelens verk

Anonymkode: 72162...246

• Liker 1
Skrevet

Enig der .

Religion har ikke dibs på nestekjærlighet, empati og godhet. Ofte er det helt motsatt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

it you would have good people doing good things and
– Steven Weinberg

Jeg er ganske enig meg Weinberg. Gode mennesker er gode mennesker, og vi kan oppfordre til veldedighet uten at det må være noe religiøst agenda bak det. Det er fint å gjøre gode gjerninger og hjelpe sine medmennesker. Vi trenger ikke religioner til å fortelle oss det. Blant religiøse er det gode og onde mennesker, akkurat som det er gode og onde mennesker blant sekulære mennesker. Forskjellen er at blant religiøse, så finnes det også mennesker som normalt er gode, som gjør onde ting for religionen sin.  

Det er mye sant i dette.

Samtidig er det nok dypest sett tørsten etter mening som er ansvarlig for mange av de gode og onde virkningene av religion, mer enn godhet og ondskap som sådan. Det gjelder også politiske ideologier, og andre forpliktende felleskap, som en nasjon.

Siden religion handler om det som er utenfor det materielle, kan den tilfredsstille folks «meningstørst» på en sterkere måte enn nesten alle alternativer. 

Anonymkode: 55fac...94a

AnonymBruker
Skrevet

Relgion gjør ondt verre ja😊

Anonymkode: 6db9c...3e5

Skrevet

Ikke mye å argumentere mot det sitatet der...

AnonymBruker
Skrevet

What good old Steven says, it's uncomplete. It just explain one experience inside the spectrum. And no one can deny it, because maybe there are people who do bad things for religion. And those people would actually never have done it. 

But, we talk about people. We can do good or bad. Things can be hard and we can be manipulated into doing bad things for what we thought it had good intentions.

So we don't just talk about religion, we talk about every organized entity wich has the objective of manipulate members for their own purpose. 

But what about self defense? If you kill somebody trying to defend yourself, is it good or bad? Killing is a crime but if you are pushed by survival wish?

Anonymkode: 2d891...723

Skrevet

Religion gjør ingenting. Litt som å si at pistoler dreper.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror seriøst at mange her ikke har hatt en eneste kontakt med religiøse mennesker. Tvert i mot tror jeg mange sitter og chatter med likesinnede og får ingen reell input på hva de snakker om.

Personlig så er de varmeste medmenneskene jeg vet om kristne nesten uten unntak kristne. De er ikke ekstreme eller fordømmende på noen måte. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke-kristne da automatisk blir onde. Jeg har bare ikke nødvendigvis samme erfaring med dem. Men noen unntak er det der også.

Så kom dere ut av ekkokamrene, folkens. Om dere virkelig tror kristne er så ille så oppsøk noen da. Og da mener jeg selvfølgelig ikke noen ekstremistisk menighet som uansett bare utgjør en promille av et stort antall kristne. Møt opp på en gudstjeneste og bli med på kirkekaffe. Eller om du er ung så kan du bli med på et ungdomsarrangement. Ikke sitt her og push svada, men få litt erfaring fra virkeligheten! :)

Anonymkode: 00b4f...c71

AnonymBruker
Skrevet
På 8.5.2020 den 19.36, AnonymBruker skrev:

What good old Steven says, it's uncomplete. It just explain one experience inside the spectrum. And no one can deny it, because maybe there are people who do bad things for religion. And those people would actually never have done it. 

But, we talk about people. We can do good or bad. Things can be hard and we can be manipulated into doing bad things for what we thought it had good intentions.

So we don't just talk about religion, we talk about every organized entity wich has the objective of manipulate members for their own purpose. 

But what about self defense? If you kill somebody trying to defend yourself, is it good or bad? Killing is a crime but if you are pushed by survival wish?

Anonymkode: 2d891...723

This is a question of morality, not religion. First you need to determine which actions fall within the moral spectrum. That means: Can it be said to be moral or immoral? If neither, it is amoral. 
I argue that in order for an action to fall within the moral spectrum, it must A) be done with intent and b) It must have a positive or negative affect. Both of A and B must be fulfilled for it to have moral value. If you have A but not B, it is amoral. If you have B but not A, it is amoral.
 So if I give money to a person in need, that is both with intent and it has a positive outcome, and therefore it is moral. If I murder someone because I want to, we can conclude that that is immoral because I did it with intent and it had a negative outcome. 

Well, what about killing is self-defence?  Well, it is not murder, because you did not plan to kill someone. You were attacked. Personally, I would argue that since it was not planned, since the person was attacked and therefore not the initiator, it cannot be said to have been done with intent. That means you have B but not A, and the action does not fall into the moral spectrum, which means that it must be amoral. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
På 6.5.2020 den 17.45, AnonymBruker skrev:

it you would hav e good people doing good things and
– Steven Weinberg

Lol, dette er barnehage greier.

1. Det finnes ingen gode eller onde mennesker.

2. Ondskap finnes ikke.

3. Ondskap er en relativ ting, ikke en absolutt.

4. Kjærlighet er Absolutt. Alt ondt er faktisk kjærlighet. Med total oppvåkning blir all ondskap overgått til Absolutt Kjærlighet med kapital A og K.

Fortsett å svømme sønnen min 😘

Endret av Conal
Skrevet (endret)

Veldig enig i Weinbergs argument og vi ser det stemmer på en daglig basis...
Hitchens hadde en slags variant også:
" name at least one moral action that a person without a faith (e.g., an atheist or antitheist) could not possibly perform, and, conversely, to name one immoral action that a person with a faith could perform or has performed in the past"

Endret av K.B.
AnonymBruker
Skrevet
På 10.5.2020 den 5.12, AnonymBruker skrev:

Jeg tror seriøst at mange her ikke har hatt en eneste kontakt med religiøse mennesker. Tvert i mot tror jeg mange sitter og chatter med likesinnede og får ingen reell input på hva de snakker om.

Personlig så er de varmeste medmenneskene jeg vet om kristne nesten uten unntak kristne. De er ikke ekstreme eller fordømmende på noen måte. Det betyr selvfølgelig ikke at ikke-kristne da automatisk blir onde. Jeg har bare ikke nødvendigvis samme erfaring med dem. Men noen unntak er det der også.

Så kom dere ut av ekkokamrene, folkens. Om dere virkelig tror kristne er så ille så oppsøk noen da. Og da mener jeg selvfølgelig ikke noen ekstremistisk menighet som uansett bare utgjør en promille av et stort antall kristne. Møt opp på en gudstjeneste og bli med på kirkekaffe. Eller om du er ung så kan du bli med på et ungdomsarrangement. Ikke sitt her og push svada, men få litt erfaring fra virkeligheten! :)

Anonymkode: 00b4f...c71

Og jeg tror seriøst du er veldig naiv.

Jeg er over 40 år og oppvokst på kristen småbygd i Rogaland og det er mer slemme ting som ble sagt enn at det ble vist medmenneskelighet .

Plusspoeng for å delta på mest mulig andakt og gjøre ting i indremisjonens navn talte mer enn å være hyggelige. Mange av de snakket ondskapsfullt og dømmende om dem som "ikke hørte til" , om de var ikke religøse, alkoholikere, fra fattige hjem osv osv De pratet om hvordan de var sikret en plass i himmelen imens "han Lars  bort gata som drakk pga kona var død" ville råke rett til helvete .

Man finner  både sympatiske folk og rasshøl i alle religioner og livssyn .

Du bør  oppsøke en moske, buddisttempel , synagoge og humanetisk forbund for å sammenligne " godhet og empati" før en gjør seg opp en mening 

Anonymkode: 58d47...b30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...