AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #21 Skrevet 6. mai 2020 Kjeft er aldri greit, men forstår ikke at håndsprit er verre enn stadig håndvask? Har atopisk eksem selv, og etter håndsprit ble rutine for snart 20 år siden i tannlegejobben, har hendene det mye bedre enn da vask med såpe og vann var standarden. Anonymkode: 52bed...d11 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #22 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjeft er aldri greit, men forstår ikke at håndsprit er verre enn stadig håndvask? Har atopisk eksem selv, og etter håndsprit ble rutine for snart 20 år siden i tannlegejobben, har hendene det mye bedre enn da vask med såpe og vann var standarden. Anonymkode: 52bed...d11 Vel, her er det motsatt. Jeg reagerer veldig på håndsprit, det svir med engang jeg får det på huden, og det selv om jeg ikke har sår eller rifter fra før. Jeg får kraftig utslett etter bare en gang, og det sprer seg over hele hånda.Jeg reagerer også på neglelakk hvis jeg får det på huden, så det er tydelig at man reagerer forskjellig. Jeg jobber i serveringsbransjen, og bedriften min har måtte gå til innkjøp av allergivennlig og parfymefri såpe, samt at jeg ikke kan bruke håndspriten. Bruker også hansker hyppig gjennom hele dagen for å slippe vaske hender tusenvis av ganger gjennom dagen. Da hjelper det ingen verdens ting at andre kommer og sier at man ikke reagerer på spriten, for JEG gjør det, og det gjør også datteren min Anonymkode: 6efe7...b3f 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #23 Skrevet 6. mai 2020 Nå finnes det jo alkoholfri hånddesinfisering. Den bør vel være grei å bruke? Anonymkode: c591d...df5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #24 Skrevet 6. mai 2020 Vi bruker ikkje antibac på hendene til barna i vår barnehage. Vi vasker hendene ofta, lenge og nøye. På tur har vi med vann og såpe. Det er ingen regel eller retningslinje som seie at man må sprite hendene. Fleire av barna reagerer og på all den ekstra vaskinga ser eg, åpne sår, tørre. Mange har med krem. Anonymkode: 2a8d7...aa5 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #25 Skrevet 6. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Antibac er bedre for huden enn håndvask 😊 Anonymkode: 9a216...023 Dette er feil. Antibac tilsatt glycerol er bedre for huden, men når det var vanskelig å få tak i antibac nå de siste ukene så ble det bestilt opp mye ulikt. Noen av de er helt grusomme for hendene mine, mens noen går helt fint. Kommer ann på om de er tilsatt parfyme eller uten parfyme, og om de er tilsatt glycerol som er et fuktgivende produkt. Anonymkode: bcbf8...951
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #26 Skrevet 6. mai 2020 Er det ingen som er bekymret for at sår på hendene, i tillegg til å være smertefullt, gjør at man kan smittes lettere? Da virker det jo mot sin hensikt. Anonymkode: bf491...34d 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #27 Skrevet 6. mai 2020 Desinfeksjon har også nedsatt virkning på møkkete flater, noe barnehagehender ofte er. Da må det vaskes med såpe og vann først og da er antibac overflødig. Anonymkode: 836b8...9e1 2
Drizzt Skrevet 7. mai 2020 #28 Skrevet 7. mai 2020 I vår barnehage brukes det ikke antibac på barna. De vasker det verste møkket med våtservietter og resten vaskes med såpe og varmt vann. Ellers anbefaler jeg at du skaffer deg legeerklæring og bruker hansker?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #29 Skrevet 7. mai 2020 Her tror jeg barnehagen (som mange andre) har misforstått. Antibac skal bare brukes på rene hender. Hvis hendene er synlig tilsølte (som barnehagehender stort sett er) må det håndvask til. Antibac skal også brukes riktig, dvs stor nok mengde og gnis godt inn i håndflatene, over alle flater av fingrene og håndleddene lenge nok. Dette har jeg knapt sett noen som ikke er bevisst på det gjøre, og hvertfall ikke barn. De fleste spruter en liten dæsj i hånden og gnir litt rundt. Hvis man har brukt mye antibac legger det seg også en hinne over hendene, og denne bør vaskes av med jevne mellomrom. Alkoholbasert hånddesinfeksjon har dårlig evne til å trenge inn i organisk materiale, og har derfor redusert effekt på hender som er tilsølt med eksempelvis kroppsvæsker, mat eller jord. Hånddesinfeksjon skal derfor ikke benyttes dersom hendene er synlig tilsølt med kroppsvæsker eller annet organisk materiale.1,3,18 I disse tilfellene bør håndvask med såpe og vann benyttes https://www.fhi.no/nettpub/handhygiene/anbefalinger/handdesinfeksjon/ Hansker har sine egne problemer, både for hygiene og huden, og er overhodet ikke en erstatning for håndhygiene. Jeg ville tatt en ny prat med barnehagen om håndhygienen, vist til kildene på hva håndhygiene er og bedt dem revurdere. Anonymkode: 6ebce...4bd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #30 Skrevet 7. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Så allergi skal man liksom bare ignorere fordi noen mener kun antibac er godt nok? 🤔 en håndvask med varmt vann og såpe fungerer jo like bra 🙄 Anonymkode: 6efe7...b3f Ja. Skikkelig (og da mener jeg skikkelig) håndvask med såpe er faktisk bedre enn Antibac. Vann tørker ut huden like mye om ikke mer, men man slipper den forferdelige sviingen av alkoholen i tillegg. Anonymkode: 4fa42...866
Anbefalte innlegg