Gå til innhold

Antibac i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk huden full av kjeft i dag da jeg hentet i barnehagen av pedagogisk leder. Sa i fra i går til barnehagen at datteren min ikke skal bruke antibac da hun har atopisk eksem og bruk av håndsprit gjør huden hennes ekstremt sår. Jeg sliter med det samme, så jeg vet av erfaring at det svir noe intenst og jeg klør meg til blods ved bruk av antibac. Jeg har derfor fått slippe på min arbeidsplass (jobber med mat), og hadde derfor håpet på forståelse også i barnehagen at vi ikke bruker håndsprit. Fortalte at jeg mer enn gjerne vasker hendene før jeg henter, og at datteren min er blitt flink til å vaske hender. Pedagogisk leder kjeftet på meg og fortalte meg at enten så bruker vi håndsprit i barnehagen, eller så må jeg holde henne hjemme. Kan virkelig barnehagen pålegge oss å bruke dette? En god håndvask er jo akkurat like bra som håndsprit - om ikke bedre - så jeg ble litt overrasket over dette... 

Anonymkode: 6efe7...b3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten så følger du pålegg, eller så driter du i det og tar konsekvensene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Whistler skrev:

Enten så følger du pålegg, eller så driter du i det og tar konsekvensene.

Så allergi skal man liksom bare ignorere fordi noen mener kun antibac er godt nok? 🤔 en håndvask med varmt vann og såpe fungerer jo like bra 🙄

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så allergi skal man liksom bare ignorere fordi noen mener kun antibac er godt nok? 🤔 en håndvask med varmt vann og såpe fungerer jo like bra 🙄

Skal man ignorere at barnehagen har en regel? Ta dialogen med barnehagens ledelse og fremvis erklæring på at du ikke tåler antibac og gjør andre tiltak under påsyn.  Vanskeligere er det jo ikke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjeftet hun eller ga hun beskjed om at slik er det? Snakk med lege for legeerklæring, eller hold barnet hjemme.

Anonymkode: 3617a...49d

• Liker 7
Skrevet

Jobber i barnehage selv, vi bruker ikke håndsprit på de barna som har småsår, veldig tørr hud, eksem osv. Det svir, det skal de få slippe. Da vasker vi hendene. Har alltid med minst en stor flaske med lunkent vann og såpe når vi er på tur. Funker helt fint. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller sendt med barnet en god håndkrem. Antibac er ikke værre for hendene enn såpe og vann. Hvis dere svir er det fordi hudbarrieren er brutt og da må det smøres i tillegg.

Anonymkode: 92595...bfa

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Antibac er bedre for huden enn håndvask 😊

Anonymkode: 9a216...023

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg heller sendt med barnet en god håndkrem. Antibac er ikke værre for hendene enn såpe og vann. Hvis dere svir er det fordi hudbarrieren er brutt og da må det smøres i tillegg.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at jeg reagerer verre på håndsprit enn vanskelig såpevask da, huden min har tydeligvis ikke fått den beskjeden. Moren min har spritallergi og får pusteproblemer av lukta og sterke reaksjoner hvis hun får det i seg eller på huden (fikk hjertestans som yngre hvis hun fikk i seg sprit), så mulig jeg har arvet litt av den. Barnehagen hennes vet jo godt at hun har eksem, og hun har jo allerede en god håndkrem stående i barnehagen. Men da blir det bestilt time til legen i morgen for en erklæring. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det ikke! Vann og såpe har bedre effekt enn antibac! Såpen må gnis i 20sekunder, antibac i minst 30 sekunder for samme effekt!

Anonymkode: 186a7...6e4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også barn med tørr hud og atopisk eksem. Jeg har alltid måtte sende med egen såpe og ha krem liggende. Nå ser jeg at hun som har begynt på skolen igjen har tørr hud. De bruker visst sprit når de er på tur og såpe på skolen. Hun liker ikke å smøre med krem, men om det blir verre, så må hun. Med sprekker i huden synes de det er vondere med sprit enn såpe. Jeg er enig i at såpe er bedre enn sprit, men skjønner at det er vanskelig på tur.

Anonymkode: d32a4...2fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen må oppdatere seg litt på håndvask og antibac. Håndvask er bedre enn antibac. Regner også med at barnehagebarn fort blir skitne og klissete på hendene og da er det håndvask som skal til, ikke antibac. Ta kontakt med styrer. 

Anonymkode: 2e365...ac7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Barnehageansatte er vel gjerne ikke de skarpeste knivene i skuffen.

Anonymkode: fb03d...499

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Så det beste er å være hjemme med barna, eller leie inn en med mastergrad til å være barnepasser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at jeg reagerer verre på håndsprit enn vanskelig såpevask da, huden min har tydeligvis ikke fått den beskjeden. Moren min har spritallergi og får pusteproblemer av lukta og sterke reaksjoner hvis hun får det i seg eller på huden (fikk hjertestans som yngre hvis hun fikk i seg sprit), så mulig jeg har arvet litt av den. Barnehagen hennes vet jo godt at hun har eksem, og hun har jo allerede en god håndkrem stående i barnehagen. Men da blir det bestilt time til legen i morgen for en erklæring. 

Har du sår i huden så vil antibac svi, men i seg selv tørker ikke antibac ut mer huden enn såpe. Løsningen må bli å behandle sårene i huden så ikke antibac svir og vedlikeholde med krem etter hver smøring.  Det finnes mange situasjoner i en bhg hvor det ikke er mulig med håndvask så jeg skjønner bhg sitt synspunkt også. 

• Liker 3
Gjest Chroma
Skrevet

I vår barnehage bruker ikke barna antibac, de vasker hendene når de kommer i barnehagen, før og etter mat, når de har vært ute osv. Skjønner ikke problemet, selvsagt skal man ta hensyn til allergier og eksem! 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Chroma skrev:

I vår barnehage bruker ikke barna antibac, de vasker hendene når de kommer i barnehagen, før og etter mat, når de har vært ute osv. Skjønner ikke problemet, selvsagt skal man ta hensyn til allergier og eksem! 

Er de aldri ute på tur, og blir ute (borte fra håndvask) til måltider?

Anonymkode: dc99a...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke folk på kg heller

Anonymkode: 0208a...3f6

• Liker 8
Gjest Chroma
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er de aldri ute på tur, og blir ute (borte fra håndvask) til måltider?

Anonymkode: dc99a...a4c

Joda, det hender, men de har våtservietter med, ikke antibac. For vår del hadde det ikke spilt noen rolle, vårt barn tåler antibac, vi bruker det selv når vi er ute. 

• Opprett ny...