AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Noen som har blitt tatt for plagiat på bachelor/masteroppgave? Jeg tenker på noen som har "lånt" mye mer enn de burde fra andre oppgaver/artikler som har blitt tatt/ ikke blitt tatt. Jeg spør ikke fordi jeg vil kopiere, men har valgt en oppgave som det vanligvis er veldig mange som skriver om. Det er vanskelig å komme med noe som allerede ikke er skrevet så er redd for å kopiere uten at jeg vet det allerede. Anonymkode: dd0e8...7ec 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Du blir ikke tatt med mindre du faktisk jukser, slapp av. Anonymkode: c5bfe...28a 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Du kan kjøre oppgaven gjennom plagiatkontroll før du leverer. Anonymkode: 6bc71...383 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Du må jo finne en annen vinkling og problemstilling enn de andre, ikke sant? Så selv om du bruker en del av de samme kildene så vil du jo produsere noe nytt. Så lenge du bruker originalkildene og refererer riktig til dem så går det nok fint Anonymkode: fed9d...732
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har blitt tatt for plagiat på bachelor/masteroppgave? Jeg tenker på noen som har "lånt" mye mer enn de burde fra andre oppgaver/artikler som har blitt tatt/ ikke blitt tatt. Jeg spør ikke fordi jeg vil kopiere, men har valgt en oppgave som det vanligvis er veldig mange som skriver om. Det er vanskelig å komme med noe som allerede ikke er skrevet så er redd for å kopiere uten at jeg vet det allerede. Anonymkode: dd0e8...7ec Jeg har aldri blitt tatt for dette, men har god kjennskap til temaet på grunn av jobben min. Du må referere til alle kilder du bruker i teksten. Alle formuleringer må være dine egne. Det er det viktigste. Jeg er litt usikker på hva du er bekymret for her. Det skal mye til at du «tilfeldigvis» skriver ordrett det samme som en lærebok eller en tidligere student. Noen plagierer bevisst, men bytter ut enkelte ord med synonymer eller andre ord som kan ha samme funksjon (f.eks.: «man»/«en», «vurdering»/«evaluering», osv.). Men plagiatprogramvaren oppdager slikt ganske lett. Når det gjelder selve innholdet er det ingen som forventer at en bachelor- eller masteroppgave skal komme med radikale faglige nyvinninger. Men dersom du skriver mange sider med selvfølgeligheter kan du ikke regne med å få de beste karakterene. Dessuten skal du selvfølgelig henvise dersom du benytter deg av andres teorier eller konklusjoner, og ikke fremstille dem som dine egne. Det er bra at du tenker på plagiat, det er utrolig mange som blir tatt for fusk fordi de ikke har tatt seg bryet med å sette seg inn i reglene. Anonymkode: b47c1...7d4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 42 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan kjøre oppgaven gjennom plagiatkontroll før du leverer. Anonymkode: 6bc71...383 Har du gjort det før eller vet om noen som har gjort det? kan du henvise til et program du stoler på? Vet ikke hvor pålitelige de er de som eg fant Anonymkode: e9d23...82c 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er litt usikker på hva du er bekymret for her. Det skal mye til at du «tilfeldigvis» skriver ordrett det samme som en lærebok eller en tidligere student Mest bekymret for når jeg omskriver fra kilder. Føler nesten ikke det er noen kombinasjoner som ikke er prøvd når jeg leser gjennom lignende oppgaver 😕 Anonymkode: e9d23...82c 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 Du kan selvsagt bruke kilder, men du må oppgi dem og markere dersom du siterer direkte. Forskning baserer seg alltid på andres arbeid. Anonymkode: 97277...4cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå