AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #41 Skrevet 6. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alternativ to. Legg bort smittevernveilederne, avblås koronatiltakene, og send samfunnet tilbake til normalen. Med den økte smitten, belastningen på helsevesnet, og døden det kommer til å medføre. Anonymkode: 27d91...773 Gi deg med den krisemaksimeringen da. Realiteten er at barna leker på tvers av kohorter i friminutt og på fritida. Anonymkode: 04526...229
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #42 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: På den gjennomsnittlige barneskole er det ikke ni klassetrinn over 4. trinn, nei. Riktignok er noen skoler felles barne- og ungdomsskole. Men jeg har aldri hørt om en felles barneskole og vgs. 1-4 trinn og barnehage ble åpnet først for å få foreldre tilbake i jobb. Om det skal kuttes ned på tilbudet til de minste, burde foreldrene få beskjed i litt bedre tid, så de kan få lagt det fram for sin arbeidsgiver. Anonymkode: 04526...229 Enig. De kan ikke gå tilbake til delvis hjemmeskole for 1-4 igjen, da er man like langt mtp foreldre som må bruke tid på å undervise barn i stedet for å jobbe. Jeg tror veilederen vil endres, slik at klasser kan være i samme klassrom igjen. Men det er mulig de kjører uteskole halve dagen nå i starten før det skjer. Det sier seg selv at uteskole halvparten av tiden blir umulig til høsten. I byene vil uteskole bli vanskelig allerede nå - hvor skal de dra? De bør jo ikke reise kollektivt. Anonymkode: 42b48...1a8 2
Prelunia Skrevet 6. mai 2020 #43 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har de fleste skoler flere rom som ikke blir brukt. Til og med gymsaler og garderober. Så det skulle ikke være så veldig vanskelig å fordele grupperinger i 1 rom og da holde de i det rommet frem til sommeren ( altså skal de få ha friminutter, men de har en fast base) Også er friminuttene da fordelt utover timen, så ikke alle er ute på likt. Ser ikke helt problemet. Nå har jeg selv gått på en skole. Og jeg satt faktisk 1 meter fra nabopulten- Så slikt kan umuig være vanskelig for de aller aller fleste. Anonymkode: fb485...b51 Haha! På min skole er ALLE rom blitt forandra til klasserom før denne pandemien.. Vi har ikke bibliotek lenger , ikke tegnesal og ikke et eget musikkrom. Alle rom er blitt gjort om til klasserom. Vi har til og med gjort om kjelleren.. Så nei, det er ikke alle skoler som har ekstra rom. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #44 Skrevet 6. mai 2020 Det høres bra ut. Men tror dere i så fall at alle skoler i hele landet åpner for 5.-10., eller at det gjøres ulikt alt etter hvor i landet man bor? Stort sett all smitte er jo konsentrert rundt Oslo/Viken. Anonymkode: be082...3ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #45 Skrevet 6. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres bra ut. Men tror dere i så fall at alle skoler i hele landet åpner for 5.-10., eller at det gjøres ulikt alt etter hvor i landet man bor? Stort sett all smitte er jo konsentrert rundt Oslo/Viken. Anonymkode: be082...3ca Dette er jeg også veldig spent på. Anonymkode: c3721...bb8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #46 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det høres bra ut. Men tror dere i så fall at alle skoler i hele landet åpner for 5.-10., eller at det gjøres ulikt alt etter hvor i landet man bor? Stort sett all smitte er jo konsentrert rundt Oslo/Viken. Anonymkode: be082...3ca Jeg tenker de bør begynne å ta hensyn til antall smittetilfeller. Det er forskjell på stor by og distrikt. Her vi bor(og i nabokommunene) er det ikke registrert nye bekrefta smittetilfeller på over en mnd. I vår kommune har det totalt vært under 10 bekrefta smitta. Skolen mine barn går på har grei kapasitet, det er relativt små klasser i utg.pkt. Det burde også la seg gjøre å dele skoledagen i to, eller annenhver dag. Det er bedre enn ingenting hvertfall. Anonymkode: 298d1...50d
Ulrikke Skrevet 6. mai 2020 #47 Skrevet 6. mai 2020 På skolen jeg jobber på er det nå sprengt kapasitet. Til og med SFO og gymsal er i bruk som klasserom. Istedenfor 12 klasser er det 24 kohorter og det sier seg selv at det ikke er ledige rom nok igjen da... Hvis bare 7.trinn skal tilbake trenger vi fire rom til, og det skal vi sikkert få til med å rullere på utedager osv! Men hvis 5. og 6.trinn også kommer er det ikke mulig å gjennomføre reglene fra veilederen. Litt rart om den skal slenges vekk etter 14 dager....? Ser på nyhetene nå at det forventes at alle trinn skal tilbake i løpet av neste uke. Da kan det umulig være skole hver dag for alle.... 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #48 Skrevet 6. mai 2020 44 minutter siden, Ulrikke skrev: På skolen jeg jobber på er det nå sprengt kapasitet. Til og med SFO og gymsal er i bruk som klasserom. Istedenfor 12 klasser er det 24 kohorter og det sier seg selv at det ikke er ledige rom nok igjen da... Hvis bare 7.trinn skal tilbake trenger vi fire rom til, og det skal vi sikkert få til med å rullere på utedager osv! Men hvis 5. og 6.trinn også kommer er det ikke mulig å gjennomføre reglene fra veilederen. Litt rart om den skal slenges vekk etter 14 dager....? Ser på nyhetene nå at det forventes at alle trinn skal tilbake i løpet av neste uke. Da kan det umulig være skole hver dag for alle.... Nei, det blir ikke skole hver dag for alle: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GGR5Xm/nytt-signal-fra-kunnskapsministeren-kan-bli-en-uvanlig-skolehoest Så lenge man må følge reglene for smittevern, så kommer det mange steder til å bli en løsning med blanding av tid på skolen og hjemmeskole. Anonymkode: ad117...648
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #49 Skrevet 6. mai 2020 Skulle bare mangle, og det er helt på trynet om ikke også VGS, høyskoler og universitet også åpner. Det eneste riktige er å åpen alt som er av skoler - elevene har lidd og tapt nok nå. Det er ekstremt provoserende at skolestengningen er et politisk vedtak og i strid med FHIs anbefalinger. Nå er det faktisk nok. Det er ikke våre barn som skal ofres på oldingenes alter. Anonymkode: 53e45...68c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #50 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skulle bare mangle, og det er helt på trynet om ikke også VGS, høyskoler og universitet også åpner. Det eneste riktige er å åpen alt som er av skoler - elevene har lidd og tapt nok nå. Det er ekstremt provoserende at skolestengningen er et politisk vedtak og i strid med FHIs anbefalinger. Nå er det faktisk nok. Det er ikke våre barn som skal ofres på oldingenes alter. Anonymkode: 53e45...68c Og hvis du ser på linken til AB`eren over deg, kan det se ut til at det blir redusert skoletilbud fra høsten av også. Helsikes hysteriske samfunn, sier jeg bare! Anonymkode: c3721...bb8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #51 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle bare mangle, og det er helt på trynet om ikke også VGS, høyskoler og universitet også åpner. Det eneste riktige er å åpen alt som er av skoler - elevene har lidd og tapt nok nå. Det er ekstremt provoserende at skolestengningen er et politisk vedtak og i strid med FHIs anbefalinger. Nå er det faktisk nok. Det er ikke våre barn som skal ofres på oldingenes alter. Anonymkode: 53e45...68c Bortsett fra det siste, er jeg enig med deg. Ifh til de eldre, mener jeg at alle må ta hensyn, men at det er fullt mulig å ta hensyn til de eldre uten å la det gå utover utdannelsen til barn og unge mennesker. Det de taper av undervisning nå, vil de ha som etterslep også neste år. Jeg blir veldig glad hvis min VG1 elev får starte opp nå, men opplever allikevel en tristhet over det han har tapt ved ikke å ha vært på skolen på 2 måneder. Anonymkode: e13a3...19e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #52 Skrevet 6. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvis du ser på linken til AB`eren over deg, kan det se ut til at det blir redusert skoletilbud fra høsten av også. Helsikes hysteriske samfunn, sier jeg bare! Anonymkode: c3721...bb8 Jupp, det er bare å stålsette seg. Vi er i gang med å planlegge annerledes høst allerede, og som lærer har jeg bare innfunnet meg med at det blir som det blir. Hjemmeskole, skole-skole, uteskole. Anonymkode: ad117...648
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #53 Skrevet 6. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jupp, det er bare å stålsette seg. Vi er i gang med å planlegge annerledes høst allerede, og som lærer har jeg bare innfunnet meg med at det blir som det blir. Hjemmeskole, skole-skole, uteskole. Anonymkode: ad117...648 Det er jo det rene vanvidd! Hvordan skal det løses med bemanning, mon tro? Selv med noen trinn borte hver dag, vil skoler slite med å ha nok folk. Mange vil sikkert også måtte gå fra gruppe til gruppe, og det er vel sikkert ikke ideelt med tanke på smitte. Syns dette er helt katastrofe, rett og slett. Anonymkode: c3721...bb8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #54 Skrevet 6. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har de fleste skoler flere rom som ikke blir brukt. Til og med gymsaler og garderober. Så det skulle ikke være så veldig vanskelig å fordele grupperinger i 1 rom og da holde de i det rommet frem til sommeren ( altså skal de få ha friminutter, men de har en fast base) Også er friminuttene da fordelt utover timen, så ikke alle er ute på likt. Ser ikke helt problemet. Nå har jeg selv gått på en skole. Og jeg satt faktisk 1 meter fra nabopulten- Så slikt kan umuig være vanskelig for de aller aller fleste. Anonymkode: fb485...b51 Jeg jobber på en av de nyeste skolene her i landet og vi har ikke plass til alle elevene og det skal være 15 elever i hver kohort. Så, nei, vi har ikke ledige rom. Forresten; har du prøvd å gi en beskjed i en gymsal? Hvordan tror du en kan undervise fag i en gymsal?! Anonymkode: 982ac...907 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #55 Skrevet 6. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men da må det jo også bety at alle skal tilbake til vanlige klasser igjen også, for ellers vil det ikke være plass på skolene. Og med fulle klasser vil det ikke være mulig med en meter mellom alle inne. Så da er mange "regler" som nå ikke skal gjelde lenger. Anonymkode: 98eb5...2b2 Hvis ikke de går for halve dager eller annenhver dag. Anonymkode: 3c73a...950
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #56 Skrevet 6. mai 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har de fleste skoler flere rom som ikke blir brukt. Til og med gymsaler og garderober. Så det skulle ikke være så veldig vanskelig å fordele grupperinger i 1 rom og da holde de i det rommet frem til sommeren ( altså skal de få ha friminutter, men de har en fast base) Også er friminuttene da fordelt utover timen, så ikke alle er ute på likt. Ser ikke helt problemet. Nå har jeg selv gått på en skole. Og jeg satt faktisk 1 meter fra nabopulten- Så slikt kan umuig være vanskelig for de aller aller fleste. Anonymkode: fb485...b51 Oi! Har du det du. Spennende. Det er det jo ingen andre her som har gjort... 🤦♀️ Og du... Alle skoler har ikke mange ledige rom. Vår skole har allerede brakker for å få plass til elevene til vanlig. Anonymkode: 98eb5...2b2 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #57 Skrevet 6. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke de går for halve dager eller annenhver dag. Anonymkode: 3c73a...950 Halve dager vil jo ikke funke. Det må jo vaskes i mellom også. Anonymkode: 04526...229 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #58 Skrevet 6. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det rene vanvidd! Hvordan skal det løses med bemanning, mon tro? Selv med noen trinn borte hver dag, vil skoler slite med å ha nok folk. Mange vil sikkert også måtte gå fra gruppe til gruppe, og det er vel sikkert ikke ideelt med tanke på smitte. Syns dette er helt katastrofe, rett og slett. Anonymkode: c3721...bb8 Nei, vi venter i spenning på delen om bemanning vi også. Så langt har jo regjeringen gjort det klart at det skal løses innenfor de eksisterende rammene, altså ikke flere folk. Samtidig skal vi ikke gå over timetallet vårt for hvor mange timer vi underviser pr uke, men elevene splittes opp i flere klasser. Regnestykket går liksom ikke helt opp. Med mindre det da f. eks. kuttes i fag og timetall, støttetimer omdisponeres eller lignende. Anonymkode: ad117...648 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #59 Skrevet 6. mai 2020 Synes noe av det festligste er 140 millioner kroner til "digital satsing". Fordelt på alle grunnskolene i Norge er det 49 000 per skole, og hvis vi skal ta med alle de videregående skolene blir det enda mindre.. Da har vi kanskje råd til en halv iPad eller noe per skole? Det som er spesielt utfordrende er at veilederen for ungdomsskole er så åpen for tolkning, og i kommunene i Norge er det som kjent kun én ting som styrer: økonomi. Dette kommer til å medføre en oppblomstring av smitte, fordi selv om man f.eks. begrenser klassestørrelsene til 20 elever osv. har man jo ikke de samme gruppene som tar kollektivtransport til skolen, det er ikke de samme gruppene som henger sammen på fritiden eller på fritidstilbud som nå kommer til å starte opp også, og vi lærere har fått beskjed om at vi må rullere mellom alle disse gruppene (som i realiteten er klasser). Smittevern er det vel egentlig ikke så farlig med, det er hvertfall mitt inntrykk. Anonymkode: 19806...c4e 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #60 Skrevet 6. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis ikke de går for halve dager eller annenhver dag. Anonymkode: 3c73a...950 Det ser dessverre ut til å bli den eneste løsningen. Alle burde komme tilbake nå, og til normale tilstander. Men regjeringen hører ikke på FHI, og er konsekvent opptatt av egne markeringsbehov fremfor å høre på andre. Det er helt, helt absurd at et såpass lite farlig virus setter samfunnet helt ut av spill. Er det 0,5 % dødelighet man regner utifra? Altså 5 ganger dødeligere enn sesonginfluensa. Det er ikke farlig nok til å ødelegge arbeidsplasser og barns fremtid. Her burde man på en bedre måte ha kunnet vurdere alvorlighetsgraden av viruset kontra de alvorlige, inngripende tiltakene regjeringen har gjort i folks liv. Det har vel heller ikke vært registrert et eneste tilfelle av corona-smitte som har oppstått etter skolestart. Eksperter har vel sagt at viruset ikke trives i varme, og det går mot varmere tider nå. Liten fare for smitte, med andre ord. Iallefall frem til senhøsten, sikkert akkurat til da alle elevene er på skolen igjen. Og da kommer kanskje neste bølge, og så er det tilbake til stengte skoler igjen. Jeg vet det ikke skjer, men alle elevene burde vært tilbake til mandag i vanlige klasser. La de få normalitet så lenge de kan, for til høsten/vinteren kommer det fort en ny bølge, hvis ikke en vaksine kommer eller viruset dør ut av seg selv. Anonymkode: eb53e...e3b
Anbefalte innlegg