Gå til innhold

Trolig skoleåpning for 5.-10.klasse til mandag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Håper 3 vgs får samles og får en fin avslutning på 13 års skolegang.

Anonymkode: 58637...362

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men da må det jo også bety at alle skal tilbake til vanlige klasser igjen også, for ellers vil det ikke være plass på skolene. Og med fulle klasser vil det ikke være mulig med en meter mellom alle inne. Så da er mange "regler" som nå ikke skal gjelde lenger. 

Anonymkode: 98eb5...2b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da må det jo også bety at alle skal tilbake til vanlige klasser igjen også, for ellers vil det ikke være plass på skolene. Og med fulle klasser vil det ikke være mulig med en meter mellom alle inne. Så da er mange "regler" som nå ikke skal gjelde lenger. 

Jeg er veldig enig med deg. Jeg kan ikke se for meg noen annen løsning for å få det til å gå opp dersom de åpner opp for å sende 5-10 klasse tilbake på mandag. Det blir uansett spennende å se hva de presenterer i morgen. 

Anonymkode: fdb88...36a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig enig med deg. Jeg kan ikke se for meg noen annen løsning for å få det til å gå opp dersom de åpner opp for å sende 5-10 klasse tilbake på mandag. Det blir uansett spennende å se hva de presenterer i morgen. 

Anonymkode: fdb88...36a

Neida, men mindre de i samme slengen avblåser veilederen som ikke engang er i bruk ennå, og krever at alle må være på skolen samtidig og med fulle dager, så betyr ikke det nødvendigvis at man må tilbake til vanlige klasser. Det betyr heller at skolene må organisere seg utifra seg og sin kapasitet. 

Anonymkode: ad117...648

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, men mindre de i samme slengen avblåser veilederen som ikke engang er i bruk ennå, og krever at alle må være på skolen samtidig og med fulle dager, så betyr ikke det nødvendigvis at man må tilbake til vanlige klasser. Det betyr heller at skolene må organisere seg utifra seg og sin kapasitet. 

Skole om natta for 5-7 klasse, kanskje?

Anonymkode: 04526...229

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for da går det ikke noen skolebuss.

Anonymkode: 4cd9e...e4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for da går det ikke noen skolebuss.

Anonymkode: 4cd9e...e4e

Hva? Kan ikke buss-selskapene omstille seg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, da må man feks gå for kortere dager, eller færre dager. For eksempel at noen trinn er på skolen mandag, noen tirsdag også videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da må man feks gå for kortere dager, eller færre dager. For eksempel at noen trinn er på skolen mandag, noen tirsdag også videre. 

Tenkte du lengre oppholdstid på SFO for 1-4 klasse da eller? Eller må SFO stenges igjen for å få denne kabalen din til å gå opp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har de fleste skoler flere rom som ikke blir brukt. Til og med gymsaler og garderober. Så det skulle ikke være så veldig vanskelig å fordele grupperinger i 1 rom og da holde de i det rommet frem til sommeren ( altså skal de få ha friminutter, men de har en fast base) Også er friminuttene da fordelt utover timen, så ikke alle er ute på likt. Ser ikke helt problemet. Nå har jeg selv gått på en skole. Og jeg satt faktisk 1 meter fra nabopulten- Så slikt kan umuig være vanskelig for de aller aller fleste.

Anonymkode: fb485...b51

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper 3 vgs får samles og får en fin avslutning på 13 års skolegang.

Anonymkode: 58637...362

Det er alvorlig talt for dumt å stenge ned hele samfunnet med de konsekvensene det har medført for så mange, for så å åpne for helt unødnvedig smitte ved å åpne for ansamlinger på vgs. Greit nok å få de små barna på skolen, men det er ingen som har noe utbytte av skoleoppmøte på de øverste trinnene i skolen med så lite igjen av semesteret.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har de fleste skoler flere rom som ikke blir brukt. Til og med gymsaler og garderober. Så det skulle ikke være så veldig vanskelig å fordele grupperinger i 1 rom og da holde de i det rommet frem til sommeren ( altså skal de få ha friminutter, men de har en fast base) Også er friminuttene da fordelt utover timen, så ikke alle er ute på likt. Ser ikke helt problemet. Nå har jeg selv gått på en skole. Og jeg satt faktisk 1 meter fra nabopulten- Så slikt kan umuig være vanskelig for de aller aller fleste.

Anonymkode: fb485...b51

Men allerede nå bruker 1-4 klasse langt flere klasserom enn de vanligvis gjør, nå som det bare er 15 barn per klasserom. Og allerede nå fordeler de friminuttene og arealene.   Selvfølgelig blir det komplisert å åpne skolene for tre nye trinn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkte du lengre oppholdstid på SFO for 1-4 klasse da eller? Eller må SFO stenges igjen for å få denne kabalen din til å gå opp?

Kabalen min? Dette åpnes det for i veilederen, for tro det eller ei, hele skolesystemet dreier altså ikke rundt småtrinnet behov. Det er 9 trinn over der som også skal på plass igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kabalen min? Dette åpnes det for i veilederen, for tro det eller ei, hele skolesystemet dreier altså ikke rundt småtrinnet behov. Det er 9 trinn over der som også skal på plass igjen. 

På den gjennomsnittlige barneskole er det ikke ni  klassetrinn over 4. trinn,  nei.  Riktignok er noen skoler felles barne- og ungdomsskole. Men jeg har aldri hørt om en felles barneskole og vgs.

1-4 trinn og barnehage ble åpnet først for å få foreldre tilbake i jobb. Om det skal kuttes ned på tilbudet til de minste, burde foreldrene få beskjed i litt bedre tid, så de kan få lagt det fram for sin arbeidsgiver. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, sofakrok1 skrev:

Det er alvorlig talt for dumt å stenge ned hele samfunnet med de konsekvensene det har medført for så mange, for så å åpne for helt unødnvedig smitte ved å åpne for ansamlinger på vgs. Greit nok å få de små barna på skolen, men det er ingen som har noe utbytte av skoleoppmøte på de øverste trinnene i skolen med så lite igjen av semesteret.

Det er nesten to mnd igjen av semesteret...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På den gjennomsnittlige barneskole er det ikke ni  klassetrinn over 4. trinn,  nei.  Riktignok er noen skoler felles barne- og ungdomsskole. Men jeg har aldri hørt om en felles barneskole og vgs.

1-4 trinn og barnehage ble åpnet først for å få foreldre tilbake i jobb. Om det skal kuttes ned på tilbudet til de minste, burde foreldrene få beskjed i litt bedre tid, så de kan få lagt det fram for sin arbeidsgiver. 

Jeg har da heller aldri påstått at 1-13 trinn befinner seg i samme bygg, har jeg vel? Det er fortsatt et faktum at det er et uttalt mål at alle trinn skal tilbake på skolen i noe grad de kommende ukene. Og at smitteveilederne skal følges, og at dette skal foregå innenfor de gjeldende rammene. Den såkalte Singapore-modellen, med færre og kortere dager, er nevnt allerede i rapporten til ekspertgruppa. Da er det en opplagt konsekvens at mange steder vil ikke alle elevene kunne være på skolen samtidig. Også er det skolene som får jobben med å organisere dette i praksis.

Om barneskolene lar 1-4 trinn få beholde alle rommene de bruker nå har jeg ingen formening om, da jeg ikke jobber på barnetrinnet. Men på et eller annet tidspunkt skal altså 5-7 trinn tilbake, og det kan være allerede neste uke. Isåfall bør nok også 1-4 forberede seg på en ny runde organisering. 

Skrevet (endret)

Det er nesten to mnd igjen av semesteret...

Det er ikke nesten to måneder igjen av semesteret. Når det eventuelt blir aktuelt å starte opp igjen er vi halvveis inn i mai, og vgs slutter en eller annen gang rundt 20 juni. Da snakker vi en måned. Mai/juni er også måneder der man kun forbereder seg til tentamen/eksamen, så det mest av undervisning er over. Det har ingen hensikt å åpne opp videregående skole nå som det har vært stengt lenger enn det er igjen av semesteret.

Endret av sofakrok1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Godt poeng. Det går ikke an at 1.- 4.trinn bare går annenhver dag, f.eks. Her er mange elever avhengige av å gå på SFO. Hvis noen trinn blir fordelt på forskjellige dager er det nok 5.- 10. trinn, kanskje med unntak av 10.klasse.

Det blir rett og slett svært interessant å se hva Melby lirer av seg i morra.

Anonymkode: c3721...bb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er 1.-4. trinn på en skole og 5.-10. trinn på en annen skole. 

Anonymkode: 0eeac...edf

• Opprett ny...