AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Hei, Spørsmål til alle dokker som driv med bokashi, eller anna kompostering. Når de et fisk med bein, koteletter, lager kraft på knoker etc, kaster de då desse restane i komposten? Vert dette brutt ned, eller blir det mold med bein i? Kan eg eventuelt ha ein eigen liten binge til slikt som kan stå lenger, og ein til reint kjøtt utan bein, grønsaker osv? Anonymkode: ddc32...a3b
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Bokashi kompostering påstår jo at bein, ost og div animalske produkter skal brytes ned. Jeg har nettopp skaffet meg bokashi og Kaster bein oppi. Anonymkode: a1491...bf6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #3 Skrevet 7. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Bokashi kompostering påstår jo at bein, ost og div animalske produkter skal brytes ned. Jeg har nettopp skaffet meg bokashi og Kaster bein oppi. Anonymkode: a1491...bf6 Åå, det visste eg ikkje. Har prøvd å finne ut av det. Takk. Anonymkode: ddc32...a3b
Angelheart2 Skrevet 7. mai 2020 #4 Skrevet 7. mai 2020 Jeg hiver oppi alt mulig. Har nettopp spadd gjennom jordfabrikken min fra i høst og det eneste som ikke har blitt til jord enda er litt eggeskall. Så bein kan du trygt kaste oppi bokashien din. 1
Gjest Daryl Dixon Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 7 minutter siden, Angelheart2 skrev: Jeg hiver oppi alt mulig. Har nettopp spadd gjennom jordfabrikken min fra i høst og det eneste som ikke har blitt til jord enda er litt eggeskall. Så bein kan du trygt kaste oppi bokashien din. Hvor lenge ligger jordfabrikken din før du kan bruke den, og hvordan oppbevarer du jorden?
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 8 minutter siden, Angelheart2 skrev: Jeg hiver oppi alt mulig. Har nettopp spadd gjennom jordfabrikken min fra i høst og det eneste som ikke har blitt til jord enda er litt eggeskall. Så bein kan du trygt kaste oppi bokashien din. Så godt å høyre. Korleis er det med kaffifilter? Kan det kastast oppi? Anonymkode: ddc32...a3b
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #7 Skrevet 7. mai 2020 Hos meg er kjøkkenhagen ganske grotesk nå. Beinrester over alt. Anonymkode: 5c0a1...7b7
Angelheart2 Skrevet 7. mai 2020 #8 Skrevet 7. mai 2020 Jeg har en stor binge/pallekarm som jeg har jordfabrikken min i. Begynte med bokashi i fjor sommer og fylte opp en binge da. I vinter har jeg hatt en stor kasse i garasjen som skal ut i ny binge nå når det blir frostfritt ute. Bruker jorden fra kassen til å fylle i krukker og andre plantekasser utover våren/sommeren, tenker jeg. 2
Angelheart2 Skrevet 7. mai 2020 #9 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høyre. Korleis er det med kaffifilter? Kan det kastast oppi? Anonymkode: ddc32...a3b Kaffefilter blir veldig fort til jord, ja, så det kan fint kastes i. Det er kanskje kaffe og filter det er mest av i bokashien min...☺️
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 Nederst i bokashibøtta Mi bruker jeg litt grillkull, sånn at bokashivesken kan væte det og såkalt lade kullet med næring. Så hiver jeg oppi alt av mat, og litt papir,kaffefilter osv. Så lar jeg en full bøtte stå i 2 uker før jeg heller det i jordfabrikken min. Der har jeg papp og kull nederst, og så annethvert lag med bokashiavfall og litt jord (så det får blandet seg). Jeg dekker ca 10 cm med jord på toppen, og lar det stå i ca 3 uker. Da er det meste blitt til jord. Om det ikke har det (pga mye beinrester feks) så lar jeg det ligge litt til. Passer også på å ha små biter i bokashibøtta, for de brytes kjappere ned enn store biter. Anonymkode: a1491...bf6 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 På 6.5.2020 den 14.59, AnonymBruker skrev: Hei, Spørsmål til alle dokker som driv med bokashi, eller anna kompostering. Når de et fisk med bein, koteletter, lager kraft på knoker etc, kaster de då desse restane i komposten? Vert dette brutt ned, eller blir det mold med bein i? Kan eg eventuelt ha ein eigen liten binge til slikt som kan stå lenger, og ein til reint kjøtt utan bein, grønsaker osv? Anonymkode: ddc32...a3b Jeg har holdt på med boskashi i flere år. Det sies at man kan legge bein oppi. Jeg har aldri fått det til å forsvinne og bli kompost. Det er ganske irriterende å finne i jorden så jeg har kuttet ut å kaste bein oppi.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #12 Skrevet 10. mai 2020 21 timer siden, DEN NAKNE GARTNER skrev: Jeg har holdt på med boskashi i flere år. Det sies at man kan legge bein oppi. Jeg har aldri fått det til å forsvinne og bli kompost. Det er ganske irriterende å finne i jorden så jeg har kuttet ut å kaste bein oppi. Så irriterende da. Hva er beinbitene laget av, siden det ikke brytes ned? Gjelder det alle slags bein? Altså, fiskebein er jo så tynt, så tenkte på om kanskje det er lettere nedbrytbart? Anonymkode: ddc32...a3b
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2020 #13 Skrevet 10. mai 2020 På 7.5.2020 den 8.51, AnonymBruker skrev: Hos meg er kjøkkenhagen ganske grotesk nå. Beinrester over alt. Anonymkode: 5c0a1...7b7 Høres jo ikke så veldig digg ut 😅 Anonymkode: ddc32...a3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå