AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Og jeg er rimelig overrasket selv. Jeg må prøve å anonymisere dette litt, så visse ting er "løgn", men hovedtrekkene er sanne. Jeg skriver hit fordi jeg kjenner ikke personen igjen. Hun har alltid vært litt overenergisk og dyp. Alltid den som ville ordne opp om noen hadde uoverenstemmelser. At hun var litt for "brysom" var en bagatell vi andre var overbærende med. Så flyttet hun et godt stykke unna, og så dro en venninne på besøk. Kom hjem oppløst i tårer, for saken var at vår felles venn var blitt innlagt og sterkt medisinert. Så gikk et halvt år, og jeg opplevde det selv. Jeg kjente henne ikke igjen! Det var helt forferdelig å oppleve hvor fjern og stor og uflidd hun var. Hun var tvertom tidligere. Saken nå er at vi hadde en lang samtale i går. Hun var såpas klar at hun redegjorde godt og saklig for seg. Og hun sier hun hater hva medisinene gjør med henne, at hun er ikke enig i diagnosen. Hun sier selv at hun er bipolar, men at de gikk bort fra den diagnosen fordi hun dessverre også har fått et alvorlig rusproblem hvor hun har utagerte ganske voldsomt. Da skiftet de diagnose. Virker dette rimelig? Jeg kan si at diagnosen hun har fått innebærer storhetstanker om seg selv. Jeg har virkelig aldri opplevd henne slik. Ingen andre i vennekretsen heller. Vi er så utrolig lei oss pga dette, for venninnen vår har kun kontakt med et nært familiemedlem som bor langt unna. De sees sjelden, men har godt forhold. Likevel er det begrenset hva denne personen får gjort. Resten av familien bor i utlandet. Det er ingen med denne diagnosen i familien hennes, men dessverre er det noen alkoholikere. Men av den velfungerende sorten om en kan si det. Nok om dette. Men det jeg og venner lurer på er om det er noen instans vi kan henvende oss, sånn at hun blir sendt på rehab og deretter utredet. Hun orker ikke alt selv, og vil ha hjelp. Til slutt vil jeg si at jeg har respekt for folk med alvorlige diagnoser. Men det jeg er redd for her, i likhet med henne og venner, er om hun blir feilmedisinert. Hun virker normalt som en zombie. Det skal ikke være sånn. Noen som har noen kloke ord? Anonymkode: 4488e...a33
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Kommer helt an på hva de endre diagnosen til forå kunne svare deg ordentlig. Anonymkode: 161d7...29a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer helt an på hva de endre diagnosen til forå kunne svare deg ordentlig. Anonymkode: 161d7...29a Fra bipolar til paranoid Shizofren. Det virker veldig uforståelig. Anonymkode: 4488e...a33
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Din venn kan da fint selv få fjernet mye medisiner. Selv om man er et sted i livet der man må få i seg mye medisiner, så går den situasjonen over pga medisinene, da trenger man å redusere og finne den medisin (hvis medisiner er nødvendig) som holder psykdommen rimelig i sjakk. Så fremst man ikke har blitt umyndiggjort. Og det skjer så og si aldri. Anonymkode: 7be5c...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fra bipolar til paranoid Shizofren. Det virker veldig uforståelig. Anonymkode: 4488e...a33 Men du vet at selv om man har hatt epiosder der man er shizofren, så betyr ikke dette at man er det hele tiden, eller at man får mer enn 1 epiosde. Men er faktisk veldig viktig å behandle den når den kommer. Og da som jeg skrev over her i ettertid finne ut om det går uten medisiner, eller hvilke medisiner som holder psykdommen i sjakk. Den diagnosen er nok satt etter hendelser du selv skriver om og dermed muligens helt rett. En psykdom vil utarde seg forskjellig utifra hvem som har den også. jeg er bipolar, men ikke lik andre som er bipolar, vi er faktisk forskjellige alle som en. Noen får 1 epiosde, jeg må desverre gå på medisiner for å slippe flere episoder. Da jeg får de uten medisiner. Anonymkode: 7be5c...4dd 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Din venn kan da fint selv få fjernet mye medisiner. Selv om man er et sted i livet der man må få i seg mye medisiner, så går den situasjonen over pga medisinene, da trenger man å redusere og finne den medisin (hvis medisiner er nødvendig) som holder psykdommen rimelig i sjakk. Så fremst man ikke har blitt umyndiggjort. Og det skjer så og si aldri. Anonymkode: 7be5c...4dd Jeg spurte om dette. Hun virker så utrolig defensiv og redd for å ta opp ting. Og det er jo absolutt heller ikke typisk paranoid shizofrene. Men vil det være rart om et par av oss venner kontakter lege og psykolog? Hvor stor er sjansen for at de vil høre på oss, sånn at de tar det til etterretning? Er det lov i det hele tatt at de møter oss ( uten at de sier noe selv selvsagt) Anonymkode: 4488e...a33
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men du vet at selv om man har hatt epiosder der man er shizofren, så betyr ikke dette at man er det hele tiden, eller at man får mer enn 1 epiosde. Men er faktisk veldig viktig å behandle den når den kommer. Og da som jeg skrev over her i ettertid finne ut om det går uten medisiner, eller hvilke medisiner som holder psykdommen i sjakk. Den diagnosen er nok satt etter hendelser du selv skriver om og dermed muligens helt rett. En psykdom vil utarde seg forskjellig utifra hvem som har den også. jeg er bipolar, men ikke lik andre som er bipolar, vi er faktisk forskjellige alle som en. Noen får 1 epiosde, jeg må desverre gå på medisiner for å slippe flere episoder. Da jeg får de uten medisiner. Anonymkode: 7be5c...4dd Takk skal du ha for svar. Anonymkode: 4488e...a33
Rant Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun virker så utrolig defensiv og redd for å ta opp ting. Og det er jo absolutt heller ikke typisk paranoid shizofrene. Anonymkode: 4488e...a33 Hvordan kan du vite at det ikke er typisk for paranoid shizofrene? Man kan være redd for å ta opp ting fordi man er redd for å ikke bli hørt. For hun må jo slite med noen vrangforestillinger ettersom hun har fått denne diagnosen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 https://tidsskriftet.no/2012/04/debatt/paranoid-schizofreni-paranoide-psykoser-og-personlighetsforstyrrelser Les hele denne. Ikke trekk ut noe, men les hele. Da får du jo et syn som sier mye om diagnosen, og også at den kommer i flere grader, og at det er forskjellige typer. Anonymkode: 7be5c...4dd 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, Rant skrev: Hvordan kan du vite at det ikke er typisk for paranoid shizofrene? Man kan være redd for å ta opp ting fordi man er redd for å ikke bli hørt. For hun må jo slite med noen vrangforestillinger ettersom hun har fått denne diagnosen. Ja, normalt gjør man det, men hun har aldri gjort det. At det kan ha skjedd når hun var ruset da? Men er det riktig å la det påvirke diagnoser? Hun var ærlig på at hun var veldig høyt oppe og uansvarlig i de periodene. Det er da hun ruser seg. Og så at hun er depressiv. Men hun har aldri hatt vrangforestillinger i edru tilstand. Vi er jo ikke ute etter å fjerne en diagnose, men at de utreder på nytt, så hun får rett. Nå virker hun bare helt levende død. Det skal jo ikke være sånn. Anonymkode: 4488e...a33 1
Nutz Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Folk blir dessverre feildiagnostisert hele tiden, problemet kan være å få endret dette dersom hun er innlagt. Er hun ikke det ville jeg bedt om å bli henvist til en ny behandler, dette tar tid, men vil være verdt det. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://tidsskriftet.no/2012/04/debatt/paranoid-schizofreni-paranoide-psykoser-og-personlighetsforstyrrelser Les hele denne. Ikke trekk ut noe, men les hele. Da får du jo et syn som sier mye om diagnosen, og også at den kommer i flere grader, og at det er forskjellige typer. Anonymkode: 7be5c...4dd Takk. Anonymkode: 4488e...a33
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, Nutz skrev: Folk blir dessverre feildiagnostisert hele tiden, problemet kan være å få endret dette dersom hun er innlagt. Er hun ikke det ville jeg bedt om å bli henvist til en ny behandler, dette tar tid, men vil være verdt det. Takk!! Anonymkode: 4488e...a33
Marye Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 Bipolare og schizofrene bruker mye av de samme medisinene 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #15 Skrevet 7. mai 2020 Når du skriver at hun ønsker hjelp, betyr det at hun ønsker deres hjelp i sammhandlingen med helsevesenet? Svaret mitt er bassert på at det er det du mener. Du kan ta kontakt med behandler for å fortelle hvordan du oppfatter situasjonen, og hva venninnen forteller deg. Behandler kan ikke diskutere saken med deg, men kan høre på det du forteller. Dersom venninnen din ønsker det kan hun spørre behandler om du kan være med i enkelte samtaler med behandler. Venninnen kan også velge å føre deg opp som pårørende. Man trenger ikke være familie for å være pårørende, det er helt opp til pasienten hvem som er pårørende. Hvis du er ført opp som pårørende kan du få noe mer informasjon fra behandler, så sant venninnen har gitt behandler lov til dette. Når det gjelder diagnosen har jeg for lite informasjon til å kunne gjøre meg opp noen mening. Det kan selvfølgelig hende at diagnosen er feil, men den trenger ikke være feil bare fordi dere ikke kjenner dere igjen i den. Jeg tror uansett at det beste dere gjøri møte med helsevesenet, hvertfall i begynnelsen, er å legge vekk fokuset på diagnose og eventuell endring av diagnose. Slik jeg forstår situasjonen, er problemet her og nå egentlig ikke hvilken diagnose hun har, men at hun opplever store bivirkninger av medisinene hun går på. Derfor ville jeg fokusert på medisin. Det er ikke sånn at alle som er schizofrene bruker de samme medisinene, og som Marye over her sier, brukes mye av de samme medisinene til schizofrene og bipolare. Dermed er det fult mulig å jobbe med å endre medisinbruk uten å ha endret diagnosen. Jeg ville tatt en samtale med veninnen neste gang dere opplever en god dag der hun kan gjøre greit rede for seg, og snakket om hvilke bivirkninger hun opplever. Lag en liste over alle bivirkningene hun kommer på, ranger gjerne listen i forhold til hva hun opplever som mest plagsomt. Det kan hende det er lettere for venninnen å ta dette opp med behandler selv hvis hun har fått hjelp til å lage en slik liste, så jeg ville spurt om hun vil ta listen med til behandler selv, eller om hun vil at du skal ta kontakt med behandler for henne. Den som tar kontakt med legen ber om at det blir gjort en medisingjennomgang, og at man vurderer om man kan kutte ut og/eller bytte ut noen av medisinene hun går på. Det er viktig at hun ikke bare slutter på medisinen uten å gjøre det i sammarbeid med lege. En del medisiner må trappes ned gradvis, for å unngå at man får reaksjoner når man slutter med dem. Det er legen som vet hvordan man trygt kan trappe ned og kutte ut de ulike medisinene. Etter en endring av medisinene vil venninnen din forhåpentligvis føle seg bedre. Hvis hun da fortsatt opplever at diagnosen er feil, så mener jeg det er da det er riktig å be om en ny utredning. Akuratt nå tenker jeg det er viktigere å finne medisiner som fungerer for henne. En ny utredning vil desuten bli mer riktig dersom venninnen din ikke er preget av bivirknonger når den gjennomføres. Lykke til! Anonymkode: e5ae0...08d 7
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #16 Skrevet 7. mai 2020 Du kan be om å få møte behandlerne. De ønsker svært ofte det har jeg inntrykk av, for å få vite mer om pasienten og hvordan hun har fungert før. Men husk at sykdommer kan utvikle seg, så det kan hende hun har blitt mye sykere nå enn før. Det viktigste er å være en støtte for vennen din, noe normalt for henne, hvor dere kan snakke om helt vanlige ting også:) Anonymkode: 80162...feb
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #17 Skrevet 7. mai 2020 Hva slags interesser har hun? Hva er hennes sterke sider? Selv om hun har fått en diagnose, kan hun fortsatt ha mye friskt ved seg. Og å bevare håp og drømmer for fremtiden. Det kan være tøft å støtte noen med alvorlige psykiske problemer, så ta godt vare på dere selv. Og ta gjerne kontakt med helsevesenet og fortell om deres syn på saken. Kosthold har mye å si, søvn også. Antipsykotiske medisiner demper symptomer, men kan også påvirke følelsene, så man blir avflatet, eller zombie, som det sto lengre oppe. Anonymkode: 3bef2...568
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #18 Skrevet 7. mai 2020 Om hun har brukt amfetamin er det lett å utløse paranoide og grandiose forestillinger som ikke nødvendigvis er permanente. Problemet er at man "får" diagnose paranoid schizofren, men at man kanskje "bare" er bipolar og kan fungere greit straks man er stabilisert og holder seg langt unna ihvertfall sentralstimulerende midler og hasj også, for sikkerhets skyld. Anonymkode: 52826...45c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #19 Skrevet 7. mai 2020 Hvordan vet du hvem hennes behandlere/ lege er? Anonymkode: 8b9ab...a76
Sensi Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 På 6.5.2020 den 15.08, AnonymBruker skrev: https://tidsskriftet.no/2012/04/debatt/paranoid-schizofreni-paranoide-psykoser-og-personlighetsforstyrrelser Les hele denne. Ikke trekk ut noe, men les hele. Da får du jo et syn som sier mye om diagnosen, og også at den kommer i flere grader, og at det er forskjellige typer. Anonymkode: 7be5c...4dd Godt råd. I tillegg vil jeg si at dere kan skrive et brev og fortelle hvordan hun var før og hvordan dere opplever henne nå. Og at dere er engstelige for henne og lurer på om hun har riktig diagnose. I ydmyke ord selvsagt. Men gjør det med samtykke fra henne. Dere kan sende bekymringsmelding uansett, men det kan føles som et overtramp og tillitsbrudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå