AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Min lavendel henger med hodet, og jeg lurer på om den rett og slett ikke trives med jorden den er plantet i. Kjøpte krukkejord, men leser at den liker jord med sand eller grus i. Kan jeg rett og slett finne litt grus langs veien, og tilsette i jorden? Akkurat nå virker den så ulykkelig, og jeg vil gjerne hjelpe den. Anonymkode: 6656a...f02
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Den tåler fetere jord også, men vil ikke ha det altfor vått over tid. Har du pottet om i en mye større potte enn planten kom i? Da er det en fare for at det blir for våt jord, som surner. Det er det ingen planter som liker. Svar på spørsmålet: du kan blande med sand, akvariegrus (ganske fin), vermikulitt, perlitt, eller rett og slett blande pottejord halvt om halvt med såjord/kaktusjord. Da vil ikke jorda holde så godt på fuktigheten, og dermed ikke mugne/surne så lett. Anonymkode: 2a8a2...78e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 En annen mulighet er at du har pottet om lavendelen og satt den rett ut i sola. Da kan den få problemer, fordi vannet fordamper fra bladene (selv om den er tørketålende), mens rotsystemet ennå er litt skadet etter ompottingen. La gjerne potta stå i halvskygge inntil planten har etablert seg i ny potte. Anonymkode: 2a8a2...78e
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Er lecakuler et alternativ? Tenker kanskje å ta lavendelen opp igjen fra potten og erstatte det meste av den tilsatte jorden med lecakuler (spør, da jeg har dette tilgjengelig allerede). Anonymkode: 6656a...f02
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #5 Skrevet 7. mai 2020 Våre hang med hodet, men de kom seg da vi satte den lenger ned i jorda. Vi hadde ikke dekket røttene godt nok. Anonymkode: abc8f...982
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå