Gå til innhold

Minst mulig skjerm til barna - dine beste råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Mini er fremdeles bare 1 år, men jeg ønsker å være veldig bevisst på at de ikke skal bli skjermavhengige eller få dårlige skjermvaner.

Hva gjør dere likesinnede når barna blir eldre? Del gjerne dine beste råd. 

Ønsker ikke kommentarer fra folk som syns jeg "forsømmer" dem ved å ikke la dem få gaming som hovedhobby eller ha Netflix-maraton på biltur.

Anonymkode: 0dbbe...b8d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Mini er fremdeles bare 1 år, men jeg ønsker å være veldig bevisst på at de ikke skal bli skjermavhengige eller få dårlige skjermvaner.

Ønsker ikke kommentarer fra folk som syns jeg "forsømmer" dem ved å ikke la dem få gaming som hovedhobby eller ha Netflix-maraton på biltur.

🙄

Anonymkode: c7523...390

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vår er fortsatt under 1 år, men merker godt press fra besteforeldre feks. de forstår ikke hvorfor vi ikke setter på tven og viser han barnetv feks så vi får noen minutter for oss selv, men tid for oss selv får vi når han sover eller når han er opptatt med å utforske noe alene. 

Vi bruker «aldri» skjerm når babyen er våren. Vi ringer facetime til familie som bor langt vekke, men med negativ skjermbruk tenker vi at er skjermbruk hvor barnet sitter alene med det. Vi kan ikke holde han totalt vekke fra det fordi han tross alt skal inn i et teknologisk samfunn, men vi er bevisste på hvordan vi skal bruke det SAMMEN med han. Ser ikke noe poeng med at små barn skal «surfe» alene på ipad eller sitte timesvis foran tven. Vi kommer til å laste ned apper hvor barnet kan være aktiv, og være med han når han bruker det. Veilede og vise han hvordan bruke skjermen positivt. Vi har ikke ipad, og akkurat nå ser vi ingen poeng med å skaffe oss det heller. 

kan skrive masse om dette egentlig, men kort oppsummert hvordan vi tenker skjermbruk: være bevisst på hva barnet gjør på skjerm, være aktiv sammen med barnet ved skjermbruk, veilede og lære om skjermbruk. Ikke holde han totalt borte pga at han skal fungere i et teknologisk samfunn.

Anonymkode: 1f075...651

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Noe du lurte på? Jeg ønsker råd om hvordan man kan begrense bruk av skjerm, ikke refs fra folk som har helt andre syn på saken. Jeg respekterer at folk har andre verdier, og ønsker respekt tilbake. Oppdra ditt barn som du vil, så tar jeg meg av mitt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår er fortsatt under 1 år, men merker godt press fra besteforeldre feks. de forstår ikke hvorfor vi ikke setter på tven og viser han barnetv feks så vi får noen minutter for oss selv, men tid for oss selv får vi når han sover eller når han er opptatt med å utforske noe alene. 

Vi bruker «aldri» skjerm når babyen er våren. Vi ringer facetime til familie som bor langt vekke, men med negativ skjermbruk tenker vi at er skjermbruk hvor barnet sitter alene med det. Vi kan ikke holde han totalt vekke fra det fordi han tross alt skal inn i et teknologisk samfunn, men vi er bevisste på hvordan vi skal bruke det SAMMEN med han. Ser ikke noe poeng med at små barn skal «surfe» alene på ipad eller sitte timesvis foran tven. Vi kommer til å laste ned apper hvor barnet kan være aktiv, og være med han når han bruker det. Veilede og vise han hvordan bruke skjermen positivt. Vi har ikke ipad, og akkurat nå ser vi ingen poeng med å skaffe oss det heller. 

kan skrive masse om dette egentlig, men kort oppsummert hvordan vi tenker skjermbruk: være bevisst på hva barnet gjør på skjerm, være aktiv sammen med barnet ved skjermbruk, veilede og lære om skjermbruk. Ikke holde han totalt borte pga at han skal fungere i et teknologisk samfunn.

Anonymkode: 1f075...651

Takk for at du deler tankene dine om temaet. Jeg liker tanken om "negativ" (unødvendig) skjermbruk og "positiv" (lærerik) skjermbruk. Hvis du har flere råd på lager, tar jeg gjerne imot ;)

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Noe du lurte på? Jeg ønsker råd om hvordan man kan begrense bruk av skjerm, ikke refs fra folk som har helt andre syn på saken. Jeg respekterer at folk har andre verdier, og ønsker respekt tilbake. Oppdra ditt barn som du vil, så tar jeg meg av mitt.

Ja, men altså, det er jo ingen som vil kritisere deg for at du ikke lar barnet se TV i timesvis i bilen. Innlegget ditt oser av at du dømmer andre. Og jeg oppdrar barna mine med begrenset tilgang til TV og ingen pad

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Her har ipadèn alltid ligget framme. Han har fått bruke den " fritt". Den er ikke spennende i det hele tatt, og brukes ikke utenom barnetv til kveldsmaten, og knapt nok det. Det virker kanskje ikke for alle, men jeg tror at når ting blir passet på, begrenset osv, så blir det bare mer interessant🙄 

Anonymkode: 68e0c...66e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men altså, det er jo ingen som vil kritisere deg for at du ikke lar barnet se TV i timesvis i bilen. Innlegget ditt oser av at du dømmer andre. Og jeg oppdrar barna mine med begrenset tilgang til TV og ingen pad

Vel, det er typisk kvinneguiden-ånd å komme med kritikk istedet for å svare på spørsmålet i TS. Hadde ikke blitt forundret om noen slenger ut den typen kommentarer. At du tolker det som dømming, får du ta på din kappe. Det er ikke nødvendig å ta andre i verste mening.

Jeg skrev det jeg skrev fordi jeg ikke ønsker å lage en diskusjon hvorvidt skjerm er usunt eller ikke, jeg er kun ute etter råd/retningslinjer man kan ha for å begrense skjermbruk i egen familie.

• Liker 2
Skrevet

Gå foran som eksempel. Er vel det mest effektive i forhold til alt av vaner. Vær beviste eget bruk, både mobil og tv. F.eks ha en plass hvor mpbilen ligger når man er hjemme og ikke bruk den til annet enn å svare om det ringer. Ikke komme hjem og sette seg ned foran tv'en og bli der hele kvelden selv. Sånne ting. Tenk over hvordan dere ønsker at barnet skal forholde seg til skjerm, og så forhold dere til dem på den måten selv. Lead by example. Etterhvert må man kanskje lage noen regler, men så lenge de er så små som du sier så lærer de av å observere dere. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når barna er så små er det null problem å begrense tilgangen. Det blir verre jo eldre de blir. Det blir vanskelig når de "slutter å leke", altså når de en gang i 10-12-årsalderen ikke lenger har like stor glede av lek med vanlige leker (biler, lego, dukker osv) eller fantasilek. Det er ikke bare å si til en 12-åring "gå ut og lek", de kommer gjerne inn igjen etter 5 minutter dessverre. Trampoline er heldigvis fremdeles populært her, men merker at barna (nå 10 og 12) leker stadig mindre. Og nå som fritidsaktiviteter har tatt pause og svømmehall og lignende er stengt, er det vanskelig å holde dem unna skjermen, dessverre.

Anonymkode: 3a293...6ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker kun barne-tv og eier ikke nettbrett. Tlf bruker vi ekstremt lite mens han er våken. Han er 2 år og trenger ikke sånt rundt seg hele tiden. Vi bruker ellers også mye tid ute alle sammen. 

Beste tips er å bruke mye tid utendørs som en familie og ikke ha skjermer rundt barnet hele tiden. Verre er det ikke. 

Anonymkode: b7e03...e09

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår så ikke på skjerm før han var to. Vi prøver å begrense det så mye som mulig nå også (3 år). Hvis han skal se på skjerm stiller vi oss spørsmålet, «hva er alternativet?» hvis alternativet er at vi har tid til å gjøre noe annet med han, så er valget enkelt.

Under Koronaisoleringen hvor vi begge måtte jobbe 100% med hjemmekontor, så hadde vi ikke dårlig samvittighet for at skjermtiden økte, da var alternativet dårlig...

Anonymkode: c522d...029

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi to barn på fire og fem år. De får kun se barne-TV på TV og det er det. Ikke noe ipad eller barnetv på telefonen. Og siden det er det de er vant til så spør de aldri etter det ute eller når vi kjører bil etc. 
De får se litt på barnetv mens vi lager middag og en runde før kveldsmat. I helgene får de se litt etter frokost.

Jeg dømmer ingen, men personlig synes jeg det er trist å se små barn som sitter med hver sin iPad rundt bordet og spiser - helt i sin egen verden.

Anonymkode: 9c19f...3b3

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet

Det er litt vanskelig å svare på når man ikke vet om man er i målgruppa du ønsker å lære av, eller gruppa du ønsker å unngå å ta etter...? ;)

Min snart fireåring har etter mitt syn ikke dårlige skjermvaner, eller er skjermavhengig. Han bryr seg ikke om nettbrett eller telefon. Vi er ikke strenge, han får se tv hver dag (men ikke mens vi spiser), og i små perioder er nettbrettet spennende. Vi har ikke gjort noe aktivt.

Jeg tror det er en mye større utfordring når de blir eldre. For de minste er det som regel gøyest å leke, så lenge foreldrene er aktive og nysgjerrige. 

Skrevet

Kanskje ikke ha det i hus? 
De fleste barn regulerer dette rimelig bra selv. Viktigst er at de har en annen aktivitet(er) som alternativ, noe de er interessert i. 
Komme seg ut, gjøre andre ting. Ikke skjerm ved middagsbordet fex.
Det er veldig vanskelig med større barn, selv småskolebarn leker mye mindre med tradisjonelle leker nå og mer på spill og iPad. Problemet forverres av at det ikke «bare» er å slippe dem ut heller som det var i min barndom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke TV før ungen var 3. Nettbrett kjøpte vi da hen var 5. Men det som fungerer best for oss er masse utetid. Jo mere vi er ute, jo mindre fokus på skjerm. 

Anonymkode: 9f044...5de

AnonymBruker
Skrevet

Trikset må vel være å lære barna å være aktive og stimulere fantasien deres på andre måter, uten bruk av skjerm. Det krever ganske mye av oss foreldre, og gjerne at foreldrene er aktive selv og trives med å være "lekekameraten" til barnet. Nettopp derfor er det mange som bruker skjerm som "barnevakt", så vi voksne kan få litt egentid. Jeg har selv gått i den fella. I tillegg har det jo mye å si at barna har nok lekekamerater, slik at de ikke kjeder seg og derfor tyr til skjerm. Nå er jeg i en livssituasjon selv hvor skjerm er en stor del av hverdagen min, så jeg er ikke det beste forbildet der. Vi har tidligere begrenset skjerm til kun helger, men ettersom barna har korte skoledager nå og ikke kan leke sammen, blir det desverre mer skjerm, da jeg heller ikke har overskudd til å gjøre tusen aktiviteter på en dag.

Anonymkode: 3f6a4...bb1

AnonymBruker
Skrevet

Her i huset er skjermtiden om morgenen. Jeg føler ikke det stjeler tid fra oss, og det blir ikke mye heller, siden vi skal fort ut døren om morgenen. Så er resten av dagen skjermfri. Jeg liker ikke tanken på all stimulien eller alt det blå lyset på kvelden. Da vil vi ha kvalitetstid. 

Ellers så er lydbøker noe som min lar seg underholde veldig av, og leker bra til mens hen hører på det. 

Anonymkode: 782c2...4f3

AnonymBruker
Skrevet

Vi begynte med fast skjermtid, ca 30 min pr dag da ungen var 2,5 år. Før det wn gang i blant. Funker for oss. Ikke noe mas utenom og ungen vet 30 min med Peppa er alt som er lov. Ferdig snakka.

Anonymkode: bdcd0...b28

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en skjermdag i uken, og den er fast. En helgemorgen i uken etter at eldstemann fylte tre år. Ellers var vi bare veldig konsekvente, også under sykdom, travle og slitne tider. Brukte heller ikke skjerm foran ungene vi foreldre. Når det ikke er noe som er tilgjengelig for ungene slipper man også mas. Samtidig fikk hun da med seg referanser gjennom de timene i helgen, så hun ikke skulle være utenfor i barnehagen. Nå har vi flere barn (under 7 år) og er fortsatt rimelig restriktive. En morgen i uken er fortsatt fast skjermdag, og et par ganger i uken spiller vi Nintendo sammen, en halvtime f.eks. Det er ikke fast, men som en hyggelig overraskelse hvis vi har tid. Ingen av barna har telefon. Vi har også valgt en skjermfri skole. Ønsker at barna etterhvert skal lære faktisk digital kompetanse som koding, ikke bevisstløse app-læring. 

Mine beste tips er:

1. Hold på det som er viktig for deg, altså lite skjermbruk, selv om det blir latterliggjort og motarbeidet.

2. Vær konsekvent, også når det virker fristende. Det blir mindre jobb på lengre sikt for barn vet når det ikke hjelper å mase, og de lærer seg å finne på ting selv.

3. Ha alternativer til skjerm som å lese høyt for dem, sitte og tegne med dem, være ute etc

Anonymkode: 89725...d3c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...