Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du er lureri?

Anonymkode: 7d123...01d

Skrevet

2% Retinol høres ganske heftig ut for huden. 

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du er lureri?

Anonymkode: 7d123...01d

At det er en svakere variant av vitamin A, At den er blandet med andre ingredienser som reduserer den faktiske effekten. Eller annet.

Anonymkode: de0df...bd5

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, Jdz skrev:

2% Retinol høres ganske heftig ut for huden. 

Det er sånn det skal være, folk bruker langt sterkere enn det i disse tretinoin og retin A kremene. 

Skrevet

Jeg kan få en del hudirritasjon av 1% Retinol også, men det går som regel bra om jeg ikke bruker for mye og tilfører nok fuktighet 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å selge mer enn 1% retinol reseptfritt i Norge, så det høres rart ut. 

Anonymkode: a00a7...8a3

AnonymBruker
Skrevet

antirynkekrem er lureri alt sammen.

Anonymkode: 48bd3...82f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lov å selge mer enn 1% retinol reseptfritt i Norge, så det høres rart ut. 

Tror ikke det er sånn lenger. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

antirynkekrem er lureri alt sammen.

Anonymkode: 48bd3...82f

Da dropper du å bruke det, så kan vi som opplever resultater og leser forskning på dette ha produktene for oss selv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke det er sånn lenger. 

Det er jeg ganske sikker på at det er. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke brukt en krem eller et serum med et så høyt innhold retinol. Det vil bare føre til en hudreaksjon og tørr hud. Bruker et serum med 0,2 retinol daglig og har sett effekter av det, men nå som jeg har tatt pause og kun brukt fuktserum er huden mer myk. Prøvde serum med 1% retinol og fikk reaksjon med engang, så fant ut at jeg bare kunne bruke det maks to ganger i uken, da flasken var tom gikk jeg tilbake til serumet med 0,2 % retinol. 

To prosent retinol? Det hadde jeg aldri brukt, du skal heller ikke få det reseptfritt, så det må være lureri, hadde uansett aldri brukt noe med så høyt innhold. Har du problemer med masse kviser kan du få det av hudlege, men det vil tørke ut huden slik at den begynner å flasse. Dette er heller ikke noe som er anbefalt i lengden. 

Anonymkode: a62c2...0fe

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Apocalypte skrev:

Retinol har dokumentert effekt, men effekten er ganske minimal, men de som selger hudprodukter hevder det hjelper mye mer enn det faktisk gjør, akkurat det er ingen overraskelse. Jeg bruker retinolserum og har tenkt å fortsette med det, men at det er et mirakel mot rynker? Nope, da er nok solfaktor eller sunblock bedre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke brukt en krem eller et serum med et så høyt innhold retinol. Det vil bare føre til en hudreaksjon og tørr hud. Bruker et serum med 0,2 retinol daglig og har sett effekter av det, men nå som jeg har tatt pause og kun brukt fuktserum er huden mer myk. Prøvde serum med 1% retinol og fikk reaksjon med engang, så fant ut at jeg bare kunne bruke det maks to ganger i uken, da flasken var tom gikk jeg tilbake til serumet med 0,2 % retinol. 

To prosent retinol? Det hadde jeg aldri brukt, du skal heller ikke få det reseptfritt, så det må være lureri, hadde uansett aldri brukt noe med så høyt innhold. Har du problemer med masse kviser kan du få det av hudlege, men det vil tørke ut huden slik at den begynner å flasse. Dette er heller ikke noe som er anbefalt i lengden. 

Hvilket merke er det du bruker med 0.2%?

Jeg startet med 1% retinol og peelig syrer samtidig. Retinolen hver kveld. Fikk ingen reaksjoner, litt tørrere bare, kanskje. Så vi har hud som tåler forskjellig. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er på en måte "lureri", ja. Nå står det riktignok at produktet inneholder "2% Retinol complex", og dette vet vi ikke hva er, ettersom det ikke framgår av ingredienslisten. Det vi kan lese av ingrdienslisten, er at retinol er listet som ingrediens nr 17.  Det er vanlig (og pålagt ved lov i USA) å liste ingredienser i hudpleie etter i hvilken grad de forekommer hos produktet. Den ingrediensen som står først, er m.a o. hva det er mest av, som regel vann.

Et tredje forhold som som gir grunn til å tro at retinolkonsentrasjonen er under 1%, er at produktet inneholder et konserveringsmiddel som heter phenoxyerthanol, som i US er tillatt i maksimalt 1% av produktet og dette kommer før Retinol på ingredienslisten.

Når det er sagt, så er Retinol effektivt i relativt lave konsentrasjoner, og det er uansett ikke et "mirakelmiddel " som gir resultater over natten. Retinol virker over tid.

Det er i tillegg anbefalt at man begynner med lavere konsentrasjoner (0.2. -0.5) to-fire ganger i uka og bygger opp toleransen gradvis for å unngå tørrhet og irritasjon.

En grei måte å få en pekepinn om hvorvidt et retinolprodukt holder hva det lover, er å lese ingredienslisten både for å finne ut om produktet faktisk inneholder Retinol eller andre typer retinoider som f.eks. Retinyl palmitat eller "retinoic esters" som er svakere enn Retinol. Det neste er å sjekke hvor i ingredienslisten Retinol forekommer. Jo lenger ned på lista, jo lavere innhold.

Et eksempel er Peter Thomas Roth Retinol Fusion PM, her ser vi at retinol er nr 3 på ingrediendlisten.

Cyclopentasiloxane, Squalane, Retinol, Ascorbyl Palmitate, Tocopherol, Water, Pentylene Glycol, Polysorbate 20, Lecithin, Bisabolol, Alcohol.

• Liker 5
Skrevet

Det sterkeste tillat i Norge kan fås hos lege på resept. Husker ikke navnet på den. 

Skrevet
6 minutter siden, Apocalypte skrev:

Det sterkeste tillat i Norge kan fås hos lege på resept. Husker ikke navnet på den. 

Det er vel Tretinoin. Kommer også under betegnelsene Airol eller Retirides, jf. legemiddelhåndboka.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Roci skrev:

Det er vel Tretinoin. Kommer også under betegnelsene Airol eller Retirides, jf. legemiddelhåndboka.

Tror du Peter Thomas Roth Retinol Fusion PM er effektiv?

Skrevet
36 minutter siden, Apocalypte skrev:

Tror du Peter Thomas Roth Retinol Fusion PM er effektiv?

Ja, det tror jeg. Retinol står som tredje ingrediens, og det antyder en effektiv konsentrasjon. Det oppgis riktignok 1,5 mikroinnkapslet Retinol, jeg har skrevet om mikroinnkapsling i en annen tråd.

Produktet får hovedsaklig gode omtaler på nettet også, jeg vurderer å forsøke dette når jeg har brukt opp Retinolserumet fra Exuviance.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...