AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #1 Skrevet 6. mai 2020 Vi har et vennepar hvor mannen kjefter og smeller på barnet sitt hver gang vi møter dem. Dette skjer hver gang og må oppleves utrolig ydmykende for barnet. Vi andre synes også det er svært ubehagelig. Vi vet at barnet har store problemer på skolen og bestemte oss derfor for å melde ifra til skolen slik at de kanskje kunne forstå hvorfor barnet oppfører seg som det gjør og kanskje følge litt ekstra med. Skrev først til læreren ( barnet vårt går i samme klasse) og sa at vi har sett noe hjemme hos en av elevene hans, men om vi kan være anonyme i forhold til foreldrene. Fikk da beskjed om at skolen forholder seg ikke til slikt og at vi må melde rett til barnevernet... dette er jo litt merkelig? Nå vet jo læreren at en av elevene hans ikke har det bra hjemme, men han vet ikke hvem det dreier seg om. Skjønner ikke at de bare kan la dette ligge. Litt usikker på om det er alvorlig nok til å melde til barnevernet... Anonymkode: c108f...484 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #2 Skrevet 6. mai 2020 Hvordan kjefter han? Min mann kommer fra ett land i Asia og når han snakker, så tror folk at han kjefter 😜. Han snakker høyt og i ett tonefall som høres ut som kjeft Anonymkode: 97947...418 3
tangent Skrevet 6. mai 2020 #3 Skrevet 6. mai 2020 Jeg skjønner ikke helt hva du mener lærer skal gjøre hvis lærer ikke vet hvem det er. Jeg regner med at læreren har det i bakhodet i fremtiden, men det er jo ekstremt lite å gå på. 25
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #4 Skrevet 6. mai 2020 Kanskje helsestasjonen kunne vært tingen? Men jeg hadde meldt til b.v hvis det virker som om barnet ikke har det bra og dette er noe som gjentar seg. Vold trenger ikke være fysisk og kan være at far trenger hjelp, terapi og veiledning. Anonymkode: 839cd...c00 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #5 Skrevet 6. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har et vennepar hvor mannen kjefter og smeller på barnet sitt hver gang vi møter dem. Dette skjer hver gang og må oppleves utrolig ydmykende for barnet. Vi andre synes også det er svært ubehagelig. Vi vet at barnet har store problemer på skolen og bestemte oss derfor for å melde ifra til skolen slik at de kanskje kunne forstå hvorfor barnet oppfører seg som det gjør og kanskje følge litt ekstra med. Skrev først til læreren ( barnet vårt går i samme klasse) og sa at vi har sett noe hjemme hos en av elevene hans, men om vi kan være anonyme i forhold til foreldrene. Fikk da beskjed om at skolen forholder seg ikke til slikt og at vi må melde rett til barnevernet... dette er jo litt merkelig? Nå vet jo læreren at en av elevene hans ikke har det bra hjemme, men han vet ikke hvem det dreier seg om. Skjønner ikke at de bare kan la dette ligge. Litt usikker på om det er alvorlig nok til å melde til barnevernet... Anonymkode: c108f...484 Men hva tenkte du læreren skal gjøre? Det er dere som har sett dette. Dere har et selvstendig ansvar for å melde fra til barnevernet. Barnevernet er ikke farlig, det de driver mest med er veiledning. Anonymkode: aed31...58e 46
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #6 Skrevet 6. mai 2020 Ts her. Det er definitivt kjeft. Ydmykende kjeft. Kjeft uten at barnet har gjort noe som helst. Hvorfor føler denne personen at det er greit å kjefte foran andre? Både venner av barnet og andre voksne. Hvorfor vi ville si ifra til skolen er fordi barnet viser merkelig oppførsel der, men lærerne aner ikke hvorfor. Tenkte det kunne være nyttig for dem å få et lite innblikk i familiehverdagen som har forårsaket dette. Anonymkode: c108f...484 5
Gjest ti10 Skrevet 6. mai 2020 #7 Skrevet 6. mai 2020 Men hva mener du egentlig at læreren skal gjøre? Det er ikke lærerens oppgave uansett, og hvis han/hun ikke vet hvilken elev det gjelder, er det i hvert fall håpløst. Og hvis det er et vennepar av dere, må det jo gå an å snakke med enten faren som driver med kjeftingen (bare spørre hvorfor han kjefter, hva er det barnet har gjort osv., ev. ta barnet i forsvar) eller ta det opp med moren. Og hvis ikke det er aktuelt og du virkelig er bekymret, kan du sende en bekymringsmelding til barnevernet.
Trish Skrevet 6. mai 2020 #8 Skrevet 6. mai 2020 Hvorfor kritiserer alle TS for å prøve å si fra til læreren? Skjønner godt at hun vil det. Og neste gang du er der TS, og han kjefter på ungen, kjeft som faen tilbake og si at man oppfører seg ikke sånn. 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva tenkte du læreren skal gjøre? Det er dere som har sett dette. Dere har et selvstendig ansvar for å melde fra til barnevernet. Barnevernet er ikke farlig, det de driver mest med er veiledning. Anonymkode: aed31...58e 40% av barn som får "hjelpetiltak" fra barnevernet er plassert utenfor hjemmet. Anonymkode: 67d78...413 7
Gjest K24 Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 Gi beskjed til barnevernet selv da Den som finner grunn til bekymring er klart den som gå videre med det
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Læreren kan jo ikke melde barnevernet på rykter. Har du opplevd/observert gjentatte handlinger ovenfor et barn som er over streken, så er det DIN plikt å melde videre, ikke dumpe det på en lærer. Anonymkode: 7d14b...d39 36
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 Mente du at dere selv skulle være anonyme som meldere, eller at barnet og faren det gjelder skulle være anonyme? Hvis det er det første syns jeg læreren ikke opptrådte noe bra, da h*n selvsagt burde vite dette om barnet, selv om det ikke nødvendigvis kvalifiserer til at skolen kan melde bekymring til BV. Dersom det andre er tilfelle, syns jeg du er utrolig teit og feig. Hvis du melder om at "én eller annen i klassen din" har en sint far, kan jo ikke læreren gjøre noen verdens ting med det. Anonymkode: e0b85...369 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 Læreren har taushetsplikt, så jeg kan skjønne at de ikke kan forholde seg til slik anonym informasjon. Så det eneste riktige er å melde det til barnevernet selv, rett og slett. Og læreren er nok klar over situasjonen. Jeg har selv jobbet i skole, og det skjer mye mer i kulissene enn hva enn tror. Og selvfølgelig kan ikke lærerne fortelle andre foresatte om de har bekymringer for et barn og hvilke tiltak som er gjort. Og de foresatte som kanskje blir ekstra fulgt opp av diverse grunner, roper heller ikke dette høyt. Meld alltid ifra selv til barnevernet om en bekymrer seg for et barn! Anonymkode: 8bb47...62e 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 Som lærer kan jeg bare forholde meg til det jeg selv observerer eller hører fra barnet. Jeg er ikke en meldestasjon for sladder. Ta kontakt med barnevernet hvis du er bekymret. Anonymkode: f4a76...31f 26
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #15 Skrevet 6. mai 2020 Jeg tror ikke det er noe som er verre for en lærer å forholde seg til enn å få slike fortellinger. Hva i alle dager skal hun gjøre med denne informasjonen? En lærer kan ikke melde anonymt til barnevernet. Skulle hun skrevet at hun har fått høre at far ydmyket barnet fra andre foreldre? Det vil se både uprofesjonelt og ikke nødvendigvis veldig troverdig. Foreldre får opplest bekymringsmelding. Så da vil de nok miste tillit til lærer og bli paranoide for hvem som har "sladret". Dere må selvsagt melde selv! Meld anonymt hvis du vil. Og litt på siden. Dere har venner som dere tenker bedriver omsorgssvikt. Kanskje dere skal revurdere dette vennskapet... Men hjelp barnet Anonymkode: cd69f...a67 19
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #16 Skrevet 6. mai 2020 Og forstod jeg riktig. Du har fortalt lærer om at du er bekymret for omsorgen for et barn, men ikke sagt hvilket barn det gjelder?? Skal læreren drive med detektivarbeid? Dette er feigt altså Anonymkode: cd69f...a67 16
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #17 Skrevet 6. mai 2020 Skjønner godt at du diskuterer det med læreren, en person som er tett på barnet. Anonymkode: eaa32...24e
Apen Skrevet 6. mai 2020 #18 Skrevet 6. mai 2020 Rart svar fra læreren. Her har læreren et ansvar for å følge med. Men siden læreren ikke tar ansvaret sitt ville jeg ringt barnevernet og spørt om råd. Husk at du er ikke anonym lenger i det du sier navnet ditt til bv. Dersom du vil være anonym må du helt unngå å si navnet ditt i tlf med bv. Vennlig hilsen lærer (og besteveninne med ei fra bv) 1
NewInTown Skrevet 6. mai 2020 #19 Skrevet 6. mai 2020 Det blir vel vanskelig for læreren å skulle gjøre noe, annet enn å kanskje holde et ekstra øye med på barnet. Læreren kan jo ikke videresende noen bekymring til barnevernet, - det er jo du som må det. Du er den som har opplevd og sett dette på nær hold, og det er du som innehar bekymringen. Du vet hvorfor du er bekymret og kan ytre dette godt overfor barnevernet, i motsetning til en lærer som ikke har sett dette og vet hva det dreier seg om. For alt læreren vet, ønsker du hevn på denne forelderen, hvem vet. Og for alt du vet, kan det hende at læreren allerede har sendt en bekymringsmelding fra seg selv, hvem vet. Jeg tenker at her får du ta ansvar og sende bekymringen videre til barnevernet selv, om du mener at barnet ikke har det godt og trenger hjelp. Og om du mener at det er en sånn sak der barnevernet bør involveres. 9
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #20 Skrevet 6. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje helsestasjonen kunne vært tingen? Men jeg hadde meldt til b.v hvis det virker som om barnet ikke har det bra og dette er noe som gjentar seg. Vold trenger ikke være fysisk og kan være at far trenger hjelp, terapi og veiledning. Anonymkode: 839cd...c00 Enig! Anonymkode: ef66b...b9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå