abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #101 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men faktum er likevel at blant dem som er bekreftet smittet, er innvandrere overrepresentert. Det har jeg har aldri sagt noe imot. Poenget mitt var bare at man kan ikke gjøre seg blind på to tall. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #102 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, abc123detvardet skrev: Mente selvfølgelig "er smittet". Eksempelet du kommer med gir likevel ingen garanti for at tallene ser annerledes ut. Tallene viser at innvandrere er overrepresentert, uansett hva du mener. Nå er tallene vi går utifra her heller ikke antall testede, men antall bekreftet smittede. Det har altså ingenting å si hvor mange og hvem som er testet all den tid ikke hvermansen får tilgang til å ta en test. De tester jo bare de med symptomer. Anonymkode: cd207...5b1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #103 Skrevet 7. mai 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid moro med prosent-leken, spesielt når man skal kritisere visse grupper når det gjelder arbeid til tross for at den samme gruppa er den som blir lettest diskriminert på arbeidsmarkedet. Jeg forstår ikke hvordan enkelte her sitter og tror at etnisk, norske menn (det er som regel fortsatt de som ofte er lederen eller sjefen) skulle av en eller annen grunn like en mannlig eller kvinnelig norsk-somalier? Spesielt når man allerede vet at menn stemmer i større grad på høyresiden (Høyre og Frp). Jeg sier ikke at flere norsk-somaliere ikke burde gjøre noen flere tiltak selv, men poenget mitt er at man kommer bare "så langt" med "egne tiltak". Til slutt, det som bestemmer integreringen er det å ha jobb, helst fulltidsjobb og her er det den etnisk norske mannen (som ofte er sjefen eller lederen der man søker jobb) som har det siste ordet. Arbeidsgiver har allerede mer enn nok makt som det er. Det sitter folk her og mener at norsk-somaliere får så og så mye i trygd, men hvorfor er ikke disse norsk-somaliere "rike" nå siden de ANGIVELIG får "sååå mye" trygd? Man skulle tro at de er rike nå alle som en? Men fakta er at de IKKE er rike. Heller tvert imot. Ellers så er det alltid interessant å se på sysselsettingstallene fra SSB, jeg pleier å se mer på råtallene - altså de totale tallene enn kun prosenter. Fordi det skal ikke mye til for å bevege prosentandelen enten opp eller ned da antallet norsk-somaliere i arbeidsfør alder i Norge er på ca 10,000 personer. Om 3,000 norsk-somaliere hadde blitt ansatt forskjellige steder, så beveger det samlede sysselsettingstallet oppover med 30 prosentpoeng. Men om 3,000 "etniske" nordmenn mister jobben eller får jobb, så beveger prosentandelen seg knapt i det hele tatt, fordi grunnlaget er ikke ca 10,000 personer, men over 2,000,000 personer. Det er noe fundamentalt å tenke på neste gang enkelte bruker "prosentandeler" mot diverse utsatte minoritetsgrupper. Så har du andre grupperinger på SSB sin liste som er bare noen få hundre personer unna samme prosentandel i sysselsetting som etniske nordmenn. Jeg kan ta frem enda en gruppe med lav sysselsetting, nemlig norsk-marokkanere, men de er såpass få at hvis man sysselsetter 900 flere norsk-marokkanere, så hopper sysselsettingsandelen med over 25 prosentpoeng. Da er de plutselig på "etnisk norsk" nivå, hvis 900 flere blir ansatt. Men folk som har fordommer, de liker å bruke bare prosenter og ignorere fakta jeg nå har skissert. De samme folkene med fordommer mener også at "ingenting er rasistisk", til tross for at de utviser hele tiden fordommer selv mot visse grupper. Sånn sett blir ironien komplett. De hater innvandrere og minoriteter og gnåler om at de ikke er i jobb, men har ingen problemer med å også diskriminere dem på blant annet arbeidsmarkedet. Anonymkode: f3aa7...092 De er den folkegruppa som sender mest penger ut av landet. Anonymkode: c4646...19e
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #104 Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksempelet du kommer med gir likevel ingen garanti for at tallene ser annerledes ut. Tallene viser at innvandrere er overrepresentert, uansett hva du mener. Nå er tallene vi går utifra her heller ikke antall testede, men antall bekreftet smittede. Det har altså ingenting å si hvor mange og hvem som er testet all den tid ikke hvermansen får tilgang til å ta en test. De tester jo bare de med symptomer. Anonymkode: cd207...5b1 Selvfølgelig vil det ha en påvirkning på statistikken over antall smittede om vi nesten bare tester en gruppe. 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #105 Skrevet 7. mai 2020 4 minutter siden, abc123detvardet skrev: Selvfølgelig vil det ha en påvirkning på statistikken over antall smittede om vi nesten bare tester en gruppe. Har du informasjon som tyder på at innvandrere er overrepresentert blant de testede? Jeg ville heller antatt at helsepersonell var overrepresentert. Anonymkode: 0a6a3...a16
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #106 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: Selvfølgelig vil det ha en påvirkning på statistikken over antall smittede om vi nesten bare tester en gruppe. Men nå har de jo ikke bare testet en gruppe! Du kan ikke basere en diskusjon på tall du finner på i ditt eget hode. Denne diskusjonen baserer seg på tall som foreligger og utifra antall registrerte smittetilfeller så er innvandrere overrepresentert. Jeg også skjønner at dersom de bare hadde testet innvandrere så ville de offisielle tallene over antall smittede vist 100% innvandrere. Men det er jo ikke diskusjonen her. De som testes har symptomer og behov for en test. Av de som er bekreftet smittet hittil er innvandrere overrepresentert. Sannsynligheten er derfor stor for at dersom vi hadde testet hele befolkningen ville tallene sett noenlunde like ut all den tid overrepresentasjonen her dreier seg om påvist smitte. Testgrunnlaget er stort nok for å komme med en slik påstand. Anonymkode: cd207...5b1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #107 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, abc123detvardet skrev: Det har jeg har aldri sagt noe imot. Poenget mitt var bare at man kan ikke gjøre seg blind på to tall. Men hva er «poenget» med det poenget? Er det noen som har gitt inntrykk av å ikke forstå at disse to tallene ikke er «sannheten» om innvandrere og korona? Anonymkode: 0a6a3...a16
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #108 Skrevet 7. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De er den folkegruppa som sender mest penger ut av landet. Anonymkode: c4646...19e De sender ut 280 millioner. Fordeler du dette på ca 10,000 som SSB har registrert som arbeidsføre, så er det ca 28,000 kroner på hver. Det er ikke verre enn en 4-ukers ferie. De velger bare å sende det til andre familiemedlemmer i løpet av ett år. 28,000 kroner forklarer ikke det store gapet som eksisterer mellom gjennomsnittslønna i Norge og den generelle standarden den øvrige befolkningen har. Så det man kan si er at norsk-somaliere hadde blitt bare litt mindre fattige om de ikke hadde sendt ut penger i det hele tatt, men da hadde deres familiemedlemmer i Somalia dødd som fluer. Staten Norge sender 375 millioner og alle bidragsgivere sender 11,6 milliarder. Men Somalia blir ikke akkurat rikere, det er mitt poeng. https://norad.no/evaluering/aktuelt/2017/nytter-bistanden-til-somalia/ Fakta er at hadde man kunnet fått drøye 3,000 norsk-somaliere i jobb og hjulpet dem med dette, så hadde de altså prosentmessig deltatt like mye i arbeid som den øvrige befolkningen. Derfor er det ikke noe vits å mase om prosenter, når problemet er tallet 3,000 (sånn ca). Nå snakker jeg om arbeid, og ikke smitte. Anonymkode: cfa4b...b88 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #109 Skrevet 7. mai 2020 På 6.5.2020 den 15.00, AnonymBruker skrev: Og 60% av de smittede er ikke innvandrere. Anonymkode: 2011d...009 Vel, uten å bidra til diskusjonen om hvorfor det er sånn, ville jeg bare påpeke at det er forskjell på prosentandelen. Ca. 15% av Norges befolkning er innvandrere, og de representerer 40% av de smittede. Det vil si at 40% av de smittede kommer fra en gruppe på 800 000 mennesker, mens 60% kommer fra en gruppe på 4 568 000. Hadde alle fulgt de samme retningslinjene, og hatt de samme forutsetningene, så burde ikke 800 000 mennesker holde en så høy prosent i forhold til 4,5 millioner mennesker. Så det er jo uten tvil en overrepresentasjon av smittespredning blant innvandrere, uten at jeg tenker spekulere i hvorfor. Anonymkode: c3190...085 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #110 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ca. 15% av Norges befolkning er innvandrere, og de representerer 40% av de smittede. Det vil si at 40% av de smittede kommer fra en gruppe på 800 000 mennesker, Anonymkode: c3190...085 Nei, tallet er 14,7 + 3,5 = 18,2% Det er det totale antallet nye nordmenn med innvandrer- og minoritetsbakgrunn. Dermed så er det totale tallet på ca 1.000.000 og ikke 800.000 (Ca 800.000 + 188.800 er så godt som ca 1.000.000). https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nesten-15-prosent-er-innvandrere Anonymkode: f753b...7a9 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #111 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, tallet er 14,7 + 3,5 = 18,2% Det er det totale antallet nye nordmenn med innvandrer- og minoritetsbakgrunn. Dermed så er det totale tallet på ca 1.000.000 og ikke 800.000 (Ca 800.000 + 188.800 er så godt som ca 1.000.000). https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/nesten-15-prosent-er-innvandrere Anonymkode: f753b...7a9 Mot 4,4 millioner... Overrepresentert. Anonymkode: c3190...085
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #112 Skrevet 7. mai 2020 Somaliere er helt i særklasse når det gjelder smitte. Mange av dem er oppvokst i flykningeleire, eller svært enkle kår. De har ikke noen form for grunnleggende kunnskap om hygiene, og har ikke noe ønske om å delta i det norske samfunnet. Anonymkode: c82d0...400 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #113 Skrevet 7. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vel, uten å bidra til diskusjonen om hvorfor det er sånn, ville jeg bare påpeke at det er forskjell på prosentandelen. Ca. 15% av Norges befolkning er innvandrere, og de representerer 40% av de smittede. Det vil si at 40% av de smittede kommer fra en gruppe på 800 000 mennesker, mens 60% kommer fra en gruppe på 4 568 000. Hadde alle fulgt de samme retningslinjene, og hatt de samme forutsetningene, så burde ikke 800 000 mennesker holde en så høy prosent i forhold til 4,5 millioner mennesker. Så det er jo uten tvil en overrepresentasjon av smittespredning blant innvandrere, uten at jeg tenker spekulere i hvorfor. Anonymkode: c3190...085 Kan dere slutte å mase om de 40 prosentene? De 40 prosentene eksisterer ikke. Det er et tall dere her inne fant på fordi dere ikke gadd å lese hele artikkelen det lenkes til i hovedinnlegget. Kan dere ikke i det minste prøve å diskutere reelle tall og ikke fantasitall? Tallet er 25%, ikke 40%! Anonymkode: 16468...1c3 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #114 Skrevet 7. mai 2020 I Danmark er det langt flere innvandrere som er smittet med corona enn etniske dansker. I alt er 18% av de som har testet positiv, ikke vestlig innvandrere eller etterkommere, til tross for at de utgjør 9% av befolkningen, Innvandrere med stor smitteforekomst kommer fra Somalia, Pakistan, Tyrkia og Marokko. https://www.bt.dk/samfund/langt-flere-indvandrere-smittet-med-coronavirus-end-etniske-danskere Anonymkode: 865bd...264
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #115 Skrevet 7. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ca. 15% av Norges befolkning er innvandrere, og de representerer 40% av de smittede. Feil. De representerer 25% av de smittede... 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #116 Skrevet 7. mai 2020 12 minutter siden, abc123detvardet skrev: Feil. De representerer 25% av de smittede... rimelig spesielt at det er så mange som er smittet.... Anonymkode: 865bd...264
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #117 Skrevet 7. mai 2020 På 6.5.2020 den 14.31, AnonymBruker skrev: Manglende informasjonsflyt, seriøst? Det samme tenkte jeg. Har man bodd i Norge i 20-30 år og fortsatt ikke klarer å få med seg hva som skjer i samfunnet, har man seg selv å takke! Men nå går det faktisk utover oss i tillegg. Og afrikanerne er klart verst her, for det er ingen hemmelighet at en stor andel av dem ikke gidder å integrere seg, noe som er svært irriterende. Så nå blir vi belastet både økonomisk, kulturelt og helsemessig pga. av manglende vilje til å ta del i det norske samfunnet. Og nei, jeg er ingen rasist. Jeg er gift med en asiater og har har mange utenlandske venner som har blitt velintegrerte nordmenn etter å ha bodd her i bare noen få år. Og de er alle kjempefornøyde med det norske opplæringstilbudet. Anonymkode: 1e638...f0c 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #118 Skrevet 7. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det samme tenkte jeg. Har man bodd i Norge i 20-30 år og fortsatt ikke klarer å få med seg hva som skjer i samfunnet, har man seg selv å takke! Men nå går det faktisk utover oss i tillegg. Og afrikanerne er klart verst her, for det er ingen hemmelighet at en stor andel av dem ikke gidder å integrere seg, noe som er svært irriterende. Så nå blir vi belastet både økonomisk, kulturelt og helsemessig pga. av manglende vilje til å ta del i det norske samfunnet. Og nei, jeg er ingen rasist. Jeg er gift med en asiater og har har mange utenlandske venner som har blitt velintegrerte nordmenn etter å ha bodd her i bare noen få år. Og de er alle kjempefornøyde med det norske opplæringstilbudet. Anonymkode: 1e638...f0c Det som jeg syns er spesielt er at man ofte må påpeke at man ikke er rasist for å uttale seg om ikke vestlige innvandrere . Mange drar opp rasistkortet uten grunn. Anonymkode: 865bd...264
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #119 Skrevet 7. mai 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som jeg syns er spesielt er at man ofte må påpeke at man ikke er rasist for å uttale seg om ikke vestlige innvandrere . Mange drar opp rasistkortet uten grunn. Anonymkode: 865bd...264 Det er ikke uten grunn. Erfaringsmessig blir man beskyldt for å være rasist så fort man er kritisk til ikke-vestlige innvandrere, og orket bare ikke den diskusjonen nå. Da sporer det fort av, selv om alt jeg konstaterte i innlegget med er 100% sant. Anonymkode: 1e638...f0c
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #120 Skrevet 7. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: De sender ut 280 millioner. Fordeler du dette på ca 10,000 som SSB har registrert som arbeidsføre, så er det ca 28,000 kroner på hver. Det er ikke verre enn en 4-ukers ferie. De velger bare å sende det til andre familiemedlemmer i løpet av ett år. 28,000 kroner forklarer ikke det store gapet som eksisterer mellom gjennomsnittslønna i Norge og den generelle standarden den øvrige befolkningen har. Så det man kan si er at norsk-somaliere hadde blitt bare litt mindre fattige om de ikke hadde sendt ut penger i det hele tatt, men da hadde deres familiemedlemmer i Somalia dødd som fluer. Staten Norge sender 375 millioner og alle bidragsgivere sender 11,6 milliarder. Men Somalia blir ikke akkurat rikere, det er mitt poeng. https://norad.no/evaluering/aktuelt/2017/nytter-bistanden-til-somalia/ Fakta er at hadde man kunnet fått drøye 3,000 norsk-somaliere i jobb og hjulpet dem med dette, så hadde de altså prosentmessig deltatt like mye i arbeid som den øvrige befolkningen. Derfor er det ikke noe vits å mase om prosenter, når problemet er tallet 3,000 (sånn ca). Nå snakker jeg om arbeid, og ikke smitte. Anonymkode: cfa4b...b88 Nei, de sendte ut 280 millioner i første halvår i 2019. Så du kan gange det beløpet med to. Det snakkes så mye om barnefattigdom blant innvandrere fra visse land. Dersom de hadde brukt de rett under 60 000 kronene på barna istedet hadde det hjulpet dem. Jeg har uansett ikke sagt de er rike. Men det må stilles krav til dem. Noen klarer seg bra mens andre oppfører seg som de fortsatt er i Afrika. Anonymkode: c4646...19e 2
Anbefalte innlegg