The Kitten Skrevet 7. mai 2020 #81 Skrevet 7. mai 2020 16 timer siden, Gibralfaro skrev: Men så er det også en forskjell på å frivillig flytte til Israel, kontra å rømme fra krig, fattigdom og elendighet til et fremmed land, med de traumene det medfører. Alle kan lære språk, men noen har lengre, og mere utfordrende, ruter for å komme seg til målet. 🙂 Det er sant, men det er mange av dem som ikke kan ett eneste ord norsk etter å ha bodd årevis i Norge.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #82 Skrevet 7. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er høy korrelasjon mellom intelligens og det å gidde/evne å lære språket i landet man bor i. Ikke særlig lang tid. Et år kanskje. Det er sjokkerende mange som ikke på noen måte kan gjøre seg forstått på norsk selv etter å ha bodd her i 5 år, i 10 år, i 40 år... Anonymkode: 6f644...f2b Ja, jeg har jobbet med sikkert 20 stykker som knapt gjør seg forstått etter å ha bodd her i over 10 år. Anonymkode: 62f05...778 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #83 Skrevet 7. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har jobbet med sikkert 20 stykker som knapt gjør seg forstått etter å ha bodd her i over 10 år. Anonymkode: 62f05...778 Synes det er utrolig snodig å ikke ville lære språket i landet man bor i.. Hadde jeg flyttet til et annet land, så hadde det første jeg hadde gjort å laste ned duolingo og lære språket så fort som går an. Hva ellers kan man forvente egneltg? 😕 Så disse skal altså bo her, men ikke lære språket... Anonymkode: c1a24...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #84 Skrevet 7. mai 2020 15 hours ago, AnonymBruker said: Ta på vei? Nå er det nå ganske mange somaliere i Norden som har dødd av dette også da. Anonymkode: 0a6a3...a16 Jeg skrev hva den første reaksjonen kan ha vært og hvorfor det har tatt tid å ta det litt mer alvorlig i enkelte innvandrermiljøer. Anonymkode: b85dd...d19
Gibralfaro Skrevet 7. mai 2020 #85 Skrevet 7. mai 2020 41 minutter siden, The Kitten said: Det er sant, men det er mange av dem som ikke kan ett eneste ord norsk etter å ha bodd årevis i Norge. Det er det, og det er begrenset hvor lenge man kan skylde på traumer eller lærevansker uten å se bedring, eller ta grep.
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #86 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er fortsatt en betydelig overrepresentasjon. Anonymkode: cd207...5b1 Det trenger ikke å være det. Kommer helt an på: 1. Hvor mange har blitt testet av de to gruppene? 2. Hvor er smitten? 3. Hvor er de bosatt? Endret 7. mai 2020 av abc123detvardet 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #87 Skrevet 7. mai 2020 10 minutter siden, abc123detvardet skrev: Det trenger ikke å være det. Kommer helt an på: 1. Hvor mange har blitt testet av de to gruppene? 2. Hvor er smitten? 3. Hvor er de bosatt? Det kommer ikke an på. De tallene som foreligger er de tallene man må forholde seg til. 15% av befolkningen og 25% av smittede det er overrepresentasjon. Anonymkode: cd207...5b1 2
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #88 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer ikke an på. De tallene som foreligger er de tallene man må forholde seg til. 15% av befolkningen og 25% av smittede det er overrepresentasjon. Anonymkode: cd207...5b1 Så du sier at hvis man hadde testet 60% av utlendinger så hadde det fortsatt vært mye med 25% når de representerer kun 15% av befolkningen? Herregud, tenk litt da. Ikke gjør deg blind på to tall... Endret 7. mai 2020 av abc123detvardet 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #89 Skrevet 7. mai 2020 16 timer siden, Apocalypte skrev: Nå diskuterer vi primært innvandrere fra Somalia. Det er de som er overrepresentert. Det er alltid moro med prosent-leken, spesielt når man skal kritisere visse grupper når det gjelder arbeid til tross for at den samme gruppa er den som blir lettest diskriminert på arbeidsmarkedet. Jeg forstår ikke hvordan enkelte her sitter og tror at etnisk, norske menn (det er som regel fortsatt de som ofte er lederen eller sjefen) skulle av en eller annen grunn like en mannlig eller kvinnelig norsk-somalier? Spesielt når man allerede vet at menn stemmer i større grad på høyresiden (Høyre og Frp). Jeg sier ikke at flere norsk-somaliere ikke burde gjøre noen flere tiltak selv, men poenget mitt er at man kommer bare "så langt" med "egne tiltak". Til slutt, det som bestemmer integreringen er det å ha jobb, helst fulltidsjobb og her er det den etnisk norske mannen (som ofte er sjefen eller lederen der man søker jobb) som har det siste ordet. Arbeidsgiver har allerede mer enn nok makt som det er. Det sitter folk her og mener at norsk-somaliere får så og så mye i trygd, men hvorfor er ikke disse norsk-somaliere "rike" nå siden de ANGIVELIG får "sååå mye" trygd? Man skulle tro at de er rike nå alle som en? Men fakta er at de IKKE er rike. Heller tvert imot. Ellers så er det alltid interessant å se på sysselsettingstallene fra SSB, jeg pleier å se mer på råtallene - altså de totale tallene enn kun prosenter. Fordi det skal ikke mye til for å bevege prosentandelen enten opp eller ned da antallet norsk-somaliere i arbeidsfør alder i Norge er på ca 10,000 personer. Om 3,000 norsk-somaliere hadde blitt ansatt forskjellige steder, så beveger det samlede sysselsettingstallet oppover med 30 prosentpoeng. Men om 3,000 "etniske" nordmenn mister jobben eller får jobb, så beveger prosentandelen seg knapt i det hele tatt, fordi grunnlaget er ikke ca 10,000 personer, men over 2,000,000 personer. Det er noe fundamentalt å tenke på neste gang enkelte bruker "prosentandeler" mot diverse utsatte minoritetsgrupper. Så har du andre grupperinger på SSB sin liste som er bare noen få hundre personer unna samme prosentandel i sysselsetting som etniske nordmenn. Jeg kan ta frem enda en gruppe med lav sysselsetting, nemlig norsk-marokkanere, men de er såpass få at hvis man sysselsetter 900 flere norsk-marokkanere, så hopper sysselsettingsandelen med over 25 prosentpoeng. Da er de plutselig på "etnisk norsk" nivå, hvis 900 flere blir ansatt. Men folk som har fordommer, de liker å bruke bare prosenter og ignorere fakta jeg nå har skissert. De samme folkene med fordommer mener også at "ingenting er rasistisk", til tross for at de utviser hele tiden fordommer selv mot visse grupper. Sånn sett blir ironien komplett. De hater innvandrere og minoriteter og gnåler om at de ikke er i jobb, men har ingen problemer med å også diskriminere dem på blant annet arbeidsmarkedet. Anonymkode: f3aa7...092 6
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #90 Skrevet 7. mai 2020 4 minutter siden, abc123detvardet skrev: Så du sier at hvis man hadde testet 60% av utlendinger så hadde det fortsatt vært mye med 25% når de representerer kun 15% av befolkningen? Herregud, tenk litt da. Ikke gjør deg blind på to tall... JA! Vet du ikke hva overrepresentasjon betyr? https://naob.no/ordbok/overrepresentert Anonymkode: cd207...5b1 4
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #91 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: JA! Vet du ikke hva overrepresentasjon betyr? https://naob.no/ordbok/overrepresentert Anonymkode: cd207...5b1 Kanskje du burde lære deg å tolke data... 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #92 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, abc123detvardet skrev: Kanskje du burde lære deg å tolke data... Kanskje du burde lære deg hva ord betyr og se sammenhenger. Uansett hvor mange som testes så vil 25% smittede innvandrere være en overrepresentasjon fordi de kun utgjør 15% av befolkningen. Befolkningen for øvrig er underrepresentert all den tid 85% av befolkningen ikke er innvandrere og foreløpig utgjør 75% av antall smittede. Anonymkode: cd207...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #93 Skrevet 7. mai 2020 9 minutter siden, abc123detvardet skrev: Kanskje du burde lære deg å tolke data... Befolkningen sett under ett, er de overrepresentert. Så kan det være ulike grunner til det, men det er en annen sak. Har ikke noe å gjøre med å tolke data. Anonymkode: 0a6a3...a16
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #94 Skrevet 7. mai 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alltid moro med prosent-leken, spesielt når man skal kritisere visse grupper når det gjelder arbeid til tross for at den samme gruppa er den som blir lettest diskriminert på arbeidsmarkedet. Jeg forstår ikke hvordan enkelte her sitter og tror at etnisk, norske menn (det er som regel fortsatt de som ofte er lederen eller sjefen) skulle av en eller annen grunn like en mannlig eller kvinnelig norsk-somalier? Spesielt når man allerede vet at menn stemmer i større grad på høyresiden (Høyre og Frp). Jeg sier ikke at flere norsk-somaliere ikke burde gjøre noen flere tiltak selv, men poenget mitt er at man kommer bare "så langt" med "egne tiltak". Til slutt, det som bestemmer integreringen er det å ha jobb, helst fulltidsjobb og her er det den etnisk norske mannen (som ofte er sjefen eller lederen der man søker jobb) som har det siste ordet. Arbeidsgiver har allerede mer enn nok makt som det er. Det sitter folk her og mener at norsk-somaliere får så og så mye i trygd, men hvorfor er ikke disse norsk-somaliere "rike" nå siden de ANGIVELIG får "sååå mye" trygd? Man skulle tro at de er rike nå alle som en? Men fakta er at de IKKE er rike. Heller tvert imot. Ellers så er det alltid interessant å se på sysselsettingstallene fra SSB, jeg pleier å se mer på råtallene - altså de totale tallene enn kun prosenter. Fordi det skal ikke mye til for å bevege prosentandelen enten opp eller ned da antallet norsk-somaliere i arbeidsfør alder i Norge er på ca 10,000 personer. Om 3,000 norsk-somaliere hadde blitt ansatt forskjellige steder, så beveger det samlede sysselsettingstallet oppover med 30 prosentpoeng. Men om 3,000 "etniske" nordmenn mister jobben eller får jobb, så beveger prosentandelen seg knapt i det hele tatt, fordi grunnlaget er ikke ca 10,000 personer, men over 2,000,000 personer. Det er noe fundamentalt å tenke på neste gang enkelte bruker "prosentandeler" mot diverse utsatte minoritetsgrupper. Så har du andre grupperinger på SSB sin liste som er bare noen få hundre personer unna samme prosentandel i sysselsetting som etniske nordmenn. Jeg kan ta frem enda en gruppe med lav sysselsetting, nemlig norsk-marokkanere, men de er såpass få at hvis man sysselsetter 900 flere norsk-marokkanere, så hopper sysselsettingsandelen med over 25 prosentpoeng. Da er de plutselig på "etnisk norsk" nivå, hvis 900 flere blir ansatt. Men folk som har fordommer, de liker å bruke bare prosenter og ignorere fakta jeg nå har skissert. De samme folkene med fordommer mener også at "ingenting er rasistisk", til tross for at de utviser hele tiden fordommer selv mot visse grupper. Sånn sett blir ironien komplett. De hater innvandrere og minoriteter og gnåler om at de ikke er i jobb, men har ingen problemer med å også diskriminere dem på blant annet arbeidsmarkedet. Anonymkode: f3aa7...092 «Men folk som har fordommer, de liker å bruke bare prosenter og ignorere fakta jeg nå har skissert. De samme folkene med fordommer mener også at "ingenting er rasistisk» Selv står du tydeligvis fritt til å tillegge meningsmotstandere rasistiske meninger basert på noe småtteri de sier om overrepresentasjon? Anonymkode: 0a6a3...a16 3
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #95 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Befolkningen sett under ett, er de overrepresentert. Så kan det være ulike grunner til det, men det er en annen sak. Har ikke noe å gjøre med å tolke data. Anonymkode: 0a6a3...a16 Det har alt med hvordan du tolker data. At dataene som representerer antall smittede av de to gruppene viser at utlendinger er overrepresentert betyr ikke at de er overrepresentert. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #96 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, abc123detvardet skrev: Det har alt med hvordan du tolker data. At dataene som representerer antall smittede av de to gruppene viser at utlendinger er overrepresentert betyr ikke at de er overrepresentert. Jo, det er nettopp det tallene viser! Anonymkode: cd207...5b1 4
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #97 Skrevet 7. mai 2020 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er nettopp det tallene viser! Anonymkode: cd207...5b1 Tallene trenger mer analyse. Om 25% er mye eller lite kommer an på mange faktorer. Om 60% av alle som blir testet er utlendinger (altså overrepresentert), så vil antall utlendinger som er smittet også være overrepresentert. Endret 7. mai 2020 av abc123detvardet 2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #98 Skrevet 7. mai 2020 Akkurat nå, abc123detvardet skrev: Tallene trenger mer analyse. Om 25% er mye eller lite kommer an på mange faktorer. Om 60% av alle som blir testet er utlendinger (altså overrepresentert), så vil antall utlendinger som blir smittet også være overrepresentert. Ehh... nei. Antall testede påvirker ikke hvor mange som blir smittet. Med de tallene som foreligger pr. nå er innvandrere overrepresentert blant antall smittede. Dette er uavhengig av dine meninger om tolkning av data og tall som foreligger. Nå gidder jeg ikke snakke til veggen lenger, du får leve i din egen fantasiverden når det gjelder tall, data, statistikk og over- og underrepresentasjoner. Anonymkode: cd207...5b1 3
abc123detvardet Skrevet 7. mai 2020 #99 Skrevet 7. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ehh... nei. Antall testede påvirker ikke hvor mange som blir smittet. Mente selvfølgelig "er smittet". 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med de tallene som foreligger pr. nå er innvandrere overrepresentert blant antall smittede. Dette er uavhengig av dine meninger om tolkning av data og tall som foreligger. Nå gidder jeg ikke snakke til veggen lenger, du får leve i din egen fantasiverden når det gjelder tall, data, statistikk og over- og underrepresentasjoner. Jaja, tar det som en seier
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #100 Skrevet 7. mai 2020 8 minutter siden, abc123detvardet skrev: Tallene trenger mer analyse. Om 25% er mye eller lite kommer an på mange faktorer. Om 60% av alle som blir testet er utlendinger (altså overrepresentert), så vil antall utlendinger som er smittet også være overrepresentert. Tallene viser at innvandrere er overrepresentert blant dem som er bekreftet smittet. Ferdig med det. Jeg skjønner hva du vil fram til. Nemlig at disse tallene er sårbare for hvem i befolkningen som faktisk er testet osv. Men faktum er likevel at blant dem som er bekreftet smittet, er innvandrere overrepresentert. Anonymkode: 0a6a3...a16
Anbefalte innlegg