Gå til innhold

Innvandrere utgjør 40% av de smittede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ei heller å omskjære og tvangsgifte bort jentebarn. 

Anonymkode: 62f05...778

Jeg er fra Litauen og vi verken omskjærer eller gifter bort kvinner eller barn.

Anonymkode: d6598...96a

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får dårlig karakter av meg. Du MÅ være klar på din statestik.

KAN VI FÅ LINKS, TS?

Anonymkode: 9f874...92c

Skrevet
29 minutter siden, The Kitten said:

Ikke så veldig lang tid om jeg la ned en innsats.

Men så er det også en forskjell på å frivillig flytte til Israel, kontra å rømme fra krig, fattigdom og elendighet til et fremmed land, med de traumene det medfører. Alle kan lære språk, men noen har lengre, og mere utfordrende, ruter for å komme seg til målet. 🙂  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I Oslo får man info rett inn på sms på diverse språk. Jeg er innvandrer og skvatt til da jeg fikk sms på mitt språk om korona og forholdsregler.  Det er et lite språk, ikke mange snakker det i Norge, men likevel har myndighetene klart å finne frem til meg, med riktig språk og greier, selvom jeg snakker og skriver flytende norsk og har gjort det i over 30 år. Uansett, det kan være man har brukt litt lenger tid på å få frem budskapet i diverse innvandrergrupper. Mange har opplevd mye sinnsykt i hjemlandet, så det å ta sånn på vei for en "liten forkjølelse" i et land med tilgang på leger og medisiner, virker litt overdrevet. 

Anonymkode: b85dd...d19

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det være at de har opplevd som mye ille i hjemlandet, at korona ikke skremmer dem. Og at det føles trygt dersom de ikke er sammen med andre enn de som mener det samme som dem. Da smitter de ikke sårbare, redde nordmenn. Det har jo vært mye om at barn ikke er så smittsomme, og ikke blir så syke. Mulig de tenker at det er ufarlig for barn. Afrika har jo opplevd mye mer dødelige virus enn koronaviruset.

Anonymkode: 29849...725

I Norge må de forholde seg til retningslinjene som gjelder her. Er vel derfor somaliere ikke klarer å integrere seg. De gir f. 

Anonymkode: c4646...19e

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra Litauen og vi verken omskjærer eller gifter bort kvinner eller barn.

Anonymkode: d6598...96a

Nå diskuterer vi primært innvandrere fra Somalia. Det er de som er overrepresentert. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Oslo får man info rett inn på sms på diverse språk. Jeg er innvandrer og skvatt til da jeg fikk sms på mitt språk om korona og forholdsregler.  Det er et lite språk, ikke mange snakker det i Norge, men likevel har myndighetene klart å finne frem til meg, med riktig språk og greier, selvom jeg snakker og skriver flytende norsk og har gjort det i over 30 år. Uansett, det kan være man har brukt litt lenger tid på å få frem budskapet i diverse innvandrergrupper. Mange har opplevd mye sinnsykt i hjemlandet, så det å ta sånn på vei for en "liten forkjølelse" i et land med tilgang på leger og medisiner, virker litt overdrevet. 

Anonymkode: b85dd...d19

Ta på vei? Nå er det nå ganske mange somaliere i Norden som har dødd av dette også da. 

Anonymkode: 0a6a3...a16

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men invaderene utgjør jo en mye større del iom at det ikke er 40% innvandrere i Norge 

Anonymkode: 39302...efa

Men nå er det jo heller ikke 40% av de smittede innvandrere. Tallet er 25%. Lurt å lese hele artiklene. 

Anonymkode: 16468...1c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Apocalypte skrev:

Nå diskuterer vi primært innvandrere fra Somalia. Det er de som er overrepresentert. 

Hva er greia der da?_

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greia der da?_

Har du ikke lest tråden?

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, abc123detvardet skrev:

Innvandrere utgjør 25%, ikke 40%...

Norge har 15% innvandrere og 40% ut av 100% smittede i hele landet er innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn, det er enkel matematikk som alle lærer i løpet av grunnskolen (den norske grunnskolen). 

Anonymkode: 273de...559

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Whistler skrev:

Kanskje vi burde rette isolasjon- og karantenetiltakene så de kun treffer innvandrere med mørk hudfarge?  Tyskerne hadde jo fellesdusjing for en folkegruppe for en del år tilbake.  Ikke spesielt ærefullt spør du meg.  Ikke spekulasjonen din heller.  Det er lav korrelasjon mellom intelligens og det å beherske norsk.

Det er høy korrelasjon mellom intelligens og det å gidde/evne å lære språket i landet man bor i.

4 timer siden, Sokkar skrev:

Men hvor lang tid ville du trengt før du var god i språket? 

Ikke særlig lang tid. Et år kanskje. Det er sjokkerende mange som ikke på noen måte kan gjøre seg forstått på norsk selv etter å ha bodd her i 5 år, i 10 år, i 40 år...

Anonymkode: 6f644...f2b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norge har 15% innvandrere og 40% ut av 100% smittede i hele landet er innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn, det er enkel matematikk som alle lærer i løpet av grunnskolen (den norske grunnskolen). 

Jeg retter denne for deg, jeg: Norge har 15% innvandrere og 25% ut av 100% smittede i hele landet er innvandrere eller personer med innvandrerbakgrunn. 

Leseforståelse er også noe alle lærer i løpet av grunnskolen. Både den norske og de fleste andre. Lurt å lese saken man diskuterer før man fyrer løs mot andre. 

Anonymkode: 16468...1c3

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg har sett av adferden til somalierne synes jeg ikke det er rart de blir smittet eller smitter hverandre. Det gjelder både i butikker og på bussen/ trikken/ toget. Det virker som de gir blaffen og mange kommer i store grupper. Tror ikke det er bare pga de få som jobber, jobber i lavtlønnsyrker. Og ang språket så kjøper jeg ikke den heller. Er vel heller at kulturen sitter for dypt i dem og de omgås i alt for store grupper. 

Anonymkode: 68b69...773

• Liker 2
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Norge har 15% innvandrere, men de utgjør kun 25% av de smittede. Kanskje du burde lære deg å lese?

Sitat

Totalt er det 25 prosent av de smittede i Norge som er født i utlandet.

40% som overskriften snakker om er antall utlendinger som ble testet forrige uke, ikke totalt.

Endret av abc123detvardet
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at å være gammel og dø blant slekt er ensbetydende med kjærlighet?  Ingen på sykehjem dør alene. Det blir leiet inn egne pleiere for preterminale pasienter som ikke har pårørende som er tilstede/eller ikke har slekt. 

Anonymkode: 62f05...778

Jeg har en jobb jeg også. Sier ikke de på sykehjem alltid dør alene. Men desverre er det ikke ofte mye kjærlighet. Leie inn ekstra? Hmm, da er din kommune en av få..

Anonymkode: 92037...885

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, abc123detvardet skrev:

Ja, Norge har 15% innvandrere, men de utgjør kun 25% av de smittede. Kanskje du burde lære deg å lese?

40% som overskriften snakker om er antall utlendinger som ble testet forrige uke, ikke totalt.

Det er da en stor del. Så er jo ikke kun. Når fåtallet har en så stor prosentandel så sier det ganske mye om livstilen.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde vel ikke forventet å få informasjonen på norsk, muntlig levert på døra, eller tenkt at det ikke gjaldt deg før politiet sto på døra?

Mange av disse innvandrerne har permanent opphold i Norge men har likevel ikke fått med seg noe som helst (eller så har de valgt å tenke «alle andre, ikke meg» eller «det driter jeg i», helt i samme stil som hyttefolket i Norge). Ikke alle, men mange. I det somaliske miljøet var klubber åpne mye lengre enn annet, de stengte ikke før i slutten av mars etter at politiet måtte be dem om det:

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/hele-familien-smittet/72310688/amp

Så er det selvfølgelig mer samfunnsmessige grunner som at innvandrerandelen er høyere i bydeler der kvadratmeterprisen er lav, de bor sammen hele storfamilien i små leiligheter og det er mange som bruker oppganger, dører og gelenderet enn det som er tilfelle for de som bor i enebolig eller rekkehus. Med mange barn i små leiligheter uten egne soverom blir det også fort til at barna likevel ble sendt ut på gata som før - der er en litt annen kultur for det i noen innvandrermiljøer.

Anonymkode: 32717...174

Synes ikke det at man ikke forstår alt, betyr at de ikke har fått med seg noe som helst. Som du kanskje las i mitt innlegg, tror jeg språk er en av mange faktorer. Om noen vil ha det til at de ikke bryr seg, så klarer dere ikke å overbevise meg om at det stemmer. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da en stor del. Så er jo ikke kun. Når fåtallet har en så stor prosentandel så sier det ganske mye om livstilen.

Nå påsto personen at det var 40%, men det er KUN 25%. Les "kun" utifra kontekst. 

Om 25% er mye eller lite kommer an på en del faktorer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Nå påsto personen at det var 40%, men det er KUN 25%. Les "kun" utifra kontekst. 

Om 25% er mye eller lite kommer an på en del faktorer. 

Det er fortsatt en betydelig overrepresentasjon.

Anonymkode: cd207...5b1

• Opprett ny...