Gå til innhold

Innvandrere utgjør 40% av de smittede

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Har ikke lavere grad om det er det du impliserer. Jaja, uansett. Jeg tror ikke jeg gidder å kaste mer perler for svin i denne tråden. Kos deg med ekkokammeret ditt  :)

Haha 😄 Takk det samme! Utrolig hvor mange meninger du tillegger meg basert på at jeg reagerte på din beskrivelse av lavklasse-innvandrere eller hva du kalte det. Se deg selv i speilet!

Anonymkode: 0a6a3...a16

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at de legger livet sitt i Guds hender. Men det med opplysning og språk er også riktig. Jeg husker ikke hvilken nyhetskanal/nettavis det sto i, så jeg kan ikke vise til link.

Anonymkode: 29849...725

Vel, jeg har bodd her i flere år, og å tro at de ultraortodokse (mennene) ikke er opplyste om f.eks. tiltak fra myndighetenes side (ikke glem at de på mange måter er viktige påvirkere for nettopp myndighetene og nasjonal politikk), er naivt og nedlatende. Det samme gjelder sikkert for f.eks. somaliere. Hvorfor er det liksom ikke greit å snakke om at de kanskje ikke bryr seg like mye som andre / ikke er like skremte, av ymse årsaker?

Anonymkode: a935c...909

• Liker 7
Skrevet

Innvandrere utgjør 25%, ikke 40%...

AnonymBruker
Skrevet

Igjen, de har ofte en annen kultur en oss, der storfamilien står sterkt. Som I de landene i europa som er hardt rammet. Så at det er vanskligere å gi slipp på tradisjoner for noen grupperinger av samfunnet er jo ikke noe man skulle bli overrasket over. Når flere genrasjoner bor sammen, gjerne med tanter og onkler også, så sier det seg jo selv det er lettere å bli smittet og spre dne innat i grupperingene sine. 

Det at vi har en kaldere kultur, der vi kun bor med aller nærmeste familie og så vidt det, ikke besøker de eldre spesielt mye osv, er det som har reddet oss. Om det er så forbanna mye å skryte av vet ikke jeg.

Dø omgitt av kjærlighet, eller dø alene på gamlehjemmet?

Anonymkode: 92037...885

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, Sokkar skrev:

Det har jo vist seg at dei som har tatt BCG truleg taklar cov-19 bedre enn dei som ikke har tatt den vaksinen. 

Det har vært nevnt i media at det har vært dårlig informasjon til innvandrerfamilier. Alle artikler jeg har kommet over, har vært norske. Først nå i det siste har jeg sett at Tv2 tilbyr informasjon på mange språk. 

Hadde jeg bodd i Israel, hadde ikke jeg hatt peiling på hvilke sider som gir god og riktig informasjon fra myndighetene.  

Er asylsøkere med i denne statistikken? De har gjerne svekket immunforsvar, pga alt de har opplevd. Både psykisk og fysisk. 

Hvilke jobber har de, eller nær familie, som har blitt syke? Taxisjåfører? Visste du at Norge har høyt utdannede taxisjåfører? Problemet er bare at de ikke får brukt utdannelsen sin her i landet. Altså er de ikke dumme, men de må jo ha en jobb. Synes tvert imot det er tøft av de å fortsette å jobbe, enda naboene blir syke. 

Dersom jeg flyttet til Israel ville det første jeg hadde gjort vært å lære meg hebraisk. Under en krise ville jeg fulgt nasjonale og internasjonale medier. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge nettavisen er det altså somaliere som ligger på topp. Og ifølge SSB er det også innvandrere fra Afrika som i minst grad er sysselsatt i Norge (kilde: https://www.ssb.no/innvregsys/).

Det er jo grunn til å tro at de ikke er smittet utelukkende på grunn av at de jobber som taxisjåfør...

Anonymkode: 55733...f24

Det er bare 36% av menn i arbeidsfør alder fra Somalia som jobber, uvisst hvilken grunn.  Kvinner fra Somalia jobber nesten ikke, de er bare hjemme med barn og føder stadig nye.   De har så gode støtteordninger på dette at jeg skjønner godt at de ikke gidder å jobbe. Eller nei...jeg har ære.  De som får 4 ungen med samme mann sier de er ugift, bor da selvsagt med barnefar og håver inn overgangstønad i tillegg.  Tror jeg regnet på det engang, de har nærmere 30 000 utbetalt fra NAV.    Så at smitte skal komme fra yrke virker da besynderlig. 

Anonymkode: 62f05...778

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Igjen, de har ofte en annen kultur en oss, der storfamilien står sterkt. Som I de landene i europa som er hardt rammet. Så at det er vanskligere å gi slipp på tradisjoner for noen grupperinger av samfunnet er jo ikke noe man skulle bli overrasket over. Når flere genrasjoner bor sammen, gjerne med tanter og onkler også, så sier det seg jo selv det er lettere å bli smittet og spre dne innat i grupperingene sine. 

Det at vi har en kaldere kultur, der vi kun bor med aller nærmeste familie og så vidt det, ikke besøker de eldre spesielt mye osv, er det som har reddet oss. Om det er så forbanna mye å skryte av vet ikke jeg.

Hvorfor tror du at å være gammel og dø blant slekt er ensbetydende med kjærlighet?  Ingen på sykehjem dør alene. Det blir leiet inn egne pleiere for preterminale pasienter som ikke har pårørende som er tilstede/eller ikke har slekt. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at å være gammel og dø blant slekt er ensbetydende med kjærlighet?  Ingen på sykehjem dør alene. Det blir leiet inn egne pleiere for preterminale pasienter som ikke har pårørende som er tilstede/eller ikke har slekt. 

Ingenting er bedre enn kjøpt kjærlighet...

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Polen, Sverige og Litauen utgjør jo de største gruppene av invaderer her i landet, så det er ikke overraskende at 40% av covid-19 smittede er innvandrere. 

Anonymkode: a616e...463

Hvorfor kommenterer du uten å lese artikkel?Det er ikke innvandrere fra de landende det gjelder.

Anonymkode: d6598...96a

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, The Kitten skrev:

Dersom jeg flyttet til Israel ville det første jeg hadde gjort vært å lære meg hebraisk. Under en krise ville jeg fulgt nasjonale og internasjonale medier. 

Men hvor lang tid ville du trengt før du var god i språket? 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, abc123detvardet skrev:

Ingenting er bedre enn kjøpt kjærlighet...

Er det ikke?

Skrevet (endret)

Tenker at ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert på grunn av lave nivåer av D-vitamin:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AOK63/slaar-alarm-om-d-vitaminmangel-hos-innvandrere

I en undersøkelse fant man følgende effekter av D-vitamin-nivåer hos smittede:

Normale nivåer: Nesten 20 ganger større sjanse for mildt sykdomsforløp.

Mangelnivåer: 10 ganger større sjanse for å dø.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-instincts/202005/research-suggests-link-between-vitamin-d-deficiency-and-covid-19-deaths

Endret av Krantz95
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Krantz95 skrev:

Tenker at ikke-vestlige innvandrere er overrepresentert på grunn av lave nivåer av D-vitamin:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AOK63/slaar-alarm-om-d-vitaminmangel-hos-innvandrere

I en undersøkelse fant man følgende effekter av D-vitamin-nivåer hos smittede:

Normale nivåer: Nesten 20 ganger større sjanse for mildt sykdomsforløp.

Mangelnivåer: 10 ganger større sjanse for å dø.

https://www.psychologytoday.com/us/blog/social-instincts/202005/research-suggests-link-between-vitamin-d-deficiency-and-covid-19-deaths

Eh.... Det der handler jo om selve sykdomsforløpet. Ikke om hvorvidt man blir smittet eller ei.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig kulturen vår er kald, men det er i alle fall ikke en del av kulturen vår å banke opp kvinner og barn 😀

• Liker 6
Skrevet
27 minutter siden, Sokkar skrev:

Men hvor lang tid ville du trengt før du var god i språket? 

Ikke så veldig lang tid om jeg la ned en innsats.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Og 60% av de smittede er ikke innvandrere.

Anonymkode: 2011d...009

Ja men så er 95% ikke innvandrere også, luring

Anonymkode: 90246...922

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sokkar skrev:

Hadde jeg bodd i Israel, hadde ikke jeg hatt peiling på hvilke sider som gir god og riktig informasjon fra myndighetene.  

Du hadde vel ikke forventet å få informasjonen på norsk, muntlig levert på døra, eller tenkt at det ikke gjaldt deg før politiet sto på døra?

Mange av disse innvandrerne har permanent opphold i Norge men har likevel ikke fått med seg noe som helst (eller så har de valgt å tenke «alle andre, ikke meg» eller «det driter jeg i», helt i samme stil som hyttefolket i Norge). Ikke alle, men mange. I det somaliske miljøet var klubber åpne mye lengre enn annet, de stengte ikke før i slutten av mars etter at politiet måtte be dem om det:

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/hele-familien-smittet/72310688/amp

Så er det selvfølgelig mer samfunnsmessige grunner som at innvandrerandelen er høyere i bydeler der kvadratmeterprisen er lav, de bor sammen hele storfamilien i små leiligheter og det er mange som bruker oppganger, dører og gelenderet enn det som er tilfelle for de som bor i enebolig eller rekkehus. Med mange barn i små leiligheter uten egne soverom blir det også fort til at barna likevel ble sendt ut på gata som før - der er en litt annen kultur for det i noen innvandrermiljøer.

Anonymkode: 32717...174

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig kulturen vår er kald, men det er i alle fall ikke en del av kulturen vår å banke opp kvinner og barn 😀

Ei heller å omskjære og tvangsgifte bort jentebarn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er det nå også snakk om at MMR- og BCG-vaksinene kan ha effekt på korona, og at det er derfor barn ikke blir veldig syke. Det er lavere vaksinasjonsgrad blant innvandrere, så da er det kanskje også flere smittebærere/alvorlig syke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du hadde vel ikke forventet å få informasjonen på norsk, muntlig levert på døra, eller tenkt at det ikke gjaldt deg før politiet sto på døra?

Mange av disse innvandrerne har permanent opphold i Norge men har likevel ikke fått med seg noe som helst (eller så har de valgt å tenke «alle andre, ikke meg» eller «det driter jeg i», helt i samme stil som hyttefolket i Norge). Ikke alle, men mange. I det somaliske miljøet var klubber åpne mye lengre enn annet, de stengte ikke før i slutten av mars etter at politiet måtte be dem om det:

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/hele-familien-smittet/72310688/amp

Så er det selvfølgelig mer samfunnsmessige grunner som at innvandrerandelen er høyere i bydeler der kvadratmeterprisen er lav, de bor sammen hele storfamilien i små leiligheter og det er mange som bruker oppganger, dører og gelenderet enn det som er tilfelle for de som bor i enebolig eller rekkehus. Med mange barn i små leiligheter uten egne soverom blir det også fort til at barna likevel ble sendt ut på gata som før - der er en litt annen kultur for det i noen innvandrermiljøer.

Bashe Musse.   Fantastisk navn. 🤣

• Opprett ny...