Gå til innhold

Mine, dine, våre, permisjon og syke barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Teoretisk spørsmål. 

I en familie med mine, dine og våre, der Eva er hjemme i permisjon med felles baby, og Adam sitt særkullsbarn må være hjemme fra skole/bhg pga sykdom. Skal Eva ta seg av sykt barn i tillegg til babyen, eller skal Adam bruke sykt barn-dag og være hjemme fra jobb? 

Anonymkode: 75816...bf0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den som er hjemme tar seg av barna, akkurat som du hadde gjort om det var ditt biologiske barn. Her hendte det titt og ofte at eldste måtte være hjemme fra barnehagen mens jeg var i permisjon med yngste, tror mannen hadde blitt passe uglesett på jobb om han skulle tatt sykt barn dager da. Om jeg slet veldig med babyen, eller egen helse, så ja. Men ellers tenker jeg man tar hånd om barna som trenger det, egne eller ei, når disse er hos dere på samvær. Jeg hadde ikke gjort noe forskjell. 

Anonymkode: 95db9...190

• Liker 15
Gjest Albbas
Skrevet

Det må Adam og Eva bli enige om seg i mellom. Kommer vel an på hva slags behov barnet har, hvilke planer Eva egentlig har den dagen, hvordan har dagene i forkant vært (er det fjerde dag med sykdom og Eva er fullstendig utslitt). 

AnonymBruker
Skrevet

Den som er hjemme selvsagt

Anonymkode: 0dfd9...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Far har rett til sykt barn-dager selv om mor er hjemme i permisjon. Mor er nemlig hjemme i permisjon med et annet barn, som er jobben hennes da, og om nødvendig så kan far benytte omsorgsdager for å ta seg av et annet barn. Dette står i arbeidsmiljøloven

"Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,h

vis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn."

Anonymkode: e68c8...b13

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette må nesten dere bli enige om selv, men det som er mest logisk for meg er at den som er hjemme, er hjemme med sykt barn. Så kan heller den andre spare sine dager til begge jobber, eller det er mer behov. 

Anonymkode: 3f5dc...ba2

• Liker 6
Skrevet

Er det ikke best at den som allerede er hjemme passer alle barna og heller sparer på disse sykedagene ?

Skrevet

Altså bare hvis barnet hun har permisjon for er sykt.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvordan minstemann er. Med nr 1 måtte jeg og trille hver eneste lur, ellers sov han ingenting på dagen. Nr 2 sover fint inne i bæretøy. Litt avhengig av eldstemanns alder kunne jeg nok ikke hatt ansvar for et sykt barn med nr 1, men med nr 2 hadde det vært uproblematisk

Anonymkode: c9aed...03c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at eva er hjemme med alle barna og så får de heller avlaste litt hjemme.
Til og med 6 åringer kan vaske og brette klær, de kan ta ut og inn av oppvaskemaskinen, støvsuge og tørke støv.
Hvis ungen ligger og spyr så er jobben enkel da... Bytte ut bøtta, stikke innom med litt mat og vann. Eller sånn er min unge da, nesten usynlig når influensaen herjer.

Anonymkode: 818bd...eb0

AnonymBruker
Skrevet

Far har så klart rett til å benytte sykt barn-dager uavhengig av hva mor gjør. Mors jobb er permisjon med et annet barn, altså andre omsorgsoppgaver, og det syke, eldre barnet har all rett på samme omsorg som det ferske. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvordan syk, spysyken barn er slitsom om man passer en liten baby i tillegg

Anonymkode: 97ec8...eeb

Skrevet

Kommer jo helt an på avtalen som foreligger mellom Adam og hans eks. Hva slags plan har de lagt for denne typen situasjoner?
Enkelte har nedfelt at ungene ikke skal overlates til steforeldre, og da må faktisk Adam være hjemme selv. 

Hvis det er greit for eksen, så ville jeg si at om Eva har kapasitet utover å ta seg av baby, så er det naturlig at hun også tar seg av det syke eldre barnet. Smitten er jo alt i huset. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er Eva frisk og opplagt? Hvordan syk er barnet? Alder? Er babyen enkel? Føler det kommer an på hva Eva ønsker egentlig. Jeg måtte tilogmed ha mannen hjemme da eldste var syk et par ganger, selv om begge barna er våre.. Alle familier er ulike, og alle mennesker har ulik kapasitet. 

Anonymkode: 94ad3...73b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Far har rett til sykt barn-dager selv om mor er hjemme i permisjon. Mor er nemlig hjemme i permisjon med et annet barn, som er jobben hennes da, og om nødvendig så kan far benytte omsorgsdager for å ta seg av et annet barn. Dette står i arbeidsmiljøloven

"Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,h

vis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn."

Dette må jo være en feiltolkning.  Det står etter denne paragraf, altså at den andre også er hjemme med et sykt barn, ikke i ordinær permisjon. Når man har en annen voksen hjemme er det ikke nødvendig tilsyn at det er en til der, så lenge det andre barnet er friskt.

Anonymkode: 54730...859

Gjest Albbas
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dette må jo være en feiltolkning.  Det står etter denne paragraf, altså at den andre også er hjemme med et sykt barn, ikke i ordinær permisjon. Når man har en annen voksen hjemme er det ikke nødvendig tilsyn at det er en til der, så lenge det andre barnet er friskt.

Nei det menes hvis den andre er hjemme i foreldrepermisjon. 

Altså, hvis A er hjemme i foreldrepermisjon med baby, har B lov til å ta "sykt barn"-dag for å passe på andre syke barn unntatt babyen. Om A eller baby er frisk er ikke relevant. Dette ble også presisert nå under korona ifbm stengte barnehager. 

Foreldrepermisjon og omsorgsdager er begge regulert under §12 i AML, derfor står det "etter denne paragraf". 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Albbas skrev:

Nei det menes hvis den andre er hjemme i foreldrepermisjon. 

Altså, hvis A er hjemme i foreldrepermisjon med baby, har B lov til å ta "sykt barn"-dag for å passe på andre syke barn unntatt babyen. Om A eller baby er frisk er ikke relevant. Dette ble også presisert nå under korona ifbm stengte barnehager. 

Foreldrepermisjon og omsorgsdager er begge regulert under §12 i AML, derfor står det "etter denne paragraf". 

Det gjelder den som har det daglige barnetilsynet. Her er det barnehagen, og ikke samboer.

Gjest Albbas
Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det gjelder den som har det daglige barnetilsynet. Her er det barnehagen, og ikke samboer.

Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. 

Hvis barnet ditt er sykt, har du rett til å være hjemme med det, selv om din partner eller barnets andre forelder er hjemme for å ta vare på et annet barn. AML krever altså ikke at den som er i permisjon skal passe på andre barn enn det barnet det er i permisjon med. 

Edit: jo nå skjønner jeg hva du mener, du har nok rett angående den formuleringen. Men NAV presiserte da barnehagene stengte at den forelder som ikke var i permisjon likevel hadde rett på omsorgsdager selv om den andre forelderen gikk hjemme med annet barn. Det er ingenting i loven som tilsier at det IKKE er greit, det står jo klart og tydelig at man har rett på omsorgsdager for nødvendig tilsyn med sykt barn. 

https://www.facebook.com/232398446781629/posts/2964463030241810/

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Far har da rett til å være hjemme,  men hvis Eva og baby er i fin form, så hadde jeg ikke stusset på å ha begge hjemme.

Anonymkode: 6053f...bfb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far har da rett til å være hjemme,  men hvis Eva og baby er i fin form, så hadde jeg ikke stusset på å ha begge hjemme.

Anonymkode: 6053f...bfb

Selvsagt, men kjernen i spørsmålet er om rettighetene, ikke hvordan hver familie gjør det som det passer de. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...