Gå til innhold

"Det blir bra igjen". Bare meg som synes det er teit?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 11.32, Nuttery skrev:

Jeg syntes nordmenn får et slags rosa forelsket-blikk hver gang det er en krise. Rosetog og fakkeltog, klapping på balkongen, dugnad, "motiverende" gatekunst og videoer osv.

Men igjen, jeg er ikke så veldig... Sånn. Blir ganske pinlig berørt av det og skulle ønske flere hadde et litt rasjonelt forhold til det hele. 

Du tror barn tenker på den måten?

Disse "det blir bra igjen" er ikke men til deg, de er til og for barna. 

Anonymkode: a41a8...70b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 11.51, Nuttery skrev:

Jeg regner jo med at foreldrene setter seg ned og prater med barna på en ordentlig måte, som gjør at de forstår det de har mulighet til å forstå, uten å bli redd eller bekymret. Jeg tror dette kan gjøres uten å tegne tegninger med "alt blir bra" og regnbuer, at dette skal plastres på vinduene til bedrifter, tilfeldige som poster dette på facebook osv.

Men jeg syntes nordmenn generelt er veldig "meg meg meg" og gir blanke i andre inntil noe skjer, og da er vi plutselig så skinnhellige og får dugnadsånden over oss. Bryr seg ikke om annet enn seg selv ved normaltilstander, og plutselig så skal de fremstille seg selv som en slags mor Theresa. Selvfølgelig skal vi være positive og hjelpsomme, men noen ting bør man vurdere om hvor vidt det har en effekt på de som faktisk trenger det, eller om det er for å heve seg selv og sitt vesen.

Det kalles 'virtue signaling' og er blitt ganske vanlig i vesten dessverer. Det er like før romerikes fall nå.

Anonymkode: 4d231...9e3

Skrevet
På 6.5.2020 den 11.23, AnonymBruker skrev:

Er lei av å lese slikt over alt. Vinduer, broer, steiner, trær osv. 

Er dette en slags terapi for barn?

Anonymkode: 3ec4d...3cd

Det handler om at mennesker i Norge i dag knapt er vant til noe form for motgang, og faller lett inn i depresjoner over små hindringer i livet fordi man er for lite robust. For mange av disse er utrolig nok slike små lapper nok til å minne dem på at ting blir bra igjen, fordi de er særdeles lettpåvirkelige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Sier mest om verdensbildet deres. Det er utrolig viktig at ungene våre som har fått hverdagen snudd opp ned, og ikke forstår omfanget av dette, har håp om at ting vil bli bra.

Anonymkode: 1dce6...71c

Jeg er mer bekymret for alle krigstypene og språket som brukes om covid-19. "Kampen mot" og "vi skal vinne krigen". Altså, ikke rart man skremmer barna. Barna skjønner ikke omfanget sier du. Men de skjønner jo at noe er alvorlig galt når de skal lage regnbuer og skrive "alt blir bra igjen". 

Anonymkode: d547c...e60

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Kampen mot" og "vi skal vinne krigen".

Det er amerikansk retorikk. "War on drugs", "war on terror". Frykt er den enkleste måten å styre folket på. Høyre synes nok det er jævlig synd at det ikke er stortingsvalg i år.

Skrevet

Det er jo bare positivt dette. Hvorfor skal man bli lei av dette? Ja, det blir bra igjen. Og barna lyser samtidig opp dagen til noen ved å spre positivitet og faktisk minne dem på om at alt blir bra igjen. Vi trenger denne positiviteten. Det er et lysglimt i mørket 🥰

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Sier mest om verdensbildet deres. Det er utrolig viktig at ungene våre som har fått hverdagen snudd opp ned, og ikke forstår omfanget av dette, har håp om at ting vil bli bra.

Anonymkode: 1dce6...71c

Det er greit det, men når folk legger teksten til "alle" bilder de legger ut på SoMe, så blir det teit/kleint i mine øyne. Virker som folk skriver det kun fordi det er "populært" og kult og ikke legger så mye betydning i det. 

Anonymkode: 6500a...313

AnonymBruker
Skrevet

Litt lei av at alle gjør det samme. Og jeg forstår fortsatt ikke den klappinga for helsearbeidere, hva er vitsen med det? Er jo bare kleint. Samtidig kan jeg nevne  at jeg er lei videochat, ordet kohort og ordet smitte. SÅ lei. 

Anonymkode: c506f...3b1

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt lei av at alle gjør det samme. Og jeg forstår fortsatt ikke den klappinga for helsearbeidere, hva er vitsen med det? Er jo bare kleint. Samtidig kan jeg nevne  at jeg er lei videochat, ordet kohort og ordet smitte. SÅ lei. 

Hvorfor er det bare helsearbeiderne som fortjente en klapp?

Hva med politi, fengselsbetjenter, butikkmedarbeidere, renholdere, søppeltømmere etc som er minst like utsatt for smitte som helsearbeidere, men har langt mindre tilgang og opplæring i smittevernsutstyr?

AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 11.32, Nuttery skrev:

Jeg syntes nordmenn får et slags rosa forelsket-blikk hver gang det er en krise. Rosetog og fakkeltog, klapping på balkongen, dugnad, "motiverende" gatekunst og videoer osv.

Men igjen, jeg er ikke så veldig... Sånn. Blir ganske pinlig berørt av det og skulle ønske flere hadde et litt rasjonelt forhold til det hele. 

Det går fint an å ha et rasjonelt og realistisk bilde fordi om man beholder håpet. Jeg er voksen men den regnbuen har fått fram håpet i mange tunge tider. 

Anonymkode: c14ad...8ee

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, edwardnigma skrev:

Hvorfor er det bare helsearbeiderne som fortjente en klapp?

Hva med politi, fengselsbetjenter, butikkmedarbeidere, renholdere, søppeltømmere etc som er minst like utsatt for smitte som helsearbeidere, men har langt mindre tilgang og opplæring i smittevernsutstyr?

Hvorfor ikke heller gi de mer lønn? Den klappinga er bare klein. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kalles 'virtue signaling' og er blitt ganske vanlig i vesten dessverer. Det er like før romerikes fall nå.

Anonymkode: 4d231...9e3

Uff, ikke nok med at Romerriket falt i 476, skal Romerike falle også, nå da? 😂

Skrevet

Jeg har ikke små barn, så jeg ser det med voksne øyne. Føles som engasjementet for fellesskapet er særdeles kortvarig.

I tillegg er «alt blir bra» veldig virkelighetsfjernt. Spør sweatshop-arbeiderne som nå ikke får lønn fordi de store kleskjedene bruker pandemien som unnskyldning for å ikke betale fabrikkene sine om «alt blir bra».

Men selvfølgelig er det bra at barn ikke bærer på bekymringer de ikke er modne for.

• Opprett ny...