Gå til innhold

"Det blir bra igjen". Bare meg som synes det er teit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel mest for barnas del, synes vi må gjøre det vi kan for å trygge dem. De er bekymret de også. Ser ikke problemet jeg. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er fint jeg. Kommer i godt humør.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Teit. Det blir jo ikke bra igjen. Verden blir aldri den samme igjen. Aldri.

Anonymkode: cf0a2...f56

Du er et patetisk menneske. 

Anonymkode: 90d27...6c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Faktisk så har jeg tenkt masse på dette i det siste. Og jeg vet at dette sikkert virker egoistisk ut, men deler anonymt så hvorfor ikke...

Jeg synes det er rart å spre et budskap om at "alt blir bra" når det ikke er sikkert at det blir det.

Med det mener jeg at vi i verste fall kan miste mange, mange, mange vi er glade i. Både store og små. Jeg som snart er 30 kan miste pappa som har hjerteproblemer, tanter og onkler. Jeg kan miste broren min som sliter med helsa. I verste fall kan jeg få det selv. Må gå gjennom dødsangst, i verste fall utvikle posttraumatisk stresslidelse hvis sykdomsforløpet blir ille. Jeg er hypokonder fra før, og trenger ikke gjennom en sykdom som gjør at jeg gisper etter luft. For i verste fall kan jeg dø. Sjeldent at friske unge mennesker dør, ja. Men det skjer.

Og hva hvis mannen min dør? Hva hvis økonomien blir ødelagt de neste 10-20 årene, som er mine år der jeg kan få barn? Kan ikke få barn hvis jeg ikke har jobb, eller penger til å brødfø meg selv og mannen.

Hva hvis vi ikke finner en vaksine? Hva hvis dette må gå sin gang, og naturlig seleksjon må trå til? Hva hvis viruset blir verre?

Så nei, jeg liker ikke å se overalt at "alt blir bra". For meg kan hele verden min rase sammen for alltid. Og verden min er alt jeg har.

Å oppmuntre barn som er redde med det er fint, det skjønner jeg. En liten nesten-sannhet-nesten-løgn er av og til nødvendig for at barn skal klare å holde seg rolig og takle ting. Men de fleste barn skjønner vel ikke hele konsekvensen av dette på samme måte som vi voksne. De tenker vel heller på at det er rart og uvant å ha det annerledes fremover. Men de færreste (ja det finnes sikkert unntak) går rundt å tenker på at de skal dø, at mamma og pappa skal dø, at de ikke kan få seg jobb, hus, barn før det er for seint. Og for de som sliter med det, er det foreldrenes jobb som FORELDRE (ligger litt i navnet) å trøste de, la de snakke og spørre, og berolige.

Så da tenker jeg at hele greia med regnbuer og slagord som det der kan være rettet direkte til barn, gjennom barnehager, barneTV, foreldre, skole, o.l.

For å se det overalt blir for meg personlig et påminnelse om at det kanskje ikke blir det. Å det trenger jeg ikke akkurat nå, når jeg jobber rævva av meg for å bidra, utsetter meg selv for smitte pga en jobb som er samfunnskritisk, samtidig som jeg går rundt og lurer på om jeg vil miste noen jeg er glade i, og om det jeg jobber så hardt for nå er bortkastet.

Anonymkode: 4be7d...ad3

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn har jo ikke det. De aller færreste barn har opplevd noen særlige utfordringer i livet. Denne midlertidige tilstanden er lengre enn en sommerferie for dem. Husker du ikke at du kom på skolen etter ferien og alt var annerledes i august enn det var i juni? Hvordan kan de vite at alt blir bra hvis ingen som har opplevd ting før forteller dem det? 

Anonymkode: 3d640...4a5

Det er mange barn som har opplevd mye fælt, jo. Overgrep, fysisk/psykisk mishandling, omsorgssvikt, rus, tap av omsorgspersoner og/eller mobbing. 

Disse vil jo også være særlig sårbare akkurat nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Ser det er blandete svar. Selv tenker jeg kanskje fokuset bør være: hva er Corona? Hvilke endringer har vi fått og kommer det til å være endringer i fremtiden? Hvordan påvirker det egen familie og venner? Hvordan påvirker det andre, de som har Corona? Og ellers er det en fin mulighet å gi barna en reality check. Corona er ikke unikt. Det finnes masse andre virus som er farlig og som vi nordmenn ikke hører særlig om, eller opplever. 

Å tegne og uttrykke seg er bra det, men det er jo veldig lite kreativt om alle gjør likt. Hadde vært mer interessant om barna lærte å uttrykke på sin måte. Skrive det de føler, hva de er redd for, tegne det de tenker på når man snakker om Corona osv.

Anonymkode: 3ec4d...3cd

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis dette her er en så vanskelig tid for mange har de ikke opplevd noen særlig utfordringer i livet. Jeg forstår at de som allerede sliter gjerne opplever forverring i denne tiden, men dette er ikke noe som gjelder hele samfunnet. Dette er en midlertidig tilstand som bare har vart i et par måneder som ikke har hatt noen katastrofe følger for samfunnet. Samfunnet går nesten som normalt igjen. Hva er det som er så ille at man trenger å skrive "det blir bra igjen" overalt? Det virker så kunstig og alt for mye for tingenes tilstand. 

Anonymkode: 880d9...ed5

Jeg tror heller det er omvendt, de som opplever dette som en vanskelig tid er folk som har det vanskelig fra før. De som synes dette er flott og skryter av hvordan de koser seg nå, er jo gjerne folk med god økonomi, sikre jobber med hjemmekontor osv. som bare kan sitte hjemme i store hus/leiligheter og vente på at alt går over. Verre for dem som er permitterte, bor i trange leiligheter, er syke/i risikogruppen og lever med frykt for å bli smitta, blir dårlig behandlet av foreldre eller partner osv.

AnonymBruker
Skrevet

Skal man fortelle barna at det kanskje ikkje blir bra? Kanskje vi alle daue når viruset muterer til superkorona? (satt på spissen).

Synest sjølv det er litt naivt, men er glad vi skjermer barna våre i denne krisetida. Har sagt at viruset ikkje er farlig for barn, men at det faktisk har ført til at veldig gamle og syke har dødd. Alltid litt vanskelig å vita kor mang skal dra grensa, men viktig å tilpassa alder. Men har ikkje lovet mine at ALT blir bra, men at det definitivt kjem bedre tider og at vi må halda ut.

Anonymkode: 8b9db...a82

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, tonebelinda skrev:

Har møtt på malte steiner når jeg har vært på tur. Jeg synes det er koselig ❤️ 
Det gjør meg glad og varm om hjertet  ❤️ 

Jeg syns mest slike ting er teit fordi vi i Norge nesten ikke har blitt rammet i det hele tatt av selve Coronaen, bedrifter og folks økonomi har blitt rammet men vi har ikke blitt det fysisk.  Vi har lite å syte over.  Da blir det litt for dumt. 

Anonymkode: d2ecf...b3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Jeg tror heller det er omvendt, de som opplever dette som en vanskelig tid er folk som har det vanskelig fra før. De som synes dette er flott og skryter av hvordan de koser seg nå, er jo gjerne folk med god økonomi, sikre jobber med hjemmekontor osv. som bare kan sitte hjemme i store hus/leiligheter og vente på at alt går over. Verre for dem som er permitterte, bor i trange leiligheter, er syke/i risikogruppen og lever med frykt for å bli smitta, blir dårlig behandlet av foreldre eller partner osv.

Helt enig med deg. 

Folk flasher romslige hjemmekontor og fine hager der barna hopper på trampoline. 

Husk at det er mange som bor trangt, og som ikke har hager eller balkong. 

Vi bor i Italia og har vært "sperra inne" i nesten 2 måneder. For oss personlig er det egentlig ikke et veldig stort offer. Vi er to voksne, stor leilighet, store balkonger. Men vi tenker ofte på barnefamilier i de store byene. Trange 3-roms med 3-4 barn. Totalt portforbud. Er de heldige, har de en liten brannbalkong. Noen har ikke engang en brannbalkong. 

Vi bor i en bydel der det bor middelklasse. Folk bor romslig. Derfor er det også lite bråk og rolig stemning. Er ganske sikker på at grensen for å gå løs på kone og barn er atskillig lavere dersom man tråkker oppå hverandre i en liten, trang leilighet i flere måneder. Ingen mulighet til et lite privet pusterom. 

Anonymkode: c8d08...d36

• Liker 3
Skrevet

Det er ufattelig kleint, men det hjelper kanskje for mentalt svake mennesker som trenger mye støtte for å fungere. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir bare i godt humør når jeg ser dette. Hva i all verden er galt med at barn er positive?

Det er nok av dommedagsprofeter, vi trenger en motvekt.

• Liker 4
Skrevet

Det bli bra igjen ærlig talt, men det vil aldri være det samme som før.

Var dette svaret du ønsket? :)

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet... Norge er fult av negative, patetiske sutrekopper. Hvordan klarer dere vri dette til noe negativt? 

Anonymkode: bc2f1...3e4

• Liker 5
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Herlighet... Norge er fult av negative, patetiske sutrekopper. Hvordan klarer dere vri dette til noe negativt? 

Jeg tenker det samme. 

Tenk at noe så uskyldig som et bilde av en regnbue med påskriften "Alt blir bra" kan skape så negative reaksjoner.

Jeg behøver ikke oppmuntring, jeg har det bra.  Og at jeg har det bra vises gjennom at jeg ikke har behov for å ødelegge andres glede.  

Fra en hustavle av Arnulf Øverland : 

Det er en lykke i livet
som ikke vendes til lede:
Det at du gleder en annen
det er den eneste glede.

Det er en sorg i verden
som ingen tårer kan lette:
Det at det var for sent
  da du skjønte dette.

Ingen kan resten av tiden
stå ved en grav og klage.
Døgnet har mange timer.
  Året har mange dage.

Endret av Sprettballen
Skrevet

Jeg syns disse steinene som legges ut anonymt er koselig, jeg syns barn som lager krittegninger på veien og skriver "Vær trygg" er koselig og jeg syns barnetegninger for øvrig er koselig. 
Men disse klappingene og "aksjonene" for diverse yrkesgrupper syns jeg er kjempeteit. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke negativt det skal være nå for tiden? Ser bare hvis noen prøver å skrive noe positivt om coronasituasjonen her på KG, de blir fort slaktet. Da er det greit å være negativ?

Tenker vi skal være positive over at samfunnet har blitt åpnet opp mer og mer, og at innleggelser og alt til tross for det fortsatt går nedover. Vi er på rett vei.

Hvorfor fortsette å dyrke elendigheten med trøstende ord og tegninger som det skulle vært helt krisetilstander som det har vært i andre land? Vi har foreløpig vært veldig heldige her.

Anonymkode: 1d299...680

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er et patetisk menneske. 

Anonymkode: 90d27...6c8

Javel. Jeg er realistisk. Og får ikke kjempesjokk om tallene flyr i taket, folk dør og mange bedrifter går konkurs.

Anonymkode: cf0a2...f56

AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bra igjen med det første, og for mange så vil det nok aldri bli bra igjen. 

Når covid-19 er over så er fortatt jobben borte, huset solgt og gjelden man trengte for å overleve vil vokse i mange år fremover.  For noen så vil det aldri bli bra igjen, mange faller av livet før det rekker å snu og noen vil slite i mange tiår. 
Når covid-19 er over så vil mange stå uten jobb og sikker inntekt, samtidig så vil trygden gå ned, husleien vil gå opp og mat, klær, elektronikk og alt annet vil være dyrere enn før. 
Når covid-19 er over så vil barn vokse opp uten å få møte mormor, farmor, farfar, farmor, oldemor eller oldefar. Noen vil ha mistet en mor, tante eller bror. Noen til viruset og noen av depresjon, frykt og desperasjon. 
Når covid-19 er over så vil verden være preget av strengere grenser, mer fremmedhat og mindre samarbeid med naboland for en mye dyrere penge som vil straffe alle. 

For noen så blir det ikke bra igjen, og for enda flere så vil det ta mange år før det blir bra. 
Nå kan de unge også virkelig få lov til å si "Ting var bedre før", og det er ikke bare forbeholdt de voksne og de eldre. For ting var fader meg mye bedre før covid-19! 

Anonymkode: 9a71a...b07

Gjest Tutte
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke bra igjen med det første, og for mange så vil det nok aldri bli bra igjen. 

Når covid-19 er over så er fortatt jobben borte, huset solgt og gjelden man trengte for å overleve vil vokse i mange år fremover.  For noen så vil det aldri bli bra igjen, mange faller av livet før det rekker å snu og noen vil slite i mange tiår. 
Når covid-19 er over så vil mange stå uten jobb og sikker inntekt, samtidig så vil trygden gå ned, husleien vil gå opp og mat, klær, elektronikk og alt annet vil være dyrere enn før. 
Når covid-19 er over så vil barn vokse opp uten å få møte mormor, farmor, farfar, farmor, oldemor eller oldefar. Noen vil ha mistet en mor, tante eller bror. Noen til viruset og noen av depresjon, frykt og desperasjon. 
Når covid-19 er over så vil verden være preget av strengere grenser, mer fremmedhat 

Anonymkode: 9a71a...b07

Det meste av det du skriver her er godt kjent fra før. Daglig opplever barn å miste besteforeldre, oldeforeldre eller mor og far. Pris på mat og andre varer går stadig opp. Mange har opplevd å miste jobben og må selge huset. Vi er også et land som har vært kjent for mye depresjon og selvmord. Fremmedhat har vi fått merke for lenge siden i form av øket terror.

Det meste av det du nevner er ikke noe nytt i forbindelse med viruset. Det eneste som må være nytt er at det vil gjelde flere enn før.

Livet er ingen dans på roser, men det er av motgang vi blir sterkere. Det handler om å kjempe seg oppover igjen. Og det er nok lettere denne gang enn etter krigen. Det gikk bra da også.

Endret av Tutte
  • Opprett ny...