AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #61 Skrevet 6. mai 2020 Når jeg ser på Spanias befolkning som står å klapper så må jeg tørke et par tårer. De er hardt berørt av dette viruset og de har veldig strenge restriksjoner. Kanskje de gjør det som takk til de som står på og hjelper, kanskje føler de det gir håp og kanskje føler de litt samhold? Jeg synes det er rørende. Jeg er imponert over de som jobber, om de kjører søppel eller er lege, stor takk til alle som står ute i det. Andre gangen det var klapping her for mange uker siden så var meg og en til som stod på verandaene våre, og ingen av oss så helnorske ut. Anonymkode: 23731...392 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #62 Skrevet 6. mai 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Voksne nordmenn er jammen en gjeng sutrehuer!! Syter og klager over alt som finnes!! Anonymkode: 9c7e5...625 Bra nordmenn holder seg til kun det da. I andre land blir det derimot store demonstrasjoner. Anonymkode: 1d299...680
Kalevala Skrevet 6. mai 2020 #63 Skrevet 6. mai 2020 Ja, det er for barn, og for oss andre som liker det. Du kan trygt overse det hvis du ønsker det. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #64 Skrevet 6. mai 2020 19 minutter siden, Druid skrev: Politikk er jo pr definisjon alt vi skal gjøre sammen, så rent faktuelt har du rett. Men uten disse symbolene vi trekker fram, er det ikke synlig at vi står sammen. Spesielt ikke i en demokratisk utvidet debatt med høy grad av ytringsfrihet. Kanskje den viktigste symptomet på at politisk korrekthet muligens ikke er en reell ting, er vårt behov for denne typen symbolhandlinger, og at mange av disse må arrangeres. Grunnen til at det fremstår kunstig, er jo fordi vi ikke HAR noe som naturlig viser at vi alle står sammen i en situasjon; sånn at hele poenget faktisk ER at det skal oppfattes "kunstig", som en unaturlig handling man gjør for å signalisere sin støtte. Det er hyggelig å være positiv, men for svært mange er det veldig vanskelig å se din optimistiske fremtid. Det meste vi ser foran oss, er at dette kommer til å gjøre vondt og skade oss lenge. Å gi barna håp og lyge for oss selv er av og til en nødvendig strategi, selv om den er nyttesløs. Å gi barna håp i denne situasjonen kan man trygt gjøre. Hva mener du forresten med å lyve til seg selv? Du er av den oppfatning at dette ikke kommer til å gå bra? Anonymkode: 1d299...680 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #65 Skrevet 6. mai 2020 35 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, men ikke på en kunstig måte. Om noen ønsker det slik så er det jo bra for dem. Og du, det kommer til å gå helt fint😊🌈🌈 Det kan vi alle si helt sikkert uten tegninger som barn og voksne har blitt oppfordret til å tegne. Anonymkode: 1d299...680 Hva er ditt forslag til ting man kan gjøre for å holde motet opp hos både barn og voksne? Som ikke er "kunstig". Anonymkode: e0f7b...f89 7
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 #66 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at hvis dette her er en så vanskelig tid for mange har de ikke opplevd noen særlig utfordringer i livet. Jeg forstår at de som allerede sliter gjerne opplever forverring i denne tiden, men dette er ikke noe som gjelder hele samfunnet. Dette er en midlertidig tilstand som bare har vart i et par måneder som ikke har hatt noen katastrofe følger for samfunnet. Samfunnet går nesten som normalt igjen. Hva er det som er så ille at man trenger å skrive "det blir bra igjen" overalt? Det virker så kunstig og alt for mye for tingenes tilstand. Anonymkode: 880d9...ed5 Hva tenker du er utfordringer? Konsekvensene av det som har vært har ført til at mange nok har fått en forverring av sin psykiske helse (særlig de med ulike angstlidelser som OCD eller helseangst), barn har vært stuck med foreldre som utsetter dem for mishandling og overgrep, folk har ikke fått kreftbehandling, mange har nok mer smerter i kroppen fordi fysioterapi/kiropraktor har vært stengt, mange har mistet jobben og inntekten sin, en del har mistet foreldre og besteforeldre grunnet viruset, folk har blitt skrevet ut fra psykiatriske institusjoner og mangler forsvarlig behandling, eldre er ensomme fordi ingen har turt å besøke dem og dagsentre har vært stengt, universiteter har stengt og eksamener har blitt utsatt osv osv. Det er vel gjerne de som er ekstra sårbare fra før og som er avhengig av helsehjelp og mye menneskelig kontakt som har fått det mye verre nå i denne perioden. 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #67 Skrevet 6. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er ditt forslag til ting man kan gjøre for å holde motet opp hos både barn og voksne? Som ikke er "kunstig". Anonymkode: e0f7b...f89 Å se at antall innleggelser stadig går nedover til tross for at ting åpnes mer og mer, er ikke det i seg selv en stor grunn til å gi håp og holde motet oppe? Ellers kan man ta ekstra vare på kjente og nære. Ikke minst benytte tiden til å reflektere rundt ting og tenke over hva man ønsker annerledes. Ellers tror jeg det er viktig og ikke grave seg ned i negative nyheter, som ofte også blir skrevet uten grunn. Anonymkode: 1d299...680 2
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 #68 Skrevet 6. mai 2020 Så utrolig fint av barna! Det fineste noen har sagt til meg om koronaviruset er at ‘det går over’. Når man har det vanskelig så er det så viktig å bli påminnet på at det ikke skal være sånn for alltid. Jeg tror vi er mange som trenger å høre dette nå. ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #69 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å se at antall innleggelser stadig går nedover til tross for at ting åpnes mer og mer, er ikke det i seg selv en stor grunn til å gi håp og holde motet oppe? Ellers kan man ta ekstra vare på kjente og nære. Ikke minst benytte tiden til å reflektere rundt ting og tenke over hva man ønsker annerledes. Ellers tror jeg det er viktig og ikke grave seg ned i negative nyheter, som ofte også blir skrevet uten grunn. Anonymkode: 1d299...680 Det ene trenger ikke utelukke det andre. Anonymkode: e0f7b...f89 2
Gjest theTitanic Skrevet 6. mai 2020 #70 Skrevet 6. mai 2020 Å gi håp i en vanskelig tid er ikke teit.
Druid Skrevet 6. mai 2020 #71 Skrevet 6. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gi barna håp i denne situasjonen kan man trygt gjøre. Hva mener du forresten med å lyve til seg selv? Du er av den oppfatning at dette ikke kommer til å gå bra? Anonymkode: 1d299...680 At dette kommer til å gå bra igjen , ville implisere at vi kom tilbake til den verden vi hadde.Til det velkjente og det som tilsvarte folks håp og drømmer før. Jeg frykter verden kommer til å se markante endringer i samfunnet og at vi må tilpasse oss en ny fremtid. Mennesker er tilpasningsdyktige skapninger, men på samme tid motsetter vi oss endringer; denne spenningen gjør vondt. Og i motsetning av populær oppfatning, gjør dette mer vondt jo eldre du blir. Fremtiden KAN komme til å bli bedre, men det er perspektivet forbeholdt at vi aksepterer endringer; i perspektivet "bli bra IGJEN" ligger ett håp om å slippe endringer. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #72 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det ene trenger ikke utelukke det andre. Anonymkode: e0f7b...f89 Utdyp gjerne litt mer. Anonymkode: 1d299...680
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #73 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Utdyp gjerne litt mer. Anonymkode: 1d299...680 Ja takk til begge deler. Både det du skrev og det tråden handler om. Anonymkode: e0f7b...f89
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #74 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, Druid skrev: At dette kommer til å gå bra igjen , ville implisere at vi kom tilbake til den verden vi hadde.Til det velkjente og det som tilsvarte folks håp og drømmer før. Jeg frykter verden kommer til å se markante endringer i samfunnet og at vi må tilpasse oss en ny fremtid. Mennesker er tilpasningsdyktige skapninger, men på samme tid motsetter vi oss endringer; denne spenningen gjør vondt. Og i motsetning av populær oppfatning, gjør dette mer vondt jo eldre du blir. Fremtiden KAN komme til å bli bedre, men det er perspektivet forbeholdt at vi aksepterer endringer; i perspektivet "bli bra IGJEN" ligger ett håp om å slippe endringer. Det kommer aldri til å bli som før igjen nei, men var det egentlig så bra før da? Mest sannsynlig vil det bli bedre. Bare se på klimaet f.eks. Noe drastisk måtte skje der uansett før det kunne blitt helt krise. Folk reiste forferdelig mye og unødvendig, og det begynte å ta helt av. Anonymkode: 1d299...680
Silva Pluvialis Skrevet 6. mai 2020 #75 Skrevet 6. mai 2020 6 minutter siden, Druid skrev: At dette kommer til å gå bra igjen , ville implisere at vi kom tilbake til den verden vi hadde.Til det velkjente og det som tilsvarte folks håp og drømmer før. Jeg frykter verden kommer til å se markante endringer i samfunnet og at vi må tilpasse oss en ny fremtid. Mennesker er tilpasningsdyktige skapninger, men på samme tid motsetter vi oss endringer; denne spenningen gjør vondt. Og i motsetning av populær oppfatning, gjør dette mer vondt jo eldre du blir. Fremtiden KAN komme til å bli bedre, men det er perspektivet forbeholdt at vi aksepterer endringer; i perspektivet "bli bra IGJEN" ligger ett håp om å slippe endringer. Når de mener at det kommer til å gå over så henviser de til trusselen. At trusselen om sykdom, smitte og død én dag vil forsvinne. Og det vil den. Heldigvis.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #76 Skrevet 6. mai 2020 Jeg også synes det er litt teit. Det hjelper jo ikke å skrive det, annet enn at det gjør folk litt gladere. Det er som å be når det skjer terror. Det som hjelper er at vi begynner å forandre levemåten vår og er litt mer på lag med naturen. Corona kom av en grunn, og slike pandemier vil komme tilbake igjen og igjen hvis vi ikke tar og skjerper oss alle mann. Men jaja, søt greie. Anonymkode: 82bd2...7af 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #77 Skrevet 6. mai 2020 Nå skulle jeg akkurat svare: "Ja, det er bare deg". Men du har tydeligvis flere med deg. Det er for barn, ja, og andre som trenger trøst. Og de sliter for tiden, selv så privilegerte de er og så godt de har det. Mine har søsken, foreldre med trygge jobber, nok av it-utstyr og digitale lærere, noen korona-venner og snille foreldre. De gråter ofte nå for tiden, savner venner, savner besteforeldre, savner fritidsaktivitene, svømmehall, bibliotek, kiono og hverdag. De har blitt redd for sykdom (generelt), er lei seg for alt som er avlyst (sommerferien for eksempel, ikke større utenlandsturer, men sommerskole og -kurs, samlinger, små turer, korpsseminarer, alt er avlyst). For ikke snakke om 17.mai. Det er en trøst at til neste år blir det nok bra, for slik som dette blir det ikke hele livet. Anonymkode: 3d640...4a5 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #78 Skrevet 6. mai 2020 Bamsene og tegningene i vinduene og "alt blir bra igjen" er vel mest for barna. De fikk ikke leke med andre barn, da kan man gå på "bamsejakt" i vinduene når man er ute og går tur. Regnbuetegningene med "alt blir bra" er for å vise at i dette huset bor det også barn som kjeder seg. Jeg har ikke noen problemer med disse greiene, det er en hyggelig greie for unger som plutselig har fått hverdagen snudd opp-ned. Verre er det med balkong-klapping og andre teite ting hovedsakelig for voksne. Seriøst liksom? Anonymkode: 3a143...1ba 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #79 Skrevet 6. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer aldri til å bli som før igjen nei, men var det egentlig så bra før da? Mest sannsynlig vil det bli bedre. Bare se på klimaet f.eks. Noe drastisk måtte skje der uansett før det kunne blitt helt krise. Folk reiste forferdelig mye og unødvendig, og det begynte å ta helt av. Anonymkode: 1d299...680 Det er mange økonomiske interesser i reiseliv, så det det kommer til å ta seg opp igjen. Kanskje ikke til 100% samme nivå med usaturer for 2000 tur/retur siden dette ikke er økonomisk bærekraftig for reiseliv/flyselskaper sånn i bunn og grunn, men vi får nok tilbake 90%. Hva som er "unødvendig" er jo et definisjonsspørsmål. Reiseliv er nok ikke like unødvendig for den store delen av lokalbefolkningen i mange land som lever av å selge opplevelser, restaurantbesøk, andra attraksjoner osv. Det er faktisk folks levebrød det er snakk om. Anonymkode: 50442...331
Druid Skrevet 6. mai 2020 #80 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, Gorilla skrev: Når de mener at det kommer til å gå over så henviser de til trusselen. At trusselen om sykdom, smitte og død én dag vil forsvinne. Og det vil den. Heldigvis. Vel, dette var en varslet katastrofe. Den var bare ignorert, fordi tidligere hadde vi kunnet takle det ved å late som problemet ikke var stort. Vi hadde noen mindre utbrudd , vi raskt fikk kontroll over. Og vårt forhold til influensa er jo kjent. Spørsmålet er om vi kan gå tilbake nå til et slikt tankesett. Når vi vet at denne trusselen om sykdom, smitte og død er konstant og alltid vil være der. Det blir som spørsmålet : når kommer vi tilbake til en normal verden etter 11 september angrepet? Vi er sosiale dyr; vi lager sosiale settinger som skal utvikle oss om mennesker. Det er derfor vi har ting som russetid, og festivaler og fotballkamper. Hva skjer når disse skal bli regulerte arenaer for sosial distansering? Kanskje er det greit at de mister sin funksjon og blir borte, men hva gjør det med vår menneskelige relasjonsutvikling. Hva skal erstatte det?
Anbefalte innlegg