Gå til innhold

"Det blir bra igjen". Bare meg som synes det er teit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er enig i at sånt er litt kleint, på samme måte som jeg synes det er kleint med at "Nå må vi tenne et lys for ditt og datt, dere!" Men barna synes det er fint med en regnbue og et "Alt blir bra", så da lar jeg det passere uten å måtte sutre høylytt over det. Dette er virkelig ikke en kjepphest for meg.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du ikke fått med deg det så vet jeg ikke. Denne koronakrisen styres jo av myndigheter og politikk.

Anonymkode: 1d299...680

Hvem skulle styre det om ikke myndighetene? Og uavhengig av politisk stå sted.

Anonymkode: e0f7b...f89

• Liker 3
Skrevet

Men hvorfor er det så galt å ha slike positive tanker om fremtiden? Jeg er ikke av typen som slenger meg på slikt selv, men jeg synes det er flott at andre ønsker å fokusere på positive ting og ikke bare negativt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer virkelig ikke forstå dere som er negative til dette. Det er jo bare hyggelig og skaper samhold. Hva er feil med det? 

Anonymkode: bc2f1...3e4

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis dette her er en så vanskelig tid for mange har de ikke opplevd noen særlig utfordringer i livet. Jeg forstår at de som allerede sliter gjerne opplever forverring i denne tiden, men dette er ikke noe som gjelder hele samfunnet. Dette er en midlertidig tilstand som bare har vart i et par måneder som ikke har hatt noen katastrofe følger for samfunnet. Samfunnet går nesten som normalt igjen. Hva er det som er så ille at man trenger å skrive "det blir bra igjen" overalt? Det virker så kunstig og alt for mye for tingenes tilstand. 

Anonymkode: 880d9...ed5

På verdensnivå er dette en stor krise. Fysisk for de som er alvorlig syke, psykisk for de som må gå hjemme i månedsvis uten å gå ut eller de som mister noen til covid-19, økonomisk for de som mister jobb og ikke har Nav-ordning som vi har her. Så ting er ille der ute. Og for noen er det også ille her.  Vi i Norge som sitter på toppen av verden, vi har det best også nå under en pandemi. Få døde, lite smitte. Derfor er ting nesten som normalt her. Vi er heldige rett og slett, hvis det vi har å klage på er at det virker kunstig og overdrevent å skrive «det blir bra igjen» fordi vi ikke føler krisen på kroppen. 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, MiominMio skrev:

Men hvorfor er det så galt å ha slike positive tanker om fremtiden? Jeg er ikke av typen som slenger meg på slikt selv, men jeg synes det er flott at andre ønsker å fokusere på positive ting og ikke bare negativt. 

Helt enig! Jeg regner meg selv som kyniker, men kan ikke forstå katastrofetenkere og negativisme.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at barn får uttrykke seg gjennom tegning og helt topp at de har kommet opp med «Alt blir bra igjen». Det jeg misliker sterkt er at virksomheter som klesbutikker, renovasjonsselskaper, banker osv skal adoptere kampanjen som barn har laget helt selv og bruke den til egen vinning. Jeg syns det er kvalmt. 

Anonymkode: e1f6c...3be

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem skulle styre det om ikke myndighetene? Og uavhengig av politisk stå sted.

Det er ikke det som er saken. Saken er at det styres uansett av myndigheter og politikk. Og dette kunstige samholdet som det oppfordres til er ikke jeg noe for.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Nuttery skrev:

Jeg regner jo med at foreldrene setter seg ned og prater med barna på en ordentlig måte, som gjør at de forstår det de har mulighet til å forstå, uten å bli redd eller bekymret. Jeg tror dette kan gjøres uten å tegne tegninger med "alt blir bra" og regnbuer, at dette skal plastres på vinduene til bedrifter, tilfeldige som poster dette på facebook osv.

Men jeg syntes nordmenn generelt er veldig "meg meg meg" og gir blanke i andre inntil noe skjer, og da er vi plutselig så skinnhellige og får dugnadsånden over oss. Bryr seg ikke om annet enn seg selv ved normaltilstander, og plutselig så skal de fremstille seg selv som en slags mor Theresa. Selvfølgelig skal vi være positive og hjelpsomme, men noen ting bør man vurdere om hvor vidt det har en effekt på de som faktisk trenger det, eller om det er for å heve seg selv og sitt vesen.

Nå er det jo litt motstridende det du skriver. Du synes nordmenn er generelt "meg meg meg" men er det ikke sånn du tenker selv når du ikke liker tegninger og rosetog fordi du blir pinlig berørt?

Folk er forskjellige. Tegningene gir meg heller ingenting, men hvis det gir håp for noen og spesielt barn spiller det vel ingen rolle hva jeg synes.

Klappingen synes jeg også er teit. Helsepersonell fortjener heller anerkjennelse iform av høyere lønn og bedre arbeidsvillkår.

Endret av miaw
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Om barna liker det støtter jeg det. For min del syns jeg det er kleint, men er sikkert litt treg nordmann.😅

Anonymkode: 30ba7...154

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke noe rosetog har hjulpet noe som helst.

Anonymkode: 69935...ce5

Det løser ingen ting, men for noen er samhold og det å enes om noe, viktig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

'Alt blir bra' synes jeg er en fin ting, men alt med måte. Har ikke sett overdreven bruk her hvor vi bor.

Klappingen er teit, kohort er også et teit ord som gjør ting langt vanskeligere enn nødvending.

Det vil jo bli mest sannsynlig bli bra igjen, kanskje det blir et anderledes verdensbilde. Men er det nødvendigvis negativt? Jeg håper det kommer mye godt ut av dette.

Hele koronaepedimien viser jo at det er altfor mye reising i verden. Med mindre reising hadde spredningen gått langt raskere. Kanskje også de i lavlønnsyrkene (som har vist seg å være ekstremt viktig i samfunnet) også kan få bedre lønn. Klapping betaler ikke regninger.

Anonymkode: c2200...404

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det som er saken. Saken er at det styres uansett av myndigheter og politikk. Og dette kunstige samholdet som det oppfordres til er ikke jeg noe for.

Så du synes ikke vi må prøve å holde sammen, og motet oppe, i en krise verden aldri har sett maken til? Og som ingen vet hvordan vil ende?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det var  kunst og håndverk-leksa til min 3 klassing  for noen uker siden-ganske lik for alle barn i hele Norge

. (han gadd ikke henge den opp i vinduet for syns regnbuer er teite)

Men altså.. det er beregnet for barn og laget av barn

- at voksne folk blir lei av det  for de ikke evner å se at noen kanskje har glede av det blir litt sånn hvem er den mest fornuftige her?  Begredelige ,enslige folk som ikke liker barn så må spy litt galle på KG ?

Anonymkode: 9528b...6e4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Voksne nordmenn er jammen en gjeng sutrehuer!! Syter og klager over alt som finnes!!

Anonymkode: 9c7e5...625

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du synes ikke vi må prøve å holde sammen, og motet oppe, i en krise verden aldri har sett maken til? Og som ingen vet hvordan vil ende?

Jo, men ikke på en kunstig måte. Om noen ønsker det slik så er det jo bra for dem. Og du, det kommer til å gå helt fint😊🌈🌈 Det kan vi alle si helt sikkert uten tegninger som barn og voksne har blitt oppfordret til å tegne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

I utgangspunktet synes jeg ikke at "alt blir bra" er teit. Synes det er fint at barna tegner og får håp. Men jeg synes det er litt teit at Norge kopierte et slagord som startet blant barna i Italia - et land som var og er ekstremt mye hardere rammet. Der barna hadde totalt portforbud i mange, mange uker, og ikke kunne forlate hjemmene sine i det hele tatt. Ikke engang 1 minutt utenfor døra var tillatt. 

Men det teiteste var den norske klappingen for helsepersonellet. Dette ble også kopiert fra noe som startet i Italia. Der eksploderte smitten, og helsevesenet var helt på knærne. Vi har vel alle sett bilder og videoer fra sykehusene i Nord-Italia. Korriger meg gjerne dere som jobber i helsevesenet i Norge; men i Norge har det hittil ikke vært krise på sykehusene. Det har ikke vært hundrevis av døde blant helsepersonellet. Det har ikke vært helsepersonell som jobber nærmest 24 timer i døgnet i saler som er overfylte med mennesker som kjemper for livet. Helt greit at helsepersonell trenger respekt - og ikke minst høyere lønn og status. Men å kopiere en klappeaksjon fra et land som var i en helt annen situasjon, ble for meg superkleint. 

Hva med å finne på noe selv, Norge? Og ikke bare blindt kopiere? 

Endret av Dolce
  • Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

'Alt blir bra' synes jeg er en fin ting, men alt med måte. Har ikke sett overdreven bruk her hvor vi bor.

Klappingen er teit, kohort er også et teit ord som gjør ting langt vanskeligere enn nødvending.

Det vil jo bli mest sannsynlig bli bra igjen, kanskje det blir et anderledes verdensbilde. Men er det nødvendigvis negativt? Jeg håper det kommer mye godt ut av dette.

Hele koronaepedimien viser jo at det er altfor mye reising i verden. Med mindre reising hadde spredningen gått langt raskere. Kanskje også de i lavlønnsyrkene (som har vist seg å være ekstremt viktig i samfunnet) også kan få bedre lønn. Klapping betaler ikke regninger.

Anonymkode: c2200...404

Jeg håper at det blir en endring i form av at de som er «usynlige», men svært viktige, blir sett. Dessverre glemmer folk flest raskt.

Skrevet (endret)
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er fint. Men kan vi ikke stå sammen uten å bli fortalt hva vi skal gjøre med symboltegninger, rosetog osv, osv? Det blir så kunstig. Og det er alltid politikk som ligger bak slike markeringer.

Politikk er jo pr definisjon alt vi skal gjøre sammen, så rent faktuelt har du rett.

Men uten disse symbolene vi trekker fram, er det ikke synlig at vi står sammen. Spesielt ikke i en demokratisk utvidet debatt med høy grad av ytringsfrihet.

Kanskje den viktigste symptomet på at politisk korrekthet muligens ikke er en reell ting, er vårt behov for denne typen symbolhandlinger, og at mange av disse må arrangeres. 

Grunnen til at det fremstår kunstig, er jo fordi vi ikke HAR noe som naturlig viser at vi alle står sammen i en situasjon; sånn at hele poenget faktisk ER at det skal oppfattes "kunstig", som en unaturlig handling man gjør for å signalisere sin støtte.  

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du, det kommer til å gå helt fint😊🌈🌈

Det er hyggelig å være positiv, men for svært mange er det veldig vanskelig å se din optimistiske fremtid. Det meste vi ser foran oss, er at dette kommer til å gjøre vondt og skade oss lenge. Å gi barna håp og lyge for oss selv er av og til en nødvendig strategi, selv om den er nyttesløs.   

Endret av Druid
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Overraskende å lese at jeg ikke er den eneste som synes slike ting er kleint! 😅Regnbue, rosetog, klapping på balkong og stolte kollegaer som en etter en bytter profilbilde: «Jeg er sykepleier!». Det er jo egentlig en fin greie, jeg blir bare så lett flau av alt sånt.

Anonymkode: 3f67f...32d

• Liker 3
  • Opprett ny...