Gå til innhold

Når er det trygt å spise bær man kjøper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte jordbær i går og kan jo ikke akkurat vaske dem med såpe og vann mtp corona virus. De må vel stå 3 dager før man er sikker på at viruset dør? Andre tips? Lyst på dem nå når de er ferske 

Anonymkode: b91b6...bcb

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er det vel ikke på jordbær viruset overlever i flere dager..... Det er vel stål og hard plast. 

Viruset har ikke gode kår på mat, og før etter relativt kort tid. 

For at det skal være nødvendig å vente til viruset før før man spiser bærene, må det jo være nok virus der til å fremkalle sykdom. Det er ikke slik at alt som er ute i samfunnet har virus på seg. 

Jeg spiser bær 😊 

Jeg vasker hendene mine, spriter, vasker og spriter. 

Jeg unngår så langt jeg greier å ikke plukke meg i ansiktet. 

Jeg bruker munnbind i rom full av folk, som på supern.

Anonymkode: e2bd0...291

• Liker 1
AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke på jordbær viruset overlever i flere dager..... Det er vel stål og hard plast. 

For at det skal være nødvendig å vente til viruset før før man spiser bærene, må det jo være nok virus der til å fremkalle sykdom. Det er ikke slik at alt som er ute i samfunnet har virus på seg. 

Jeg spiser bær 😊 

Så da er det trygt å spise dem når de har stått i kjøleskapet siden i går? Vet at ikke alt har smitte, men man må jo nesten gå utifra det 

AnonymBruker

Bær kan skylles i eddikvann, så skylles det med rent vann etterpå. Da holder de seg bedre også. 1/3-del hvit eddik, 2/3-del vann. Skyll med rent vann. Og tørk de.

Anonymkode: 1eacf...9f8

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bær kan skylles i eddikvann, så skylles det med rent vann etterpå. Da holder de seg bedre også. 1/3-del hvit eddik, 2/3-del vann. Skyll med rent vann. Og tørk de.

Tenker at eddik lukter og smaker endel. Blir ikke denne smaken/lukten igjen på bærene? 

Anonymkode: 1392c...3af

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenker at eddik lukter og smaker endel. Blir ikke denne smaken/lukten igjen på bærene? 

Anonymkode: 1392c...3af

Nei, det setter ikke smak eller lukt. Det skal bare skylles i det, ikke ligge i det.

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da er det trygt å spise dem når de har stått i kjøleskapet siden i går? Vet at ikke alt har smitte, men man må jo nesten gå utifra det 

Da bør du holde deg til å spise ting med emballasje om du er så bekymret. Vil tro viruset blir bevart/overlever bedre i kjøleskapet også forsåvidt. 

AnonymBruker

Men i alle dager, myndighetene har jo sagt at mat er trygt. Jeg skyller alltid epler, bær osv, men spiser helt som normalt :) Forstår ikke hysterien på dette nivået altså. 

Anonymkode: 22a92...864

• Liker 10

Annonse

Annonse
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser bær 😊 

Virus lever ikke og trenger ikke mat.  De er en kapsid som inneholder et rna-arvestoff. 

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært trygt hele tiden. 

Når det gjelder norsk jordbær er jeg uansett mer redd for Noro enn Corona, tar mye heller en runde med sistnevnte. 

Anonymkode: 46187...8d5

Fatter ikke hvorfor Koronavirus ikke kan spres via mat! ??

Anonymkode: f1cb5...634

AnonymBruker
  • Opprett ny...