AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #41 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Utrolig ulogisk å tenke slik. Med dagens kronekurs taper man penger i utgangpunktet. På toppen av det må du betale både norsk og svensk moms, da de ikke har vat-refund ordninger, så det blir en dyr handletur. Anonymkode: 2802d...f9a Det skiller ikke så mye på NOK og SEK som man skulle tro. 100 SEK koster i skrivende stund 104 NOK, og med handling for noen tusen så blir det kun knappe 90 kroner ekstra. Det kompenseres godt ved at det fortsatt er en del varer som er billigere. Anonymkode: 1e3a7...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #42 Skrevet 6. mai 2020 Når grensene åpner vil neste dagligvarehandel gjøres i Sverige. Bedre utvalg, bedre priser og er min nærbutikk, da det er lengre til norsk dagligvare fra mitt bosted. Anonymkode: 10c43...705 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #43 Skrevet 6. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp av og sitt stille til du får beskjed. Er det så vanskelig? Anonymkode: d1cf2...487 På hvilket grunnlag beordrer du folk til å sitte stille? Har det noen gang gått ut påbud eller anbefalinger om å sitte stille? Hjelper det noen som helst at hele befolkningen sitter på ræva? Så de blir feite, får høyt blodtrykk, diabetes og blir sykere hvis de får korona? Er så møkk lei folk som skal tre sitt hjemmesnekrede regelverk nedover ørene på folk. Anonymkode: 25a24...2fc 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #44 Skrevet 6. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det skiller ikke så mye på NOK og SEK som man skulle tro. 100 SEK koster i skrivende stund 104 NOK, og med handling for noen tusen så blir det kun knappe 90 kroner ekstra. Det kompenseres godt ved at det fortsatt er en del varer som er billigere. Anonymkode: 1e3a7...a6f Du har jo fullstendig misforstått dette med valuta. Så om du reiser til England så blir det endra billigere? Fordi du får 12 pund for 100 kroner? Det er dyrt å være dum. Anonymkode: 2802d...f9a
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #45 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har jo fullstendig misforstått dette med valuta. Så om du reiser til England så blir det endra billigere? Fordi du får 12 pund for 100 kroner? Det er dyrt å være dum. Anonymkode: 2802d...f9a Jo, takk for det Den som viser dumskap her er derimot deg, som ikke forklarer egen logikk. Det var du som tok opp kronekursen, men det er selvsagt ikke eneste kostnad for reise. Ved storhandel kan det likevel bli billigere litt avhengig av hva man kjøper. Anonymkode: 1e3a7...a6f 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #46 Skrevet 6. mai 2020 Jeg har (eldre) familie i danmark og åpner grensene så kommer jeg til å dra for og besøke dem. Jeg kommer ikke til å sette meg på et fly for å ta 14 dager på Granka. Anonymkode: c890d...4d8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #47 Skrevet 6. mai 2020 Jeg bor i utlandet og har tenkt meg til Norge når de åpner. Anonymkode: c548c...ce2
Thea82 Skrevet 6. mai 2020 #48 Skrevet 6. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har (eldre) familie i danmark og åpner grensene så kommer jeg til å dra for og besøke dem. Jeg kommer ikke til å sette meg på et fly for å ta 14 dager på Granka. Anonymkode: c890d...4d8 Hvis det er dine foreldre er det «anerkjennelsesverdig formål» for å reise inn i Danmark. Jeg ble først klar over den regelen i dag (bor i Danmark). Så nå kan min far komme på besøk!
Belima Skrevet 6. mai 2020 #49 Skrevet 6. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal til Island i sommerferien sammen med samboer for å besøke familien hans, hvis Island åpner grensene og flyplassen. Når karantenen opphører så skal jeg også på Ikea og kjøpe kjøkken og andre ting, holder på å pusse opp her. Anonymkode: ed516...1f7 Husk at når en handler i Sverige og skal ha det med hjem så er det toll på varene. er du borte under ett døgn så kan du ha med varer for kr 3000,- over ett døgn så er kr 6000,-. Husk å fortolle ved grensa ellers blir det dyrt hvis du blir stoppet. Ikke alle tenker over det med toll. https://www.toll.no/no/handle-i-utlandet/verdigrensa/ 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #50 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skiller ikke så mye på NOK og SEK som man skulle tro. 100 SEK koster i skrivende stund 104 NOK, og med handling for noen tusen så blir det kun knappe 90 kroner ekstra. Det kompenseres godt ved at det fortsatt er en del varer som er billigere. Anonymkode: 1e3a7...a6f Kommer an på hvor mye du handler for, men for 10.000 svenske må du ut med 10.400 norske. I tillegg kommer drivstoff +++..... Anonymkode: 44c0b...61e
Hengebuksvinet Skrevet 6. mai 2020 #51 Skrevet 6. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Der er lenket til en spansk side der, så vet ikke hva det står videre. Men hvis du ser planen til Spania nå, som er vedtatt, virker det usannsynlig at det åpnes for turisme i juli altså. De har ikke engang åpnet egne utdanningsinstitusjoner. Av en eller annen grunn legger ikke lenken seg inn. Men ligger på VG; slik tar spanjolene hverdagen tilbake Anonymkode: 09167...0db Det er et forlag om å stenge helt til oktober. Ser heldigvis ut til at sanchez får støtte til å gjennomføre gjenåpningen i faser. Landet blir nok først åpnet for dem som har recidensia her.
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #52 Skrevet 6. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Spania holder stengte grenser for innreise til oktober. Så like lurt å sjekke andre lands regler. Anonymkode: f995a...cb0 Jepp. Jeg skal til et annet land i Europa om litt over en måned. Men det landet har stengt grensene, og flyet er kansellert, så det har liten betydning hvilke råd Norge kommer med. Jeg skal til USA i oktober. Jeg kommer til å dra hvis det er mulig. Dvs hvis det ikke er karantene hverken der eller her, hvis flyet går, hvis UD ikke fraråder reiser, og hvis jeg slipper inn i landet. Det er mange «hvis»... Anonymkode: 93fb4...c5b 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #53 Skrevet 6. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, takk for det Den som viser dumskap her er derimot deg, som ikke forklarer egen logikk. Det var du som tok opp kronekursen, men det er selvsagt ikke eneste kostnad for reise. Ved storhandel kan det likevel bli billigere litt avhengig av hva man kjøper. Anonymkode: 1e3a7...a6f Jeg kan komme med et eksempel; En enkel Malm kommode I Norge; 999 nok I Sverige; 995 sek - det vil si 1038 norske kroner med dagens kurs Og slik er det for alt på Ikea akkurat nå. Da kronekursen har gått til h*** den siste tiden, uten at prisene i Norge har tatt igjen da det som er tilgjengelig i butikken fortsatt er kjøpt til gammel innsalgspris. På toppen av det kommer det at du må betale tusenvis i moms og toll på grensen i det du kjører over med et helt kjøkken. Så hadde jeg trengt et nytt kjøkken akkurat nå hadde jeg reist til IKEA Norge, i går, før prisene blir justert med ny innkjøpspris fra utland. Anonymkode: 2802d...f9a 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #54 Skrevet 6. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan komme med et eksempel; En enkel Malm kommode I Norge; 999 nok I Sverige; 995 sek - det vil si 1038 norske kroner med dagens kurs Og slik er det for alt på Ikea akkurat nå. Da kronekursen har gått til h*** den siste tiden, uten at prisene i Norge har tatt igjen da det som er tilgjengelig i butikken fortsatt er kjøpt til gammel innsalgspris. På toppen av det kommer det at du må betale tusenvis i moms og toll på grensen i det du kjører over med et helt kjøkken. Så hadde jeg trengt et nytt kjøkken akkurat nå hadde jeg reist til IKEA Norge, i går, før prisene blir justert med ny innkjøpspris fra utland. Anonymkode: 2802d...f9a Det er dyrere for meg å reise til den norske Ikea. Bor øverst i Finnmark, og det er mye kortere vei og ingen bompenger til den svenske Ikea. Anonymkode: ed516...1f7 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #55 Skrevet 6. mai 2020 Nei. Reiser ikke en meter. Vil ikke bli syk. Håper de stenger grenser til våren 2021. Hadde passt meg ypperlig. 🤗 Anonymkode: 8b4b4...a6a 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #56 Skrevet 6. mai 2020 Reiser til sydligere strøk i oktober om jeg får lov( jobber i helse) , slipper 14 dager karantene ( kan ta 7 dager) og forsikringen gjelder. I år blir det Norge rundt! Anonymkode: ea83f...20d 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #57 Skrevet 6. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp av og sitt stille til du får beskjed. Er det så vanskelig? Anonymkode: d1cf2...487 Tipper at du er en som vanligvis er en som liker å slappe av og å sitte stille... Jeg reiser om det blir lov. Så enkelt. Anonymkode: 19c80...e15 7
MyMichelle Skrevet 6. mai 2020 #58 Skrevet 6. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke karantene, og IKEA har vært åpen hele veien. Jeg har vært innom tre ganger og kjøpt ting til prosjekter i huset. Anonymkode: 2802d...f9a Det er karantene om man skal dra til IKEA i Sverige. Antar det er det hun mener. Det er ikke alle som bor nær en norsk IKEA. Den nærmest meg er i Haparanda. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #59 Skrevet 6. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå er det jo slik at de MÅ slippe inn minst 30tusen utlandske arbeidere til jordbruket i løpet av kort tid. Hva mener du da? Skal vi måtte bli "låst" inne i eget land mens de drar inn folk fra land som er fattige og dermed heller ikke har skikkelig tiltak mot korona? Vil tro det er større fare ved å tilltate de 30tusen inn til landet, enn at vi reiser i norden og bruker de smittevernstiltakene vi i dag bruker som å vaske hender, og prøve å unngå å være alt for nære andre. Nyse i papir mm. Anonymkode: 44806...3f7 Den skjønner jeg ikke De mener ungdom bør jobbe og tar vekk ganske mange ungdomsjobber med å gjøre dette. Kommer ikke til å kjøpe norske jordbær når det er slik. Anonymkode: 33f09...38e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #60 Skrevet 6. mai 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Reiser til sydligere strøk i oktober om jeg får lov( jobber i helse) , slipper 14 dager karantene ( kan ta 7 dager) og forsikringen gjelder. I år blir det Norge rundt! Anonymkode: ea83f...20d U wish. Du blir nok hjemme slik alle andre må. Anonymkode: 8b4b4...a6a
Anbefalte innlegg