Gå til innhold

Nye råd om utenlandsreiser i morgen. Skal du reise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Bombibit skrev:

Jeg reiser utenlands i sommer. Kommer til å bli en av de bedre feriene siden turisttrykket er langt mindre. Flere uker ved Middelhavet kommer til å gjøre godt for kropp og sjel. 

Og du er sikker på at det går fly?

Anonymkode: 1e3a7...a6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lufthansa og KLM flyr på Oslo hver dag. Fra Amsterdam og Frankfurt er flytilbudet enda større videre ut i Europa eller resten verden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn gjør ikke jobben hurtig nok, derfor hyrer de inn østeuropeisk arbeidskraft, sa en jordbærbonde fra Sogn på Dagsrevyen. 

Anonymkode: 1c7fa...369

Tviler på at det er den egentlig grunnen, det er vel snarere det at de kan underbetale disse østeuropeerne. Var en sak om det i Klassekampen nettopp, en permittert flyvertinne fra Oslo ville gjerne jobbe i landbruket under krisa. Hun ble tilbudt 124 kroner timen for å plukke/sortere grønnsaker. Hun endte med å bli værende på dagpenger, som tross alt var mer lønnsomt. Sier seg selv at ingen nordmenn vil akseptere en så latterlig lønn. 

Anonymkode: 6fceb...ff1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: f5574...f16

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer ikke til å reise utenlands i sommer, og skjønner ikke at noen gidder (med mindre de har barn eller gamle/syke slektninger i utlandet). Mesteparten av gleden med å reise er jo å kunne bevege seg fritt overalt, ta en spontan tur innom en folksom kafé eller restaurant, bli kjent med noen artige mennesker på en bar, hoppe på en trikk/bane til neste severdighet. Når alt er preget av sosial distansering, antibac og kø for å komme inn i butikker med redusert innslipp, og mange steder kanskje holder stengt, så er mye av opplevelsen borte.

Jeg er generelt for å omfavne situasjoner slik de er, heller enn å krampaktig forsøke å late som noe annet. Så heller enn å traske rundt i et post-apokalyptisk Italia eller Spania hvor de døde knapt er lagt i jorda og befolkningen prøver å stable seg på beina, satser jeg på norsk natur, sjø og late dager hjemme med leseprosjekter og mine nærmeste venner/familie. Det kommer flere somre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Tipper at du er en som vanligvis er en som liker å slappe av og å sitte stille... Jeg reiser om det blir lov. Så enkelt. 

Anonymkode: 19c80...e15

Der tok du fullstendig feil. Har bolig i utlandet, men klarer å sitte stille når de som vet bedre enn meg sier det.

Anonymkode: d1cf2...487

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor tror du lønna er så lav? Det er jo på grunn av ensidig arbeidsinnvandring fra Øst-Europa. Ingen som sier at norsk ungdom bør kunne forvente topplønn uten arbeidserfaring, men et vanlig anstendig lønnsnivå som gjør det mulig å spare opp litt penger som bosatt i Norge bør en kunne forvente. ,

For øvrig jobber mange blant norsk ungdom hardere enn tidligere generasjoner, sannsynligvis den du er i også. For å komme noen vei i dag er arbeidserfaring og utdanning viktigere enn noensinne, og de fleste blant ungdommene i vår familie jobber og står på stort sett hele døgnet. Skolegang/utdanning om dagen, og de som har jobb, jobber nesten hver eneste dag inkludert helger, ferier og helligdager. Og de som ikke får jobb vil gjerne ha det. Så det er nok de som er en del eldre, og som har levd lenge på velferdsstaten som er mer bortskjemte. 

Uansett, så vil det være galskap å ta inn titusenvis av gjestearbeidere i år, det eneste som burde vært lov fra utenlandsk innreise ut året bør være registrerte kjærester/partnere, familie og de som allerede har et arbeidsmessig forhold til Norge (dvs. en gyldig og løpende arbeidskontrakt med kontinuerlig inntekt fra en norsk arbeidsgiver, ikke vikarer som bare kalles inn når de "trengs"). Grensene bør være stengt for nye arbeidstakere og de som bare er turister hvert fall over fellesferien. Å risikere å ødelegge hele innsatsen med nedstengning de siste 8 ukene bare fordi bøndene skal spare penger på utenlandske gjestearbeidere syntes jeg er grovt uansvarlig, og kan før til at ny smitte blusser opp kraftig igjen. Og med flere smittede som utgangspunkt, kan det bli en langt hardere og mer langvarig nedstengning neste gang. Da snakker vi om at stengningen kan vare et halvt år eller mer, med en fullstendig tilintetgjort økonomi i etterkant. 

Nå er det jo blitt minstelønn innen servering, renhold, landbruk og byggenæringen nettopp pga den høye andelen utenlandske arbeidere så det ikke skal forekomme underbetaling. Forstår derfor ikke hvor «spare penger» kommer inn i bildet. Lønna er ikke høy for de under 18 år og det er lettere å få utenlandske arbeidere til å jobbe innen disse bransjene. Nå har ikke jeg oversikt over hvor mange fra utlandet som det ble ment trengtes for å komme inn til sesongarbeid, det blir neppe så mange som vanlig når så og si hele turistnæringen ligger nede. Og hva skiller sesongarbeidere fra familie som skal inn til landet? Så og si hele Europa er under restriksjoner.

Anonymkode: 5faab...887

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Villfisker skrev:

Nei. Jeg tar ikke sjansen på å bli smittet eller dra med smitte hjem.

Jobber ikke i helse, og hadde i hvert fall ikke reist da. Hadde sikkert ikke fått lov heller.

Reiseforbud for helsearbeidere er fjernet. Likt for alle. Men må selfølgelig fortsatt i karantene.

Anonymkode: ea83f...20d

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ikke til å reise utenlands i sommer, og skjønner ikke at noen gidder (med mindre de har barn eller gamle/syke slektninger i utlandet). Mesteparten av gleden med å reise er jo å kunne bevege seg fritt overalt, ta en spontan tur innom en folksom kafé eller restaurant, bli kjent med noen artige mennesker på en bar, hoppe på en trikk/bane til neste severdighet. Når alt er preget av sosial distansering, antibac og kø for å komme inn i butikker med redusert innslipp, og mange steder kanskje holder stengt, så er mye av opplevelsen borte.

Jeg er generelt for å omfavne situasjoner slik de er, heller enn å krampaktig forsøke å late som noe annet. Så heller enn å traske rundt i et post-apokalyptisk Italia eller Spania hvor de døde knapt er lagt i jorda og befolkningen prøver å stable seg på beina, satser jeg på norsk natur, sjø og late dager hjemme med leseprosjekter og mine nærmeste venner/familie. Det kommer flere somre. 

Nå finnes det de som absolutt ikke planlegger å sose rundt i turistgater, men som besøker partnere/familie og/eller er der i forbindelse med jobboppdrag. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo blitt minstelønn innen servering, renhold, landbruk og byggenæringen nettopp pga den høye andelen utenlandske arbeidere så det ikke skal forekomme underbetaling. Forstår derfor ikke hvor «spare penger» kommer inn i bildet. Lønna er ikke høy for de under 18 år og det er lettere å få utenlandske arbeidere til å jobbe innen disse bransjene. Nå har ikke jeg oversikt over hvor mange fra utlandet som det ble ment trengtes for å komme inn til sesongarbeid, det blir neppe så mange som vanlig når så og si hele turistnæringen ligger nede. Og hva skiller sesongarbeidere fra familie som skal inn til landet? Så og si hele Europa er under restriksjoner.

Anonymkode: 5faab...887

Det er ikke akkurat at ukjent at en del arbeidsgivere spekulerer i utenlandsk arbeidskraft som ikke kjenner til rettighetene sine. Og de av dem som eventuelt gjør det har ikke så mye å stille opp mot en arbeidsgiver som sitter med alle kortene. Det vil være svært  dyrt for en Østeuropeisk arbeidstaker å kjøre sak ut av det, særlig med tanke på de begrensede midlene til en typisk Østeuropeisk arbeidstaker. Norsk ungdom har generelt mer ressurssterke foreldre, det er derfor ikke like enkelt for en arbeidsgiver å sno seg unna ting som minstelønn eller andre vilkår. 

Jada, det har tradisjonelt kanskje vært lettere å rekruttere utenlandsk arbeidskraft i titusentalls. Men nå er det en helt spesiell situasjon, og da burde man ha tenkt utradisjonelt for å redusere faren for ny bølge og ny langvarig nedstengning. 

Jeg syntes det er en stor forskjell på de som har partner/familie her og/eller som jobber her kontinuerlig, enn sesongarbeidere i titusentalls som bare er her en kort periode, og som kanskje ikke har vært i Norge engang før. Man kan jo ikke ta fra folk familierelasjoner eller en jobb de allerede har, men jeg syntes ikke man som utenlandsk arbeidstaker uten et allerede etablert forhold til arbeidslivet i Norge kan kreve noe med det første. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at det er den egentlig grunnen, det er vel snarere det at de kan underbetale disse østeuropeerne. Var en sak om det i Klassekampen nettopp, en permittert flyvertinne fra Oslo ville gjerne jobbe i landbruket under krisa. Hun ble tilbudt 124 kroner timen for å plukke/sortere grønnsaker. Hun endte med å bli værende på dagpenger, som tross alt var mer lønnsomt. Sier seg selv at ingen nordmenn vil akseptere en så latterlig lønn. 

Så nettopp på nyhetene i kveld at pga at de ikke får plukkere til Norge tidsnok, vil avlingen bli ødelagt. 

Er det ikke bedre å betale mer for norsk arbeidskraft som må læres opp og klare å redde noe av avlingen, enn å kasserer den fordi undetbetalte østeuropeere ikke kan komme hit? 

Anonymkode: 1c7fa...369

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reiser til Sverige om de kutter karantenen ja. Jobber ikke innen helse.

Anonymkode: cfab8...5a4

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flyene har gått hele tiden, riktignok ikke overalt. 

Eneste grunnen til at jeg ikke har tatt en langhelg i Stockholm, der livet var som normalt, er at reiserådene gjør at reiseforsikringen ikke gjelder. Karantenen er ikke noe problem, jobber uansett fra hjemmekontor. 

Anonymkode: 2802d...f9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, Villfisker skrev:

Nei. Jeg tar ikke sjansen på å bli smittet eller dra med smitte hjem.

Jobber ikke i helse, og hadde i hvert fall ikke reist da. Hadde sikkert ikke fått lov heller.

Den loven om at helsepersonell ikke får reise er opphevet.

Uansett så skal vi på ferie her. Risikerer ikke å havne på sykehus i utlandet. 

Reiser tillegg alene med tre barn.

Anonymkode: 73f68...fca

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

DISSE østeuropeerne😄

Anonymkode: d1cf2...487

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det for noe tull å si? Vi har stort hus med stor hage og basseng rett ved stranden i Portugal. Våre dager tilbringer vi med en annen familie, først på en øde strand(som ikke er stengt) og så hjemme ved bassenget. Griller og drikker vin ute til de sene nattetimer. DET er ferie for oss. Er ikke alle som på død og liv Må rusle rundt og drive med turistsyssler.

Anonymkode: 4b648...edf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Får vente å se om det blir endringer først. Jeg drar ikke utenlands om det fortsatt frarådes.

Anonymkode: 44c0b...61e

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og brukerangrep, og svar til det. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet

Kroatia har fjernet karantene 🌞🌊 Har booket  i Juli 👏🏻

Anonymkode: 5f2cf...431

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fikk nå nettopp mail fra flyselskapet at de gledet seg til at jeg skulle fly med dem i august, at jeg kunne (for en billig sum) booke meg over på businessclass 😛 

Anonymkode: 39a62...ad8

• Opprett ny...