Gå til innhold

Nye råd om utenlandsreiser i morgen. Skal du reise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hæ?? Karantene etter hyttetur? Aldri hørt noe om. Hva er poenget med det? Er da vel ikke noe mer smittefare på ei hytte enn der folk bor til vanlig?

Anonymkode: 25a24...2fc

Synes det er merkelig folk tror det kun finnes hytter på rett side av svenskegrensen. NEsten som det skulle være troll eller noe så fort man kjører over svinesundet.

Anonymkode: 44806...3f7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er merkelig folk tror det kun finnes hytter på rett side av svenskegrensen. NEsten som det skulle være troll eller noe så fort man kjører over svinesundet.

Anonymkode: 44806...3f7

De aller fleste norske hytteeiere har jo hytte i Norge, så gitt problemene med grensepassering om dagen vllle man jo tro det var naturlig å nevne at hytta ligger i Sverige hvis det er der den er.....

Anonymkode: 25a24...2fc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/11436372/

"Glem sydenturen i år"

blir vel neppe noen sydentur i år.

skulle gjerne ha reist til Kypros,  men vi har nylig avbestilt og leid hytte i Norge istedet.  Det kommer flere sommere. 

Og disse 30000 som kommer for å jobbe.. De må jo først i karantene og dette er jo jobber nordmenn ikke gidder å gjøre. skal vi ha mat på bordet må vi jo ha noen som plukker maten 

Anonymkode: 57259...993

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper folk er klar over at de ikke er dekket av reiseforsikringen dersom de trosser UDs reiseråd og kaster seg på et utenlandsfly.

Hvis de da plutselig blir syke eller havner i en ulykke og må på sykehus risikerer de ikke mindre enn milliongjeld.

Anonymkode: cd413...b56

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/11436372/

"Glem sydenturen i år"

blir vel neppe noen sydentur i år.

skulle gjerne ha reist til Kypros,  men vi har nylig avbestilt og leid hytte i Norge istedet.  Det kommer flere sommere. 

Og disse 30000 som kommer for å jobbe.. De må jo først i karantene og dette er jo jobber nordmenn ikke gidder å gjøre. skal vi ha mat på bordet må vi jo ha noen som plukker maten 

Anonymkode: 57259...993

Finnes masse ungdom eller unge voksne som ser etter sommerjobber/sesongjobber, som bare blir vanskeligere å vanskeligere å få for hvert år på grunn av automatisering og arbeidsinnvandring. Det er bare vrøvl fra høyresiden i politikken at nordmenn ikke vil ha disse jobben, om det er tilfelle så skyldes det i så fall sosial dumping som nettopp muliggjøres av stor arbeidsinnvandring. Og i år og flere år fremover blir det ennå vanskeligere for ungdom med lite/ingen arbeidserfaring med tanke på den økonomiske nedgangen som følge av korona. 

Hadde man vært litt smart, så hadde man stengt grensene for generell arbeidsinnvandring hvert fall i år, (de eneste unntakene for de innvandrerne som allerede har partner/barn/familie/forpliktelser her). Da kunne man fått flere ungdom i jobb, og samtidig unngått galskapen med at 30.000 sesongarbeidere drar med seg ny smitte inn. 

Anonymkode: 1e3a7...a6f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper folk er klar over at de ikke er dekket av reiseforsikringen dersom de trosser UDs reiseråd og kaster seg på et utenlandsfly.

Hvis de da plutselig blir syke eller havner i en ulykke og må på sykehus risikerer de ikke mindre enn milliongjeld.

Det er helt avgjørende for meg. I det reiseforsikringen sier ok er jeg på et fly ut av landet :)

Anonymkode: 2802d...f9a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at folk vil ut og reise nå 🤔 jeg kan være på reise i flere mnd i strekk til vanlig, men akkurat nå ville jeg aldri forlatt Norge selvom jeg kunne.

Anonymkode: 5d5e9...45f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reiser til utlandet i sommer. Har reist mange ganger før uten reiseforsikring og det har aldri skjedd noe uansett. Så lenge en er flink til å opprettholde smitteverntiltakene er det trygt. Mange land har jo mye mindre spredning enn Norge også som gjør Norgesferien mer utrygg sånn sett.

Anonymkode: f5574...f16

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Finnes masse ungdom eller unge voksne som ser etter sommerjobber/sesongjobber, som bare blir vanskeligere å vanskeligere å få for hvert år på grunn av automatisering og arbeidsinnvandring. Det er bare vrøvl fra høyresiden i politikken at nordmenn ikke vil ha disse jobben, om det er tilfelle så skyldes det i så fall sosial dumping som nettopp muliggjøres av stor arbeidsinnvandring. Og i år og flere år fremover blir det ennå vanskeligere for ungdom med lite/ingen arbeidserfaring med tanke på den økonomiske nedgangen som følge av korona. 

Hadde man vært litt smart, så hadde man stengt grensene for generell arbeidsinnvandring hvert fall i år, (de eneste unntakene for de innvandrerne som allerede har partner/barn/familie/forpliktelser her). Da kunne man fått flere ungdom i jobb, og samtidig unngått galskapen med at 30.000 sesongarbeidere drar med seg ny smitte inn. 

Tror du ungdom som er vant til å sitte på nettbrett og iphone og bli kjørt hit og dit vil ta en lavt betalt fysisk landbruksjobb? Da er du mildt sagt naiv. Tror NEPPE korona gjør at de plutselig får en iver på å gå ut på jordene!😂😂 De eneste som fortsatt er villige til det er utenlandske arbeidere som fortsatt ikke er bortskjemt på luksus. Lønna innen landbruk og hotell kommer aldri til å bli særlig høy grunnet de små marginene innenfor disse bransjene. Vi er nesten som oljerike araberland som tar inn fattigfolk for å gjøre drittjobbene vi ikke gidder gjøre selv. Det er bakdelen ved å være er rikt land. 

Anonymkode: 5faab...887

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du ungdom som er vant til å sitte på nettbrett og iphone og bli kjørt hit og dit vil ta en lavt betalt fysisk landbruksjobb? Da er du mildt sagt naiv. Tror NEPPE korona gjør at de plutselig får en iver på å gå ut på jordene!😂😂 De eneste som fortsatt er villige til det er utenlandske arbeidere som fortsatt ikke er bortskjemt på luksus. Lønna innen landbruk og hotell kommer aldri til å bli særlig høy grunnet de små marginene innenfor disse bransjene. Vi er nesten som oljerike araberland som tar inn fattigfolk for å gjøre drittjobbene vi ikke gidder gjøre selv. Det er bakdelen ved å være er rikt land. 

I tillegg må man ha diverse sertifikater for å kjøre landbruksmaskiner, håndtere plantevernmidler etc. Det er ikke slik atman pløyer med hest og kjerre og sår korn for hånd lenger. 🙄

Men jordbærplukking kan man jo gjøre!

Anonymkode: 66a78...18f

AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 20.37, AnonymBruker skrev:

Den skjønner jeg ikke

De mener ungdom bør jobbe og tar vekk ganske mange ungdomsjobber med å gjøre dette.

Kommer ikke til å kjøpe norske jordbær når det er slik.

Anonymkode: 33f09...38e

Norsk ungdom gidder ikke ta en så fysisk krevende jobb for så dårlig lønn. Så kan selvsagt lønna økes til norske ungdommer gidder å ta en fysisk krevende og monoton jobb - men da blir det vel sutring fra forbrukerne fordi jordbærene blir så dyre. Så hva mener du norske jordbærdyrkere bør gjøre? 

Anonymkode: 93fb4...c5b

• Liker 4
Gjest Villfisker
Skrevet

Nei. Jeg tar ikke sjansen på å bli smittet eller dra med smitte hjem.

Jobber ikke i helse, og hadde i hvert fall ikke reist da. Hadde sikkert ikke fått lov heller.

AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2020 den 8.47, AnonymBruker skrev:

Reiser du om det er lov?

Reiser du om du jobber innen helse eller skole?

Anonymkode: 3764c...12c

Jeg er veldig usikker på om vi kommer til å reise om det blir lov. For meg så er det helt avgjørende at reiseforsikringen er gjeldende på det tidspunktet og at det ikke er karantene når man kommer tilbake. Planen var å komme hjem to dager før skolestart og sønnen min kan ikke gå i karantene rett før første skoledag i 5. klasse - bare fordi at vi skulle være vrange og dra på ferie. Og i tillegg så kan jeg ikke ta mange dager fri fra jobb for å sitte i karantene. Det har jeg ikke råd til. 😕 Vi har bestilt storbyferie så jeg regner egentlig med at det ikke blir noe av!! I tillegg, med tanke på at mange fly har blitt kansellert, så er jeg veldig bekymret for at kan vi kan ende opp med å bli sittende fast i utlandet. :( 

Jeg jobber verken i skole, barnehage eller helse så det spørsmålet er ikke relevant for min del.

Anonymkode: 39a62...ad8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvorfor tror du lønna er så lav? Det er jo på grunn av ensidig arbeidsinnvandring fra Øst-Europa. Ingen som sier at norsk ungdom bør kunne forvente topplønn uten arbeidserfaring, men et vanlig anstendig lønnsnivå som gjør det mulig å spare opp litt penger som bosatt i Norge bør en kunne forvente. ,

For øvrig jobber mange blant norsk ungdom hardere enn tidligere generasjoner, sannsynligvis den du er i også. For å komme noen vei i dag er arbeidserfaring og utdanning viktigere enn noensinne, og de fleste blant ungdommene i vår familie jobber og står på stort sett hele døgnet. Skolegang/utdanning om dagen, og de som har jobb, jobber nesten hver eneste dag inkludert helger, ferier og helligdager. Og de som ikke får jobb vil gjerne ha det. Så det er nok de som er en del eldre, og som har levd lenge på velferdsstaten som er mer bortskjemte. 

Uansett, så vil det være galskap å ta inn titusenvis av gjestearbeidere i år, det eneste som burde vært lov fra utenlandsk innreise ut året bør være registrerte kjærester/partnere, familie og de som allerede har et arbeidsmessig forhold til Norge (dvs. en gyldig og løpende arbeidskontrakt med kontinuerlig inntekt fra en norsk arbeidsgiver, ikke vikarer som bare kalles inn når de "trengs"). Grensene bør være stengt for nye arbeidstakere og de som bare er turister hvert fall over fellesferien. Å risikere å ødelegge hele innsatsen med nedstengning de siste 8 ukene bare fordi bøndene skal spare penger på utenlandske gjestearbeidere syntes jeg er grovt uansvarlig, og kan før til at ny smitte blusser opp kraftig igjen. Og med flere smittede som utgangspunkt, kan det bli en langt hardere og mer langvarig nedstengning neste gang. Da snakker vi om at stengningen kan vare et halvt år eller mer, med en fullstendig tilintetgjort økonomi i etterkant. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reiser til utlandet i sommer. Har reist mange ganger før uten reiseforsikring og det har aldri skjedd noe uansett. Så lenge en er flink til å opprettholde smitteverntiltakene er det trygt. Mange land har jo mye mindre spredning enn Norge også som gjør Norgesferien mer utrygg sånn sett.

Det kan fortsatt være risikabelt, for mest sannsynlig blir man ikke smittet av korona, litt avhengig av hva man skal gjøre er det gjerne andre ting som kan skje, som annen sykdom, ulykker osv. Særlig hvis man reiser til India/Asia e.l. Da kan det bli svært dyrt å ikke ha reiseforsikring. 

Skal man absolutt reise i år, så ville jeg i det minste holdt meg innen EØS, og fortrinnsvis et land med et noenlunde fungerende offentlig helsevesen slik at man i det minste kan bruke Europeisk helsetrygdkort. Men man bør huske på at man da kun får medisinsk behandling på lik linje med landets egne borgere; andre ting og hjemreise vil ikke dekkes med det kortet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt snø siden september. Fjelloverganger har vært stengt halve vinteren grunnet snøstorm. Vi har enda 1 meter snø liggende i hagen, og det var +2 i dag. De neste tre dagene er det lovet enda mer snø, opptil 20 cm enkelte steder. Alt har vært stengt - biblioteket, svømmehall, lekeplasser. Ingenting å finne på, og vintervær ute som ingen ende tar. Vi er drittlei. Så ja, med en gang det åpner så reiser vi. 

Anonymkode: ed516...1f7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om korona. Man kan få blindtarmbetennelse, alvorlig magesyke, bli slått ned, miste / bli frastjålet hele bagasjen sin, ranet, osv osv.

Det er lov å reise uten forsikring så klart, men etter å ha vært uheldig og brukket beinet på tur en gang så ville jeg ikke sjanset. Det kan fort koste 100tusen per natt på et sykehus, avhengig av hvor du er.

Jeg har også blitt frastjålet bagasje/ting og det var veldig kjekt at forsikringen kunne hjelpe da.

• Liker 3
Skrevet

Jeg reiser utenlands i sommer. Kommer til å bli en av de bedre feriene siden turisttrykket er langt mindre. Flere uker ved Middelhavet kommer til å gjøre godt for kropp og sjel. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om korona. Man kan få blindtarmbetennelse, alvorlig magesyke, bli slått ned, miste / bli frastjålet hele bagasjen sin, ranet, osv osv.

Det er lov å reise uten forsikring så klart, men etter å ha vært uheldig og brukket beinet på tur en gang så ville jeg ikke sjanset. Det kan fort koste 100tusen per natt på et sykehus, avhengig av hvor du er.

Jeg har også blitt frastjålet bagasje/ting og det var veldig kjekt at forsikringen kunne hjelpe da.

Får håpe UD oppdaterer reiserådene neste uke da. Reise gjør jeg uansett. Tviler på noe kommer til å skje da jeg bare skal til ferieboligen min uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg må man ha diverse sertifikater for å kjøre landbruksmaskiner, håndtere plantevernmidler etc. Det er ikke slik atman pløyer med hest og kjerre og sår korn for hånd lenger. 🙄

Men jordbærplukking kan man jo gjøre!

Anonymkode: 66a78...18f

Nordmenn gjør ikke jobben hurtig nok, derfor hyrer de inn østeuropeisk arbeidskraft, sa en jordbærbonde fra Sogn på Dagsrevyen. 

Anonymkode: 1c7fa...369

• Opprett ny...