AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #41 Skrevet 6. mai 2020 Det hadde vært helt supert med to uker ekstra skole. Det hadde passet ungene mine helt ypperlig tror jeg. Anonymkode: b2890...919
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #42 Skrevet 6. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Skolen, og ferien, er til for BARNAS beste. Nå som de ligger et stykke bak på grunn av mangel på ordniær skolegang, så er det for barnas del at de ev. velger å kjøre skolen litt lenger. Når man får barn følger det med et ansvar som gjør at man ikke alltid kan sove lenge på morran. Det er veldig spesielle tider, og barna må ikke komme dårlig ut av det fordi vi voksene vil ha ferien vår som den pleier å være. Anonymkode: 8b1e0...599 For barnas beste? Det kommer an på. Jeg har hørt fra mange frustrerte og slitne barn som sier de har mye mer å gjøre nå enn når de er fysisk tilstede på skolen og mottar normal undervisning. Kortere ferie og mer skole til sommeren er neppe noe flertallet ønsker. Elevene har fått det de skulle ha og vel så det, så svært få ligger bak bare på grunn av hjemmeundervisning. Hvis man skal være bekymret for noen barn, så er det barna som ikke har det bra hjemme. For dem er skolen et fristed, så disse barna kunne nok hatt god nytte av litt ekstra skole istedet for "ferie" med familien. 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Begge mine brødre er lærere i ungdomsskolen. Aldri sett dem med så mye fri før. Det er sofaslacking, kanoturer og teltturer på repeat hver eneste uke. Det sier jo litt, for generelt sett har de MYE fri. Eller avspasering, som de så fint kaller det. Anonymkode: f0f1f...942 Avspasering er noe lærere skal ha tjent opp ved å jobbe komprimert gjennom året (gjennomsnittlig 43,5 timer pr arbeidsuke de ukene man jobber), men om lærerne faktisk jobber så mye varierer. Noen er engasjert i elevene sine og jobber til de stuper for å gi elevene et best mulig opplegg (ut ifra rammeplanen), fylle ut alle skjemaer for å bevise at de gjør jobben sin, ha foreldremøter, rette prøver, gi elevene individuelle tilbakemeldinger, og imøtekomme både elevers og foreldres behov gjennom året. Andre lærere gjør bare akkurat nok til at dagene går høvelig rundt, og ikke mer enn det. Lærere har ikke verre arbeidsmoral enn andre yrkesgrupper. De fleste jobber timene sine og vel så det, og kan ta avspasering med god samvittighet. Er du ikke fornøyd med antall dager fri i løpet av året, så bør du snakke med arbeidsgiver og foreslå at du kan gå over til å jobbe komprimert og få litt mer fri i løpet av året. Da må du selvsagt si fra deg muligheten for overtidsbetaling, da all overtid må tas ut i form av avspasering på fastsatte dager. Du kan heller ikke ønske deg feriedager/fri i november eller i januar for å komme deg bort fra vintermørket, da ferien din er lagt fast til sommeren. Eller hva med å rett og slett bli lærer, siden det er så lettvint og så mye fri? Det trengs flere lærere, så værsågod stig på! Anonymkode: 12e61...f32 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #43 Skrevet 6. mai 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ikke fornøyd med antall dager fri i løpet av året, så bør du snakke med arbeidsgiver og foreslå at du kan gå over til å jobbe komprimert og få litt mer fri i løpet av året. Da må du selvsagt si fra deg muligheten for overtidsbetaling, da all overtid må tas ut i form av avspasering på fastsatte dager. Du kan heller ikke ønske deg feriedager/fri i november eller i januar for å komme deg bort fra vintermørket, da ferien din er lagt fast til sommeren. Eller hva med å rett og slett bli lærer, siden det er så lettvint og så mye fri? Det trengs flere lærere, så værsågod stig på! Anonymkode: 12e61...f32 Jeg er barnehagelærer. Ingenting som heter overtidsbetaling hos oss. Ingenting som heter høstferie eller vinterferie heller. Og sommerferien er tre uker, som alle arbeidstakere har krav på. Som pedagogisk leder har man ubunden arbeidstid, men jeg kan love deg at den tiden går med til å forberede godt pedagogisk opplegg og forberedelse til foreldresamtaler/foreldremøter. Jeg hadde lærerutdanningen på andreplass da jeg søkte barnehagelærerutdanningen. Hadde jeg skullet gå etter lønn og mengder fri, hadde jeg heller blitt lærer. Men det var ikke det som var viktig for meg da jeg valgte yrke. Jeg må likevel ha lov til å si at; jo, mange lærere har hatt svært slappe måneder nå (med full lønn). Anonymkode: f0f1f...942 4
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #44 Skrevet 6. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er barnehagelærer. Ingenting som heter overtidsbetaling hos oss. Ingenting som heter høstferie eller vinterferie heller. Og sommerferien er tre uker, som alle arbeidstakere har krav på. Som pedagogisk leder har man ubunden arbeidstid, men jeg kan love deg at den tiden går med til å forberede godt pedagogisk opplegg og forberedelse til foreldresamtaler/foreldremøter. Jeg hadde lærerutdanningen på andreplass da jeg søkte barnehagelærerutdanningen. Hadde jeg skullet gå etter lønn og mengder fri, hadde jeg heller blitt lærer. Men det var ikke det som var viktig for meg da jeg valgte yrke. Jeg må likevel ha lov til å si at; jo, mange lærere har hatt svært slappe måneder nå (med full lønn). Anonymkode: f0f1f...942 Ah, så etter uker etter tråder på KG om slække barnehagelærere som «går hjemme med full lønn», så føler du altså nå behov for å rakke ned på lærere? Oh. The. Irony. Anonymkode: 1fed7...a51 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #45 Skrevet 6. mai 2020 Mine har hatt hjemmeside og eldste har siste 2 ukene vært på skolen. Jeg synes ikke dette er riktig. Skal vi foreldre ikke ta med barna på ferie i år pga dette? De alle har hatt hjemmeskole de har ikke (Og ikke vi foreldre heller) hatt ferie!! Anonymkode: 0acea...a5f 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #46 Skrevet 7. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er barnehagelærer. Ingenting som heter overtidsbetaling hos oss. Ingenting som heter høstferie eller vinterferie heller. Og sommerferien er tre uker, som alle arbeidstakere har krav på. Som pedagogisk leder har man ubunden arbeidstid, men jeg kan love deg at den tiden går med til å forberede godt pedagogisk opplegg og forberedelse til foreldresamtaler/foreldremøter. Jeg hadde lærerutdanningen på andreplass da jeg søkte barnehagelærerutdanningen. Hadde jeg skullet gå etter lønn og mengder fri, hadde jeg heller blitt lærer. Men det var ikke det som var viktig for meg da jeg valgte yrke. Jeg må likevel ha lov til å si at; jo, mange lærere har hatt svært slappe måneder nå (med full lønn). Anonymkode: f0f1f...942 Hva er poenget ditt? Ingen andre enn elever og lærere i skolen har de feriene du nevner. Anonymkode: 4ff5a...792
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #47 Skrevet 7. mai 2020 De kan gjerne ha en frivillig sommerskole for barna som har behov for det. Ungen min tror jeg foretrekker å ha fri som kan brukes på venner og fotball utendørs de siste ukene i juni. Og det er velfortjent. Brukte mer tid på hjemmeskole enn en vanlig skoledag. Lærerne her hadde i hvertfall ikke noe fri. De var "på" med nettundervisning og felles møter med elevene fra 0830 til 1430 hver eneste dag. Anonymkode: 0a507...98c 3
tussi84 Skrevet 8. mai 2020 #48 Skrevet 8. mai 2020 På 6.5.2020 den 11.20, AnonymBruker skrev: Er sommerferien for lang? Er det urimelig at skoleelever og lærere får en god pause én gang i året? Norge har ikke spesielt lang sommerferie for elever, i Finland har elevene sommerferie fra begynnelsen av juni til rundt 10. august. Anonymkode: 385ad...fac Har Finland høstferie og vinterferie da? Vet jo om land som har enda lengere sommerferie enn det. Feks fra førsten av juni til slutten av august/begynnelsen av september, men de har hverken høstferie eller vinterferie, og påskeferien er bare de rød dagene evt.
edwardnigma Skrevet 8. mai 2020 #49 Skrevet 8. mai 2020 På 5.5.2020 den 23.20, AnonymBruker skrev: Det hadde vært fantastisk👍🏻 Ferien er FOR LANG! Sliter hver eneste år med barnepass, siden SFO er stengt i 4 uker. Har kun 3 uker ferie. Lærerne vet ikke h or godt dem har det, bare klaging om at de jobber for mye.... Anonymkode: 0c34f...455 Vet du hvordan mange timer i uka lærere jobber? De jobber inn de feriene for å si det slik.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #50 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, tussi84 skrev: Har Finland høstferie og vinterferie da? Vet jo om land som har enda lengere sommerferie enn det. Feks fra førsten av juni til slutten av august/begynnelsen av september, men de har hverken høstferie eller vinterferie, og påskeferien er bare de rød dagene evt. Russland har flere ferier enn bare sommerferie, og sommerferien er tre måneder der. Anonymkode: a2019...3c7
MarianneE Skrevet 8. mai 2020 #51 Skrevet 8. mai 2020 På 5.5.2020 den 23.21, FrøkenMånestråle skrev: Dette hadde de som aprilsnarr på vår skole dette året... 😆 Kan slå feil hvis dette stemmer😄 Her og. Frøkna i huset var ikke spesielt fornøyd..
Imperfectionibus Skrevet 8. mai 2020 #52 Skrevet 8. mai 2020 Skulle vært mer sommerskole i Norge slik at de som ligger faglig etter kan komme ajour
Imperfectionibus Skrevet 8. mai 2020 #53 Skrevet 8. mai 2020 2 timer siden, edwardnigma skrev: Vet du hvordan mange timer i uka lærere jobber? De jobber inn de feriene for å si det slik. Det er mildt sagt meget variabelt. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #54 Skrevet 8. mai 2020 På 5.5.2020 den 23.22, AnonymBruker skrev: Man er mer interessert i ferie enn at barnene dine får utdanning? Kun i kardemommebylandet.....Skjønner du ikke at barna må i framtiden deres konkurrere med en milliard kinesere som blir ganske bra utdannet og ikke bare fattig bonder? Anonymkode: c7e9e...987 Meh. Noen barn trives veldig godt med hjemmeskole. Noen barn blomstrer i hjemmeskole. To uker av sommerferien som ekstra skole blir enda en måte å straffe disse elevene på. Noen elever trives alene i stille omgivelser, som hjemmeskole gir. Noen elever jobber godt og selvstendig. Noen elever er flinke faglig og syns hjemmeskolen har vært en lang ferie bare med litt lekser, mens andre elever sliter og syns de aldri har hatt så mye å gjøre noen sinne. Hjemmeskolen beviser at dagens skole er tilpasset de dårligste elevene og de ekstroverte. De introverte og skoleflinke blir ikke sett og får ikke nok utfordringer. Anonymkode: a4750...d3c
Anbefalte innlegg