Gå til innhold

Personlig interiørstil - hvordan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg innreder den nye leiligheten min, og ønsker for første gang å gjøre det litt unikt og personlig. Hittil har jeg bare kjøpt enkle billige møbler fra IKEA/Jysk og pyntet med plakater fra nettet (de alle har). Det blir så kjedelig og upersonlig... Nå vil jeg skape et hjem som jeg kan trives bedre i, og som kan fortelle gjestene litt om hvem jeg er. Men jeg er fortsatt ikke rik, så jeg har ikke råd til designmøbler, ikke en gang til bordene på Møbelringen. 

Spørsmålene mitt er:

• Hvordan kan jeg innrede slik at det blir mer personlig, men samtidig ikke bruke penger jeg ikke har?

• Jeg har også et ønske om å blande gammelt og nytt - hvordan synes du at man best gjør det? Har du noen tips? Noe jeg bør være obs på? (Tenker å kikke i bruktbutikker. Er ikke så glad i den hippiestilen jeg ser mange har for tiden, vil heller blande litt gammelt inn i det nye, men på en "sømløs" måte).

• Jeg kunne  også tenke meg å få inne noe mørk tre, i form av bord og bokhyller. Gulvet er helt lyst. Hva tenker du om å blande lys og mørk tre?

Anonymkode: 5db97...07d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finn er et godt alternativ for både gammelt og nytt :) Bruk tid på å se etter salg, både på internett og vanlige fysiske butikker. Ta en titt i butikker og se hva du liker. Let etter inspirasjon på internett. Ikke undervurder å male! Vegger som møbler. Planter, blomster og stilige potter gir liv leiligheten. Det kommer litt an på hvor lyst gulvet er. Kanskje det er kult, eller kanskje det blir en for stor kontrast. Lykke til! :)

Anonymkode: 89192...dee

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg innreder den nye leiligheten min, og ønsker for første gang å gjøre det litt unikt og personlig. Hittil har jeg bare kjøpt enkle billige møbler fra IKEA/Jysk og pyntet med plakater fra nettet (de alle har). Det blir så kjedelig og upersonlig... Nå vil jeg skape et hjem som jeg kan trives bedre i, og som kan fortelle gjestene litt om hvem jeg er. Men jeg er fortsatt ikke rik, så jeg har ikke råd til designmøbler, ikke en gang til bordene på Møbelringen. 

Spørsmålene mitt er:

• Hvordan kan jeg innrede slik at det blir mer personlig, men samtidig ikke bruke penger jeg ikke har?

Finn ting som gis vekk på finn. Feks et stuebord eller kommode. Sjekk også finn om noen gir vekk maling. Mal i en kul farge. Blomsterpotter, lysestaker, annen dekor kan også males/redesignes. Ellers kjøp ting du liker, ikke etter hva andre synes er fint.

• Jeg har også et ønske om å blande gammelt og nytt - hvordan synes du at man best gjør det? Har du noen tips? Noe jeg bør være obs på? (Tenker å kikke i bruktbutikker. Er ikke så glad i den hippiestilen jeg ser mange har for tiden, vil heller blande litt gammelt inn i det nye, men på en "sømløs" måte).

Mye gammelt i ulike tresorter ser nyere ut om du maler. Du kan feks velge en lys basisfarge til flere møbler slik at alt går mer i et. Unngå ulike mønstre på ting, det kan bli litt rotete. Jeg ville kjøpt brukte møbler og piffet de litt opp også hatt noe moderne dekor. Det kan også byttes ut om du blir lei. Feks puter, lysestaker, en moderne knagg osv.

• Jeg kunne  også tenke meg å få inne noe mørk tre, i form av bord og bokhyller. Gulvet er helt lyst. Hva tenker du om å blande lys og mørk tre?

Her har vi helt mørkt gulv og lyse vegger. Synes det er kult. Men siden gulvet er mørkt synes jeg ikke det er fint med for mørke møbler. Men tenker motsatt hos deg. En mørk hylle kan være en fin kontrast. 

Ellers vil grønne planter gjøre seg bra. Bilder kan kjøpe når du finner noen du liker. Ikke let for mye. La heller bildene komme til deg. Blir mer personlig om det er en historie bak. 

Anonymkode: e6664...563

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker man kommer langt med maling, planter og noen kule bilder. Jeg fir min del elsker denne bildebutikken: https://desenio.no/no/bildevegger

ellers er det lurt å bruke mer penger på ting man sitter på(stoler sofaer). Da merker man kvalitetsforskjellen. Ting som bord og bokhyller er ikke vits å bruke mye penger på. 

Anonymkode: 42bb2...808

• Liker 2
Skrevet

Vær kreativ med kunst på veggene. Det er da ingen grunn til å velge plakater "alle" har. Plakater koster jo ikke mye. Bruk litt tid på etsy og andre sider, og finn noen nye bilder. Eller desto bedre - mal og tegn selv, det er ikke vanskelig å lage abstrakt kunst som setter litt preg. Og bruk egne bilder - bilder du har tatt eller bilder av deg og venner/familie, i rammer på vegg eller i hyller.

Mal veggene. Det er mange farger som går igjen, prøv noe annet. Du kan alltids bare male over.

Gå på Fretex. Da finner du lett noe som ikke er i andre butikker. 

Og sist men ikke minst: ikke tenk for mye. De aller fleste interiør rundt om i landet er dønn kjedelige. Mange er altfor engstelige for å skille seg ut. Interiør er ofte noe som blir til underveis, og det er først når ting begynner å falle sammen at man ser hva som passer. Jeg har sett venner bruke mye penger på møbler for så å innse at de ikke er fornøyd med resultatet. Noen prosjekter er kostbare og må tenkes nøye gjennom; nytt kjøkken, nytt bad. Øvrige innredning kan du godt kjøpe brukt/rimelig og selge videre. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålene mitt er:

Hvor ser du den hippiestilen mange har dor tiden? Ser ingen... 

Anonymkode: e5b60...596

• Liker 1
Skrevet

Har man penger nok kan man lett kjøpe seg en "personlig" stil.  Spørsmålet er om den stilen da egentlig er så personlig, eller bare et image man ønsker å gi inntrykk av.  

Det aller viktigste i et personlig interiør er at DU liker det.  Glem trender og hva andre synes!  Selv er jeg av dem som alltid har likt jordfarger best.  Rust og oransje.  Keramikk og terracotta.  Naturmaterialer.  Messing.  

Har såvisst latt meg påvirke av trender, og i noen år var hjemmet vårt helhvitt.  Men den minimalistiske stilen fungerte aldri her :)  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ser du den hippiestilen mange har dor tiden? Ser ingen... 

Med hippiestil mener jeg inntoget av teak og 70-tallsmøbler. Selv er jeg åpen for den klassiske teakkommoden, og en og annen detalj, men jeg synes flere av vennene mine drar det litt langt. Eks:

Retro på Røros - adressa.no

Bruker vi mer tid foran tv-apparatet nå enn før?

Skrevet
6 minutter siden, Lønnesirup01 said:

Vær kreativ med kunst på veggene. Det er da ingen grunn til å velge plakater "alle" har. Plakater koster jo ikke mye. Bruk litt tid på etsy og andre sider, og finn noen nye bilder. Eller desto bedre - mal og tegn selv, det er ikke vanskelig å lage abstrakt kunst som setter litt preg. Og bruk egne bilder - bilder du har tatt eller bilder av deg og venner/familie, i rammer på vegg eller i hyller.

Mal veggene. Det er mange farger som går igjen, prøv noe annet. Du kan alltids bare male over.

Og sist men ikke minst: ikke tenk for mye. De aller fleste interiør rundt om i landet er dønn kjedelige. Mange er altfor engstelige for å skille seg ut. Interiør er ofte noe som blir til underveis, og det er først når ting begynner å falle sammen at man ser hva som passer. Jeg har sett venner bruke mye penger på møbler for så å innse at de ikke er fornøyd med resultatet. Noen prosjekter er kostbare og må tenkes nøye gjennom; nytt kjøkken, nytt bad. Øvrige innredning kan du godt kjøpe brukt/rimelig og selge videre. 

Dette er SÅ bra råd! Det er viktig å ta seg god tid og la sin personlige stil bli til mens man bør. 

Tenk også over hva som gir deg en følelse av velvære og komfort, TS. Trenger du masse naturlig lys for å trives eller liker du følelsen av en trygg hule? Hva slags materialer kjennes komfortable ut? Trenger du en stor deilig sofa eller er det spiseplassen som er prioriteten? 

Tilfør litt og litt av gangen. Ikke kjøp masse med en gang, men vent til du finner de tingene som gir deg oppriktig glede. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Med hippiestil mener jeg inntoget av teak og 70-tallsmøbler. Selv er jeg åpen for den klassiske teakkommoden, og en og annen detalj, men jeg synes flere av vennene mine drar det litt langt. Eks:

Retro på Røros - adressa.no

Bruker vi mer tid foran tv-apparatet nå enn før?

Det det er jo ikke hippie. Det er retro.

• Liker 6
Skrevet

Men hva er typisk deg? Det er jo med på å definere din stil? 

Ta meg som et eksempel. Elsker farger. Men det skal ikke være mange andre detaljer på noe med farger.. Og ikke 5 forskjellige farger, men farger i feks ulike nyanser. Med mindre det er green gate eller et annet handmalt servise. Men det er ikke interiør.

Ikke kjøp bilder du har sett hos andre. Da er det jo ikke typisk deg? Kjøp noe du vil ha, fordi det vil passe hos deg. Trenger ikke være dyrt. Av og til kan det være bilderammen som gjør underverket 😊 

• Liker 3
Skrevet

Bruk tid på å bo deg inn er mitt tips. Og finn ut hvilke farger du liker på vegger. Jeg liker farger som er lyse, men tydelige. Ikke mørke og tunge farger. Men jeg synes det er så stilig når andre har malt med mørkere farger. Du må bare bruke tid på å finne din greie. Hjemmet vårt er personlig fordi vi har rammet inn plakater fra favorittband, vi har arvet noe kunst og hengt opp noen stilige bilder fra turer vi har vært på. Når jeg ser bilder fra da vi flytta inn ser jeg at det var så tomt her, selv om jeg følte det var fullt innredet. Vi måtte ha tid til å finne de tingene vi trengte og så vi ønsket oss til hjemmet vårt. Bruk tid og ikke kjøp bare for å fylle opp og få en stil. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det det er jo ikke hippie. Det er retro.

Jo, men det er bare hippier som innreder slik 😂 I følge min erfaring.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Sokkar skrev:

Men hva er typisk deg? Det er jo med på å definere din stil? 

Ta meg som et eksempel. Elsker farger. Men det skal ikke være mange andre detaljer på noe med farger.. Og ikke 5 forskjellige farger, men farger i feks ulike nyanser. Med mindre det er green gate eller et annet handmalt servise. Men det er ikke interiør.

Ikke kjøp bilder du har sett hos andre. Da er det jo ikke typisk deg? Kjøp noe du vil ha, fordi det vil passe hos deg. Trenger ikke være dyrt. Av og til kan det være bilderammen som gjør underverket 😊 

Bra svar :) Jeg vet godt hvilke bilder jeg vil ha, men de er så utrolig dyre (har ikke råd til ekte kunst, og det er ikke alt som trykkes som plakat/billige bilder). Har du noen tips til hvor jeg kan finne bilder som ikke alle har, men som ikke er så dyre?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, tangent skrev:

Bruk tid på å bo deg inn er mitt tips. Og finn ut hvilke farger du liker på vegger. Jeg liker farger som er lyse, men tydelige. Ikke mørke og tunge farger. Men jeg synes det er så stilig når andre har malt med mørkere farger. Du må bare bruke tid på å finne din greie. Hjemmet vårt er personlig fordi vi har rammet inn plakater fra favorittband, vi har arvet noe kunst og hengt opp noen stilige bilder fra turer vi har vært på. Når jeg ser bilder fra da vi flytta inn ser jeg at det var så tomt her, selv om jeg følte det var fullt innredet. Vi måtte ha tid til å finne de tingene vi trengte og så vi ønsket oss til hjemmet vårt. Bruk tid og ikke kjøp bare for å fylle opp og få en stil. 

Kjempesvar :) Takk. Tror du er inne på noe der; må ikke bli utålmodig. Hjemmet blir til mens jeg bor i det :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Lønnesirup01 skrev:

Takk for svaret ditt :) Lurte litt på om du visste hvor jeg kan finne bilder ikke alle har? Selv om det å male selv absolutt var et spennende forslag!

Skrevet

Bra svar :) Jeg vet godt hvilke bilder jeg vil ha, men de er så utrolig dyre (har ikke råd til ekte kunst, og det er ikke alt som trykkes som plakat/billige bilder). Har du noen tips til hvor jeg kan finne bilder som ikke alle har, men som ikke er så dyre?

Nei, ikke egentlig. Her i byen har vi fretex og nms. Min erfaring er at nms ofte er mye billigere enn fretex. Elles er det å følge med på finn. Mange fotografer har td giweaways. Er det noen fotografer du liker, så er det gratis å delta 😊 samme gjør gjerne malere som ønsker å komme seg opp og frem. 

En jeg kjenner er maler. Han legger et motiv på en sånn overhead (slik vi hadde på skolen i gamle dager), og så har han plutselig akkurat det dyret han ønsker, en kvinne i profil osv. Veldig kult 😊 kan nok lages med hjemmelaget overhead også? 

Rammer finner du på alt fra finn, facebookgrupper, gjenbruk, loppemarked osv osv. Sistnevnte pleier det å være en del av på denne tiden, men er nok litt forsinket pga korona 😊

• Liker 1
Skrevet

Du kan også kjøpe fine stoffer og ramme inn. Blir fin kunst det.

• Liker 2
Skrevet

Society6.com har mye kul kunst, både som art prints og masse annet interiørstæsj. Bestilt flere prints derfra, kjempefornøyd med kvalitet. Bare vær obs på at du bør bestille ramme derfra også, siden bildestørrelse er i inch, ikke cm og vil ikke passe europeiske ramme. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er dyrt for deg da? Du kan legge inn autosøk på Finn på det du synes er fint, plutselig dukker det opp. Sjekk lokale galleri. 

Det å finne en stil er ikke noe som man har, det er noe som utvikler seg over tid. Bruk tid til å finne ut hva du liker, hva du vil omgi deg med, og hva som er viktig for deg. Mine tips er farger, planter, bøker, utstyr/ting som betyr noe for deg og som gjør deg glad av å se på det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...