Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vet ikke om dette blir postet i rett emne, men prøver likevel da jeg begynner å bli ganske desperat..

For 4-5år siden opplevde jeg veldig vektnedgang (ufrivillig) gikk fra 52-53kg til 36kg gjennom EN sommer.. har siden den gang kommet meg opp til 42kg men har «stått fast» der i laaang tid (nærmere 2år) dette har ført at jeg ikke klare å  føle meg komfortabel rundt mennesker siden jeg er så tynn å alle bukser er for store, er generelt vanskelig å finne klær som passer.. føler meg «slaskete» når alle klærne er for store.. bor i liten by, så er ikke mange klesbutikker å velge mellom. spiser normalt( til tider MER enn samboeren min) har også vært til legen flere ganger uten at det har vært noen hjelp å få, blodprøvene viser at jeg har jernmangel(noe jeg har hatt siden før vektnedgangen startet) legen har også sjekket etter cøliaki og stoffskifteproblemer.
Hadde satt pris på råd til hva jeg kan prøve for å komme opp i vekt!

Om det er av betydning så tar jeg betakaroten, B-vitaminer, C-vitamin, D-vitamin å jerntabletter daglig. Går også til fysioterapeut( pga plager med nakke/skuldre/rygg) og psykolog.

Tar også imot tips om andre forum/Facebook grupper jeg kan spørre om råd i 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett og slett spise mer. 

Anonymkode: af436...c70

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må rett og slett spise mer. 

Har du noen tips til matvarer som kan være til hjelp? Helst uten at jeg blir mett i for mange timer? 😅 

Skrevet

Klinisk ernæringsfysiolog!

Ellers kan det hjelpe på å bruke mye fløte eller helmelk når du lager mat. Du kan kanskje høre med legen om du kan forsøke Calogen (har 4,5 kcal/ml). Det kan drikkes som en "shot" eller blandes ut i matvarer.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Thali123 said:

Har du noen tips til matvarer som kan være til hjelp? Helst uten at jeg blir mett i for mange timer? 😅 

Du trenger bare å Google.

Orker ikke være sekretæren din.

Skrevet

Trene, -bygge muskelmasse ? -Seff spise sunt og da... 

Tar tid, -og er en "jobb". Ønsker deg lykke til.

a.

Skrevet

Helmelk bruker jeg allerede, men skal prøve å bytte ut med mer fløte. Klinisk ernæringsfysiolog er ikke prøvd enda, så skal snakke med legen om det og Calogen 😄

Bygging av muskelmasse er litt problematisk for øyeblikket, da min fysioterapeut mener at muskulaturen min er for «sur» å at jeg bare kommer til å få store smerter.. Men skal snakke med henne om noen enkle øvelser 👏🏻 

Takk for gode råd, begge to ♥️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 30 kg pga anoreksi. De siste ti kiloene var de vanskeligste da kroppen min allerede var vant med så utrolig mange kalorier.  Du må være forberedt på å være ubehagelig mett ofte dessverre, men minn deg på at så snart du er normalvektig får du slippe det☺️

Matvarer som hjalp meg var næringsdrikker, mye olje (nøytral olje i smoothie er fantastisk) og nøtter.

Logger du kalorier? Så lenge du ikke har en spiseforstyrrelse (jeg kunne ikke det fks, ble veldig trigget), kan det være veldig lurt å gjøre det. 

Lykke til!

Anonymkode: e9e34...4c3

AnonymBruker
Skrevet

Mange kan få hjelp av å drikke proteinshake mellom måltidene. 

Anonymkode: 48a2d...580

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...