AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Hei. Jeg har en datter på 7 år. Hun har hele tiden vært vanskelig å legge, fra hun var 4 slet vi et helt år med at hun ikke sovnet før 3- 4 tiden på natten og måtte opp igjen kl 7. Vi søkte hjelp, legen ville tilslutt at vi prøvde noen medisiner som hjalp til med å gjøre henne trøtt.. Det hjalp heller ikke så mye, men nok til at vi fikk inn en bedre rytme. Det funket ca ett år. Så ble det skilsmisse og nytt hjem med 5050. Det har egentlig fungert greit og hun har vært flink til å sove. Men nå etter hun fikk eget rom ( har alltid måtte dele med storesøster) nekter hun å sove igjen.. Hun tørr ikke å sove alene og vil sove sammen med storesøster.. Storesøster vil ikke det. Vi har faste leggerutiner og nattastell begynner kl 19 for begge. Med det samme jeg nevner at nå er det snart natta begynner helvette.. Hun gidder ikke å pusse tenner, åpner ikke munnen, vil ikke ta på pysj.. Drøyer alt til det lengste.. Nekter for at hun er trøtt, hun hyl skriker og blir helt krakilsk.. Når vi kommer opp på rommet hennes tilbyr jeg å lese bok eller om vi skal spille noen natta sanger. Ingenting er bra nok.. Hun skal ikke sove.. Det gjør vondt å ligge, hun vil ikke lukke øynene, hun får ikke sove, hun er ikke trøtt. Hun skriker så det høres ut som jeg mishandler henne.. Gråter til hun kaster opp.. Det det blir til er at jeg må legge meg sammen med henne i senga mi.. Når hun har sovnet bærer jeg henne inn i senga hennes som er rommet ved siden av.. Rundt kl tolv - ett på natten kommer hun inn til meg igjen, da sovner hun heldigvis med engang.. Men legging holder da altså på fra kl 19 til rundt 21-22 hver kveld. Og ødelegger veldig for storesøster for minste tar all oppmerksomhet.. Hun er likedan hos pappaen sin, men han bor fortiden hos foreldrene sine så dem er fler. Hun er veldig pappa jente og jeg har spurt hvorfor hun ikke vil sove og det er fordi hun vil til pappa sier hun. Han sier hun er likedan der, så problemet er vel selve det å legge seg. Men jeg begynner å bli sliten, det tærer på hos alle og jeg synes ikke det er noe trivelig at hun skal gråte seg til søvn hver natt.. Jeg kan også nevne at hun sliter med avføring, hun kan gå opptil 1,5 uke uten avføring. Det går alltid en stund mellom hver gang og dem gangene hun har avføring er det så mye at doen alltid tettes. Dette har vi slitet med i mange år, vært hos div barneleger osv. Prøvd det meste men finner ikke ut av det og får ikke mer hjelp. I dag hadde hun avføring og jeg håpet det kanskje skulle bli lettere med leggetid men det ble det ikke så vet ikke om det har noe sammenheng. Hun har også hypermobilitetssyndrom, mykeledd, så om det kanskje er smerter i kroppen.. Også søkt om hjelp for dette. Vært hos div fysio og fått hjelp med øvelser. Har noen samme opplevelser? Noen gode råd? Anonymkode: ec040...d04
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 Jeg håper du får mange gode svar her, men om du har vært hos leger og det har vært sånn bestandig så skal det vel godt la seg gjøre å få høre noe nytt. Det eneste jeg tenkte å si var at - gjør det noe om hun sover inne hos deg da? Hun er utrygg på rommet sitt. Hun er utrygg alene, så hun kan vel sove hos deg? Datteren min gjorde det, hun sov hos meg til hun var 9 eller 10 år, og så flyttet vi til et annet sted og da var det hun selv som etterhvert valgte å sove inne på eget rom. Og etter det har det gått kjempefint. Stor klem til deg. Anonymkode: de56f...cfd 14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg håper du får mange gode svar her, men om du har vært hos leger og det har vært sånn bestandig så skal det vel godt la seg gjøre å få høre noe nytt. Det eneste jeg tenkte å si var at - gjør det noe om hun sover inne hos deg da? Hun er utrygg på rommet sitt. Hun er utrygg alene, så hun kan vel sove hos deg? Datteren min gjorde det, hun sov hos meg til hun var 9 eller 10 år, og så flyttet vi til et annet sted og da var det hun selv som etterhvert valgte å sove inne på eget rom. Og etter det har det gått kjempefint. Stor klem til deg. Anonymkode: de56f...cfd Takk for svar 😊 Problemet er at det blir veldig trangt, hun sover veldig urolig så det går utover søvnen min igjen. Og det som tynger mest er at da vil eldste sove i senga mi også, så da blir begge liggende der og jeg må ut på sofaen. Anonymkode: ec040...d04
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😊 Problemet er at det blir veldig trangt, hun sover veldig urolig så det går utover søvnen min igjen. Og det som tynger mest er at da vil eldste sove i senga mi også, så da blir begge liggende der og jeg må ut på sofaen. Anonymkode: ec040...d04 Hva om du da legger deg i storesøsters seng? Så kan de to bare sove inne hos deg? Anonymkode: de56f...cfd 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva om du da legger deg i storesøsters seng? Så kan de to bare sove inne hos deg? Anonymkode: de56f...cfd Jeg har vurdert å kjøpe ny seng til henne så jeg kan det, hun har fortsatt barneseng så da knekker den 😅 Men jeg vil jo gjerne jobbe for å få inn gode søvn rutiner her og sånn at hun klarer å sove i egen segn.. Anonymkode: ec040...d04
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 Angående fordøyelsen, så ville jeg prøvd å finne ut om det er noen matvarer som er årsaken til forstoppelsen. Når ikke legene kan finne noe alvorlig galt, må man forske litt på egen hånd. Anonymkode: ba491...53c
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 Hadde vurdert å kjøpt de begge store senger å kan du ha de sammen på en slags måte. Hun er redd og trenger tryggheten. Anonymkode: 9f642...247 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 Jeg er stor fan av "whatever works". Om dere alle får en bedre nattaopplevelse av at dere sover sammen, så gjør det. Kjøp så stor seng du har mulighet til og tilrettelegg for gode følelser rundt det å sove. Prøv igjen om feks 6 måneder eller det som passer, nå funker det ikke og dere lider alle sammen. Anonymkode: eb33f...146 14
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er stor fan av "whatever works". Om dere alle får en bedre nattaopplevelse av at dere sover sammen, så gjør det. Kjøp så stor seng du har mulighet til og tilrettelegg for gode følelser rundt det å sove. Prøv igjen om feks 6 måneder eller det som passer, nå funker det ikke og dere lider alle sammen. Anonymkode: eb33f...146 Altså et helvette er det hver kveld uansett, for hun skal absolutt ikke sove.. Men om hun får ligge i senga mi så korter vi ned kampen med en times tid. Anonymkode: ec040...d04
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #10 Skrevet 5. mai 2020 Angående kostholdsbiten anbefaler jeg å holde seg unna stivelsesholdige matvarer, ALLE produkter med sukker, melk og kun fiberholdig brødmat. Kanskje også positive ting knyttet til senga som feks lydbok. Anonymkode: 8f910...87c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså et helvette er det hver kveld uansett, for hun skal absolutt ikke sove.. Men om hun får ligge i senga mi så korter vi ned kampen med en times tid. Anonymkode: ec040...d04 Små seiere er også seier! Har du spurt henne om hun liker nattarutinene? Som noen andre her sier, bytt ut lesing med lydbok? Kanskje hun trenger å snakke om dagen istedet for å lese? Anonymkode: eb33f...146 6
Surriball Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 Støtter de over som foreslår at dere sover sammen. Målet må være å maksimere søvnen og kutte ned kampen om kvelden. Du har sikkert prøvd det meste, så det er ikke sikkert jeg kommer med noe nytt. Kjøp dere store nok senger til at dere kan sove godt selv om dere ligger sammen eller hvordan dere enn gjør det. 90-seng til begge barna og 180 på ditt rom så dere kan være opptil tre stk i senga uten å falle ut. Evt. En madrass på gulvet eller ekstra seng inne hos deg. Jeg hadde tatt henne på alvor når hun sier at det er vondt å ligge. Har du prøvd å gi henne smertestillende en halvtime/time før leggetid? Jeg hadde prøvd å gi en helt vanlig barnedose paracet og så tatt det videre med fastlegen. Jeg hadde ikke gitt opp å få hjelp dersom barnet strever med smerter. Om nødvendig, så tar du det privat. Det er verdt noen kroner dersom barnet blir tatt på alvor, og private kan også henvise til offentlige sykehus. Jeg hadde også snakket med legen om å prøve sovemedisin. Vallergan, melatonin, hva enn det er som legen mener kan hjelpe henne og er forsvarlig. Man skal ikke medisinere barn uten at det er nødvendig, men her virker det som det går på stumpene løs og da er det bedre å prøve det i en periode for å komme ut av en dårlig syklus. Jeg hadde også lagt alle tanker om at "hun må lære seg å sovne selv på eget rom som alle andre barn" på hylla en periode. Ditt barn er bare ikke der akkurat nå. Hovedoppgaven er 1) å kutte ned innsovningstiden og 2) trygge barnet. Har du prøvd å snakke med henne på dagtid om hva hun tror kan være en fin måte å legge seg på? Er det finest hvis du ligger ved siden av henne og stryker på henne til hun sovner? Er det kjekt å høre på lydbok eller lav musikk, så hun ikke føler seg så alene? Jeg hadde glatt investert 1 time i senga med barnet hvis det sparte meg for 3 timer med kamp Håper det ordner seg for dere! 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 3 timer siden, Surriball skrev: Jeg hadde også lagt alle tanker om at "hun må lære seg å sovne selv på eget rom som alle andre barn" på hylla en periode. Ditt barn er bare ikke der akkurat nå. Hovedoppgaven er 1) å kutte ned innsovningstiden og 2) trygge barnet. Det er det jeg tenker også. Anonymkode: de56f...cfd 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 1. Får dere noe hjelp mot forstoppelsen? Movicol, parafin, nok vann osv? Klyster? Ernæringsfysilog? Kom dere til lege og krev hjelp. 2. kl.19 er altfor tidlig å starte når hun aldri sover før 21. Når må hun opp? Lag nye rutiner. Gå på badet kl. 20.30, og skal ligge pent i seng kl.21, med deg lesende/sittende i nærheten (ikke snakke med henne), lav musikk på kanskje? Du kan jo sitte i døråpningen. 3. Kjøp en stor seng til dem begge. Anonymkode: 914c6...938 4
Gjest Albbas Skrevet 6. mai 2020 #15 Skrevet 6. mai 2020 Samsoving og stor(e) seng(er). En time på legging er innafor, det. Hvis det ikke hjelper over tid, be om å få hjelp fra Kompetansesenteret for søvnsykdommer. Enig i at for eksempel melatonin bør vurderes, men først må selve sovesituasjonen føles trygg! Har dere vært hos barnelege mtp forstoppelsen? Utredet for cøliaki, melkeallergi?
Surriball Skrevet 6. mai 2020 #16 Skrevet 6. mai 2020 Jeg fikk ikke med meg at hun legges klokka 19 og står opp 7 før nå. Det er alt for tidlig, da er hun jo ikke trøtt! Treåringen min legges 19.30, så en sjuåring er sikkert ikke trøtt før nærmere 20.30 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #17 Skrevet 6. mai 2020 Det er mulig jeg ser ting som ikke er der, men kan hun ha vært utsatt for overgrep? Det virker som hun er aktivert og ekstremt redd for noe om hun gråter til hun kaster opp. Forstoppelse og søvnproblemer kan også være symptomer på dette. Har du prøvd å spørre hva hun er redd for? Har hun vært utredet i psykiatrien? Anonymkode: 7e539...336
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #18 Skrevet 6. mai 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig jeg ser ting som ikke er der, men kan hun ha vært utsatt for overgrep? Det virker som hun er aktivert og ekstremt redd for noe om hun gråter til hun kaster opp. Forstoppelse og søvnproblemer kan også være symptomer på dette. Har du prøvd å spørre hva hun er redd for? Har hun vært utredet i psykiatrien? Anonymkode: 7e539...336 Uansett om du ser ting som ikke er der, er det viktig med folk som tør å tenke i de baner av og til ❤️ For hva om du har rett? Anonymkode: 8844f...211 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå