Gjest Anonym Bruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 (endret) Immunforsvaret vårt er kroppens / motstandkraft å forsvare seg mot koronaviruser, og andre smittekilder. Hos noen preller tilsynelatende mange viruser av en person som pærler på en snor. Andre tilsynelatende friske personer (utan risikogrupper) kan bli veldi fort syke når sesongviruser og andre viruser er i omløp. Kan noen gji meg 3 eksempler på hva som menes med en sunn livstil, og som "garantert styrker immunforsvaret ? Endret 5. mai 2020 av Anonym Bruker
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 "Garantert styrker immunforsvaret" er en floskel, en vag formulering som ikke trenger å bety noe som helst. Hvordan kan du ha hørt om "en sunn livsstil" uten å ha fått med deg hva som menes med det? Og hvorfor skal du ha 3 eksempler? Hva med ett, eller fem? Samler du data til en undersøkelse? Anonymkode: c6f51...16b 2
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 Det aller viktigste du gjør for å unngå smitte er å overholde smittevernsregler og holde avstand. Ut over det så er du selvfølgelig mye bedre rustet til å takle alt av infeksjoner dersom du er aktiv og normalvektig med et balansert kosthold. Anonymkode: 4c25e...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 Når 2 personer reagerer veldig ulikt på et virus handler det vel mest om biologi og gener. Jeg ble ganske syk av svineinfluensa feks, med høy feber etc. Ektefellen min fikk ingen symptomer, men må jo ha fått viruset da vi bodde / bor sammen. Anonymkode: 1bc25...052
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 Spis mat som inneholder de vitaminer og mineraler kroppen trenger for at immunsystemet skal fungere optimalt. Du finner lett info om det, om sunn mat og sunn livsstil. ikke tenk slankedietter. Samboeren min har hatt influensa en eneste gang i løpet av de nesten 14 årene vi har vært sammen. Tror det er fordi han småspiser frukt og grønt, og over halvparten på middagstallerknen består av rå grønnsaker. Ikke fordi han synes han må, men fordi han synes det er kjempegodt. Han elsker rå brokkoli uten dressing. Og han går over ei mil daglig, 5 dager i uka. Selv er jeg ikke like sunn som han, men det er 4 år siden sist jeg hadde influensa. Men er forkjølt hvert år, han aldri. Anonymkode: 490d1...c23 1
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 Jeg sørger for å ha et ganske høyt d-vitaminnivå, er vegetarianer og går noen km. hver dag. Har lite nærkontakt med folk er nøye med håndhygiene. Er aldri syk. Anonymkode: 34e05...907
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 3 timer siden, Anonym Bruker skrev: Immunforsvaret vårt er kroppens / motstandkraft å forsvare seg mot koronaviruser, og andre smittekilder. Hos noen preller tilsynelatende mange viruser av en person som pærler på en snor. Andre tilsynelatende friske personer (utan risikogrupper) kan bli veldi fort syke når sesongviruser og andre viruser er i omløp. Kan noen gji meg 3 eksempler på hva som menes med en sunn livstil, og som "garantert styrker immunforsvaret ? Sunn livsstil er å bevege seg normalt mye (mer enn en time per dag, helst 3-8 timer) og å bevege seg variert de timene pluss å få inn noen hardøkter der du er anpust og svett. Unngå å puste inn for mye eksos (om nødvendig ved å oppholde seg inne eller unngå storbyer), ikke drikke, røyke, ta dop eller konsumere mer kjøtt og raffinert mat enn absolutt nødvendig. Få i seg nok fisk og grønnsaker og vann. Unngå stress og jag og negative holdninger om seg selv eller andre. Ta vare på sin psykiske og fysiske helse og unngå over- eller undervekt. Gjør du det så funker du «på topp». For ditt utgangspunkt. Men genetikk er ren flaks. Og genene dine er din sjef. Og så er det ikke om å gjøre å ha et «veldig sterkt» immunforsvar. Unge friske folk som dør av korona eller influensa dør ikke egentlig av influensa. De dør av en massiv overreaksjon fra eget immunforsvar. Som altså tar så kraftig i at de dreper deg (og dermed viruset). Du ønsker like lite et «sterkt» immunforsvar som du ønsker en «muskuløs» advokat. Du ønsker en smart og velutdannet advokat. Og immunforsvar. Smart trumfer alltid sterk. Anonymkode: 0c9a1...ff0
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 Genetikk, flaks, et generelt sunt levesett. Likevel så er det basic immunologi at man best unngår smitte ved å ikke bli utsatt for viruset gjennom nærkontakt, typ trange samlinger av mennesker innendørs. Vask hender med en gang du kommer inn døren, og ikke ta deg til ansiktet ute. Uten å få den virusdosen i blodet, når du ikke vet hvordan kroppen din vil reagere på det, så er du safe. Anonymkode: 5945d...c5e
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #9 Skrevet 5. mai 2020 veldig interessant og gjelder nok mange i Norge. D vitamin mangel i Norge er nok ganske så utbredt i ett land med så utrolig lite sol. I tillegg er de d vitaminene som selges i Norge veldig svake i forhold til de som selges ellers i verden. Anonymkode: a90d6...50c
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 Spis sunt, beveg deg mye og velg riktige foreldre. Anonymkode: 23817...0ca
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Mat som gjør immunforsvaret bedre er for eksempel løk og hvitløk. Kan brukes i de fleste middager, og når man holder avstand så er det bare å kjøre på 😅. Grønnsaker og bær, d-vitamin som nevnt over. Personlig tar jeg også en brusetablett med vitamin c hver dag. Når det gjelder sars/korona så har lakrisrot vist seg å kunne behandle viruset (selvfølgelig til en viss grad). Lakrisrot er en ingrediens i de fleste urte/fruktteer (les bakpå) Anonymkode: c4cb0...9af
Gjest Anonym Bruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: "Garantert styrker immunforsvaret" er en floskel, en vag formulering som ikke trenger å bety noe som helst. Hvordan kan du ha hørt om "en sunn livsstil" uten å ha fått med deg hva som menes med det? Og hvorfor skal du ha 3 eksempler? Hva med ett, eller fem? Samler du data til en undersøkelse? Anonymkode: c6f51...16b Noe mer du lurte på ? 😝 Endret 6. mai 2020 av Anonym Bruker
Anbefalte innlegg