Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Prøver og lese meg fram, men er så mye unntak osv, så lurte på om noen har peiling.

Går 2 delt turnus( 100%)fast til vanlig. Pga omstendighete nå, og personell mangel, ble jeg beordret til nattarbeid. 1 uke på og 1 uke fri. Nå kvelden før jeg egentlig skal gå på vakt imorgen, får jeg beskjed om at jeg ikke skal på natt alikevell, men de vet ikke hva jeg skal. Skulle få beskjed imorgen tidlig om når jeg skal jobbe. 

Er jeg da pliktig til å møte opp på f.eks kveldsvakt imorgen, om de bestemmer seg for det? 

Har barn som må planlegges rundt å, om det skal ha noe betydning.

Anonymkode: 20e7f...1ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du er kun pliktet hvis de beordrer deg. Men vi er jo blitt bedt pent om å følge rbeidsgiver litt av fagforbund. Enda heldigvis ikke en kriselov som gjør at vi mister våre rettigheter.

Du har krav på flere dagers frist. Men står nok ikke noe om akkurat din situasjon i vedtekter. Om du eventuelt skal tilbake til din vanlige turnus så skulle jo det la seg gjøre på kort tid. Men hadde nok krevd en dag eller to varsel. Er ellers 14dagers varsel loven sier

Anonymkode: 5508e...051

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde at det ikke var mulig å beordre mer en vakt? Du kan jo ringe til arbeidsgiveren din å forhøre deg. Man har ikke krav på flere dagers frist. Beordring skjer hvis det ikke finnes noen andre muligheter til å finne noen andre som kan ta nattevakt. Hvis de ikke trenger likevel så har du plikt til å møte opp på din normale vakt. 

Anonymkode: cb7d0...343

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde at det ikke var mulig å beordre mer en vakt? Du kan jo ringe til arbeidsgiveren din å forhøre deg. Man har ikke krav på flere dagers frist. Beordring skjer hvis det ikke finnes noen andre muligheter til å finne noen andre som kan ta nattevakt. Hvis de ikke trenger likevel så har du plikt til å møte opp på din normale vakt. 

Ble beordret for 1 uke med netter, og de har jeg gått. Så ble det bare fortsettelse med natt, så har tilsammen gått 3 uker med natt nå, og trodde helt til ikveld, at jeg skulle på natt imorgen, og har snudd døgnet til det🤔 men nå eksisterer jo ikke mine normale vakter lenger, siden det er "coronaturnus" . Men vill det si at at de har lov å si imorgen tidlig at jeg skal på 12 timers dag/kveld samme dag da, uten beordring? 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble beordret for 1 uke med netter, og de har jeg gått. Så ble det bare fortsettelse med natt, så har tilsammen gått 3 uker med natt nå, og trodde helt til ikveld, at jeg skulle på natt imorgen, og har snudd døgnet til det🤔 men nå eksisterer jo ikke mine normale vakter lenger, siden det er "coronaturnus" . Men vill det si at at de har lov å si imorgen tidlig at jeg skal på 12 timers dag/kveld samme dag da, uten beordring? 

Jeg vet at gammel turnus ikke gjelder på noen sykehjem pga covid-19. Sånn er det på sykehjemet jeg jobber på, men jeg jobber bare som ekstravakt. Hvis du er fast ansatt og ikke skal jobbe natt mer siden de ikke trenger deg som nattevakt, så skal vel dine faste vakter stå oppført i minGat eller hva enn nå dere bruker. Hva er stillingsprosenten din? 

Nei, de kan ikke beordre deg nå siden de har bare lov til å beordre deg en gang i året. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt sjefen og beordret hen til å tilbakeføre dine gamle vakter. 

AnonymBruker
Skrevet

Du skal få utdelt egen turnus dersom de mener det er nødvendig. Varslingfristen for endret turnus er tre dager og de første 14 dagene av den nye turnusen skal du ha forskyvingstillegg.

De kan ikke planlegge beordring. Så hvis de har kalt dette for beordring uten å gi deg en egen turnus så handler de utenfor arbeidsmiljøloven, dvs ulovlig. 

Det at du nå ikke vet hvordan vakt du skal på i morgen er iallefall ulovlig. De har som sagt varslingsfrister å forholde seg til, hvis de har tenkt å endre turnusen din. Dersom de har behov for å endre på vaktene dine før ny turnus slår inn må de forskyve deg. Men det har du selvfølgelig krav på å få beskjed om.

Anonymkode: bca26...3aa

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal få utdelt egen turnus dersom de mener det er nødvendig. Varslingfristen for endret turnus er tre dager og de første 14 dagene av den nye turnusen skal du ha forskyvingstillegg.

De kan ikke planlegge beordring. Så hvis de har kalt dette for beordring uten å gi deg en egen turnus så handler de utenfor arbeidsmiljøloven, dvs ulovlig. 

Det at du nå ikke vet hvordan vakt du skal på i morgen er iallefall ulovlig. De har som sagt varslingsfrister å forholde seg til, hvis de har tenkt å endre turnusen din. Dersom de har behov for å endre på vaktene dine før ny turnus slår inn må de forskyve deg. Men det har du selvfølgelig krav på å få beskjed om.

Eh... Man kan ikke beordre noen til flere vakter enn en vakt, og med en beordring har man ikke en frist. Man kan beordre samme dagen om nødvendig men siden de har beordret Ts en gang så kan de ikke beordre henne noe mer, men endring av turnus er noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh... Man kan ikke beordre noen til flere vakter enn en vakt, og med en beordring har man ikke en frist. Man kan beordre samme dagen om nødvendig men siden de har beordret Ts en gang så kan de ikke beordre henne noe mer, men endring av turnus er noe annet. 

Bare tull at en ikke kan bli beordret mer enn en gang. Selvfølgelig kan man det. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare tull at en ikke kan bli beordret mer enn en gang. Selvfølgelig kan man det. 

Nei det er ikke tull at man ikke kan beordre samme person flere ganger. Sånn er det på begge stedene jeg jobber og på sykehuset min mor jobber på. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er ikke tull at man ikke kan beordre samme person flere ganger. Sånn er det på begge stedene jeg jobber og på sykehuset min mor jobber på. 

Vis meg hvor det står

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...