Gjest heidii Skrevet 24. juni 2005 #1 Skrevet 24. juni 2005 Hei, var til legen i dag å fikk henvisning, jeg vil gjerne høre fra noen andre som har vært igjennom dette, Ble resultatet bra, hvor lenge tok det før dere var oppegående igjen etter opperasjonen, Hva var verst?.......trenger all den infoen jeg kan få. :-?
Bellybutton Skrevet 24. juni 2005 #2 Skrevet 24. juni 2005 jada,jeg ble operert i November 04. Jeg var i utgangspunktet DD-E alt ettersom...kankjse egentlig større også.(fant aldri noen bh som var ok på.) Det ble fjernet hhv 605 og 689gr og er idag nærmere en C enn jeg noen gang kan huske. Jeg lå på sykehuset(offentlig) tre dager etterpå. Kjempe fornøyd er jeg. Arrene mine er dessverre ikke så fine,men det eer fordi kroppen min lager stygge arr. (hypertrofisk arrdannelse) Dette visste jeg kunne skje,men valgte likevel å ta sjansen. Det er fantastisk å kunne kjøpe klær i normale str,og å kunne snu seg i senga uten å måtte ommøblere først. Har ikke merket noen forandring på nakke/hode smerter enda,men det var ikke mitt største problem i utgangspunktet. Har slitt ye med senebettennelse i skuldrene ine,men rett etter operasjonen begynte jeg i butikkjobb,og da ble det ikke bedre iallefall. Jeg vet ikke lenger hvor lang tid det tok,men etter tre fire uker var nok det meste normalt igjen. Noe spesielt du lurer på? Du må bare spørre...Jeg syns det er bare hyggelig å hjelpe. Hadde selv mye glede av andre her inne før jeg selv ble operert.
Gjest Heidii Skrevet 25. juni 2005 #3 Skrevet 25. juni 2005 ja sliter nokk med det samme vi da, for jeg å har konstant nakke og muskelsmerter i armer, håper en reduksjon vil hjelpe, er jo sefølgelig fint å kunne gå ned noen størrelser i bh, men smertene er det jeg helst vil slippe. Gikk du til fysioterapaut etter opperasjonen for å myke opp stive muskler? blir vell ikke bra av seg selv.Hvordan var du i armene like etter opperasjonen?greide du gre hår osv, kle på deg osv, fortell, fortell......hva bør man tenke på i forkant og hva bør man spørre legen om?
Bellybutton Skrevet 25. juni 2005 #4 Skrevet 25. juni 2005 Jeg ble om mulig enda stivere etter operasjonen,fordi jeg skulle holde overkroppen mest mulig i ro.Og armene skule helst være inntil kroppen så mye som mulig. Det resulterer jo i at en iallefall ikke slapper av. Men det gikk egentlig fort over det og. Hva du burde spørre legen din om???? Det er vanskelig for meg å vite hva du lurer på,men jeg vet at jeg spurte om hvor arrene ville bli,om de brukte tråd som løste seg opp,stifter eller vanlig tråd som skal taes etter ti dager. Amming etterpå? Vekt økning, hva skjer med fasongen?, hvor lenge sykemeldt?, når kan jeg dusje? Pluss mange mange som jeg ikke kan huske lenger. Gikk helt fint å kle på seg,var vel litt problem med sokkene de første dagene,men jeg fikk god hjelp av mann og barn. Har kort hår,så det var ikke noe problem for meg å gre det. Jeg vasket håret i vasken den første uka,siden jeg ikke skulle dusje. Det gikk helt fint. Det med fysioterapeut vet jeg ikke noe om. Går du til behandling idag, da er det vel naturlig at du fortsetter med det dersom det trengs.Det kan du jo spørre legen din om evt. Når er det du skal til vurdering? Jeg var til vurdering 23.Juni ifjor,og ble operert fem¨mndr senere. Syns ikke det var ille. Da jeg hadde bukplastikk gikk det nærmere fem år (!) fra henvisning til operasjon.
Gjest Heidii Skrevet 26. juni 2005 #5 Skrevet 26. juni 2005 jeg venter på innkalling fra klinikken, skal til en privatklinikk så der er det jo kortere ventetid, legen henviste meg her om dagen, men spørs om det skjer noe før etter ferien...Dette med stingene, var det ondt å få fjernet, gikk du da med bandarsje etter opperasjonen, noe må man jo ha over disse sårene. hadde du behov for smertestillende etter opperasjonen? klør sårene,fra du ble opperert til i dag, har fasongen forandret seg mye? ser også at man skal bruke sportsbh, dag og natt, når gikk du over til en annen bh, må jo være fristende å kjøpe no nytt og lekkert når man endelig kan finne noe som passer.
Bellybutton Skrevet 26. juni 2005 #6 Skrevet 26. juni 2005 Mye på en gang det der! Jeg prøver å svare i samme rekkefølgen. Stingene: Nei,jeg hadde bare såne som løser seg opp,så det var jo ikke noe problem. Eneste er at der hvor de har knytt,kan det være vondt for at det løser seg opp,så jeg var hos legen og klippet vekk to knuter etter noen uker. Bandasje: jeg fikk kompress på arrene,og denne hadde jeg på til jeg skulle dusje etter ca en uke. Under dette var det tørt og fint. Var litt bekymret for at kompressen skulle tørke fast i skorpene,men dette gikk helt fint. Var egentlig ike noe problem å skifte selv. Etter en ukers tid,når sårene var tørre og kun hadde fin skorpe,skulle jeg tape med micropore tape(sånn hvit på dispenser). Dette er viktig for at det ikke skal bli strekk i arrene. Dette er tro det eller ei fakisk heller ikke vondt å ta av. Denne skal henge på så lenge som mulig,helt til den er så skitten og ekkel at den nesten forsvinner av seg selv. Gjerne en-to uker før du skifter. Jeg tapet i nesten fem mndr. Smertestillende: Naturligvis fikk jeg smertestillende etter op. Det er nok det beste,for det klart det er litt vondt. Tror jeg fikk en sprøyte med noe på intensiven etter jeg våknet. (Tåler ikke morfin,men det var nok noe som lignet) Etter det tok jeg bare paralgin forte to tre ganger,for jeg følte faktisk ikke behov for noe annet. De anbefalte likevel at jeg skulle ta paracet for at muskulaturen fikk slappe litt av. Om jeg tok totalt en pakke paracet etterpå så tror jeg ikke at jeg har overdrevet. Kløe: Ja,hos meg klør det fælt!!!! Men husk at dette er fordi at jeg har hypertrofisk arrdannelse. Det klør alltid litt når sår gror,og dette er jo bra,for det er jo tegn på at det nettopp gjør det. Dette er nok ikke noe problem! Da de fjernet bandsjene to dager etter operasjoen før jeg skulle hjem og jeg for første gang så mine nye pupper ble jeg FORSKREKKET! jeg syns de så helt gruefulle ut,og kunne ikke begripe hva sykepleierene og legen jublet for da de sa de så fanrtastiske ut. Men etter nærmere tre mndr er de "satt" seg og ser veldig naturlige ut.Fasongen er fin,og de er faste. BH: Ja,det er viktig å ha en GOD sportsbh på de første ukene. Både dag og natt. Dette er med på å forme dem,så der er det viktig å ikke sluntre unna. Ikke gå til innkjøp av for mange bher enda,du vet ikke hvilken fasong eller str det er før det har gått noen uker. Husk at det tok nesten tre mndr før de var "ferdig forma". Har vel kanskje ikke nent dette med dren enda: Det er noe de fleste leger opererer inn pga drenering av sårvæske. To slanger som kommer ut av huden og samler opp væske. Disse skal fjernes etter ca to døgn. Dette MÅ gjøres og det er vondt. Dette var nok det vondeste jeg kan huske ang denne operasjonen. Jeg fikk beroligende før de skulle ut,og det var nok best,for jeg ble litt gira! Alikevel gikk det mye bedre ennjeg hadde regnet med,og etterpå følte jeg meg så mye friere. Slapp å drasse på disse lange slangene fulle av blod. Alt i al...på en skala fra en til ti hva smerte angår: 5? Ikke mer. Håper dette var til litt hjelp!
Gjest Heidii Skrevet 26. juni 2005 #7 Skrevet 26. juni 2005 oi, dette med dren hørtes skummelt ut, hvor i såret kommer disse ut da, er di lange, hvor festes di, syes det etter at di blir fjerna?når du sier at brystene dine var forferdelig når bandarsjen ble fjerna, hva mener du med det? jeg er pysete når det gjelder smerter så jeg må bare spørre. :veldigsur:
Bellybutton Skrevet 26. juni 2005 #8 Skrevet 26. juni 2005 uffda. ikke meningen å skremme deg. Drenene blir satt inn over arrene og lagt inn under huden langs med snittene. De er festet med et eller to sting. I enden av disse er det det to vakumballonger som samler opp sårvæske under huden. Når de fjernes,taes stinget og de blir dratt ut. Det er dette som kan være vondt. Etterpå er det bare godt! Hullet som blir igjen er så lite at det ikke trengs noe sting,bare en liten plasterlapp. Det er ikke så galt som du tror,men er jo greit at du er litt forberedt. Dette er jo absolutt noe du bør snakke med legen din om på konsultasjonen. Ang det med smerte: All smerte er individuell. Hva jeg syns er vondt,er ike nødvendigvis vondt for andre osv. Dersom du har slitt lenge med stiv og vond nakke og skukdre,er jeg sikker på at du vet hva du tåler. Det sier seg vel nesten selv at en så stor operasjon som dette er nødt til å gjøre vondt på den ene eller andre måte. Jeg selv mener det var mindre vondt enn jeg hadde sett for meg,og vet jeg ville gjort det igjen dersom det var nødvendig. Jeg vil slippe å trekke en visdomstann....det syns jeg var verre. Det går nok bra skal du se.
Gjest Heidii Skrevet 27. juni 2005 #9 Skrevet 27. juni 2005 må le her..........når du sammenligner med å trekke visdomstennene, tannleger er jo det verste jeg vet, kunne du ikke funnet no annet , he he............men tusen takk for all informasjon, kommer vell flere spørsmål etterhvert når det nermer seg. syns det er fint du har nevnt ting jeg ikke har tengt på.
SuperNova Skrevet 27. juni 2005 #10 Skrevet 27. juni 2005 Hvilke kriterier er det man må oppfylle for å få brystreduksjon (offentlig operasjon)? Er det bare størrelsen som betyr noe, eller at de er slappe på grunn av vekttap, eller andre ting?
Bellybutton Skrevet 27. juni 2005 #11 Skrevet 27. juni 2005 det vet jeg ærlig talt ikke. Jeg hadde bare store,så det var vel nok for meg. Men fikk bukplastikk invilget pga løs hud etter bla vekttap. Det er vel større sjans for at du får dekket dersom det er et fysisk problem eller hinder for deg.
Totalya Skrevet 27. juni 2005 #12 Skrevet 27. juni 2005 Arrene mine er dessverre ikke så fine,men det eer fordi kroppen min lager stygge arr. (hypertrofisk arrdannelse) Jeg vurderer sterkt å snakke med legen om reduksjon, men venter til jeg er ferdig med å få barn. Men det jeg lurer på er denne arrdannelsen.. Jeg fikk beskjed av legen etter at jeg fjerna en føflekk at jeg hadde overproduksjon av celler, og det var derfor arret ble så stort (tre, fire ganger så stort som flekken som ble fjerna) Er det det samme som det du har? Fikk aldri noe navn på "tilstanden". Hvor og hvordan er arrene på brystene dine? Jeg bruker E og F cup, så jeg kommer nok til å søke uansett, men greit å vite hva jeg ev. har å forholde meg til.
Bellybutton Skrevet 28. juni 2005 #13 Skrevet 28. juni 2005 mulig det er på grunn av mye celler. ar egentlig aldri fått vite hva det er som skjer med arrene. begynte da jeg fjernet en føflekk på skulderen for maaaange år siden. Tre små sting og etterhvert vokste arret og blåste seg opp. Det klødde forferdelig. Etter noen år gikk liksom lufta ut og det klør ikke lenger,men arret er fremdeles stort. Så tok jeg en føflekk til for noen år siden(2) og dette skjer igjen. Det klør noe så infernalsk imellom. Legen fortalte om hypertrofisk arrdannelse og da jeg skulle ta reduksjon måtte kjeg informere kirurgen om dette da det bør syes med innvendige sting og være meget stramt. Hypertrofiske arr kommer som regel på overkroppen,og ansiktet. Mørkhudete har større risiko. Det finnes forskjelligt en kan gjøre for å bedre det,jeg skal nå til hudlege for å prøve dermojet(kortison som sprøytes under huden med en slags pistol) Jeg var klar over risikoen med å operere,da jeg hadde denne arrdannelsen,men tok sjansen. Alikevel angrer jeg ikke,og håper naturligvis at dermojet er tingen. Dersom du skal til lege,kan du jo spørre hva han vet om det og om det er hypertrofisk arrdannelse du har. Syns det bra at du vil vente til du er ferdig med å få barn Det var det jeg også gjorde. Jeg tror ikke jeg ville hatt offret amminga uten at det var fysisk nødvendig for meg. Lykke til da!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå