AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #1 Skrevet 5. mai 2020 Hvis noen trinn starter opp til mandag, er det helt krise av regjeringen å komme med info om dette på torsdag, f.eks. De har jo bestemt seg for lenge siden, så hvorfor ikke komme med info med en gang? Hvorfor er de så tafatte og tilbakeholdne? Hadde de hørt på FHI`s råd hadde det ikke blitt stengte skoler i utgangspunktet. Det hadde vært det beste, for det rene skjære kaos som er nå er uholdbart. Ledelsen på skolen har ikke anelse om hvilke trinn som starter når, og kan således heller ikke planlegge så mye. Hvem vet hvilke trinn som starter først? Blir det alle samtidig, eller kun 7. og 10. trinn? 5.-7. + 10.trinn? Når man vet så lite er det heller ikke mulig å planlegge. Man må ta høyde for alle mulige scenarier. Lærere som nå er bundet til 1.- 4.trinn vil måtte gå over til sin opprinnelige klasse og gamle arbeidsoppgaver. Kontaktlærere, spesialpedagoger osv.. Vil det da være forsvarlig å opprettholde smittevernstiltakene for 1.-4 trinn? Nei, for det blir neppe nok folk. Hvilke lærere som blir indisponible for 1.-4.trinn avhenger jo naturlig nok av hvilke trinn som kommer tilbake. Ergo man kan ikke planlegge i detalj før man VET hvilke trinn som kommer tilbake. Denne regjeringen vi har har store markeringsbehov, og lytter ikke til helsemyndigheters fagkunnskap. De har ingen innsikt i hvordan det er å planlegge en skolehverdag med smittevernstiltak, og hvordan logistikken blir. Hvordan fordeler man skolegården, er det nok klasserom osv. Og hva er egentlig vitsen i å få alle tilbake før sommeren? Når regjeringen først har somlet og surret så lenge, er det nesten ikke noen mening i å ha skole i 4-5 uker før sommerferien, bortsett fra 10.klasse som skal ha karakterer. Med alle trinn tilbake betyr det uansett at smittevernstiltakene går rett i dass. Tro meg, de kan ikke opprettholdes på noen skoler hvis det blir tilfelle. Null sjans. Jeg mener at enten må man gå for at alle starter samtidig, den 11.mai, og at alle trinn må tilbake til sin normale standard størrelse. Eller, så må kun 10.trinn og de elevene som trenger det aller mest, få komme på skolen og vi fortsetter med smittevernstiltak for 1.-4.trinn. 5.-7 trinn og 8.-9. kan ha hjemmeskole ut skoleåret. Mange sier at siden 7. er avgangselever så må de få komme tilbake. Hvorfor? De skal ikke ha karakterer. Den eneste biten som er litt viktig er overgangen til ungdomsskole, informasjon rundt det og inndeling av klasser osv. Dette kan de jo få en uke til på slutten av skoleåret f.eks. Det var min lille "rant" mot vår talentløse regjering som famler i blinde. Anonymkode: bf8b0...bc9 7
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #2 Skrevet 5. mai 2020 Si det. De vil vel ha det på det tørre at det går de 14 dagene mellom åpninger som de sier. Så da kan de ikke si de skal få starte før nærmere de 14 dagene ( er jo 14 dager til mandag) Jo la nå alle få komme tilbake før sommeren. MAnge ungdommer sliter i karantenetider. De trenger hverandre. Mange har ikke det nå. Vi voksne kan aldri erstatte ungdommers tid med ungdommer. Anonymkode: fbba6...e30 6
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #3 Skrevet 5. mai 2020 Skolene har fått beskjed å starte forberedelsene. Anonymkode: 3090b...a0c 4
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #4 Skrevet 5. mai 2020 Fordi da de før påske sa at barneskolene åpner uken etter påske, så skjedde det noe psykologisk og folk droppet tiltak som avstand osv. Sier de at skolene åpner 18.mai så kommer det til å bli full russetid nå. Anonymkode: cefb5...5d2 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #5 Skrevet 5. mai 2020 de vil vel ha mest mulig oppdaterte tall før de tar et valg mellom flere alternativer. Husk at det har bare gått en drøy uke siden skolen åpnet, så det er jo egentlig for tidlig å ta noen videre avgjørelse, men de må gjøre det for presset er så høyt. Tipper jeg. Anonymkode: d8b8f...ff8 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #6 Skrevet 5. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi da de før påske sa at barneskolene åpner uken etter påske, så skjedde det noe psykologisk og folk droppet tiltak som avstand osv. Sier de at skolene åpner 18.mai så kommer det til å bli full russetid nå. Anonymkode: cefb5...5d2 Hvorfor skulle det blir "full russetid" av den grunn? Skolene er jo allerede åpne. Anonymkode: dee3e...203
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #7 Skrevet 5. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: de vil vel ha mest mulig oppdaterte tall før de tar et valg mellom flere alternativer. Husk at det har bare gått en drøy uke siden skolen åpnet, så det er jo egentlig for tidlig å ta noen videre avgjørelse, men de må gjøre det for presset er så høyt. Tipper jeg. Anonymkode: d8b8f...ff8 Det kan være, men da får de vente til 18.mai, så skolene får litt tid på seg. Anonymkode: bf8b0...bc9
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #8 Skrevet 5. mai 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skolene har fått beskjed å starte forberedelsene. Anonymkode: 3090b...a0c Men hva skal de forberede? Ledelsen der jeg jobber var ganske frustrert over det. Det de har fått beskjed om er at de kommer til å få kortere tid på seg ved neste åpning. Det hjelper jo ingenting å si det og ikke si mer. Det er ganske slitsomt å ikke vite. Man kan ikke planlegge for alle scenarioer. Synes det kunne blitt lagt fram en plan med datoer også kunne man heller sagt med forbehold om forandringer, så hadde man i hvertfall hatt et utgangspunkt. Anonymkode: 22a16...a44 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #9 Skrevet 6. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det blir "full russetid" av den grunn? Skolene er jo allerede åpne. Anonymkode: dee3e...203 Her er bare 1-4 åpent, og deler klassene i to og har større avstand enn de pleier, altså ganske langt fra normalt. Har også hørt at noen fag på videregående har åpnet. Vi har ikke vgs i vår kommune og jeg har ikke satt meg inn i det, men jeg tipper det også er med restriksjoner. Anonymkode: 9c8e3...faa
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #10 Skrevet 6. mai 2020 Hjemmeskolen er en stor vits. I hvertfall den min sønn i femte klasse må forholde seg til. Fra klokken ni har de nettmøte hvor dagens lekser beskrives, og så jobber han seg gjennom disse i løpet av en time. Innen halv elleve har han gjort absolutt alt på programmet. Jeg gir ham ekstra oppgaver, men ser jo han er lei hele situasjonen. Sier til meg gang på gang at han savner undervisning, og at han er skuffet over hvor lite han ser til læreren sin. Jeg er helt enig med ham, jeg! Sendte rektoren en mail på dette i går. To måneder med null undervisning og bare lekser - det kan ikke kalles hjemmeskole. Nei, få barna tilbake på skolen slik at de kan få undervisningen tilbake. Samt vennene sine, og den normale hverdagen. Anonymkode: fa3bc...1b2 3
Krantz95 Skrevet 6. mai 2020 #11 Skrevet 6. mai 2020 Når regjeringen først stengte alle skoler/bhg er de nødt til å late som om den beslutningen var helt riktig. Dermed kan de ikke åpne opp skolene for raskt for da vil de (delvis) innrømme at stengningen var feil. Ellers bør det nevnes at rapporten om sårbare barn som viste at overdrevne smitteverntiltak kan ha fått alvorlige konsekvenser ble holdt tilbake av regjeringen i 9 dager før den ble offentliggjort... 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #12 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hjemmeskolen er en stor vits. I hvertfall den min sønn i femte klasse må forholde seg til. Fra klokken ni har de nettmøte hvor dagens lekser beskrives, og så jobber han seg gjennom disse i løpet av en time. Innen halv elleve har han gjort absolutt alt på programmet. Jeg gir ham ekstra oppgaver, men ser jo han er lei hele situasjonen. Sier til meg gang på gang at han savner undervisning, og at han er skuffet over hvor lite han ser til læreren sin. Jeg er helt enig med ham, jeg! Sendte rektoren en mail på dette i går. To måneder med null undervisning og bare lekser - det kan ikke kalles hjemmeskole. Nei, få barna tilbake på skolen slik at de kan få undervisningen tilbake. Samt vennene sine, og den normale hverdagen. Anonymkode: fa3bc...1b2 jeg tror det er veldig stor variasjon i tilbudet i hjemmeskolen. Jeg har et barn i småskolen og et i vgs, og det tilbudet minstemann fikk var elendig, med svært lite lærerkontakt og store krav til foreldreinnsats bare for å gjette hva de skulle gjøre. Tilbudet fra vgs derimot var vanlig timeplan og vanlige fraværsregeler og daglige møter på teams eller zoom med lærerne og medelevene. Med tanke på at det kan bli flere runder med nedstenging ila denne pandemien, og med tanke på fremtidige pandemier, så håper jeg utdanningsmyndighetene vil sette seg ned nå og lage noen planer og stille noen krav som gjør at alle kan få et godt tilbud, og med lik kvalitet. Og med nødvendige tilpasninger til de som trenger mer oppfølging fra skolen fordi foreldrene av forskjellige grunner ikke kan stille opp 100 prosent. Anonymkode: d8b8f...ff8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #13 Skrevet 6. mai 2020 2 timer siden, Krantz95 skrev: Når regjeringen først stengte alle skoler/bhg er de nødt til å late som om den beslutningen var helt riktig. Dermed kan de ikke åpne opp skolene for raskt for da vil de (delvis) innrømme at stengningen var feil. Ellers bør det nevnes at rapporten om sårbare barn som viste at overdrevne smitteverntiltak kan ha fått alvorlige konsekvenser ble holdt tilbake av regjeringen i 9 dager før den ble offentliggjort... Politikere leser sakte, og trenger tid for å forstå konsekvensene av hva de gjør. Å telle er de riktignok flinke til. Anonymkode: add52...45e 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #14 Skrevet 6. mai 2020 3 timer siden, Krantz95 skrev: Når regjeringen først stengte alle skoler/bhg er de nødt til å late som om den beslutningen var helt riktig. Dermed kan de ikke åpne opp skolene for raskt for da vil de (delvis) innrømme at stengningen var feil. Ellers bør det nevnes at rapporten om sårbare barn som viste at overdrevne smitteverntiltak kan ha fått alvorlige konsekvenser ble holdt tilbake av regjeringen i 9 dager før den ble offentliggjort... Regjeringen har et ansvar for sårbare barn helt uavhengig av korona. Men de har også ansvar for alle andre barn. De kunne ikke bare gamble med alle de andre barna fordi de selv ikke har gode rutiner for å hjelpe sårbare barn. Anonymkode: 01144...088 2
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #15 Skrevet 6. mai 2020 Ble ikke direkte imponert over smittevernsplanen for vgs. I tillegg er vgs-elevene i større grad avhengige av kollektivtransport, som har redusert kapasitet. Det er ikke alle steder bussen går med 5, 15 eller 30 min mellomrom, er bussen full, rekker du ikke skolen i tide. Anonymkode: 1ecae...203
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #16 Skrevet 6. mai 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble ikke direkte imponert over smittevernsplanen for vgs. I tillegg er vgs-elevene i større grad avhengige av kollektivtransport, som har redusert kapasitet. Det er ikke alle steder bussen går med 5, 15 eller 30 min mellomrom, er bussen full, rekker du ikke skolen i tide. Anonymkode: 1ecae...203 Videregående-elevene gir allerede blaffen i smittevern. Så å åpne skolene igjen for disse vil kun være et problem for lærerne. Anonymkode: 01144...088
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #17 Skrevet 6. mai 2020 "talentløs regjering som famler i blinde"? Er du stokk dum? Regjeringens handlekraft og tiltak har hindret massesmitte og død i Norge, og folk sutrer over at de får en annerledes hverdag i skarve to mnd. Nå åpner ting gradvis igjen, men med to ukers inkubasjonstid må man jo vurdere de åpningene som er gjort for å kunne åpne samfunnet videre. Hadde smitten økt massivt måtte de stengt ned igjen. Du tilhører tydeligvis den gruppen av lærere som er arbeidssky og redd for å måtte jobbe igjen. Hvis du belager deg på å måtte på jobb over helgen, så kommer det ikke som noe stort sjokk for deg når det skjer. Det er snart sommerferie, da har du fri i to mnd til. Anonymkode: a4db0...3a0 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2020 #18 Skrevet 6. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: "talentløs regjering som famler i blinde"? Er du stokk dum? Regjeringens handlekraft og tiltak har hindret massesmitte og død i Norge, og folk sutrer over at de får en annerledes hverdag i skarve to mnd. Nå åpner ting gradvis igjen, men med to ukers inkubasjonstid må man jo vurdere de åpningene som er gjort for å kunne åpne samfunnet videre. Hadde smitten økt massivt måtte de stengt ned igjen. Du tilhører tydeligvis den gruppen av lærere som er arbeidssky og redd for å måtte jobbe igjen. Hvis du belager deg på å måtte på jobb over helgen, så kommer det ikke som noe stort sjokk for deg når det skjer. Det er snart sommerferie, da har du fri i to mnd til. Anonymkode: a4db0...3a0 Nå får du gi deg. Det er ikke det TS skriver om i det hele tatt. Hun sier at det er dårlig gjort av regjeringen å be skoler forberede seg på alle mulige scenarier, framfor å heller gi tydelig beskjed om hvilke elever som er nestemann ut til skolene. Du har tydeligvis ikke barn i skolen? Da hadde du visst at barneskolene er delt opp i halve klasser nå. Med hvert sine klasserom. Da er det ikke bare-bare å åpne for flere trinn. I alle fall er det bortkastet tid å planlegge for alle tenkelige tilbakekomster. Skolene har da annet å gjøre også. Anonymkode: 01144...088
Sirah Skrevet 6. mai 2020 #19 Skrevet 6. mai 2020 Hvorfor er det krise å få beskjed torsdag om at skolen starter mandag? 1
Snabeltann Skrevet 6. mai 2020 #20 Skrevet 6. mai 2020 1 minutt siden, Sirah skrev: Hvorfor er det krise å få beskjed torsdag om at skolen starter mandag? Hos oss er det bemanningen og romsitusjon som krever planlegging. Vi vet ikke hvilke lærere vi har tilgjengelig. Organisering av timeplan, uteområdet, friminutt må også planlegges. Hvem som skal drifte hjemmeskole for klasser som ikke starter, og hvem som skal være fysisk på skolen. 1
Anbefalte innlegg