Gå til innhold

Hvem får barna leke med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da de minste ungene begynte på skolen igjen, mener jeg å huske at man ble anbefalt å holde seg til å leke med barn i samme kohort også på fritiden? (Kohortene ble delt inn etter hvem som lekte mest sammen.) Jeg har tre barn som da vil ha nærkontakt med cirka 3 x 15 ulike barn på skolen.  Har i utgangspunktet tenkt at det er greit at de leker med noen av barna på sin kohort i fritiden, men mange lar barna sine leke med barn på andre kohorter etter skoletid. (Innendørs også!) Og da er jo vitsen med kohortene borte, eller? Er det bare jeg som har misforstått anbefalingene? Det er så utrolig frustrerende at så mange tar veldig lett på korona, og er helt likegyldig til om de i samme slengen smitter andre. 

Anonymkode: e3f62...e69

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min og en gutt i klassen under er helt utenfor i hver sin klasse. De har bare hverandre, så ja, de får lov å leke sammen på fritiden. Det er ille nok at de begge går helt alene hele skoledagen.

Anonymkode: 480a5...d28

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes du tenker helt .  Derfor holder jeg min 2.klassing hjemme fra skolen.  Har hjemmeskole for begge barna, 2. og 5.klasse.  De leker sammen, men ikke med andre.  Vennene har de kontakt med på Skype og telefon.  

Anonymkode: c5837...bf1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da de minste ungene begynte på skolen igjen, mener jeg å huske at man ble anbefalt å holde seg til å leke med barn i samme kohort også på fritiden? (Kohortene ble delt inn etter hvem som lekte mest sammen.) Jeg har tre barn som da vil ha nærkontakt med cirka 3 x 15 ulike barn på skolen.  Har i utgangspunktet tenkt at det er greit at de leker med noen av barna på sin kohort i fritiden, men mange lar barna sine leke med barn på andre kohorter etter skoletid. (Innendørs også!) Og da er jo vitsen med kohortene borte, eller? Er det bare jeg som har misforstått anbefalingene? Det er så utrolig frustrerende at så mange tar veldig lett på korona, og er helt likegyldig til om de i samme slengen smitter andre. 

Du har ikke misforstått. Det er dessverre endel korttenkte foreldre der ute som ikke evner å tenke på andre enn seg selv. 

Anonymkode: 16449...f6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir fort at dette sklir ut ja.

Anonymkode: 7528a...702

AnonymBruker
Skrevet

Han leker med et par av bestevennene sine. De er ikke i samme kohort, men i samme klasse og er uansett sammen i hvert friminutt når de spiller fotball. Er i samme gruppe som en av dem på fotballtreninge. 

I tilegg er de 6 stk som går sammen til skolen. Det har de alltid vært. Han er 9 år og vi kan ikke kontrollere absolutt alt og hvem han er med utendørs. 

Anonymkode: 2f21d...127

AnonymBruker
Skrevet

Hun som begynte på skolen er ikke sammen med noen på fritiden. De to som går hjemme er tett sammen med sin kusine og fetter og er sammen utendørs med én venn til hver.

Anonymkode: 0a892...d01

AnonymBruker
Skrevet

Vår førsteklassing kom ikke i gruppe med nabobarnet som bor 50 meter unna oss. Gruppene skulle deles både geografisk og etter hvem som lekte sammen og selv om både vi og foreldrene til andre barnet sa i fra om at de måtte være i samme gruppe så ble vi ikke hørt. Så disse to leker sammen på fritiden. Men så leker gruppene sammen i friminutt Og på sfo  også så jeg skjønner liksom ikke helt poenget med disse gruppene. 

Anonymkode: 27557...ac8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn leker ikke med andre, og jeg håper virkelig at de har noen venner igjen når korona er over. 😞 Synes det er vanskelig å kontakte andre foreldre og spørre om leking, da det har vært endel overmoralisering fra mange av foreldrene på facebook tidligere i korona-tiden. Statusposter a la "Herregud! Jeg ser to barn gå sammen ute på gaten! Dere foreldre som slipper dem ut bryr dere virkelig ikke om andres helse! Det er en skam!" osv. Med hundrevis av likes fra andre foreldre i klassen, det tok helt av. Så det er ikke så lett å vite hva som rører seg i hodene til de andre foreldrene....

Det tar på for barn å være ensomme i så lang tid. Heldigvis har de hverandre. Minstemann i 2. klasse har muligens en kohort, men vi har ikke fått noe info fra skolen om at det er lov å være sammen på ettermiddagene/i helgene, og det kommer ingen henvendelser fra andre om å leke heller.

Anonymkode: d9f26...3a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke Altfor mye med 15 elever i hver kohort ?

Anonymkode: 30b58...35e

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke Altfor mye med 15 elever i hver kohort ?

Anonymkode: 30b58...35e

De har vel ikke nok ansatte til å dele inn i mindre grupper.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han leker med et par av bestevennene sine. De er ikke i samme kohort, men i samme klasse og er uansett sammen i hvert friminutt når de spiller fotball. Er i samme gruppe som en av dem på fotballtreninge. 

I tilegg er de 6 stk som går sammen til skolen. Det har de alltid vært. Han er 9 år og vi kan ikke kontrollere absolutt alt og hvem han er med utendørs. 

Hadde alle gjort som deg, kunne vi like godt levd helt normalt. Dette er ikke en normalsituasjon, og du har tydeligvis ikke skjønt det. Du kan ikke fotfølge ungen din, men du kan være tydelig på regler og nekte ham å gå ut om de blir brutt. I en kohort får de være nær hverandre, i alle andre settinger er det 1-metersregelen som gjelder. Her går mine barn alene til skolen, nettopp fordi de ikke klarer å holde avstand til andre. Det er heller ikke greit å få i gruppe på sju, som de pleier. Her får de ikke leke med nabogutten fordi han er på et annet trinn. Når noen foreldre ikke tar konsekvensen av situasjonen vi er i, blir konsekvensene mye verre for barna til foreldre som velger å følge retningslinjene. Det er ikke rettferdig. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde alle gjort som deg, kunne vi like godt levd helt normalt. Dette er ikke en normalsituasjon, og du har tydeligvis ikke skjønt det. Du kan ikke fotfølge ungen din, men du kan være tydelig på regler og nekte ham å gå ut om de blir brutt. I en kohort får de være nær hverandre, i alle andre settinger er det 1-metersregelen som gjelder. Her går mine barn alene til skolen, nettopp fordi de ikke klarer å holde avstand til andre. Det er heller ikke greit å få i gruppe på sju, som de pleier. Her får de ikke leke med nabogutten fordi han er på et annet trinn. Når noen foreldre ikke tar konsekvensen av situasjonen vi er i, blir konsekvensene mye verre for barna til foreldre som velger å følge retningslinjene. Det er ikke rettferdig. 

Jeg har ikke skjønt det??? Jeg jobber i helsevesenet og har absolutt skjønt alvoret. Ungen min har vært innestengt og ikke møtt noen andre barn frem til skolene startet opp igjen. Tror jeg var absolutt den strengeste i hele nabolaget frem til da.  Jeg har ALDRI sagt at han bryter 1-merers regelen. Å gå til skolen alene er ikke mulig i vårt nabolag . De er 150 elever som går samme stien ned til skolen. Alle må møte på samme tidspunkt, de har ikke lov til å møte før 0825. Det vil si at de alle går samtidig.  Å nei, jeg kan ikke ha kontroll på absolutt alle han evt. Utveksler et ord med. Og som sagt han leker kun med dem han er på trening med og leker med i friminuttene. Hva i f har jeg ikke forstått??

Helt greit at du lager dine egne regler, men ikke forvent at alle andre følger dem. Nå åpnes Norge mer og mer opp, og vi følger også med i den åpningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine barn leker ikke med andre, og jeg håper virkelig at de har noen venner igjen når korona er over. 😞 Synes det er vanskelig å kontakte andre foreldre og spørre om leking, da det har vært endel overmoralisering fra mange av foreldrene på facebook tidligere i korona-tiden. Statusposter a la "Herregud! Jeg ser to barn gå sammen ute på gaten! Dere foreldre som slipper dem ut bryr dere virkelig ikke om andres helse! Det er en skam!" osv. Med hundrevis av likes fra andre foreldre i klassen, det tok helt av. Så det er ikke så lett å vite hva som rører seg i hodene til de andre foreldrene....

Det tar på for barn å være ensomme i så lang tid. Heldigvis har de hverandre. Minstemann i 2. klasse har muligens en kohort, men vi har ikke fått noe info fra skolen om at det er lov å være sammen på ettermiddagene/i helgene, og det kommer ingen henvendelser fra andre om å leke heller.

Anonymkode: d9f26...3a5

Det er ikke skolen som bestemmer hvem som kan omgås på fritiden. Her kan du følge myndighetenes råd. Og rådet fra myndighetene er overhodet ikke at du skal isolere barna dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke skolen som bestemmer hvem som kan omgås på fritiden. Her kan du følge myndighetenes råd. Og rådet fra myndighetene er overhodet ikke at du skal isolere barna dine.

Hvordan kan du påstå at jeg isolerer ungene når jeg sender ungene på skole og SFO? De leker med 14 ulike hver på skolen uten at de tar hensyn til metersregelen, og leker med noen av de samme på fritiden. Jeg synes det er mer enn nok at de har 14 hver å leke med på skolen. Det er en grunn til at myndighetene anbefaler at man leker med barna fra sin kohort. Ja, det skal åpnes opp på skolen, men det betyr faktisk ikke at vi alle bør gjøre som vi vil på fritiden. Det har vært tydelig kommunisert.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå at jeg isolerer ungene når jeg sender ungene på skole og SFO? De leker med 14 ulike hver på skolen uten at de tar hensyn til metersregelen, og leker med noen av de samme på fritiden. Jeg synes det er mer enn nok at de har 14 hver å leke med på skolen. Det er en grunn til at myndighetene anbefaler at man leker med barna fra sin kohort. Ja, det skal åpnes opp på skolen, men det betyr faktisk ikke at vi alle bør gjøre som vi vil på fritiden. Det har vært tydelig kommunisert.

Du skrev: «Mine barn leker ikke med andre». 

• Opprett ny...