Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Darcy
Skrevet

Jeg lurer på folkets reaksjoner rundt dette med fengselsstraffer for partner mens man er i forhold.

Tenker ikke på lovbrudd som er gjort bak ens rygg mens man har vært i forhold, men ting man har visst om som ikke blir oppdaget før det har gått lang tid.

Hvordan hadde dere reagert om et gammelt lovbrudd dere visste om, plutselig ble oppdaget og samboer måtte en tur i fengsel ?

For å ta mitt eget syn på saken først:

Jeg ser det slik at jeg jo ville visst om dette på forhånd, og måtte ta i betraktning at slikt kunne bli oppdaget.

En annen side av saken er vel at om jeg hadde visst om et lovbrudd uten å melde fra, så hadde jeg gjort noe straffbart jeg også.

Men, å gjøre det slutt eller kjefte partneren huden full for noe man har visst om hele tiden som tilfeldigvis ble oppdaget, det syns jeg blir for drøyt.

Når man har visst om det og holdt kjeft, har man jo godtatt forbrytelsen også, mener jeg.

Hva mener dere ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde kommet helt ann på hva det var. Noen lovbrudd er jo mer alvorlige enn andre, både i forhold til loven og i forhold til mine egne meninger og prinsipper.

Men uansett hva slags lovbrudd det var, så ville jeg nok ikke synes det var særlig greit. Tanken på at kjæresten har gjort noe kriminelt er jo ikke akkurat så veldig oppløftende, og enda verre hadde det vært om han ble borte lenge.

Samtidig så skal man jo bøte for det man har gjort.

Jeg vet ikke helt, det er en situasjon jeg ikke har vært oppi og håper jeg ikke kommer oppi heller. Hadde det vært snakk om en veldig lang soning så hadde jeg nok revurdert forholdet vårt og tenkt gjennom om han var verdt å vente på. For ved en slik soning så dytter man jo automatisk borti pause-knappen i livet mitt også, i alle fall på kjærlighetfronten.

Og om å vite det og ikke si noe til politiet, det kommer jo også helt ann på hvordan lovbrudd det er snakk om. Jeg ville nok ikke klart å tyste på min kjæreste, men jeg vet ikke helt om jeg hadde klart å ha en kjæreste med en kriminell fortid (igjen kommer det ann på hvordan lovbrudd).

Alt kokes egentlig sammen til at det kommer ann på hvilket lovbrudd det er snakk om.

Gjest Dobbeltmoral?
Skrevet

Nå er vel soninga ett mindre problem enn forbrytelsen - og siden du har visst om den lenge blir det for dumt å ikke reagere før nå.... :o

Hvis ikke en reaksjon har som formål å "redde ansikt" ,istedet for å ta avstand fra forbrytelsen?

Gjest vetom
Skrevet

min samboer har sonet 5 år i fengsel.

jeg visste om forbrytelsen, men sa ingenting til politiet (vi var forresten ikke samboere på den tiden).

plutselig satt han i cella og ble der i 5 år (fem fengsels-år).

kjeftet litt i begynnelsen. men fant etterhvert ut at gjort er gjort, og det var ingen vits i å kjefte på han for det lenger.

Skrevet

Jeg hadde blitt veldig lei meg. Jeg hadde syntes det hadde vært verre at han skulle være borte fra meg, enn at han hadde gjort noe ulovlig. Men det kommer jo an på hva slags forbrytelse.

Og ja, hvis man har visst om forbrytelsen, så...gjort er gjort.

Jeg vet om en som ikke fortalte til kjæresten/samboeren før dagen før han skulle i fengsel, at han skulle inn. Han fortalte henne en annen versjon enn det riktige (voldtekt), og til arbeidsgiver en tredje versjon.

Det synes jeg er råttent.

Gjest Darcy
Skrevet

Jeg har aldri sagt at dette gjelder meg, eller hvem det eventuelt skulle gjelde, eller at det gjelder noen i det hele tatt.

Spørsmålet var hvordan andre ville reagert i en slik situasjon.

Jeg har selv hatt et forhold til en som nettopp var sluppet ut da han traff meg, og lurer på hvordan andre hadde taklet et slikt opphold om soningen skjedde mens de var i et forhold.

Jeg er også veldig enig i dette med at det ville vært ganske avhengig hva vedkommende hadde gjort.

Gjest Virrevirrevapp
Skrevet

...tja...

Synes faktisk folk har litt vel mye fordommer for å befinne oss i 2005... Saken her er vel ikke det faktum at noen må i fengsel...men hva vedkommende har gjort for å havne i den situasjonen.. Eller?

Fengselsstraff i seg selv er jo bare samfunnets måte å fortelle deg at "slik kan du ikke oppføre deg" og "dette er ikke lov"...

Ser noen skriver her at de aldri kunne vært i et forhold hvor partneren måtte sone en dom / eller hadde sittet inne, +++..

Hvorfor ikke????? Er det ikke hva den personen har eller ikke har lært av erfaringen som teller her?

Jeg mener, folk er jo ikke nødvendigvis slemme fordi de har sittet i fengsel... En fyllekjøring, 2 gram hasj i lommen på feilt sted..., stjal noen biler i fylla i sin ungdom..., det finnes jo tusenvis av varianter her..

Nei, jeg synes folk generellt burde få et litt bredere spekter på ting etterhvert... Vi lever som sagt i 2005!

Gjest vetom
Skrevet
...tja...  

Synes faktisk folk har litt vel mye fordommer for å befinne oss i 2005... Saken her er vel ikke det faktum at noen må i fengsel...men hva vedkommende har gjort for å havne i den situasjonen.. Eller?

Fengselsstraff i seg selv er jo bare samfunnets måte å fortelle deg at "slik kan du ikke oppføre deg" og "dette er ikke lov"...  

Ser noen skriver her at de aldri kunne vært i et forhold hvor partneren måtte sone en dom / eller hadde sittet inne, +++..  

Hvorfor ikke????? Er det ikke hva den personen har eller ikke har lært av erfaringen som teller her?

Jeg mener, folk er jo ikke nødvendigvis slemme fordi de har sittet i fengsel... En fyllekjøring, 2 gram hasj i lommen på feilt sted..., stjal noen biler i fylla i sin ungdom..., det finnes jo tusenvis av varianter her..

Nei, jeg synes folk generellt burde få et litt bredere spekter på ting etterhvert... Vi lever som sagt i 2005!

enig med deg du.

som sagt så satt min sambo i fengsel i sin ungdom.

shit happends rett og slett, og jeg kan virkelig ikke klandre han for en ting han nå har sonet seg opp for!

Han har sonet dommen sin, case closed!

Skrevet

Vel, jeg vil i allefall ikke være med en person som tror han kan ta seg til rette og bryte loven som det passer ham. En ting er å ha kjørt litt for fort, men jeg synes ikke man skal le bort narkotika eller kriminalitet som gir så mye som 5 år i fengsel (som noen nevnte over her). Voksne mennesker bør være i stand til å unngå å oppføre seg på måter som gir dem fengselsstraff.

Skrevet
Voksne mennesker bør være i stand til å unngå å oppføre seg på måter som gir dem fengselsstraff.

Det sto jo at han gjorde det i sin ungdom...

Jeg er veldig glad i min samboer, og hadde han måtte i fengsel, hadde jeg blitt både sinna og lei meg. Men jeg hadde ikke gjort det slutt!

Gjest Leola
Skrevet

For meg betyr det mye hva årsaken til straffen er. Kunne f.eks. aldri levd sammen med en som har voldtatt, drept noen eller begått overgrep mot barn.

Andre årsaker spiller ikke noen rolle for meg dersom personen har lært av sine handlinger og jeg kunne stole på det.

Skrevet

Vel, han må uansett ha vært over den kriminelle lavalder, og da er han per definisjon gammel nok til å vite hva som er rett eller galt og ta ansvar for det. Det kommer uansett an på hva som er grunnen, narkotika, voldtekt, drap osv hadde jeg aldri godtatt, uansett hvor gammel han var.

Skrevet

Jeg har hatt en kjæreste som hadde et kort fengselsopphold bak seg. Han var åpen om det, forklarte hva som hadde skjedd, og selvom jeg ikke akkurat hoppet opp og ned så var det aldri noe tema å droppe han pga dette. Men som sagt over, det hadde kanskje ikke vært like enkelt om det var snakk om voldtekt eller annen vold f.eks.

Gjest Virrevirrevapp
Skrevet

Om man skal gå rundt og dvele med folks fortid, så holder en jo bare den andre parten nede...

Jeg mener, jeg har selv faktisk sonet en mindre dom, i min litt mere utsvevende ungdom.... Hva om alle nye personer jeg møtte (partnere, venner, ++) skulle drive å henge seg opp i dette? Det hadde jo bare vært med på å holde meg igjen i min egen fortid... Som jeg faktisk er veldig ferdig med...og som forøvrig er et sted jeg ikke har lyst å bli holdt igjen i....

Nå er jo alle så opptatte av at det dreier seg mest om HVA man har fått dommen for, og når man tenker på mishandling, overgrep, +++ så er jo det forståelig..

Jeg på min side har vært ganske ute og kjøre - noe som endte i at jeg ble tatt med mindre mengder stoff på meg...

Ok - narkotika ER ulovlig... Men her mener jeg man må se situasjonen litt an...livssituasjonen til det mennesket som blir dømt for noe kan ha vært betydelig annerledes når handlingen ble begått...

Nei, Jeg heier på et litt mer "open-minded-samfunn" hvor vi har litt mer tolmodighet med hverandre og godtar at ikke alle er og har vært den samme hele livet... Erfaring kommer som regel dyrekjøpt - men da lærer man ihvertfall noe...Eller hur?

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Dersom man har visst om lovbruddet har man ikke så mye man skulle sagt, rent moralsk. Hvordan man reagerer i praksis er muligens en annen sak, og dersom det er snakk om å sitte inne over lang tid vil nok forholdet lide uansett.

For meg ville det også hatt mye å si hva slags lovbrudd det er. Å sone fartsbøter ol er jo greit nok. Voldssaker/voldtekt ville jeg nok ikke godtatt på generell basis. Jeg synes også det er snodig at så mange sidestiller narkotikaforbrytelser med vold. Hadde det vært snakk om å selge ecstasy til 15-åringer kunne jeg skjønt det, men dersom det var snakk om eget bruk og salg til voksne mennesker som kan ta sine egne avgjørelser, ville jeg ikke hatt noe problem med det heller.

Ellers er jeg enig i at man må kunne godta at folk har gjort feil, enten de er på kant med loven eller ikke.

Gjest vetom
Skrevet
Vel' date= jeg vil i allefall ikke være med en person som tror han kan ta seg til rette og bryte loven som det passer ham. En ting er å ha kjørt litt for fort, men jeg synes ikke man skal le bort narkotika eller kriminalitet som gir så mye som 5 år i fengsel (som noen nevnte over her). Voksne mennesker bør være i stand til å unngå å oppføre seg på måter som gir dem fengselsstraff.

Det er vel ikke det som er poenget. At man skal le bort at ev.t mann/sambo er kriminell. :roll:

Dessuten så vet ikke du hva min sambo har gjort. det er faktisk ikke snakk om narkotika.

Du vet heller ikke om når det var, hva som skjedde osv.

Og selvfølgelig skal en voksen mann kunne klare å holde seg unna fengsel. Men man vet aldri. plutselig sitter man der selv. Det er utrolig lite som skal til hvis man tenker seg om.

Det kunne ha vært deg ;)

Gjest en gjest ja
Skrevet

Ikke noe problem. Samboeren min er militærnekter, og jeg var stolt da han sonet (ungene også!). Her mener jeg det er systemet (verneplikten) som er forbryteren - ikke nekteren.

Selvfølgelig hadde jeg sett annerledes på overgrep mot barn etc, da hadde jeg jo ikke vært sammen med ham i utgangspunktet - men en soning for noe sånt superslemt hadde jeg ikke likt godt.

Men - jeg er veldig for tanken på at man gjør opp for seg - og så ferdig med det.

Gjest en gjest ja
Skrevet

Ikke noe problem. Samboeren min er militærnekter, og jeg var stolt da han sonet (ungene også!). Her mener jeg det er systemet (verneplikten) som er forbryteren - ikke nekteren.

Selvfølgelig hadde jeg sett annerledes på overgrep mot barn etc, da hadde jeg jo ikke vært sammen med ham i utgangspunktet - men en soning for noe sånt superslemt hadde jeg ikke likt godt.

Men - jeg er veldig for tanken på at man gjør opp for seg - og så ferdig med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...